פרויקט "אופק" של בנק דיסקונט עולה לאוויר
"אופק" - פרויקט המיחשוב הענק של בנק דיסקונט - עולה לאוויר. היום (א') תערוך הנהלת הבנק, בראשות המנכ"ל גיורא עופר, מסיבת עיתונאים בה יוכרז רשמית על סיום הפרויקט הארוך. במסגרת פרויקט אופק, שהחל בשנת 2001 וארך כחמש שנים, שודרגו כל תשתיות המיחשוב של הבנק, כך שתוכלנה לתמוך בפעילות העסקית שלו. חברת הייעוץ אקסנצ'ר הטמיעה בבנק דיסקונט את מערכת הליבה של חברת אלנווה הספרדית. אותה המערכת בדיוק הותקנה על ידי אקסנצ'ר בכמאה בנקים בעולם, חלקם גדולים, דוגמת ברקליס, בנק סנטאנדר בספרד, יורובנק, בנק אוף בוסטון ואחרים. חלקה של אקסנצ'ר היה בייעוץ ובאינטגרציה של המערכות. במקביל לעבודתה של אקסנצ'ר, גוייסו לטובת הפרויקט מאות אנשי מקצוע, בכל תחומי הפעילות - מחברות התוכנה המובילות בארץ, וביניהן מטריקס, נס טכנולוגיות, קונסיסט, טסקום, טסנט, טלדור ועוד. אנשי המקצוע גוייסו על ידי מחלקת ה-IT של בנק דיסקונט.
סיום הפרויקט היה מתוכנן לסוף שנת 2005 ותקציבו אז עמד על 150 מיליון דולרים. לאחר מכן התרחשו שינויים בלוחות הזמנים ובתקציבים של הפרויקט, וכעת ההערכה היא שתקציבו של הפרויקט מסתכם ביותר מ-200 מיליון דולרים. עד סוף 2006 ייכנסו לייצור מערכות נוספות, שיביאו את כמות המערכות המשודרגות מתוך כלל מערכות הבנק שכלולות בפרויקט ל-70%. מדובר במערכות כגון עו"ש, מערכות הבנקאי בסניף, מסגרות האשראי, מערכות הסליקה של הצ'קים והספר הראשי.
גורם המקורב לבנק אמר, כי "השינוי המרכזי מבחינת המערכת, אשר נתמכת ב-IT, הוא בשינוי מעמדו של הלקוח: המטרה היא להפוך את הלקוח, מלקוח של סניף בבנק, ללקוח של הבנק. המערכת מאפשרת לבנק לפתח את הפעילות העסקית שלו כפי שלא ניתן היה לעשות בעבר. זאת, כיוון שהמערכות היו מערכות מבוזרות לחלוטין, ללא כל קשר. כך, כיוון שהמערכות לא 'דיברו' ביניהן, לא ניתן היה לחבר ולקשר נתונים בין מחלקות הבנק השונות, או מידע על לקוח ביתי - שהוא גם עסקי. כיום, בשל הטמעת המערכת החדשה - כל המערכות עובדות בצורה אינטגרטיבית".
נעם הנגבי, ראש חטיבת תפעול ומידע בבנק דיסקונט, נכנס לתפקידו בשנת 2000, ערב בחירת הפתרון לשדרוג מערכות המיחשוב המרכזיות של הבנק. בעבר אמר הנגבי בראיונותיו כי "האתגר הוא לשלב את כל המערכות של הבנק, שחלקן כבר בנות קרוב ל-30 שנה, עם המערכות הכי חדשות, שפותחו באחרונה, בצורה שתבטיח שירות יעיל ואיכותי ללקוח, שאינו צריך לסבול מהשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בבנק".
לדבריו, "פרויקט אופק מחליף כמה עשרות מערכות, המהוות את הגרעין המרכזי שעליהן נשענות כל יתר מערכות הבנק. מדובר במערכות בנקאיות מורכבות מאוד, הנמצאות בשינוי תמידי, הן בגלל השינויים הרגולטוריים הרבים והן בגלל השינויים הפונקציונליים המוכתבים על ידי הצרכים העסקיים. אתגר נוסף הוא לבצע את המהלך ללא הפרעות בפעילות השוטפת של הבנק".
כדי להתניע את הפרויקט, הוקמה מינהלת מיוחדת, שבראשה עמד שלמה אבידן, ששימש אז כמנהל מערך הסניפים של הבנק. עצם מעורבותו של איש חזק, מהתחום העסקי ולא מהטכנולוגי, שידרה לעובדים את חשיבות הפרויקט לכלל הארגון, וגרמה להצטרפות המשתמשים לפרויקט. במינהלת, שקיבלה את כל הסמכויות להובלת הפרויקט, היו שותפים נציגים בכירים מצד הטכנולוגיות ונציגים מצד המשתמשים.
בנוסף, מונתה ועדת מיחשוב של הדירקטוריון, האחראית על הפרויקט, ופעם בחודש התכנס פורום של המנכ"ל, שמורכב מכל הסמנכ"לים הרלוונטיים, לפגישת מעקב. כמו כן, הוקמה גם ועדת משתמשים בראשות הסמנכ"לים הרלוונטיים, שהיתה אחראית על כל האפיונים.
האתגר הקשה ביותר במשך כל הפרויקט, אמר הנגבי, "הוא ההתמודדות עם השינויים השוטפים הנדרשים למערכות הבנק. כל יום מגיעות עשרות רבות של בקשות ודרישות לשינויים, חלק מהן נובעות מרגולציה וחלק מהן מצרכים עסקיים. החלק הקשה ביותר זה לקבל כל הזמן החלטות מה עושים ומה דוחים. לעתים אין ברירה ומחליטים לדחות גם לוחות זמנים של הפרויקט. על מנת להתגבר על בעיית השינויים השוטפים פיתחנו מנגנונים שונים לטיפול ולתזמון, תוך שימוש בכלים אוטומטיים לניהול גירסאות, לבדיקות ועוד".
הפרויקט גרם להתמודדות עם אתגר נוסף, אמר הנגבי, "והוא הטמעת שיטות ניהול ותפיסות בנקאיות מתקדמות, שמיושמות בעולם המודרני. לצד הטמעת המערכות, בשנתיים הראשונות, השקענו מאמצים רבים בהקמת התשתיות, המתודולוגיה והכלים בתחומים, כמו מיחשוב, תקשורת, מסד נתונים, תכנון, תכנות, בדיקות, שליטה ובקרה, בקרת תצורה ועוד. יש לנו היום את התשתיות המתקדמות ביותר בארץ. דגש מיוחד אנו שמים על תחום הבדיקות".

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות
רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות
בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.
הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים
הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.
המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק.
- בנק אש יוצא לדרך: הבנק הדיגיטלי החדש ייחשף מחר רשמית; איפה הוא צפוי להוות תחרות לבנקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד. הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.

מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"
בשיחה עם ביזפורטל, אלעד מקדסי מציין כי ההשקעה האדירה בתשתיות, כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות - היא שאפשרה את ההישג, ומבהיר: "הביקוש למידע יגדל פי ארבע עד 2030, ואנחנו נערכים לסגור את רשתות הנחושת ולעבור לעידן הסיבים במלואו"
במסגרת ועידת התשתיות של ביזפורטל, שוחחנו עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, על המעמד של עולם התקשורת כתשתית לאומית קריטית ועל האתגרים שמחכים לנו בשנים הקרובות. מקדסי הציג תמונת מצב די מרשימה: שאמר כי כבר כיום, 95% ממשקי הבית בישראל נגישים לסיבים אופטיים - נתון חריג גם בהשוואה עולמית, ואת זה הוא מסביר הודות להשקעות עתק של כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.
לדבריו, המשמעות רחבה הרבה יותר מאינטרנט מהיר בבית: תקשורת מתקדמת היא הבסיס לכלכלה מודרנית, החל מעבודה מרחוק ועד לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. מקדסי הזהיר כי עד שנת 2030 יזנק הביקוש למידע פי ארבע, ולכן נדרש להיערכות מיידית - לרבות סגירה הדרגתית של רשתות הנחושת הישנות ומעבר מלא לעידן הסיבים.
בשיחה שקיימנו הוא התייחס גם לתפקיד הקריטי של תקשורת בשעת חירום, להסרת חסמים בתחום חוות השרתים, למעמדה של ישראל כצומת תעבורת נתונים בינלאומית, וגם לסוגיות בוערות כמו ההפרדה המבנית בבזק וצפיפות אנטנות הסלולר.
איך אתה רואה את התקשורת כתשתית לאומית, ועד כמה היא קריטית בעיני הממשלה?
"בלי תקשורת אין משק מתקדם. זה לא רק שירותי גלישה – אלא היכולת לעבוד מהבית, לצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ולהבטיח צמיחה במשק מודרני. גם בהיבט הביטחוני מדובר בתשתית קריטית: מערכות מתקדמות רבות, שנראות במבט ראשון ביטחוניות בלבד, מבוססות בפועל על רשתות תקשורת. בשנתיים האחרונות ההיבט החירומי היה במוקד העבודה שלנו, ואנחנו פועלים כל הזמן מול גורמי הביטחון כדי להבטיח יציבות ועמידות של המערכות".
באילו הישגים מרכזיים אתה גאה, ומה עוד דורש שיפור?
"אני מחלק את זה לשני עולמות – תקשורת נייחת וניידת. בעולם הנייח, ההישג הגדול הוא פריסת הסיבים: כבר היום 95% ממשקי הבית נגישים לסיבים, וזה נתון חריג גם בקנה מידה עולמי. מדובר בהשקעות עתק של כ־10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. המטרה הבאה היא לא רק להסתפק בפריסת סיב אחד לכל בית, אלא להבטיח תחרות וריבוי תשתיות. לכן הפחתנו משמעותית את מחירי הגישה לתעלות, ואנחנו מקדמים מתווה לסגירת רשתות הנחושת – צעד שדוחף את כל השוק לעבור במהירות לעידן הסיבים".
מה התחזית שלכם לביקוש למידע בשנים הקרובות?