משאבת דלק
צילום: Istock

מחירי הדלק יישארו ללא שינוי גם בחודש יולי - סמוטריץ' חתם על צו

המחיר ימשיך לעמוד על 6.85 שקלים לליטר. המחיר היה אמור שוב לעלות אבל בשנה האחרונה שר האוצר הקודם ליברמן והשר הנוכחי סמוטריץ' 'מחזיקים' את מחירי הדלק בעלות של מאות מיליוני שקלים בחודש
נתנאל אריאל | (2)

מחירי הדלק שוב יישארו ללא שינוי ויעמדו על 6.85 שקלים לליטר גם בחודש יולי, זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על צו להמשך הפחתת המס על בנזין גם בחודש הבא. מדובר בעלות תקציבית של מאות מיליוני שקלים לתקציב המדינה אבל סמוטריץ' ממשיך את הקו של שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן להביא לכך שהמחיר יקפוץ בחדות. אילולא הצו מחיר הדלק היה מזנק בכ-50 אגורות.

סמוטריץ' חתם על צו שיוריד את מס הבלו ומס הקניה על בנזין, כך שבחודש יולי 2023 יחול על בנזין מס קניה ומס בלו של 2988.33 שקל לאלף ליטר, כך שתחול הפחתה של 41.5 אגורות במחירו של ליטר בנזין לצרכן, לעומת מחירו ללא הפחתות מס.

מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקניה ומס הבלו החלים על בנזין. הוראות השעה הנמצאות בתוקף כיום מביאות להפחתה של כ-50 אגורות מהמחיר של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הפחתות מס.

הפחתה זו אמורה הייתה הצטמצם בסוף חודש יוני, כך שתחול הפחתה של 13 אגורות בלבד במחירו של ליטר בנזין לצרכן לעומת המחיר ללא הפחתות מס, אשר תעמוד בתוקף עד סוף השנה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 05/07/2023 06:54
    הגב לתגובה זו
    כשהמסמך באנגלית למשל איך הוא "חותם"?,בוודאי עם הבוהן
  • 1.
    דרור 29/06/2023 16:23
    הגב לתגובה זו
    לא לדאוג , על הרס הכלכלה והביטחון ויחסי החוץ הוא והשותפים שלא לא וחתמו .
טורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיותטורבינות רוח ימיות של אורסטד. קרדיט: רשתות חברתיות

מבט לים: משרד האנרגיה בוחן איך תיראה האנרגיה של ישראל שתיוצר במים

המשרד משלים מכרז לביצוע סקר אסטרטגי שיבחן אילו טכנולוגיות אנרגיה ואקלים ניתן לפתח בים התיכון. הבדיקה תכלול אנרגיה מגלים, רוח ושמש, אגירה, מימן ירוק ולכידת פחמן. המטרה: לגבש בסיס ידע שיסייע בקבלת החלטות על פיתוח ימי, תוך איזון בין צרכים כלכליים, סביבתיים וציבוריים

עוזי גרסטמן |

משרד האנרגיה והתשתיות נמצא בימים אלה לקראת סיום הליך מכרז לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי רחב היקף, שמטרתו לבחון את הפוטנציאל של המרחב הימי של ישראל לפיתוח אנרגיה מתחדשת ופתרונות אקלים. את הסקר יבצע המרכז הלאומי לכלכלה כחולה, הפועל בחיפה תחת HiCenter Ventures, והוא צפוי להימשך כשנה וחצי, בליווי ועדת היגוי ווועדת מומחים בראשות המשרד.

על פי הודעת המשרד בנושא, הסקר נועד לבחון איזה טכנולוגיות מתקדמות יכולות להתאים ליישום בים התיכון, ומהם התנאים שיאפשרו פיתוח אחראי שלהן. בין התחומים שייבדקו נמצאת הפקת אנרגיה מגלים וזרמים ימיים, מתקני רוח ושמש בים, פתרונות לאגירת אנרגיה, ייצור מימן ירוק, גידול ביומסה ימית, שימוש בחילוף חום וכן אפשרויות ללכידת פחמן במרחב הימי. במסגרת העבודה, יתבצע מיפוי של הטכנולוגיות הרלוונטיות לישראל, ניתוח רמת הבשלות שלהן והערכת היתכנות כלכלית, סביבתית וחברתית.

מעבר לבחינת הטכנולוגיות עצמן, הסקר ינסה לענות גם על שאלות של מיקום ותכנון. הוא יכלול איתור אזורים בים שבהם ניתן יהיה להקים מתקנים ימיים בצורה מיטבית, לצד גיבוש המלצות בנוגע למדיניות פיתוח, כללי תכנון, רגולציה וניטור סביבתי. המטרה היא ליצור תמונה רחבה שתסייע לממשלה לקבל החלטות מושכלות לגבי השימוש במרחב הימי, שהוא משאב מוגבל ורב-שימושי.

במשרד האנרגיה מדגישים כי הסקר הוא חלק מתהליך מקובל במדינות מפותחות, המכונה סקר אסטרטגי סביבתי, שנועד לשמש בסיס לתכנון ארוך טווח של משאבי טבע. תוצרי העבודה אמורים לספק למשרד תשתית מקצועית המבוססת על נתונים, שתאפשר לקדם פיתוח ימי באופן שמצד אחד תורם ליעדי האקלים של ישראל, ומצד שני שומר על איזון בין צורכי המשק, ההגנה על הסביבה והאינטרס הציבורי.

לדברי אולגה זלטקין, מרכזת בכירה למחקר ימים ואגמים ביחידת המדען הראשי של המשרד, המרחב הימי נהפך לרכיב חשוב במיוחד בפיתוח אנרגיה מתחדשת בישראל, בין היתר בשל מגבלות השטח ביבשה. היא הסבירה כי הים מאפשר לא רק להגדיל את היקפי הייצור, אלא גם לקדם טכנולוגיות שאין להן חלופה יבשתית, כמו אנרגיה מגלים וזרמים. הסקר, לדבריה, נועד ליצור בסיס ידע לאומי שיתמוך בתכנון זהיר, בגיוון מקורות האנרגיה ובחיזוק הביטחון האנרגטי של המדינה.