פרויקט "אופק" של בנק דיסקונט עולה לאוויר

היום תציג הנהלת הבנק את הפרויקט, במסגרתו שודרגו כל תשתיות המיחשוב שלו. פרויקט אופק ארך חמש שנים והושקעו בו קרוב ל-200 מיליון דולרים
יוסי הטוני |

"אופק" - פרויקט המיחשוב הענק של בנק דיסקונט - עולה לאוויר. היום (א') תערוך הנהלת הבנק, בראשות המנכ"ל גיורא עופר, מסיבת עיתונאים בה יוכרז רשמית על סיום הפרויקט הארוך. במסגרת פרויקט אופק, שהחל בשנת 2001 וארך כחמש שנים, שודרגו כל תשתיות המיחשוב של הבנק, כך שתוכלנה לתמוך בפעילות העסקית שלו. חברת הייעוץ אקסנצ'ר הטמיעה בבנק דיסקונט את מערכת הליבה של חברת אלנווה הספרדית. אותה המערכת בדיוק הותקנה על ידי אקסנצ'ר בכמאה בנקים בעולם, חלקם גדולים, דוגמת ברקליס, בנק סנטאנדר בספרד, יורובנק, בנק אוף בוסטון ואחרים. חלקה של אקסנצ'ר היה בייעוץ ובאינטגרציה של המערכות. במקביל לעבודתה של אקסנצ'ר, גוייסו לטובת הפרויקט מאות אנשי מקצוע, בכל תחומי הפעילות - מחברות התוכנה המובילות בארץ, וביניהן מטריקס, נס טכנולוגיות, קונסיסט, טסקום, טסנט, טלדור ועוד. אנשי המקצוע גוייסו על ידי מחלקת ה-IT של בנק דיסקונט.

סיום הפרויקט היה מתוכנן לסוף שנת 2005 ותקציבו אז עמד על 150 מיליון דולרים. לאחר מכן התרחשו שינויים בלוחות הזמנים ובתקציבים של הפרויקט, וכעת ההערכה היא שתקציבו של הפרויקט מסתכם ביותר מ-200 מיליון דולרים. עד סוף 2006 ייכנסו לייצור מערכות נוספות, שיביאו את כמות המערכות המשודרגות מתוך כלל מערכות הבנק שכלולות בפרויקט ל-70%. מדובר במערכות כגון עו"ש, מערכות הבנקאי בסניף, מסגרות האשראי, מערכות הסליקה של הצ'קים והספר הראשי.

גורם המקורב לבנק אמר, כי "השינוי המרכזי מבחינת המערכת, אשר נתמכת ב-IT, הוא בשינוי מעמדו של הלקוח: המטרה היא להפוך את הלקוח, מלקוח של סניף בבנק, ללקוח של הבנק. המערכת מאפשרת לבנק לפתח את הפעילות העסקית שלו כפי שלא ניתן היה לעשות בעבר. זאת, כיוון שהמערכות היו מערכות מבוזרות לחלוטין, ללא כל קשר. כך, כיוון שהמערכות לא 'דיברו' ביניהן, לא ניתן היה לחבר ולקשר נתונים בין מחלקות הבנק השונות, או מידע על לקוח ביתי - שהוא גם עסקי. כיום, בשל הטמעת המערכת החדשה - כל המערכות עובדות בצורה אינטגרטיבית".

נעם הנגבי, ראש חטיבת תפעול ומידע בבנק דיסקונט, נכנס לתפקידו בשנת 2000, ערב בחירת הפתרון לשדרוג מערכות המיחשוב המרכזיות של הבנק. בעבר אמר הנגבי בראיונותיו כי "האתגר הוא לשלב את כל המערכות של הבנק, שחלקן כבר בנות קרוב ל-30 שנה, עם המערכות הכי חדשות, שפותחו באחרונה, בצורה שתבטיח שירות יעיל ואיכותי ללקוח, שאינו צריך לסבול מהשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בבנק".

לדבריו, "פרויקט אופק מחליף כמה עשרות מערכות, המהוות את הגרעין המרכזי שעליהן נשענות כל יתר מערכות הבנק. מדובר במערכות בנקאיות מורכבות מאוד, הנמצאות בשינוי תמידי, הן בגלל השינויים הרגולטוריים הרבים והן בגלל השינויים הפונקציונליים המוכתבים על ידי הצרכים העסקיים. אתגר נוסף הוא לבצע את המהלך ללא הפרעות בפעילות השוטפת של הבנק".

כדי להתניע את הפרויקט, הוקמה מינהלת מיוחדת, שבראשה עמד שלמה אבידן, ששימש אז כמנהל מערך הסניפים של הבנק. עצם מעורבותו של איש חזק, מהתחום העסקי ולא מהטכנולוגי, שידרה לעובדים את חשיבות הפרויקט לכלל הארגון, וגרמה להצטרפות המשתמשים לפרויקט. במינהלת, שקיבלה את כל הסמכויות להובלת הפרויקט, היו שותפים נציגים בכירים מצד הטכנולוגיות ונציגים מצד המשתמשים.

בנוסף, מונתה ועדת מיחשוב של הדירקטוריון, האחראית על הפרויקט, ופעם בחודש התכנס פורום של המנכ"ל, שמורכב מכל הסמנכ"לים הרלוונטיים, לפגישת מעקב. כמו כן, הוקמה גם ועדת משתמשים בראשות הסמנכ"לים הרלוונטיים, שהיתה אחראית על כל האפיונים.

האתגר הקשה ביותר במשך כל הפרויקט, אמר הנגבי, "הוא ההתמודדות עם השינויים השוטפים הנדרשים למערכות הבנק. כל יום מגיעות עשרות רבות של בקשות ודרישות לשינויים, חלק מהן נובעות מרגולציה וחלק מהן מצרכים עסקיים. החלק הקשה ביותר זה לקבל כל הזמן החלטות מה עושים ומה דוחים. לעתים אין ברירה ומחליטים לדחות גם לוחות זמנים של הפרויקט. על מנת להתגבר על בעיית השינויים השוטפים פיתחנו מנגנונים שונים לטיפול ולתזמון, תוך שימוש בכלים אוטומטיים לניהול גירסאות, לבדיקות ועוד".

הפרויקט גרם להתמודדות עם אתגר נוסף, אמר הנגבי, "והוא הטמעת שיטות ניהול ותפיסות בנקאיות מתקדמות, שמיושמות בעולם המודרני. לצד הטמעת המערכות, בשנתיים הראשונות, השקענו מאמצים רבים בהקמת התשתיות, המתודולוגיה והכלים בתחומים, כמו מיחשוב, תקשורת, מסד נתונים, תכנון, תכנות, בדיקות, שליטה ובקרה, בקרת תצורה ועוד. יש לנו היום את התשתיות המתקדמות ביותר בארץ. דגש מיוחד אנו שמים על תחום הבדיקות".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת

לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)

צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי

צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית



רן קידר |

צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.

חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח

חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.

בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.

בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.

חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל

החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.