הכלכלן הראשי של אתגר: "המאבק של פישר בהצעת החוק עלול למנוע הפחתת ריבית"

עזרא שעיו בתגובה למסיבת העיתונאים שכינס הבוקר פישר: "ההערכה היא כי הנגיד אמור היה לבצע החודש הפחתת ריבית אך כעת הדברים נראים אחרת"
יוסי פינק |

עזרא שעיו, הכלכלן הראשי של אתגר, חברה לניהול תיקי השקעות מקבוצת מזרחי טפחות, אומר היום כי קיים חשש שכחלק ממאבקו של הנגיד בהצעת החוק המוצעת, שמשמעה פגיעה משמעותית בעצמאות הנגיד ובנק ישראל, יימנע הנגיד החודש מהפחתת הריבית המוניטארית, מהלך שלהערכתו היה מתבצע החודש.

שעיו טוען כי הפחתת ריבית הפד בשני מהלכים תוך זמן קצר בכ - 1.25%, בעוד שהריבית המוניטארית נותרה ללא שינוי, משמעה העלאת הריבית השקלית יחסית לריבית הדולרית. העלאה זו מלבד הנזק שהיא גורמת ליצואנים בגלל התיסוף בשקל, עשויה להביא ואולי כבר הביאה לגידול בהשקעות הפיננסיות של משקיעים זרים בשקל, ואף תביא להעמקת תהליך ייסוף השקל.

עוד אומר שעיו, כי בפרוטוקול דיוני הריבית שהתקיימו בסוף דצמבר, צוין שע"פ מודל מחלקת המחקר, בשונה ממודל המח' המוניטארית של הבנק, לא מחויבת הפחתת ריבית, קל וחומר כיום כאשר "הועלתה" הריבית המוניטארית היחסית בשקל לעומת הדולר וכאשר מתחזקות הערכות למיתון במשק האמריקאי שיגרום להאטה בביקושים המקומיים ולדחייה בסגירתו של פער התוצר. יתרה מזו ייתכן, אומר שעיו, בתנאים הקיימים, שהשתנו משמעותית לעומת סוף דצמבר, גם ע"פ המודל האלטרנטיבי מחויבת כיום הפחתת הריבית. במסיבת העיתונאים היום מציין הנגיד "נגן על המשק הישראלי מפני האטה במשק העולמי" ברור שההגנה צריכה להיעשות במכשיר היחידי העומד לרשות הנגיד והוא הריבית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.