מכשול אחד הוסר: שטרום אישר מיזוג שופרסל-קלאבמרקט
הממונה על ההגבלים החליט היום (רביעי), לאחר שקיים התייעצות עם הוועדה המייעצת לפטורים ולמיזוגים, לאשר את המיזוג בו רוכשת שופרסל את קלאבמרקט רשתות מזון (בהקפאת הליכים), תוך חיובה של שופרסל בתנאים שונים שנועדו לשמור על רמת התחרות ב-17 אזורים שונים (בעיקר בצפון המדינה), בהגנת הרשתות הפרטיות מפני "מחירי הפסד מובהקים" שמיועדים להוציאן מהשוק, ובאיסור על שימוש של שופרסל בכוח הקנייה המוגבר שלה כלפי הספקים השונים - לשם פגיעה בתנאי האספקה הניתנים על ידי אותם ספקים לקמעונאים המתחרים בשופרסל.
החלטת הממונה ניתנה לפי כללי "הפירמה הכושלת" המסדירים את המצב המיוחד בו יש לאשר מיזוג גם אם הוא צפוי לפגוע בתחרות, בהתקיים מספר תנאים: כאשר הפירמה הנרכשת (במקרה זה קלאבמרקט) היא כושלת, דהיינו נמצאת בהליכי פירוק או הקפאת הליכים, כאשר אין אף מציע לפירמה למעט הגורם המבקש את המיזוג (במקרה זה שופרסל) וכאשר גם אם לא יינתן אישור המיזוג קיימת סבירות גבוהה להיווצרות תוצאה אנטי תחרותית.
במסגרת האישור הטיל הממונה הגבלות משלושה סוגים שייעודן העיקרי הוא מזעור הפגיעה בתחרות והגנת התחרות באזורי הפריפריה (שכן התחרות הקיימת היום בגוש דן, בירושלים ובשפלת החוף הדרומית היא ממילא גבוהה בשל קיומן של רשתות פרטיות גדולות ומשמעותיות המתחרות מול שתי הרשתות הארציות שופרסל והריבוע הכחול).
עיקרי התנאים:
מכירת סניפים - שופרסל תמכור, באמצעות נאמן, רשימה ספציפית של 17 סניפים שלגביהם נמצא כי קיים חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות עקב המיזוג. כל מכירה תובא לאישור הממונה. מיקומי הסניפים, הם, בין היתר, אלה: קרית שמונה, בית שאן, חצור הגלילית, הקריות, חיפה, נשר, צפת, קרית טבעון.
הגבלות בתחום המחירים - המחירון הזול: בתקופת הביניים שעד המכירה או עד לתאריך מסוים שנקבע, כל סניף מן הסניפים המיועדים למכירה, ינוהל על ידי שופרסל, ואולם מחירון המוצרים שינהג בו עד למכירתו למתחרה בענף הסופרמרקטים - יהיה המחירון המכיל את המחירים הזולים ביותר הנוהגים באותה רשת או תת רשת של שופרסל, אשר הייתה ממוקמת בקרבת מקום לסניף האמור במהלך השנה האחרונה. מתאר השירות ומגוון המוצרים הניתנים בסניף המיועד למכירה כאמור יהיו לכל הפחות זהים, ברמתם ובטיבם, לאלה הנוהגים בסניפי שופרסל בהם חל המחירון האמור.
הגבלה נוספת שהציב הממונה נוגעת לאיסור מכירה במחירי הפסד: שופרסל לא תמכור ולא תאמץ מחירון מוצרים היוצר הפסד מובהק לרשת, לתת רשת או לסניף כלשהו מסניפיה הממוקם באזור בו פועל סופרמרקט פרטי כאשר מחיר כזה חורג מרמת המחירים הקיימת באותו אזור לאורך זמן והממוקד בסופרמרקטים פרטיים ומיועד להוציאם מן השוק.
בנוסף הוא דרש, מניעת שימוש לרעה בכוח הקנייה של שופרסל לשם פגיעה בכושר התחרות של מתחרים ואיסור התניית רכישות מספק בפגיעה בתנאי רכישה של מתחרים: שופרסל לא תדרוש מספק ולא תסרב לרכישת מוצרי הספק או תתנה אותה בדרישות הבאות: אי אספקת מוצרי הספק למתחרה של שופרסל; אספקת מוצרי הספק למתחרה של שופרסל בתנאים מסחריים נחותים מהתנאים המסחריים של שופרסל, אספקת מוצרי הספק למתחרה של שופרסל בתנאים מסחריים לא יותר טובים מן התנאים הניתנים לשופרסל, אי עריכת מבצעים על ידי הספק עם מתחרה של שופרסל, או עריכתם בתנאים הנחותים באופן מהותי מן התנאים הניתנים לשופרסל, דרישה שהתנאים המסחריים לאספקה למתחרה של שופרסל יהיו בידיעתה של שופרסל.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".