הנזק לענף הבקר מגניבות השנה - 30 מיליון שקל
בעקבות ניסיון הגניבה והירי בסוף השבוע בחוות שי בדרום , מתריעים חיים דיין מנכ"ל אמב"ל (ארגון מגדלי הבקר לבשר) ומאיר בראון מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב (רפתות) על עליה של 236% במספר גניבות הבקר לעומת שנה שעברה. מרבית הגניבות מתבצעות באזור הדרום, 1,031 ראשי בקר נגנבו מעשרות חוות ורפתות בדרום הארץ. רק 75% מכלל גניבות הבקר מדווחות, מאחר והחקלאים מיואשים מנושא הגניבות עקב אזלת ידה של משטרת ישראל בטיפול בתלונותיהם.
הנזקים מגניבות הבקר מוערכים ב-30 מיליון שקל בשנה. גניבת העגלות המיועדות למשק החלב בלבד מסבות נזק בחוסר מוערך של כ-20 מיליון ליטר חלב בייצור החלב העתידי. מלבד זאת, ראשי בקר גנובים אל שטחי הרשות הפלסטינית המטפחת משק חלב ובקר על חשבון צבירת הידע, הניסיון, טיפוח הענף והשקעת המשאבים בישראל.
חיים דיין אומר כי הבוקרים והרפתנים נאלצים לממן מכיסם אמצעי אבטחה כמו מצלמות במעגל סגור, כלבי שמירה ואזעקות, על מנת להקשות במשהו על גנבי הבקר ההולכים ומתייעלים בשיטות הגניבה שלהם ומצליחים לחדור לחוות הגידול ולגנוב את הבקר למרות כל אמצעי האבטחה שננקטו.
"הגניבות הפכו למכת מדינה, היקפי התופעה מזעזעים! מלבד מאמצי הגידול הפכו הבוקרים והרפתנים לשומרי רכושם, באין מי שישמור על פורעי החוק, ומסכנים את חייהם וחיי משפחותיהם בהגנה עם רכושם, אדמותיהם ואדמות הלאום, מפני משפחות הפשע, דבר שאיננו מתקבל על הדעת! רק לפני חודש שלחו משפחות הפשע רוצחים שכירים לרצוח את הבוקר אמיר אנגל, ואמות הסיפים במדינה לא רעדו! חיי אדם הפכו הפקר, רכושם של חקלאים ואדמותיהם הפכו הפקר והמדינה לא עושה דבר", אומר דיין.
בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין נציגי מגדלי הבקר ודיין עם מפקד מחוז דרום של המשטרה- ניצב אורי בר לב, הוחלט על מספר צעדים במחוז דרום שיובילו לצמצום היקף הגניבות ולכידת הפושעים., כולל ייעוד היחידה המשטרתית "דקל", הפועל כבר בצפון הארץ ,לטיפול בפשיעה החקלאית במחוז דרום תוך הגדלת התקנים לפי 2 ויותר. בעוד מספר ימים אמור ניצב בר לב לקבל לידיו תוכנית בייעוד המתוכנן ליחידת דקל. "אחת המסקנות כבר בשנת 1999 הייתה כי אין גורמים מקצועיים במשטרת ישראל המטפלים בפשיעה החקלאית" אומר דיין. עוד בימים הקרובים עתיד להיפגש דיין עם מנכ"ל המשרד לביטחון פנים להרחבת הטיפול ומעורבות המשרד בטיפול בגניבות הבקר.
בנוסף מתריע דיין, כי בתי המשפט חייבים לקחת את הלחימה בפשע ולהטיל עונשים מרתיעים יותר על גנבי הבקר "הפושע שהגיע לגנוב מחוות שי בעל עבר פלילי , כמוהו יש רבים שנכנסים ויוצאים מהכלא וממשיכים לגנוב, ביודעם כי העונשים קלים. במידה ומשטרת ישראל ובתי המשפט לא יקחו את
הנושא החמור ,כמשימה לאומית ויחמירו בעונשים הפשע ימשיך להשתולל! העונשים חייבים להיות כבדים ביותר –ידע כל גנב כי בבואו לגנוב הוא מסכן בשנים ארוכות בכלא וכן בעונשים כספיים" אומר דיין.
מכת גניבות בקר דומה שהתרחשה במחוז צפון צומצמה בעזרת יחידת "ארז" של המשטרה המטפלת בפשיעה החקלאית במחוז צפון ופרקליטות מחוז צפון שהגישה נגד הגנבים כתבי אישום. כעת מקווים באמב"ל כי המודל בצפון ייושם גם בשאר חלקי הארץ. רק לאחרונה נרשם תקדים משפטי של 40 שנות מאסר ועוד קנס בסך שלושים אלף שקל לגנב בקר, אך ניסיון הגניבה אמש, מוכיח כי גם הרתעת החוק לוקה בחסר. הגנב ביצע את ניסיון הגניבה פרק זמן קצר לאחר שריצה 4 שנות מאסר בגין עברות פשיעה חקלאית. עו"ד תומר שוורץ מפרקליטות מחוז צפון וטיפל במקרים רבים של גניבות בקר ופשיעה חקלאית טען, כי מערכת המשפט חייבת לתת מענה אמיתי למלחמה בפשיעה החקלאית שכן מדובר במכת מדינה וכי ראוי שבתי המשפט, כמו גופים נוספים, ירתמו למאבק. עוד טען, כי התופעה של גניבות בקר קלה לביצוע אך קשה מאד ללכידה וכי העונשים הסלחניים שהוטלו בעבר לא תרמו למלחמה האמיתית בתופעה.
במאמר שפרסם לאחרונה ד"ר מריו גוטמן שחקר את תופעת גניבות הבקר בעולם, הוא מציין כי כאשר מחשבים את כמות הגניבות המדווחות ביחס לגודל העדר, שיעור גניבות הבקר בישראל הוא מהגבוהים בעולם וכי אחת הסיבות הינה היחס הסלחני של רשויות החוק כלפי גניבות הבקר. במחקרו מציג ד"ר גוטמן דוגמאות מעונשים המוטלים על גנבי בקר בארה"ב, למשל: על גניבת 65 פרות, 100 עגלים ו-5 פרים, נענש הגנב ב-7 שנות מאסר בפועל ובקנס של 116 אלף דולר. במקרה אחר, על גניבת 3 פרות, 3 עגלים ופר אחד, נענש הגנב בשנתיים מאסר ובקנס של אלפיים דולר.
הבוקרים החלו לאסוף כסף בחשבון מיוחד לטובת בוקרים ורפתנים שנפגעו ע"י גנבים וצריכים לממן משפטים.
"הבוקרים מגנים על חייהם, זו הגנה עצמית, במקום לשפוט את הגנבים המשטרה מאשימה את הבוקרים ברצח! אם אנחנו חיים במדינה בה המשטרה איננה יכולה להגן על אזרחיה אין בידם ברירה אלא להגן על עצמם, אני קורא לכל אזרחי ישראל להתעורר לפני שיהיה מאוחר מידי, ולמשטרה והפרקליטות לקחת את המלחמה בפשע בחקלאים כמטרה לאומית לשנה זו ולמגר את התופעה בטרם יהיו נזקים בחיי אדם" אומר דיין.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".