קופרה טווסקאן
צילום: יצרן

ציון מקסימלי לקופרה ו-MG במבחני ריסוק, מיצובישי פחות.

קופרה טווסקאן החשמלית ו MG HS החדש מקבלים ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות במבחן הבטיחות של ה EuroNcap. מיצובישי ASX החדשה הזהה לרנו קפצ'ור מקבלת רק ארבעה כוכבי בטיחות בדיוק כמו הרנו. 
יואב פולס |

ארגון הבטיחות האירופאי ה EuroNcap חשף היום את ציוני מבחני הבטיחות שערך לאחרונה למספר כלי רכב חדשים.

את הציון המירבי של חמישה כוכבי בטיחות קיבלו הקופרה טווסקאן, קרוסאובר חשמלי ספורטיבי של קופרה וה MG HS הקרוסאובר החדש של MG, שניהם רלוונטיים לשוק הישראלי, ועתידים להיות משווקים כאן בהינתן התנאים הנכונים.

הקופרה טווסקאן היא כאמור קרוסאובר ספורטיבי חשמלי של קופרה עם כ 286 כ"ס ולמעלה מ 55 קג"מ, והנעה אחורית. הסוללה בקיבולת של 82Kwh ברוטו או 77Kwh נטו, וטווח מוצהר של 569 ק"מ, שבפועל יהיה ככל הנראה מתחת ל 500 ק"מ. לטווסקאן ביצועים חמים למדי עם תאוצה מ 0 ל 100 קמ"ש ב 6.8 שניות, ומהירות מירבית של 180 קמ"ש. האורך הכולל של הטווסקאן עומד על 4.64 מטר, ובסיס הגלגלים 2.766 מטר.

ה MG HS היא קרוסאובר גדול של MG, עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 169 כ"ס ו 28 קג"מ. ל HS תיבת הילוכים אוטומטית רובוטית כפולת מצמדים בעלת שבעה הילוכים, ויש גם גירסה עם תיבת הילוכים ידנית, שאין סיכוי שתגיע לישראל. ה HS האוטומטית מזנקת מ 0 ל 100 ב 9.6 שניות, והמהירות המירבית שלה עומדת על כ 194 קמ"ש. ל HS גירסת פלאג אין הייבריד עם 299 כ"ס מעניינת מאוד. האורך הכולל של ה MG HS הוא 4.655 מטר ובסיס הגלגלים 2.765 מטר.

שני הדגמים כאמור קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות.

מי שפחות הצליחה במבחן הבטיחות האירופאי היא המיצובישי ASX החדשה שקיבלה רק ארבעה כוכבי בטיחות.  זה המקום לציין כי המיצובישי ASX החדשה היא למעשה סמל של מיצובישי שהודבק לרנו קפצ'ור שגם הוא קיבל ציון זהה מאכזב משהו.

עוד נבחנה הפורד קפרי החדשה.  המבוגרים מביניכם שזוכרים את הקפרי של שנות ה 70, תשכחו ממנה. מדובר בקרוסאובר קופה של פורד, שלמיטב ידיעתנו כרגע לא ישווק בישראל. הקפרי החדש קיבל גם הוא חמישה כוכבי בטיחות מקסימליים במבחן הבטיחות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכבים חדשים
צילום: רשתות חברתיות

למה סוחרי הרכב בעולם מקנאים בסוחרי הרכב בישראל?

בעוד שדילרים באירופה וארה"ב נאבקים על מרווחים גולמיים שנעים על 5%, בישראל היבואניות נהנות מרווחיות חריגה וצרכנים שבויים
יעקב צלאל |

במשך חמישה העשורים שאחרי מלחמת העולם השניה, תעשיית הרכב היתה התעשייה שהובילה את כלכלת העולם המערבי. זו היתה תעשיה שתרמה לפעילות הכלכלית וליכולת ניידות אישית, ותרמה תרומה חשובה לכלכלה ולחברה. זו היתה התעשיה עליה התבסס והתפתח העולם המערבי והדמוקרטי, בעוד בריה״מ וסין, דיקטטורות קומוניסטיות, כשלו בפיתוח תעשיות רכב עצמאיות ונמצאו בפיגור במירוץ הטכנולוגי הגלובלי.

גם היום תעשיית הרכב עודנה תעשייה מורכבת, בעלת שכבות רבות של ייצור ומסחר, המגלגלת טריליוני דולרים בשנה ומעסיקה מיליוני עובדים. אולם בשל היותה תעשייה תחרותית המרווחים בה אינה גבוהים, גם אם הרווחים, במספרים מוחלטים, אינם נמוכים. בעשורים האחרונים חלפה התעשייה הדיגיטלית על פני תעשיית הרכב, לכל הפחות ברווחים ובמרווחי הרווח, לא מעט בגלל שזו תעשיה שאינה דמוקרטית, אינה תחרותית, נשלטת ע״י קבוצות טכנולוגיה חזקות, שאין כיום מי שיכול להתמודד נגד עוצמתן.

לישראל אין יד ורגל בתעשיית הרכב העולמית, למעט מקרים בודדים ושוליים, אולם יבואניות הרכב הישראליות הן, לכאורה, חלק ממארג גלובלי של מסחר בכלי רכב. אולם למעשה מדובר בבועה, שבגלל התפתחות היסטורית, יצרה חממה שבה הרווחים של יבואניות הרכב חורגים מכל מה שמוכר בתעשיית הרכב העולמית.

במבנה הסחר יש שני שלבים עיקריים של יצירת ערך מוסף והמרווחים הגולמיים בו נעים בסביבות 5% ואף פחות.


התפלגות הכנסות (משמאל) ורווח גולמי של קבוצת אוטוניישן 2024 (אוטוניישן דו״ח שנתי 2024)


כלי רכב עובר מיצרנית הרכב ללקוח הסופי דרך שתי תחנות עיקריות: חברות הפצה (distribution), שהן לרוב בבעלות יצרניות הרכב, המוכרות את כלי הרכב לסוכנויות המכירות (dealerships). חברות אלה, למשל פולקסווגן UK, בבעלות קבוצת פולקסווגן, מפיצות את מכוניות הקבוצה לדילרים, לעיתים עצמאיים לעיתים לקבוצת עסקים שבבעלותה סוכנויות לשיווק כלי רכב ללקוחות הסופיים. קבוצת עסקים כזו יכולה להחזיק מאות סוכנויות ולשווק עשרות מותגים. קבוצות אלה גם מוכרות שירותי מוסך וחלפים. בארה״ב יצרניות הרכב הן גם המפיצות, אולם אסור להן להחזיק סוכנויות למכירות כלי רכב ללקוח הסופי (עד שטסלה שברה את האיסור הזה). Inchape, חברת הפצת כלי רכב הפועלת מבריטניה, מפיצה כלי רכב באזורים אחדים בעולם שבהם ליצרניות הרכב לא כדאי לפתוח חברות הפצה בבעלותן. ישראל היתה יכולה להיות אחד היעדים של החברה זו, אולם המבנה ההיסטורי של יבוא כלי רכב לישראל אינו מאפשר זאת.