מרכבה בלי מקלות בגלגלים

תקציב המדינה שאושר בכנסת, כולל גם את 635 מיליון השקלים לפרויקט המרכב"ה, שאמורים להספיק עד 2010
יהודה קונפורטס |

הכנסת אישרה בסוף השבוע את תקציב המדינה לשנת 2007, בקריאה שניה ושלישית. בין סעיפי התקציב שאושרו על ידי חברי הכנסת, ללא התנגדויות, היה תקציב פרויקט המרכב"ה. 635 מיליון שקלים שאושרו ב-2003, אבל אמורים להספיק עד 2010.

זהו אחד הפרויקטים היחידים שהממשלה לא ערכה בו שינויים דרמטיים בשנים האחרונות. באוצר גאים מאוד בכך שהתקציב לא קוצץ, אבל מצד שני - שוכחים שזהו כמעט הסעיף היחידי, בפרויקטים מסוג זה, שלא גדל או עודכן. הפרויקט הענק הזה מתוקצב במנות קצובות של 110 מיליון שקלים בשנה. ה"הנחה" היחידה שנעשתה, ואת זה אפשר לראות אולי כעדכון עקיף של התקציב, היא העובדה שבמקור - הפרויקט היה אמור להסתיים בסוף שנה זו, אולם עקב הרחבתו יסתיים לפי ההערכות רק בשנת 2010.

תקציב "מסומן" בשפה המקצועית של אנשי האוצר, תקציב המרכב"ה הוא תקציב "מסומן". בשנת 2003 קיבלה הממשלה החלטה, לפיה התקציב כולו יהיה כ-635 מיליון שקלים, ובכל שנה מאשרים אותו מחדש.

אולם האישור אינו גורף, ובכל שנה נבדקים הישגי הפרויקט מול היעדים שהוצבו לו, ובהתאם לכך נקבע המשך מימון התקציב. את תוכנית העבודה מאשרת ועדת ההיגוי העליונה לפרויקט, בראשותו של סגן בכיר לחשב הכללי, איציק כהן. במבחינה זו, עובדים אנשי הפרויקט בדומה לעבודה מול מועצת מנהלים, במגזר הפרטי. לפרויקט יש מערכת בקרה חיצונית, וככל שחולפות השנים, הוא הופך להיות יותר משמעותי בפעילות הממשלה והשירות הציבורי.

בדיון שנערך בלשכת שר האוצר, אברהם הירשזון, ערב אישור התקציב בכנסת, בנוכחות החשב הכללי, רו"ח ד"ר ירון זליכה, ובכירי המשרד - אושרו תוכנית העבודה לשנת 2007 ומסגרת התקציב עד 2010. יש לציין, כי מתוך 635 מיליון שקלים, 35 מיליון שקלים יועברו לפרויקטים משותפים עם משטרת ישראל ו-12 מיליון שקלים לטובת בקרה חיצונית לפרויקט. הבקרה היא גולת הכותרת של העשייה, לפחות מבחינתו של החשב זליכה, הנאבק כיום בגורמים שיוצרים שחיתות בגופי ממשלה שונים.

למרות שהפרויקט נעשה בשם אגף החשב הכללי, הרי שהבקרה על כל הוצאה בפרויקט המרכב"ה היא קפדנית ביותר וקשוחה - ברמות שאינן מקובלות, למרבה הצער, במשרדים אחרים. במאה ה-21, פרויקט המרכב"ה הוא פרויקט שצריך להצדיק את קיומו, כי יש רבים מאוד כנראה, שעדיין לא מבינים את חשיבותו. לכן, כל סטייה, כל חריגה - מיד מתורגמת לרעשים גדולים בתוך המנגנון הממשלתי. שקט זה תוצר הלוואי הראשון שכל מנהלי הפרויקט חפצים בו. במיוחד בימים אלו.

משדרגים את הסאפ מעיון בתוכנית העבודה לשנת 2007 של פרויקט המרכב"ה, עולה כי בשנה הבאה, תורחב הפונקציונליות של המערכת, תוך שידרוג לגרסה האחרונה של סאפ, וכן כי תבוצענה השלמות במודול הגבייה.

אחת הנגזרות של פרויקט המרכב"ה, הוא כמובן פרויקט "ממשל זמין", שנועד ליישם את מדיניות הממשלה לשיפור השירות לאזרח. בנושא זה, מתכננת הממשלה להרחיב משמעותית את פורטל GOV.IL, ולשפר את שירות הטפסים מקוון, מה שיקל עוד יותר את המגע הלא נעים שיש לאזרחים עם הממשלה. כן בכוונת אנשי "ממשל זמין" לממש שורה של פרויקטים נוספים - שכבר הוזכרו בעבר: פרויקט הכספת, תעודות זהות חכמות לעובדי השירות הממשלתי ועוד.

שיטת מימוש פרויקט המרכב"ה נעשה בשלושה שלבים. השלב הראשון - "השקה" (Rollout) של הגרסה הראשונה של המערכת למשרדי הממשלה, הוספת פונקציונאליות במסגרת מימוש פערים שעלו במסגרת ההשקה, הרחבת היישום על מנת שיתאים למשרדים נוספים, ובכך - ישפר את השירות למשרדים העובדים במרכב"ה.

על פי תוכנית העבודה, בשנת 2007 תיערך השקה של הפרויקט במשרדים הבאים: תרבות וספורט (כחלק ממשרד המדע), מטה החשב הכללי – פרויקט אג"ח, משרדי הפנים והשיכון, משרד ראש הממשלה, נציבות שירות המדינה, לשכת הפרסום הממשלתית, משרד התקשורת, והרשות לפיקוח על החשמל. אחרון בתור הוא משרד החינוך, בסוף השנה הבאה. העלייה שלו לאוויר מותנית בהפסקת העיצומים, שמאפיינים את עבודת המשרד.

אגב, המנמ"רית של משרד החינוך, סופיה מינץ, היא אחת מחמשת המנמ"רים שצורפו לוועדת התיקשוב העליונה. הועדה פועלת מכוח סמכותה, על פי מינוי של ראש ממשלה – היא הוקמה בזמנו על ידי ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון - ובראשה עומד כהן. המנמ"רים הנוספים הם שמעון רודד ממשרד החוץ ,שמעון ברונר מהתמ"ת, רפי אלון משע"ם וניבה צוק, ממינהל מקרקעי ישראל. אליהם מצטרף אבי דור, ממינהל הרכש, וכן אהרון (אהרל'ה) אהרונוב, חשב משרד האוצר. אהרונוב היה לאחרונה מועמד לתפקיד חשב משרד ראש הממשלה, אבל חזר בו, לאחר שניסו להשתמש בו כדי לנגח את זליכה, הבוס הישיר שלו.

פרויקטים עצמאיים שני משרדים בלבד קיבלו אישור להקים מערכת מרכב"ה עצמאית: משרד הביטחון ואגפי השב"כ, וכן משרד ראש הממשלה ויחידותיו השונות. משרדים אלו יזכו לליווי צמוד של צוות המרכב"ה בסיוע והטמעת הרפורמה החשבונאית, סיוע בהיבטים טכנולוגיים, ומעבר לשקיפות מלאה - מבוססת עץ טכנולוגי, כמו בכל משרדי הממשלה.

ברמת מערכות המידע, התוכנית ל-2007 היא כי מערכת מאור - מערכת המשרד הממוחשב של הממשלה - תעבור כולה מרשתות של נובל לרשתות של מיקרוסופט, וכן שתימשך בניית שרתים לפי הצרכים החדשים. כן צפוי לטפל בניהול וההקצאת שטחי איחסון. בתחום התקשורת, הממשלה מתכוונת לבצע חשיבה מחודשת לגבי כל קווי התקשורת, על מנת לבצע עסקאות רווחיות יותר על קווים בעלי רוחב פס גדול יותר ובעלות נמוכה יותר. פרט לכך, צפוי להיות מבוצע מעבר על חיובי קווי תקשורת מול בזק, על מנת לזהות חיובים מיותרים ולסווג קוים על פי הגורם המשלם האחראי שלהם (אוצר, מרכבה, ממשל זמין). בתחום בסיסי הנתונים, עם סיום ההכנות, תשודרג גרסת האורקל לגרסת 10g לצד שרת 64 ביט, וזאת לצורך עמידה בדרישות ביצועים וצריכת זיכרון.

כן צפוי להתממש פרויקט איחוד רשתות התקשורת, אשר ייעשה בנציגות הישראלית בניו יורק. זאת, אם לא ייצא לפועל יישום מרכב"ה בנציגות. המטרה היא לאחד משאבים ולספק אבטחה טובה יותר, אבל בשלב זה, אין החלטות.

השורה התחתונה תוכנית העבודה כוללת עוד שורה ארוכה מאוד של פרויקטים, תוכניות והיערכויות. העבודה מרובה, אך התקציבים דלים יחסית. יכול להיות שבשנת 2010 עוד יימצא הציניקן בממשלה שיעניק לפרויקט המרכבה את התואר של "הפרויקט הזול ביותר שעשתה ממשלה אי פעם" - יחסית לתוצאות וליעדים שלשמם הוקם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה