מפחיתים את גזי החממה: מענק ממשלתי להכנסת אוטובוסים היברידיים והתייעלות אנרגטית
במסגרת התכנית הלאומית אותה אימצה הממשלה בנובמבר 2010 הוקם מנגנון לתמיכות בהשקעות שמטרתן להפחית פליטות גזי חממה. המנגנון, המנוהל באחריות משותפת של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התמ"ת, יעניק בסך הכול בשנים 2011-2012 151 מיליון שקל לפרויקטים והשקעות בתחומים שונים אשר יעמדו בקריטריונים שנקבעו להפחתת פליטות גזי חממה.
מטרת התוכנית הלאומית היא לעמוד ביעד הפחתה של 20% פליטות גזי חממה ביחס לתרחיש 'עסקים כרגיל' בשנת 2020. לצורך יישום התכנית נקבע בהחלטת ממשלה כי יוקצו 2.2 מיליארד שקל למימון פעולות להפחתת פליטות בעשור הנוכחי בתחומי ההתייעלות האנרגטית, בנייה ירוקה, תחבורה וכן חינוך והסברה.
המענקים בהקצאה הראשונה חולקו למגזרים השונים לפי החלוקה הבאה:
במגזר המוניציפאלי אושרו 9 פרויקטים בסך מענקים של 7 מיליון שקל, במגזר התעשייתי אושרו 23 פרויקטים בסך מענקים של 19 מיליון שקל, במגזר המסחרי אושרו 45 פרויקטים בסך מענקים של 10 מיליון שקל ובמגזר התחבורה אושר פרויקט אחד עם מענק של כ-4 מיליון שקל.
יש לציין, כי במגזר המוניציפאלי, מגזר מסחרי ומגזר התחבורה אושרו רוב הבקשות אשר עברו את תנאי הסף. בנוסף, אישר המדען הראשי מענק ל-3 בקשות הכוללות התקנה ראשונה של טכנולוגיה ישראלית חדשנית בהיקף כולל של 1 מיליון שקל מענק.
הפרויקטים הבולטים שאושרו:
1. במגזר המוניציפאלי - פרויקטים של החלפת מערכות תאורת הרחוב והתייעלות אנרגטית במערכות מיזוג אוויר בישובים ירוחם, מודיעין עילית, פתח-תקווה, פוריידיס ומגדל העמק. לפרויקטים אלו הוקצו מענקים בסך 1.5 מיליון שקל והם צפויים להפחית כ-6600 טון פליטות גזי חממה בשנה ולחיסכון בעלויות החשמל של רשויות אלה.
2. לחברת אוטובוסים "קוים" אושר מענק בסך 3.8 מיליון שקל לרכישה של 12 אוטובוסים היברידיים בהשקעה כוללת של כ-20 מיליון שקל. זו הפעם הראשונה שחברת אוטובוסים מסחרית מכניסה לשימוש אוטוביסים מסוג זה אשר להם חשיבות סביבתית גבוהה עקב הפחתה משמעותית של עד 30% מפליטת מזהמים בריכוזי אוכלוסייה.
3. למלון ניר עציון בצפון ומכון ון-ליר בירושלים אושר מענק בסך של כמיליון וחצי שקל להקמת מערכות גיאוטרמיות להתייעלות במערכת מיזוג האוויר תוך שימוש בטכנולוגיה של ניצול הטמפרטורה הקבועה בעומק הקרקע.
4. בענף המלונאות אושרו פרויקטים רבים להתייעלות במערכות חימום מים ומיזוג אוויר ביניהם מלונות דליה, שלום וסייסטה באילת, מלון יד השמונה, מלון גולדן קראון נצרת ומלונות נוספים ברחבי הארץ.
5. אושרו בקשות להחלפת מערכות מיזוג אוויר ומערכות חימום מים בבתי כנסת, מסגדים, מרכזי ספורט וחדרי כושר בכל רחבי הארץ.
שר התמ"ת, שלום שמחון מסר:"הפחתת גזי החממה הוא יעד לאומי שהממשלה קבעה והתחייבה אליו. משרד התמ"ת שותף לתכנית זו במסגרת קידום המחויבת של התעשייה והעסקים לסביבה. לשיטתי, אין קיום לתעשייה שאיננה ידידותית לסביבה ואנחנו נפעל לקדם ולסייע בהטמעת טכנולוגיות חדשות לטובת עמידה ביעדים שהצבנו."
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, אמר :" זוהי הוכחה נוספת שחברות וארגונים מובילים מזהים שהגנת הסביבה מביאה גם לשיפור איכות חיינו ובריאותנו וגם לחיסכון כספי ניכר, בעיקר בימים בהם תעריפי החשמל עולים."
- 3.הממשלה הזו עובדת. תתרגלו. (ל"ת)הממשלה שהכי עבדה כאן 07/03/2012 14:43הגב לתגובה זו
- 2.קשקשנים, לא יועיל 07/03/2012 13:46הגב לתגובה זובדלק, כל עוד לא תהיה כאן תחבורה רצינית כמו באירופה נמשיך להיחנק כאן כמו בסין
- 1.שטויות 07/03/2012 13:45הגב לתגובה זובשבוע נמשיך להיחנק כאן
לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור
שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון
חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.
הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).
שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.
גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- שברון נכנסת לתחום חדש, האם זה ישפיע על לוויתן ותמר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.
לידיעת המשקיעים בשותפויות הגז - שברון צופה ירידת מחירים לקראת סוף העשור
שברון צופה ירידה במחירי הנפט ב-2026, עלייה בגז בטווח הקרוב וירידה בהמשך בשל עודפי היצע מהמפרץ והמזרח התיכון
חברת שברון ששותפה במאגרי הגז לוויתן ותמר, מעריכה כי שוק האנרגיה העולמי נכנס לתקופה של שינויים עמוקים, בעיקר על רקע הגידול הצפוי בהיצע מצד מדינות אופ"ק ובעלות בריתן. לדברי מנכ"ל החברה, מייק וורת', בראיון לבלומברג, מחירי הנפט צפויים להיות תחת לחץ משמעותי בשנה הבאה, כאשר ספקיות נפט גדולות שביצעו קיצוצי תפוקה בשנים האחרונות צפויות להזרים מחדש לשוק כמויות ניכרות של נפט, בעיקר ערב הסעודית ואיחוד האמירויות.
הביקוש לגז טבעי צפוי להישאר לדבריו יציב ואף לגדול בצורה ליניארית, זאת בין היתר בשל הצורך של מדינות רבות לגוון את מקורות האנרגיה שלהן ולצמצם תלות בפחם ובנפט מזהמים. אולם, לקראת סוף העשור, צפוי שיבשילו מיזמים חדשים באזור המפרץ, לרבות פרויקטים משמעותיים בקטר, ערב הסעודית והאיחוד האמירויות, וגם פרויקטים במזרח התיכון וכתוצאה מכך ההיצע יעלה על הביקוש, "לפחות באופן זמני". זה עלול להוביל לגישתו לירידה במחירי הגז הטבעי וירידה במחירי ה־LNG (גז שהופך לנוזל ומועבר ממקום למקום).
שוק הגז הטבעי וה-LNG הפך בשנים האחרונות לאחד המרכזיים והמשפיעים ביותר בתחום האנרגיה העולמית, בעיקר על רקע המעבר מדלקים מזהמים יותר כמו פחם ונפט לפתרונות נקיים יחסית.
גז טבעי הוא דלק פוסילי שמצוי מתחת לפני הקרקע, וכולל בעיקר מתאן. עם זאת, הוא עדיף על פחם ונפט מבחינת פליטות וזיהום. הבעיה המרכזית בגז היא השינוע: כיוון שהוא גז, קשה להוביל אותו למרחקים. לכן במדינות כמו ארצות הברית, רוסיה, קטר ואוסטרליה פותחו מתקנים להפיכתו לנוזל, וכך בעצם נוצר ה-LNG שמאפשר שינוע ימי במכליות מיוחדות, ולאחר מכן הפיכתו של הנוזל חזרה לגז במדינת היעד.
- AMD מזנקת, פורטינט יורדת והדאו בדרך לשיא חדש?
- שברון נכנסת לתחום חדש, האם זה ישפיע על לוויתן ותמר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שוק ה־LNG הפך בשנים האחרונות לאסטרטגי במיוחד. מדינות כמו יפן, הודו, סין ומדינות רבות באירופה מסתמכות על יבוא גז טבעי כדי לענות על צורכי האנרגיה שלהן. המשבר בין רוסיה לאוקראינה, גרם לאירופה להאיץ את המעבר לייבוא LNG מארצות הברית וממדינות המפרץ.
