ינון לנדנברג: הפרסום המקוון הפך מחדשני למדורת השבט

מנכ"ל משרד האינטראקטיב הגדול בישראל צופה בראיון ל-Bizportal שנתח הפרסום באינטרנט יגדל בזכות בקרה והוכחת תוצאות. בנתיים מדידת הרייטינג באתרים בארץ מתמהמהת
אפרת אדיר |

בשנתיים האחרונות הפרסום המקוון והשיווק האינטראקטיבי הפכו למושגים שגורים בפי מנהלי פרסום ואנשי שיווק בענף. על אף שהפרסום המקוון תופס כיום נתח של בין 5 ל-7 אחוז מתקציב הפרסום בכלל, נראה כי העוסקים בתחום בטוחים כי נתח זה יגדל משמעותית ואף ינגוס בנתח הפרסום בטלוויזיה ובעיתונות.

ינון לנדנברג, מנכ"ל אידיאולוג'יק - משרד האינטראקטיב המוביל בישראל, חושב שהפרסום המקוון יגדל ל-12% בשנת 2007, אך טוען שכבר היום ישנם מפרסמים המקצים 90% מתקציב הפרסום - לאינטרנט. כך לדוגמא, מדור הלימודים בעיתון ידיעות אחרונות, אשר העביר את עמודי הפרסום הללו מהעיתון למהדורה המקוונת YNET.

בראיון ל-Bizportal משחזר לנדנברג את תחילת דרכו בתחום הפרסום, כאשר לימד אינטרנט במספר מכללות ובשנת 1999 חבר לחברו דורון טל ויחד הקימו אתר תוכן לחיילים משוחררים. "עברנו בין מפרסמים וניסינו למכור שטחי פרסום באתר וראינו שאין היענות מצד המפרסמים. אף אחד לא ידע מה זה אינטרנט, מבחינתו מכרנו מוצר חדש. באותם ימים פרסום באינטרנט נחשב לחדשני, היום זה מדורת השבט".

שנתיים לאחר הקמת חברת האינטראקטיב מכרו טל ולנדנברג 51% לקבוצת הפרסום העולמית פובליסיס ובמהלך 2005 עזב טל את החברה כדי להקים עבור הקבוצה את סאצ'י אינטראקטיב בשותפות עם פרסום באומן-בר-ריבנאי. כיום היקף הפרסום השנתי של אידיאולוג'יק מוערך בכ-8-9 מיליון דולר.

ברבעון ה-3 של 2007 יהיה גוף מדידה לאינטרנט

כאשר עולה המונח אינטרנט, מבקש לנדנברג להבהיר, כי האינטרנט הוא רק הכלי הטכנולוגי ליצירת הקשר עם הגולשים והחברה שהוא עומד בראשה היא חברת אינטראקציה, היוצרת את הקשר בין לקוחות לבין המותגים, מוצרים או שירותים. "כשמדברים על פרסום באינטרנט, צריך לקחת בחשבון שמדובר בספקטרום רחב יותר הנקרא תקשורת דיגיטלית. בתוך זה נכללת הטלוויזיה האינטראקטיבית, עולם הסלולר וגם השימושים המקוונים הסטנדרטיים, ורוב הפרסום יעבור בעתיד לתקשורת המגוונת הזו", מסביר לנדנברג.

לצד התמיכה הנלהבת בפרסום המקוון, לנדנברג אינו פוסל את אופציית הפרסום המסורתית בטלוויזיה ובעיתונות, אך אינו מאמין בהצלחתה ואומר: "אם הייתי מפרסם גדול - הייתי מפרסם בטלוויזיה ובעיתונות - אבל זה לא עובד. אף אחד לא מחליף סוס מנצח בסוס מפסיד ועובדה שמפרסמים מגדילים את תקציב הפרסום באינטרנט על חשבון הטלוויזיה. קיים תהליך של מעבר לפרסום באינטרנט, כי זה עובד".

הפרסום באינטרנט יגדל, לדברי לנדנברג, בזכות בקרה טובה, שירות טוב והוכחת תוצאות, אולם בפועל ועדת המדרוג שהוקמה לפני מספר חודשים למדידת הרייטינג באתרים הישראליים מתמהמת בבחירת הגוף שיהיה אחראי למדידה. לנדנברג חבר בוועדה, שבראשה עומד מנחם סלינס, יחד עם 8 חברות אינטראקטיב. אחת הבעיות שהיו לוועדה הן ששיטות המדרוג חייבו מעורבות של האתרים במדידה ונוצרה התנגדות מצד אתרים מובילים כדוגמת וואלה ו-YNET.

בשל כך, גובשה החלטה לפעול כדוגמת מכשיר ה-POEPLE METER למדידת רייטינג וכעת מתמודדות על המכרז מספר חברות, המעוניינות להפעיל את מערכת המדידה באופן שאינו תלוי אתר, אלא דרך ה-USER. מכשיר המדידה יותקן אצל 450 משתמשים המהווים מדגם מייצג. "כבר ברבעון השלישי של 2007", מבטיח לנדנברג "תוכל לעמוד מערכת מדידת אינטרנט באופן עצמאי בנפרד מהמדרוג של הטלוויזיה".

ש: מהן התמורות שעבר האינטרנט עם השנים?

"לפני 5 שנים החל השימוש במיילים בקרב עובדים על מנת לחסוך את שיחת הטלפון שנגררת, לעיתים, לשיחה ארוכה ולא רלוונטית לנושא המדובר. לצד זאת, גם הורים לתרמילאים צעירים אחרי צבא החלו לפתוח תיבות דואר אלקטרוניות כדי לתקשר עם ילדיהם המטיילים בעולם וכיום אפשר לראות את בני הדור השלישי משתמשים בתוכנת המסנג'ר על מנת לצפות בתמונות של הנכדים".

"השימושים המגוונים באינטרנט הפכו את המדיום לנגיש ומתאים לכולם. היום, כל אחד ואחת מוצאים שימוש אישי לטכנולוגיה והייעוד של המדיום המקוון הוא להקל על ההתנהלות בחיים. אם בעבר כולם חיכו בדריכות לשעה של שידור החדשות ברדיו, היום השעה העגולה לא מעניינת אף אחד ואפשר להתעדכן בכל זמן נתון".

ש: אילו שימושים נוספים יציע האינטרנט?

"השימושים שקיימים היום כדוגמת המייל, תוכנת המסנג'ר, שירותי החיפוש ומצלמות הוידיאו, יישארו ואף יתרחבו. תחום השירותים וה-DATA BASE יהפוך לעולם שלם ומשולב שניתן יהיה לצרוך אותו באמצעות כל הממשקים - מחשב, סלולר וטלוויזיה".

"כבר היום, הצעירים משתמשים בטלוויזיה כרדיו והמבט שלהם קבוע על מסך המחשב תוך כדי שליחת הודעות בסלולר. אם נסכם את שעות הצריכה היומיות של הנוער, נגיע ל-30 שעות מדיה הדחוסות ב-4 שעות ביום וזאת בגלל הסנכרון בין המדיות השונות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה