חוזים/דין הסדר הקובע חברות שלא מדעת/עליון
עובדות וטענות:
המערערת 1, לשכת עורכי הדין בישראל, היא תאגיד סטטוטורי הפועל מכוח חוק לשכת עורכי הדין. סעיף 4 לחוק מגדיר כי "הלשכה היא תאגיד, כשר לכל חובה, זכות ופעולה משפטית". המשיב 1, הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים (להלן: הארגון), הוקם בשנת 1969, במטרה לעסוק בנושאים משפטיים בעלי חשיבות מיוחדת לעם היהודי ולמדינת ישראל. הוא פועל, בין היתר, נגד הפלייתה של מדינת ישראל בזירה הבינלאומית, תופעת האנטישמיות והכחשת השואה.
ביום 26.3.04, נערכה אסיפת קונגרס הארגון, אשר בחרה אנשים שיכהנו בתפקידי מפתח בארגון. משיבים 6-2 נבחרו על ידי האסיפה לכהן בתפקידים הבאים בארגון: נשיא, סגנית נשיא, מזכיר ראשי, גזבר ומתאמת לגופים בינלאומיים. כשרותה של אסיפה זו עומדת במרכז המחלוקת בין הצדדים, כאשר בפי המערערים מצבור של השגות על הדרך בה התנהלה.
טענתם העיקרית של המערערים בבית משפט קמא הייתה, כי מארגני האסיפה מנעו, שלא כדין, את כניסתם של חברי הלשכה לאסיפה, למרות שעל פי ההסכמים הקיימים בין הלשכה לארגון, כל חברי הלשכה חברים בעלי זכויות בארגון. המערערים הצביעו גם על פגמים נוספים בהתנהלות האסיפה: לא פורסם סדר יום מפורט כדין של האסיפה; לא הובאו להצבעה הצעות שונות שהציעו חברים בארגון; וכו'.
המערערים ביקשו מבית משפט קמא להצהיר כי כל חברי הלשכה חברים בארגון וממילא זכאים להשתתף בכל הבחירות הנערכות בו; כי האסיפה התנהלה שלא כדין ולכן אין תוקף להחלטות שהתקבלו בה, כולל מינוי המשיבים 6-2 לתפקידים השונים; וכי בית המשפט יורה על קיום אסיפה חדשה תוך 90 יום.
המשיבים התנגדו לבקשה. לטענתם, גישת המערערים כי כל חברי הלשכה חברים אוטומטית בארגון, אינה מעוגנת בשום הסכם שנערך בין הלשכה לארגון. חברי הלשכה יכולים להצטרף לארגון רק לאחר שנקטו אקט הצטרפות אקטיבי וולונטרי וכל עוד לא נעשה הדבר, אין הם חברים בארגון, וממילא אין להם מעמד באשר לדרך התנהלות האסיפה.
בית המשפט המחוזי דחה את העתירה וקבע, כי חברות בלשכה אינה הופכת כל חבר בה מניה וביה גם לחבר בארגון המשפטנים היהודי. מאחר וחברי הלשכה אינם חברים בארגון – אין הם יכולים לבקר פגמים שנפלו באספות ובמינויים שנעשו ע"י האגון. מכאן הערעור.
דיון משפטי:
כב' הש' ד' ברלינר:
אבן הראשה של הדיון הנוכחי, מצוי בהחלטתו של בית המשפט, כי לשכת עורכי הדין אינה מוסמכת "להפוך את חבריה לחברים בתאגידים מבלי לקבל קודם לכן את הסכמתם". קבלת עמדה זו – מייתרת למעשה את הדיון בשאר הטענות, שהרי אם יקבע כי מדובר בהסדר פסול מעיקרו גם ההיסטוריה בין שני הגופים אינה יכולה לשנות זאת.
חופש ההתאגדות מהווה אחת מזכויות היסוד הבסיסיות במשטר דמוקרטי והוא אינו רק החופש להתאגד אלא גם החופש שלא להתאגד. הרציונל הוא, כי לא ניתן לחייב אדם להפוך בעל כורחו לחבר בארגון, במיוחד כאשר מדובר בארגון בעל אידיאולוגיה מובהקת ומוגדרת, ללא ידיעתו או הסכמתו. הסדר הקובע "חברות אוטומטית שלא מדעת", אינו שואל לדעתו של האדם. הוא פוגע ביכולתו לקבוע בעצמו ועבור עצמו עם מי להתקשר ועם מי לא. ההתקשרות האוטומטית שאינה מדעתו של אדם, על דרך "זליגה" מארגון לארגון במנגנון שלקיומו טוענת הלשכה, קושרת את חברי הלשכה למטרות הארגון, מבלי שנשאלו האם הם מזדהים עם מטרותיו. הסדר מעין זה פוגע באוטונומיה של הרצון הפרטי וממילא בכבוד האדם וחירותו. ההכרה בערך האדם, ובעובדת היותו בן חורין כוללת אף את התובנה, כי אין ליצור מצב בו אדם חבר בארגון, על כל המשתמע מכך, מבלי לשאול את מוצא פיו תחילה.
לצד הפן "האידיאולוגי" שעניינו ההזדהות שלא מדעת עם מטרות הארגון קיים גם הפן המעשי שעניינו משמעות התקנון. התקנון – כמוהו כחוזה, ולפיכך הפיכת כל חברי הלשכה לחברים בארגון מבלי ידיעתם פוגעת בחופש החוזים. חופש החוזים, מקביל לעניין זה לחופש ההתאגדות, ואף הוא נשען על רצונו החופשי של אדם ועל בחירתו. וגם כאן, לא ייתכן לקבוע כי צד התקשר לחוזה ללא ידיעתו. ולענייננו – לא ניתן לכפוף אדם לתקנון ארגון, מבלי שידע כי הוא חבר בארגון.
קבלת פרשנות המערערים באשר לחברות שלא מדעת – הופכת את הסכם החברות לחוזה ללא תוקף משפטי מחייב, זאת משום שלצדדים להסכם החברות אין יכולת משפטית לכפות על חברי הלשכה חברות שלא מדעת בארגון, ולפיכך החוזה – אינו חוזה.
סעיף 30 לחוק החוזים מגדיר חוזה "שכריתתו תוכנו או מטרתו... או סותרים את תקנת הציבור – בטל". סעיף זה מצביע, למעשה, על כל הליקויים בכפיית החוזה (התקנון) על מי שלא בחר בו. בחינת תוקפה של ההתקשרות בין עורכי הדין כאנשים פרטיים לבין הארגון מכוח חברותם בלשכה, לפי אמת מידה של תקנת הציבור מצביע על כך שמדובר בהתקשרות השוללת את הרצון החופשי, פוגעת בזכויות הפרט, עומדת בניגוד לכללי התנהגות ראויה ומהווה הסדר שאינו נורמטיבי, ואינו מוסרי.
כנגד כל השיקולים והערכים הללו, מעמידה המערערת את הערך המוגן של כיבוד הסכמים. המערערת, מפנה לסעיף 31 בחוק החוזים, לפיו "...בבטלות לפי סעיף 30 רשאי בית המשפט, אם ראה שמן הצדק לעשות כן ובתנאים שימצא לנכון, לפטור צד מהחובה לפי סעיף 21, כולה או מקצתה, ובמידה שצד אחד ביצע את חיובו לפי החוזה - לחייב את הצד השני בקיום החיוב שכנגד, כולו או מקצתו". אלא שמטרת הסעיף הנ"ל היא למנוע מצב שבו יצא חוטא נשכר. כלומר, כאשר שני הצדדים ניסו יחד להערים על החוק על ידי חתימה על חוזה לא חוקי, ובשלב מאוחר יותר מנסה אחד הצדדים להתחמק מקיום התחייבותו על ידי העלאת עניין אי החוקיות בהסכם, רשאי בית המשפט לאכוף את החוזה הפסול על הצד שהפר על מנת, שלא ייהנה מפירות חטאו. נימוקים אלה אינם רלוונטיים במקרה הנוכחי, שהרי אליבא דכולי עלמא אין מדובר בניסיון משותף להערים על החוק.
משהוכרע, כי הסכם החברות אינו קובע "חברות אוטומטית שלא מדעת" ממילא אין למערערים, שלא הצטרפו באופן אישי לארגון, זכות לבקר את התנהלותה של אסיפת הקונגרס, מיום 26.3.04, נשוא הערעור.

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל
הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון
מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.
היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.
ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.
לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד.
- ההשקעה הגדולה של קטאר והאם היא יכולה להפוך ממעצמת אנרגיה למעצמה טכנולוגית
- קטאר 2036: אחרי המונדיאל קטאר מסמנת את האולימפיאדה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותא"ע הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות -0.19% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.