האם בעיית המחסור בחשמל היתה יכולה כבר להיפתר?

מסתבר כי במחסני החברה "שוכבות" טורבינות נוספות כבר 4 שנים. במקביל, החברה קוראת להפוך את חתנת רוטנברג לתחנה פחמית
שי פאוזנר |

דירקטוריון חברת חשמל הנחה בישיבתו ביום ה' את הנהלת החברה, להגיש תוך חודש ימים תכנית מפורטת לשימוש בשתי טורבינות שמונחות כבר תקופה ארוכה במחסני החברה. מדובר בטורבינות שהוזמנו לפני כ-4 שנים, כאשר החברה עמדה להקים תחנת כוח חדשה מסוג מחזור משולב באתר תחנות הכוח חיפה. תוכנית שלא יצאה לפועל מסיבות תכנוניות. עלותן של טרבינות אלה, במחירים של היום היא כרבע מיליארד דולר, וההוצאות השוטפות לאחזקתן הן בסדרי גודל של עשרות מיליוני דולר בשנה.

לאחר בדיקת הנושא עם אנשי חטיבת ייצור והולכה של החברה, הגיעו חברי הדירקטוריון למסקנה, שקיימת אפשרות להכניס טורבינות אלה לשימוש בטווח של שנתיים–שלוש ולהגדיל את כושר ייצור החשמל של ישראל, עד לכדי 700 מגוו"ט נוספים. חברי הדירקטוריון אמרו בסוף השבוע, כי ללא שימוש בהן, קיים חשש שהטורבינות ייצאו מתקופת האחריות, ייסבלו מבלייה ויתיישנו מבחינה טכנולוגית.

האתרים שייבחנו על ידי החברה על-מנת להכניס את הטורבינות לשימוש הם אתרי חיפה, רמת חובב וגזר. הקריטריונים העיקריים לקבלת החלטה על האתר המועדף, יהיו זמינות מבחינת רישוי ועלויות ההקמה. יש לציין, כי בלוח הזמנים האמור, אין חלופות אחרות להגדלת כושר הייצור וזאת בשעה שידוע, כי כבר משנת 2009 צפויים שיבושים באספקת החשמל בשל הפער ההולך וגדל בין היקף הביקושים לחשמל לבין הגידול האפשרי בייצור.

הדירקטוריון קבע, כי ההשקעה תוכל להתבצע בכפוף למציאת מקורות מימון ולהחלטות רשות החשמל.

תחנה פחמית נוספת - מי אחראי לעיכוב?

דירקטוריון חברת החשמל פועל להחיש את הצעדים להקמת תחנת כוח פחמית חדשה. החברה מסרה כי היא מקימה בימים אלה צוות משותף למשרד התשתיות ולה, לשם הגדרת אבני דרך ולביצוע ממשי של הפרויקט. "אם יוחלט על הקמת תחנת כוח פחמית נוספת (פרויקט D), יש לעשות כן במסגרת שטחי תחנת רוטנברג באשקלון. אתר זה הינו המיקום המועדף הן מבחינה כלכלית והן מבחינת לוחות הזמנים". כך החליט ביום ה', דירקטוריון חברת החשמל בראשות מ"מ יו"ר הדירקטוריון, משה גביש.

מליאת דירקטוריון חברת החשמל, קיימה ביום ה', דיון מחודש בחלופות הריאליות להקמת תחנתה פחמית נוספת. בדיון השתתף מנכ"ל המשרד לתשתיות לאומיות, חזי קוגלר. קוגלר הבהיר לחברי הדירקטוריון, שמשרד התשתיות רואה בתחנה D פרויקט חיוני ודחוף. לדעת הדירקטוריון, יש להמשיך בקו שהותווה על ידי שר התשתיות מאז שנת 2001, לרבות אישרורו על ידי ראש הממשלה, שר האוצר ושר הפנים בשנת 2003.

החלטת הדירקטוריון קובעת, שכדי שהתחנה תקום בסדרי זמן סבירים, יש לסיים את התסקירים והליכי התכנון השונים במהירות, וכבר עתה לקבל החלטות בכל הקשור לסיום הליכי התכנון, להזמנות ציוד להקמה ולהפעלה, כולל האמצעים הדרושים למימון וההכרה בהשקעה מצד רשות החשמל. הדירקטוריון קרא למשרד התשתיות, שיאמר את דברו בעניין זה, כדי שההחלטות יוכלו לצאת מן הכוח אל הפועל.

הדירקטוריון הציע להקים צוות משותף למשרד התשתיות ולחברת החשמל, להגדרת אבני דרך ולביצוע ממשי של הפרויקט. מ"מ יו"ר הדירקטוריון, משה גביש אמר, שכדי לייצב את משק החשמל הישראלי, הסובל כבר הרבה שנים ממצב של עתודות חשמל נמוכות מאוד, יש להשקיע בתחנת כוח פחמית, שכן בטווח הארוך הפחם הוא התשומה הזולה ביותר לייצור חשמל. כמו כן, ניתן להגיע בתחנה פחמית, לשמירה על איכות האוויר, בדומה לתחנות המופעלות בגז טבעי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה