למה השירות החדש של פייסבוק הוא לא מייל ולמה אין לגוגל סיבה לחשוש
פייסבוק השיקה אתמול (יום ב') את שירות ההודעות החדש שלה לקול תרועה. אתרי חדשות בארץ ובעולם ציפו שהחברה תכריז על שירות דוא"ל ומתחרה לג'ימייל וגם לאחר ההכרזה חלקם המשיכו להתייחס למרכז התקשורת החברתי החדש כשירות דוא"ל וכ"קוטל ג'ימייל". ידיעות אחרונות, למשל, הזמין את הקוראים לקרוא על "כל מה שרציתם לדעת על המייל החדש של פייסבוק". אבל ידיעות, כמו רבים אחרים, פספס את החשיבות האמיתית של ההכרזה.
משתמשים רבים אינם מבינים את ההבדל - הרי אני מקבל תיבה, יכול לצרף קבצים ויש לי אפילו כתובת דוא"ל חדשה facebook@. ברור שזה מייל! לדעת מספר קוראים וגולשים, פייסבוק רק מנסה ליצור הייפ סביב השירות שלה כשירות "חדשני ועתידני" ולא כעוד תחליף עם מספר פיצ'רים חדשים.
אבל השירות החדש של פייסבוק הוא לא מייל - הוא שונה, עם יתרונות וחסרונות משלו. הוא ללא ספק יהפוך להיות ערוץ תקשורת מרכזי - אבל הוא מיועד לשדרג את פייסבוק ולהגדיל את האינטגרציה עם הגולשים הקיימים, לא למשוך קהל חדש. לפיכך, הוא לא "קוטל ג'ימייל" ולא מאיים על הדמוגרפיה של גוגל.
חשוב לזכור, יש היום כבר זליגה בין ההגדרה הקלאסית ל"דוא"ל" ובין "הודעות". גם לייב מסנג'ר וגם ג'ימייל מרכזים בתוכם דוא"ל, SMS ושירותי הודעות מיידיות. אז מה מבדיל בין השירות של פייסבוק והאחרים?
צוקרברג הסביר זאת בעצמו - השירות שלו מיועד לקהל אחר לחלוטין. דוא"ל הוא מדיום תקשורתי הנמצא בשלבי גסיסה מתקדמים אבל עדיין לא הפנים זאת. הנוער אינו משתמש בדוא"ל - הוא מוצא אותו איטי, רשמי ומסורבל. השירות החדש של פייסבוק מיועד לקהל הצעיר והחברתי ובנוי סביבו - ולכן הוא מפספס את השוק של ג'ימייל. ג'ימייל, יחד עם אפס ודוקס, מיועד לקהל בוגר יותר, כזה שמקבל מאות הודעות נכנסות מדי יום מעשרות אנשים שונים - ואילו המשתמשים שלא צריכים את השירות החדש של פייסבוק.
פייסבוק אמרה שהעיצוב, הממשק והגישה של שירות ההודעות בנוי סביב צ'אט ולא סביב דוא"ל, והיא צודקת. העיצוב אינו אינו כולל כותרות, נושאים, ממשק עיצוב, רשימת מכותבים או אינטגרציה עם שירותים מתקדמים יותר כגון מפות, טבלאות ועריכת מסמכים. הוא לא תומך בשליחה מסיבית של הודעות מחוץ לגרופס (המוגבלת על ידי תיוג וכמות משתמשים מקסימלית) ואין אפשרות לביצוע forwarding אלא רק להוסיף להוסיף ולהסיר משתמשים מרשימת המשתתפים בדיון. ואם תרצו לשלוח רק הודעה אחת? בעיה. מכל הסיבות האלו הודעות בפייסבוק עדיין אינן מתאימות לכל הודעה עסקית, רשמית או ממשלתית.
אם פייסבוק הייתה משיקה שירות דוא"ל מתחרה, היא אולי הייתה מצליחה למשוך אנשי עסקים וחברות כאלטרנטיבה לג'ימייל. אבל facebook@ אינו יכול להתחרות בדוא"ל שהוא עדיין אבן היסוד של התקשורת המערבית העסקית. אף משתמש לא יגיד לעצמו: "יש לי כבר תיבת דוא"ל בפייסבוק, אני לא צריך עוד אחת". אם מישהו משתמש בתיבת הדוא"ל שלו, הוא כבר לא הקהל של השירות החדש.
קחו למשל את פילטר הספאם החברתי של פייסבוק - אמצעי סינון מצוין להודעות חברתיות ונוראי להודעות עסקיות. דמיינו לעצמכם מערכת דוא"ל שתגדיר כספאם כל הודעה נכנסת מהלקוחות, השותפים והעובדים האחרים עד שהם נכנסים לגרף החברתי שלכם. גוגל priority inbox, לעומת זאת, עובד על בסיס היסטוריית השימוש ומילות מפתח - כך שהיא תצליח לתפוס הודעות נכנסות של אנשים שמעולם לא פגשתם אבל עדיין יש להם מסר חשוב בשבילכם.
ללא ספק, פייסבוק תשדרג את הפילטר ויש לו המון פוטנציאל - אבל רק להודעות חברתיות ומשפחתיות. אבל אנחנו לא רק רק חיות חברתיות אלא גם חיות מסחריות. אנחנו עובדים וצורכים המון סוגים שונים של מדיה. החלק החברתי הוא רק חלק מדרישות התקשורת שלנו. אף חברה עסקית או ארגון ממשלתי לא יעבירו את שירותי הדוא"ל שלה דרך פייסבוק וכל אדם שמכבד את עצמו ימשיך לשלוח דוא"ל מעוצב ומוקפד בכל תקשורת עסקית או רשמית. ומשתמש ששולח מיילים במשך כל היום במשרד ימשיך לעשות זאת גם בבית, מכוח ההרגל.
אני שמח ומאושר על השירות החדש של פייסבוק ומחכה בציפיה שאוכל להתחיל להשתמש בו - אבל הוא לא ישרת אותי או את אנשי המשרד או את כל רשימת החברים שלי. הוא לא פונה לאותו קהל, לא משרת את אותם צרכים, לא מבוסס על אותו ממשק ולא כולל את אותם פיצ'רים. הוא צעד קדימה לכיוון הנכון - אבל הוא לא העתיד של התקשורת האנושית.
פייסבוק אולי תצליח להרוג את הדוא"ל במרוצת השנים - כאשר הנוער יתבגר ויחדור לעולם העסקי וישנה את צורת המחשבה והתקשורת שלו מבפנים. אבל התהליך הזה מתרחש בלי שום קשר לפייסבוק או גוגל וימשיך לקחת שנים ארוכות. עד אז, רוב המשתמשים שעושים כיום שימוש במייל ימשיכו לעשות זאת, ואילו שהיום שולחים הודעות טקסט ו-SMS יעברו לפייסבוק. ועד שהדוא"ל ימות כל שוק האינטרנט ישתנה - וגם גוגל וגם פייסבוק ישנו את מהות האסטרטגיה העסקית שלהם מספר רב של פעמים.

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.