האם תתהפך המגמה: מחיר הנפט לאדמה ווול סט. לשמיים?

מחירו של הזהב השחור נסוג בעקבות כוונת ארה"ב לשחרר חלק מעתודות הנפט בכדי לסייע לחברות האנרגיה והמשקיעים ממתינים גם לפרסום דו"ח מלאי הנפט השבועי ולפרסום נתוני התמ"ג ברבעון ה-2. בישראליות: האם העלאת תחזיות הרווח ע"י סנופי-אבנטיס תעשה טוב לטבע?
שרון שפורר |

הזהב השחור מקפל זנבו ועושה רושם כנסוג מרמות השיא בהן נסחר בימים האחרונים, בעקבות דבריו של מזכיר האנרגיה האמריקנית, בודמן, לפיהם, אחר הצהריים תצא הודעה רשמית מהבית הלבן בדבר שחרור חלק מהעתודות בכדי לסייע לחברות האנרגיה בעקבות הפגיעה בפעילותן עקב סופת ההוריקן קתרינה. הירידות בזירה עשויות לשלוח היום את וול סטריט אל על, אף על פי שבשעה זו החוזים העתידיים ממשיכים לאותת על ירידות קלות.

החוזים העתידיים על מחירה של חבית נפט למסירה באוקטובר נסחרים בשעה זו של המסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות בניו יורק סביב מחיר של 69.8 דולר, לאחר שקודם לראיון הטלוויזיוני של מזכיר האנרגיה סבבו סביב 70.5 דולר לחבית. הסוחרים בזירה ימתינו גם לפרסומו של דו"ח מלאי הנפט השבועי על ידי ארון ה-EIA. לדו"ח זה השפעה רבה על המסחר בזירת הנפט וכך כמובן גם על הסנטימנט בבורסות התפוח הגדול.

המשקיעים ימתינו גם לפרסומם של שני נתוני מאקרו - האחד בעל חשיבות רבה לכלכה האמריקנית ובעל השפעה על המסחר בוול סטריט וזהו התמ"ג לרבעון השני של 2005. היום יפרסם הממשל את הקריאה החוזרת, שצפויה להציג צמיחה של 3.4%, ללא שינוי מהקריאה שקדמה לה. הנתון צפוי להתפרסם בדקות הקרובות - כשעה טרם הפתיחה בוול סטריט.

לאחר הפתיחה יתפרסם גם אינדיקטור ה-PMI בשיקאגו, המודד את פעילות סקטור הייצור באזור. המדד צפוי על פי הערכות האנליסטים להציג נפילה לרמה של 61 בחודש אוגוסט, המגיע היום אל קיצו, מרמה של 63.5 אליה הגיע בחודש יולי החולף.

במרכז המסחר תעמודנה היום מניות ענקית כלי התעופה, בואינג (BA). החברה הגישה היום את הצעתה הסופית לאיגוד המכונאים בחברה - הצעה שכוללת הגדלת הטבות הפנסיה של העובדים, אך לבדרי האיגוד, חלק מחבריו מתנגדים להצעה והוא עשוי לפצוח בשביתה.

גם מניות גולדמן זאקס (GS) תמשוכנה את תשומת הלב היום. הוול סטריט ג'ורנל דיווח, כי בנק ההשקעות נבחר להיות אחד החתמים בהנפקה הראשונית לציבור של הבנק הגדול בסין - בנק אופ צ'יינה. קבוצת משקיעים עומדת לרכוש חלק מהאחזקות בבנק בעסקת מולטי מיליארדי דולרים.

ובישראליות. מניות טבע עשויות להנות היום מסנטימנט חיובי שנוצר בענף הפרמצבטיקה, בעקבות הודעתה של יצרנית התרופות השלישית בגודלה בעולם על העלאת התחזית לגידול ברווח למניה שלה בשנת 2005.

אתמול חתמה מנייתה של ענקית הפרמצבטיקה הישראלית ללא כל שינוי, הגם הודעתה של חברת מומנטה, לפיה פנתה לרשויות ה-FDA לקבלת אישור לגירסה גנרית לתרופת ה-Lovenox של חברת Sanofi-Aventis. התרופה הינה מדלל דם בעלת שימושים נרחבים. החברה הגישה את הבקשה תוך שיתוף פעולה עם חברת Novartis, מתחרתה של טבע. טבע הודיעה לפני זמן מה, כי גם היא עובדת על גרסה גנרית לתרופה. מכירות התרופה ברחבי העולם עמדו על 2.4 מיליארד דולר ב-2004.

מניות אלדין תמשוכנה גם הן את תשומת לב המשקיעים, בעקבות זכיתה בחוזה לאספקת מוצרים לספקית התוכנה הגדולה והארטיסטית - CAD/CAM.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".