הגנרל עוון: "על סניורה להתפטר"

"על ראש ממשלת לבנון, ששגה רבות, לפנות את מקומו בשלום לטובת אדם אחר בעל ידע וניסיון, ועל הממשלה הזו להתחלף בממשלת אחדות לאומית, בה לכל הגורמים הלבנוניים תהיה שותפות בקבלת ההחלטות" - כך אמר בצהריים מנהיג הזרם הלאומי החופשי ומראשי האופוזיציה בלבנון, הגנרל מישל עוון, במהלך הפגנת ההמונים שקיימה בצהריים האופוזיציה הלבנונית בביירות נגד ממשלת סניורה.
מעריב NRG |

במהלך נאומו הבטיח עוון כי המפגינים לא ינוחו ולא ישקטו עד להחלפתה של הממשלה הנוכחית, הדגיש כי הדרישות של האופוזיציה לגיטימיות ויצק רעל על הקואליציה ועל ממשלת סניורה. "אנחנו היום לא על צומת דרכים כפי שחלק טוענים, אלא על דרך קיימת", אמר עוון. "אנחנו משאירים את הדאגה מאחרינו.

עוון אמר כי היה שמח אם אלו שנעדרים מההפגנה, קרי שרי הממשלה, ש"מתחבאים מאחורי כוחות הביטחון", היו מגיעים למקום. כשהזכיר עוון את המילה "שרים", מיהר הקהל לשאוג בבוז. "אנחנו לא שואפים להרחיק אותם, לא לבודד אותם, לא לנקום בשלטון ולא להשיג אינטרסים אישיים או קבוצתיים", הדגיש עוון. "אנחנו לא מתרכזים בדברים שבלעדיהם אין מולדת".

בנוסף דחה עוון את "הניסיון הפסול" שעושה לדבריו הממשלה, לחרחר ריב בין העדות השונות ולדחוק לשוליים את האופוזיציה כדי לגרום להתנגשות. עוון הנוצרי הדגיש כי אין מדובר במאבק עדתי, והסביר כי הביקורת המותחת כלפי סניורה אינה קשורה להיותו סוני, אלא מדובר בביקורת פוליטית.

בבחירות האחרונות רץ עוון תחת הסיסמה של "מאבק בשחיתות" ו"למען טוהר המידות בשלטון".

היום הוא אמר כי "עכשיו אנחנו סובלים משחיתות, והשחיתות אינה גורל. אנחנו יכולים לעשות רפורמה בחברה הלבנונית ולנקות אותה מהשחיתות".

עוון נבחר לנואם המרכזי באירוע בגלל היותו האופוזיציונר הוותיק ביותר לממשלתו של סניורה מאז הקמתה, ובשל היעדרותו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, והנאום היה לרגע השיא בהפגנה עליה הכריזו אתמול גופי האופוזיציה.

16 שנים לאחר סיומה של מלחמת האזרחים בלבנון, ניצבת ארץ הארזים בפני משבר פוליטי חסר תקדים, שמאיים לגרור אותה למלחמת אזרחים נוספת. בשבועות האחרונים העמיק הקרע בין הרוב בפרלמנט הלבנוני, "קואליציית ה-14 במרס" האנטי-סורית, ובין האופוזיציה, שבמרכזה ניצבים חיזבאללה ו"אמ"ל".

את האות לתחילתן של ההפגנות נתן אתמול מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, שקרא בנאום טלוויזיוני לכל הלבנונים, מכל הסיעות, הזרמים והעדות, להשתתף בהפגנה נגד ממשלת לבנון. נסראללה הגדיר את ממשלת לבנון, שמורכבת לדבריו מקבוצה פוליטית אחת, "כושלת" ו"חסרת יכולת", ואמר כי היא אינה יכולה להתגאות בשום הישג, פוליטי, כלכלי או ביטחוני.

בקבוצת השלטון לא עברו בשקט על דבריו של נסראללה ואתמול בערב נשא ראש ממשלת לבנון, פואד סניורה, נאום חוצב להבות שבו אמר כי איומי האופוזיציה אינם מרתיעים את ממשלתו. הוא אף האשים את האופוזיציה בניסיון לבצע הפיכה נגד המשטר הדמוקרטי בלבנון, ונגד ממשלתו, שאותה הגדיר "חוקית".

http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/512/729.html

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.