"ה-IT יצר שקיפות שחשפה שחיתויות - והביא לחיסכון של 10 מיליארד שקלים"

החשב הכללי, רו"ח ד"ר ירון זליכה, בביקור במערכת אנשים ומחשבים. "אני אופטימי ומאמין מאוד בפעולתן של רשויות האכיפה והחוק"
יוסי הטוני |

למרות שהוא נתון תחת מתקפה שלטונית ותקשורתית חסרת תקדים, הרי שבמשרדי מערכת אנשים ומחשבים, היה היום (ג') החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח ד"ר ירון זליכה, רגוע ונינוח. "אני אופטימי, ומאמין מאוד בפועלן של רשויות האכיפה והחוק", אמר בראיון נרחב למערכת אנשים ומחשבים, שתמציתו מובאת בפניכם. מלווה בסגנו הבכיר, איציק כהן, ומנהל פרויקט תהיל"ה, בועז דולב, אמר זליכה: "אני מאמין גדול במשפט של השופט היהודי-אמריקני המפורסם לואיס ברנדייס, לפיו 'אור השמש הוא חומר החיטוי הטוב ביותר'. הפעילות של השלטון היתה שרויה באפילה במשך עשרות שנים, ובעזרת ה-IT הוצאנו אותה לאור גדול. כך, גם חסכנו כספים רבים - הנאמדים במיליארדי שקלים לקופת המדינה - וגם יצרנו מצב בו טוהר המידות הוא גדול יותר ונפוץ יותר. חשוב להדגיש – רובו ככולו של תחום הפקידות הציבורית מורכב מאנשים ישרים, אבל בגלל השקיפות, אותה קידמתי בראש חוצות במהלך כהונתי כחשב הכללי, הגענו למצב של ניקוי אורוות יסודי".

כיצד מימשת את חזונך כשהתחלת בתפקיד?

"לפני שלוש שנים שינינו את החזון האסטרטגי של החשב הכללי. ביררנו, בסדנה מיוחדת שערכה הנהלת המשרד, מהם הערכים שאנו מאמינים בהם ומהן המטרות לפיהן עלינו לפעול. קבענו שהמוטו הוא 'אימוץ נורמות עסקיות, על מנת להגביר את היעילות והיושרה בעבודת הממשלה'. יש לשים דגש על המילה 'אימוץ', כיוון שאנחנו מאמינים שצריך ללמוד. אין לאף אחד מונופול על ידע, ויש ללמוד ממי שמתפקד היטב - והמגזר העסקי בישראל מתפקד מצויין.

יש פה פרדוקס: התוצר לנפש בישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי, ועומד על 20,000 דולרים, בעוד שהוא אמור להיות 30,000 דולרים. התוצר למועסק, לעומת זאת, הוא מהגבוהים בעולם. זה נוצר בשל הפער בין המועסקים למספר התושבים. זו כבר בעיקר פונקציה של מדיניות כלכלית מוטעית לאורך שנים. אני מאוד מאמין במשפט שאלוהים עוזר למי שעוזר לעצמו.

הממשלה הגתה במרץ 2003 תוכנית כלכלית קשה ונועזת בעלת מחירים כבדים. היתה תקופה של מיתון, האינתיפאדה היתה בשיאה, ודווקא אז אמרנו שצפויה צמיחה של 5% בשנה. צחקו עלינו, אמרו שגם בזמן שלום אין סיכוי ליותר מ-4.5% בשנה. שאלו מה יהיה עם האבטחה והעניים. צחקנו עלינו פעמיים. צפו שלא יהיו מקומות עבודה, האבטלה תעלה והעוני ימשיך לגדול. והנה – הגענו למצב של צמיחה שנתית של 5%, ואילולא המלחמה – היא היתה מגיעה ל-6%.

רמת הפריון היתה ועדיין – גבוהה במגזר העסקי, לעומת מגזרים אחרים, ואז אמרנו – אם המגזר העסקי כל כך טוב ומצטיין בישראל, הבה נאמץ ממנו את הנורמות של כיבוד חוזים, הסכמים, בקרה, שקיפות, ביקורת ומקצועיות. המגזר הציבורי, רובו ככולו הוא זך וטהור, אך רובו חי בחשכה ובחושך קורים דברים רעים. צמצום האפילה מביא לחיסכון, יעילות וליושרה".

מהי, לשיטתך, הגדרת השחיתות?

"קיים קשר הדוק בין שקיפות לשחיתות. בחודשים האחרונים הרביתי לחשוב אודות ההגדרה של מהי שחיתות. לשיטתי, יסוד היסודות בשחיתות הוא התנהגות בחוסר שיוויון. פלוני מקבל יחס שלטוני טוב מזה שמקבל אלמוני, בשל שיקולים זרים. משאבי המדינה מחולקים באורח בלתי שיוויוני, משולל צדק חברתי, ומשיקולים פסולים וזרים. זו תמצית השחיתות: חוסר שוויון בין אזרחים שווים".

ומה בינה לבין שקיפות?

"חוסר השיוויון יכול להתקיים רק במחשכים, כאשר אי אפשר להוכיח אותו, כי לא רואים. הבה אדגים שלוש דוגמאות פרטיות, להצביע כיצד השקיפות סייעה במגזר הציבורי. האחת – השכר לעובדים. הממשלה משלמת מדי שנה 60 מיליארד שקלים לעובדיה. מדובר בהעברה שבכל שנות המדינה לא עברה ביקורת. זה סכום המהווה נתח משמעותי מתקציב המדינה והיה רבע ממנו בתקציב שנת 2005.

דוגמה שניה היא הרכש. יש חוק חובת המכרזים, התשלומים צריכים להיות שקופים על פי חוק. גם פה לא נערכה ביקורת לעומק וגם פה ה-IT עזר לנו רבות להעלות את רמת השקיפות.

הדוגמה השלישית קשורה לכל נושא התמיכות. כל מה שהממשלה משלמת – שהוא לא שכר ולא רכש - הוא תמיכה. החוק ובית המשפט העליון קובעים שהממשלה חייבת להקצות משאבים לתמיכות, על פי קריטריונים של אמות מידה ושוויוניות בלתי מפלה. לקחנו את כל הקריטריונים – אלפים כאלה – והעלינו את כולם לאינטרנט. היום כל אזרח יכול לגשת ולהסתכל על הקריטריונים הרלוונטיים לגביו ולהבין האם מפלים אותו.

בהמשך, קראנו ל'מוסאווה', האגודה לשיוויון הזכויות של ערביי ישראל, וביקשנו מהם לבחון את אותם אלפי קריטריונים, על מנת לוודא שאין אפליה בהם. הם חזרו אלינו אחרי ארבעה חודשים עם 150 סטים של קריטריונים שלדעתם הם מפלים ובלתי שיוויוניים. המדובר באפליה שמשמעותה מאות מיליוני שקלים. כינסנו צוות עם היועץ המשפטי, ובחנו אותם אחד אחד. התברר כי בחלק מהטענות שלהם – הם צדקו בחלק הם טעו. את הקריטריונים המפלים - נתקן, כי חובתנו לפעול על פי חוק. באלה שלדעתנו הם טועים, ננסה לשכנע אותם. בסופו של יום, הציבור הערבי יהיה משוכנע שהקריטריונים החדשים – הם שוויוניים. כך, הפקנו שתי תועלות: המדינה פעלה על פי חוק ובנוסף, הגדלנו משמעותית את אמון הציבור ברשות המבצעת. זהו הקשר שבין שקיפות, שחיתות, יעילות, יושרה ואמון הציבור.

ברוב המקרים, אגב, לא מדובר באפלייה מכוונת. בדרך כלל חוסר השוויון נבע מחוסר ידע. יש אי הפריה הדדית בין הציבור למערכת, ובעזרת ה-IT, ההפריה ההדדית גדלה. לכן, עולה החשיבות של החשיפה לאור השמש ובמתן השקיפות. היום המצב טוב בהרבה ממה שהיה לפני שנה ובעוד שנה הוא יהיה מצויין.

בנוסף, העלאת כל הקריטריונים לאינטרנט מצמצמת בצורה משמעותית את הביורוקרטיה, ומונעת מצבים של פרוטקציה וקיצור תורים שלא לפי הנהלים. חלק מחוסר השיוויון הוא לא בהקצאת המשאבים, אלא גם בהקצאת השירות: ביורוקרטיה מכבידה, פרוטקציה וקיצור תורים הם חוסר שוויון. כאשר יש בקשה והיא מוקפצת לראש התור, יש לכך חשיבות כלכלית ממדרגה ראשונה. כשכל בקשה מתועדת בכל מערכות ה-IT ויש לכך גיבויים, הכל מתועד וחשוף לביקורת, והרבה יותר קשה לממש את אכיפת האפליה: אתה נדרש להתערבות ידנית ופיסית במערכת כדי ליצור אותה, וכך היא הופכת לגלויה לעין הציבור, כמו גם שהיא גלויה לעיני מבקר הפנים".

אז איך אתה מסביר את מה שקרה ברשות המיסים?

"מה שקרה, אם קרה, מעיד בדיוק על חוסר השקיפות. הביקורת של המבקר לפני שנה על רשות המיסים התמקדה בניהול ענייני הכופר בשל עבירות העלמת מס. השקיפות היא חיונית. אני כל הזמן אומר לעובדיי: 'אל תעשו שום דבר או תגידו דבר, שאי אפשר להגיד לעיני כל תחת אור השמש. תעשו רק דברים שאתם יכולים להתגאות בהם בשמש".

כיצד תורם ה-IT למימוש שקיפות זו?

"ה-IT תורם בשלושה מישורים; הראשון הוא שהמערכות אפשרו לנו לבצע מבצעי ביקורת עומק, אשר לא נעשו כבר 50 שנה, על כלל ההתקשרויות של המדינה, על כלל תלושי השכר והגמלאות ועל כל מערך התמיכות. מה שיותר חשוב הוא שה-IT מאפשר לנו לא לבצע את הביקורת אחת לחמישים שנה, אלא מהרגע שזה קורה, ה-IT תומך בבקרה אותה אנחנו עורכים פעם בשנה. כך, גילינו עובדים שניצלו הטבות לגבי משך שעות העבודה או כאלו הקשורות לנסיעות או רכב - שלא כחוק ובלי שהיו זכאים להן.

בתחום השכר, בשל הביקורת השנתית שנעשית שם, התגלו כל מיני אישורים חריגים שהונפקו במהלך השנים באופן לא תקין. כיום, כמות האישורים הללו צומצמה באופן דרמטי. מספר החריגות קטן. היבט נוסף הוא שכבר שלוש שנים אנחנו לא חייבים אגורה אחת בפיגור - לאיש. בעבר היינו חייבים מיליארדים לספקים, החל מינואר 2004 זה נפסק.

ככלל, בשל מימוש נושא הקייפות והטמעת מערכות ה-IT ליישום בקרה וביקורת, אנו מגיעים למיליארד שקלים של חיסכון. חלק מהמיליארדים הוא חיסכון חד פעמי, וחלקו על בסיס שנתי קבוע. כך, לדוגמה, שינינו את מערך המסחר באגרות חוב ממשלתיות. פרויקט זה לבדו מניב חיסכון של 1.2 מיליארד שקלים בשנה, כיוון שהכנסנו למסחר שמונה בנקים זרים, מהגדולים בעולם, שמתחרים בבנקים הישראליים. כך, הריבית ירדה ב-0.3% ושיכללנו את השוק. מערכות המידע היו כלי חשוב במהלך, ובלעדיהן לא היינו יכולים לממשו בצורה מוצלחת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

גלי בהרב מיארה
צילום: נתן ווייל, לעמ

היועמ"שית: "שיטת המשטר בישראל משתנה במהירות"

גלי בהרב-מיארה דיברה בכנס של לשכת עורכי הדין באילת על השינויים שמתחוללים במערכת המשפט הישראלית, והביעה דאגה מההתפתחויות האחרונות והשפעתן על הדמוקרטיה: "יש החלשה מרכזית של המוסדות הדמוקרטיים. מסוכנת במיוחד הפגיעה המתמשכת ברשות השופטת. בית המשפט העליון הוא הבלם המרכזי מפני השימוש השרירותי בכוח המשטרי"

עוזי גרסטמן |


בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין שנערך היום (שני) באילת, התייחסה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, לשינויים במערכת המשפט והביעה דאגה מהתפתחויות המשפיעות על הדמוקרטיה הישראלית. בהרב-מיארה ציינה כי "בחסות המלחמה השינוי המשטרי הואץ מאוד. זו לא אזהרה ביחס לעתיד. זו תמונת המציאות בפועל. שיטת המשטר הישראלית משתנה לנגד עינינו בקצב מהיר. יש החלשה מרכזית של המוסדות הדמוקרטיים. מסוכנת במיוחד הפגיעה המתמשכת ברשות השופטת. בית המשפט העליון הוא הבלם המרכזי מפני השימוש השרירותי בכוח המשטרי".


בנוגע למינוי ראש השב"כ הבא, הדגישה היועצת כי, "נוכח חשיבותו של תפקיד ראש השב"כ, החלטת ממשלה על מינוי או פיטורים מחייבת הקפדה על הליך תקין ללא רבב, וללא חשש להשפעת שיקולים זרים. ראש השב"כ צריך להיות נאמן לציבור ולא לממניו. פגמים בהליך המינוי ובוודאי חשש להשפעת שיקולים זרים, מטילים צל כבד על שאלת הנאמנות הציבורית".


בהרב-מיארה התייחסה גם לסוגיית גיוס החרדים, וציינה בדבריה כי, "חוק שירות הביטחון מחייב חוק שוויוני. לעומת זאת, חוק גיוס שטרם נולד אינו תוכנית עבודה ולא פוטר מהחובה לגייס ולהתגייס. הכוונה היא לכל המשתמטים, ולא לבני הישיבות בלבד. מלבד סנקציות משפטיות, הסנקציות צריכות לפגוש אותם בשדות התעופה, בבנק. מבחינת משפטית יש להתנהל בשלושה צעדים: הגדלה משמעותית של היקף צווי הגיוס, מיצוי כלי האכיפה הצבאיים ביחס למשתמטים והרחבת הסנקציות. ניתן לקדם זאת ללא התערבות ממשלה וללא חקיקה". בנאומה, הביעה היועצת המשפטית לממשלה ביקורת על החלטת שר הביטחון למנוע את נאום הפצ"רית בכנס, ואמרה כי "אין מתאימה ממנה להדוף טענות נגד ישראל במישור הבין-לאומי" .


נשיא בית המשפט העליון, יצחק עמית, שהתייחס גם הוא למצב הדמוקרטיה בישראל, אמר בכנס כי, "האמת חייבת להיאמר: המרקם הדמוקרטי הישראלי הוא עדין ושברירי. מדינת ישראל חסרת 'מנועי דמוקרטיה' שבכוחם לאזן את רשויות השלטון: מנועים כמו בחירות אזוריות, שני בתי פרלמנט, שלטון מקומי חזק, חוקה מלאה ומשוריינת, מגילת זכויות אדם מלאה, מסורת חוקתית או נוהגים חוקתיים. מנועים שמדינות דמוקרטיות אחרות התברכו בהם, או לפחות בחלקם".