הפועלים על שוק המניות: סיכוי למימוש בטווח הקצר
"אנו סבורים, כי עליות שערים נוספות בבורסה עשויות להרשם בטווח הבינוני, אם כי ישנו סיכון של מימוש רווחים בטווח הקצר". כך פותחים כלכלני בנק הפועלים את סיקרתם השבועית את שוק ההון הישראלי.
בבנק סבורים השבוע, כי "נוכח הסיכונים בשוק, מומלץ להתמקד במניות גדולות ומבוססות, ולהמנע ממניות היתר, גם אם ישנו פיתוי להשקיע בהן נוכח התשואות המרשימות שרשם מדד היתר בשנה האחרונה, וזאת בשל הסיכון הגבוה במניות אלה בעיקר בעת של מימושי רווחים".
עוד אומרים בבנק, כי "נוכח התשואות האלטרנטיביות הנמוכות מומלץ להמשיך ולהביע אמון באפיק המנייתי, כשאת הסיכון הגלום בתיק מומלץ להפחית על ידי פיזור גיאוגרפי בין שוקי המניות השונים", זאת על פי ההמלצה שתפורסם ביום א' על ידי הפועלים.
אומנם ישנו מתאם גבוה בין השוק המקומי לשוקי חו"ל, כשהתנהלות שוק המטבעות יצרה העדפה לשוק המקומי בחודשים האחרונים, אולם בבנק חושבים, כי יש לבצע גיוון גיאוגרפי, על מנת להקטין את הסיכון מפני זעזועים בשל אירועים אקסוגניים מקומיים. ניתן ומומלץ להגן על הרכיב המקומי בתיק המניות על ידי הצבת פקודות מסוג Stop loss ורכישת אופציות PUT.
על שוק האג"ח כותבים בבנק כי בתחום האגרות השקליות - תשואת המק"מ לשנה (כ-4.6%) מגלמת את הריבית הנוכחית של בנק ישראל. עם זאת, על רקע המשך החלשות הדולר בשבוע האחרון וסבירות גוברת להורדת ריבית נוספת - סבורים בבנק, כי המק"מ מומלץ להשקעה.
על הגילונים הם כותבים, כי תוספות תשואה של 0.34% בגילון הארוך, והמחסור בסחורה, יתמכו באפיק זה בטווח הבינוני, ולכן המלצת הבנק לגביו נותרת חיובית. בטווח הקצר, מציגים בבנק ציפיות להמשך הורדת הריבית עלולות להעיב על הגילונים.
על שחרים אמרו בבנק הפועלים בסוף השבוע - כי ישנה הסבירות הגוברת להורדת ריבית נוספת שתורמת לאטרקטיביות של העקום כולו. מנגד, הם מציינים את צמצום פער התשואות בין השחרים לבין איגרות החוב האמריקניות ל-10 שנים שהעלה את רמת הסיכון המגולמת בעקום השקלי. המלצת הבנק בתחם זה היא, להמשיך ולנקוט מידה של זהירות, ולהתמקד במח"מ בינוני, אותו ניתן להשיג גם על ידי השקעה בשחר הארוך ברכיב קטן, ושילובו עם אג"ח שקלי במח"מ קצר (מק"מ או גילונים).
על אגרות החוב הצמודות - כותבים בבנק הפועלים, כי בצמודים קצרים, הציפיות האינפלציוניות הנגזרות מהעקום השקלי הקצר נמוכות ומפצות במידה מסוימת על המדדים השליליים הצפויים. לכן, המלצתם היא היא חיובית. עם זאת, בבנק כותבים כי ברכיב קטן ורק כל עוד הציפיות האינפלציוניות הנגזרות משוק ההון עומדות על פחות מאחוז.
על ההשקעה בצמודים בינוניים - כותבים בבנק כי בשבוע האחרון, ירדו תשואות האגרות הצמודות הבינוניות לרמה של כ-3.5%. כלכלני הבנק אומרים כי ניתן עדיין למצוא תשואות גבוהות יחסית באיגרות הקונצרניות ולכן, המלצתם לגביהן נותרת חיובית, בדירוג AA+ ומעלה, תוך הקפדה על פיזור, ומתן עדיפות לאגרות של חברות בעלות מינוף נמוך.
.jpg)
הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים
חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה
פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.
זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה.
שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.
החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.
- המוסד לביטוח לאומי ביטל קצבה בגלל רכישת רכב - האם זה מוצדק?
- ביטוח לאומי לא אישר קצבה לזוג שהיה ברילוקיישן; מה קבע בית המשפט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"
שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו, "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"
יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.
בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.
בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".
בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".