שוק האופציות: מומלץ לעקוב אחר המתרחש בלבנון
בשבוע שעבר פתחנו בטור זה אסטרטגיית הגנה על הרכיב המנייתי של התיק (P890,-P870,-P840,-c990+). ההגנה שהיא למעשה ביטוח מסוים על תיק המניות נפתחה במטרה לאפשר לנו להמשיך להחזיק במניות וליהנות מהמשך עליות תוך כדי צמצום הסיכון במקרה של ירידות שערים.
עלות ההגנה הייתה בסה"כ 30 שקל ליחידת אסטרטגיה שמגינה על חבילת מניות מעו"ף בשווי של כ-90,000 שקל. לשמחתנו מדד המעו"ף עלה השבוע בקצב מתון, מה שעומד בקריטריונים שהצבנו לאסטרטגיה, כלומר אנו ממשיכים ליהנות מהעליות ושוברים יחד עם השוק שיאים חדשים ברווחים ממניות.
לפני שנתייחס לשבוע הקרוב, חשוב להסתכל ולנתח את הנתונים הכלכליים שפורסמו השבוע. בין השאר פורסם כי בנק ישראל הוריד את הריבית ב-0.25% נוספים ל-5% תוך כדי יצירת פער שלילי בין ריבית הבנק המרכזי של ארה"ב לריבית בנק ישראל. שיעור האבטלה ירד ברבעון השלישי ל 8.3%, בהשוואה לכ-8.8% ברביעים הראשון והשני של השנה (אנו מסתכלים על נתון זה בעיניים חשדניות מעט בשל המלחמה שכן חלק מתושבי הצפון כלל לא חיפשו עבודה ובמקביל היה מחסור בעובדים בשל גיוס המילואים).
האוצר הפגין עוצמה כאשר ביצע הנפקה פרטית בחו"ל של אג"ח צמודות ריאל ב-500 מיליון דולר. השקל שבר שיא של 5 שנים וסיים את השבוע ברמה של 4.23. הדוחות הכספים שפורסמו השבוע המשיכו להצביע על כך שלמרות המלחמה אנו עדים להמשך שיפור (בד"כ) של ביצועי החברות במשק. אומדן נתוני הצמיחה השני לצמיחת המשק האמריקאי הפתיע לטובה וכרגע נראה שהכלכלה הגדולה בעולם השכילה לצמוח ב-2.2% ברבעון השני, לעומת צמיחה של 1.6% בלבד באומדן הראשון.
נתון זה אומנם מעודד אך עדין מדובר בקצב צמיחה נמוך יחסית בהשוואת לרבעון הראשון והשני בהם עלה המשק האמריקאי ב-5.6% ו-2.6% בהתאמה. נקודות האור שעולות מאומדן זה הן חיזוק לתזה שאין אנו עומדים לפני התרסקות של הכלכלה אלא לפני נחיתה רכה ובריאה שלא תגרום זעזועים כואבים מידי. נקודה חיובית נוספת היא שלמעט ההשקעות בנכסים קבועים שירדו ב-0.9%, שאר ההשקעות גדלו בקצב מהיר של 10% נתון חיובי למדינת ישראל מוטת הייצוא.
מבחינה טכנית, המגמה הראשית ממשיכה להיות חיובית ומרבית האינדיקאטורים ממשיכים לתמוך בשוק. יחד עם זאת, מהלך של השוק אל מתחת ל-910 נקודות יכול להצביע על תיקון קצת יותר משמעותי של השוק כאשר האסטרטגיה הנוכחית שלנו מגינה עלינו מ-890 נקודות.
הפרמטרים הכלכליים והטכניים הנוחים לא חמקו ממשקיעי המעו"ף שמרגישים בנוח סביב רמות המחירים הנוכחיות וכך חזינו בשבוע שעבר בהמשך תהליך של ירידה בסטיות התקן שעומדות על כ-16% סביב הכסף.
בשבוע הקרוב מומלץ לעקוב אחר המתרחש בלבנון היות וייתכן שמעבר להשלכות הביטחוניות והמדיניות שיש לאי היציבות אצל השכנה מצפון נראה גם את סטיות התקן הגלומות באופציות עולות ואולי גם מימושים במניות. במידה ואכן סטיות התקן הגלומות יעלו השבוע ייתכן ויהיה מקום לנצל זאת ולשקול רכישה חוזרת של אופציית המכר 840 שכתבנו בשבוע שעבר ולכתוב במקומה אופציית מכר נוספת על 870 היות וככל שאופציה יותר קרובה לכסף היא מושפעת יותר משינוי בסטיית בתקן וכך תתייקר יותר.
*הערה: אין לראות בכתבה המלצה לפעולה כלשהי. העושה כן, עושה זאת על דעת עצמו ואין אחריות לכותב או לאתר על כך.

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד
תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.
מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.
כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.
שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.
- משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."