חוף בתל אביב תיירות נופש
צילום: Istock

עד 3 שנות מאסר ועד 75,300 שקל קנס למשיטי סירות ואופנועי ים שיכורים

היוזם ח"כ קרויזר: בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול ומטרת ההצעה להציל חיי אדם ולאפשר למבלים בחופים לחזור הביתה בשלום; היו"ר ביטן הודיע כי יקדם את החקיקה במהירות; ראש מדור שיטור ימי קרא: בואו נמחק את הכתובת מהקיר

דור עצמון | (2)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ יצחק קרויזר לתיקון פקודת הנמלים, על מנת לאסור על השטת כלי שיט ושימוש באופנוע ים בשכרות. בדיון התברר כי למרות שאיסור כזה חל על נהגים וטייסים, הוא לא חל על משיטי כלי שיט וכבר 7 שנים הממשלה מנסה להסדיר זאת. לפי ההצעה שאושרה, העונש על משיטים בשכרות צפוי לעמוד על עד שלוש שנות מאסר או קנס של עד 75,300 שקלים, או שני העונשים כאחד.

יוזם ההצעה, ח"כ קרויזר, סיפר כי הוא מבלה לא מעט בכנרת ורואה עלייה מטורפת בכמות עלי השיט, הסירות ואופנועי הים. לדבריו, "בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול, וכל שבת שעוברת בלי אסון אפשר להגדיר אותה כנס. התופעה מונעת מהרבה מאוד אנשים להגיע לחופי הים ולבלות, כי זה פשוט מסוכן. נפגשתי עם אנשי השטח ואז עלה הצורך בתיקון חקיקה, שמחכה כבר 7 שנים במשרדי הממשלה שכנראה היו צריכים את הדחיפה הזו. הצעת החוק היא חשובה, מטרתה להציל חיי אדם כדי שהציבור יוכל לבלות בחופים ולחזור הביתה בשלום".

היו"ר ביטן תהה אם עד היום זה לא נעשה ואפשר היה לנהוג בשכרות בים, והיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, ציין כי בתעבורה הימית לא הייתה הוראה כזו, שכן קיימת בתעופה ובתחבורה ביבשה. היו"ר ביטן שיבח את ח"כ קרויזר על ההצעה, ואמר כי בכוונתו לקדם את החקיקה במהירות לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית.

ראש מדור שיטור ימי במשטרה, סנ"צ ארמן סקיימן, ציין כי במשטרה מזהים עלייה מתמדת של צריכת אלכוהול, ויש לא מעט תאונות ואנשים שנשארו קטועי גפים בזמן השטת כלי שיט מהיר כזה או אחר. "אין מחלוקת שצריך את החקיקה. צריך לבנות את החוק כך שלא נפגע באקטיביות של האכיפה, וצריך לייצר מנגנון שאנחנו כימאי משטרה נוכל לאכוף בצורה מהירה מאוד, בלי להביא אדם לבית משפט. בים הקהילה מאוד סגורה ואם אני נותן ברירת קנס אז כשהמשיט חוזר לחוף כולם רואים את זה ומתיישרים ואנחנו רוצים להשליט סדר בגזרה הימית. חייבים לטפל בזה, בואו נמחק את הכתובת מהקיר", אמר. 

מנהל אגף כלי שיט קטנים ומשיטים ברשות הספנות והנמלים, עופר בן עזרה, ציין כי בעולם יש איסור כזה וקנסות כבדים עד כדי מאסר. "אנחנו מתמודדים עם תאונות ימיות, ולפני כעשור צעיר נהרג בהתנגשות בין אופנוע ים לסירה ורק אחרי 40 יום מצאנו אותו", סיפר.

יו"ר איגוד ערים כנרת וראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאום, אמר כי השאלה היא איך החקיקה לא הסתיימה עדיין והודה לח"כ קרויזר שהרים את הכפפה. הוא הוסיף, כי "יש עלייה אקספוננציאלית של עשרות ומאות אחוזים. תמיד אומרים שהכתובת על הקיר, אז היא הייתה כבר לפני 35 שנה כשהשוער אבי רן נהרג בכנרת". גרינבאום ציין כי אם תהייה הרתעה אמתית בקנסות ושלילת רישיון אז יהיו תוצאות, והוסיף כי צריך גם תוספת של שוטרים וסירות אכיפה וכך אפשר יהיה לשנות את המציאות ולהביא בשורה לציבור שמגיע לבלות לכנרת.

היועצת המשפטית של רשות הספנות והנמלים, עו"ד בילי בירון, התייחסה לסעיף המבקש לאסור גם על בעל תפקיד בכלי שיט, כמו נוסע על אופנוע ים, להיות תחת השפעת סמים או אלכוהול. היא הסבירה כי שימוש לא נכון באופנועי ים מוביל לתאונות קשות, ולפני מספר שנים אף נהרגה נוסעת בתאונה קשה. "תקנות הנמלים מחייבות את משיט אופנוע הים להודיע לנוסע לפני שהוא מאיץ, כדי שהנוסע ידע לשתף פעולה מאחד שמדובר בכלי מסוכן. לכן הנוסע חייב בעצמו שלא להיות נתון תחת השפעת סמים ואלכוהול", אמרה. היא אף התייחסה לענישה המוצעת של עד 3 שנות מאסר, וציינה כי זה יאפשר בעתיד להמיר את העונש לקנס מנהלי ולהפוך את האכיפה לאפקטיבית יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לקראת תום הדיון ביקשו במשטרה וברשות הספנות כי ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, על מנת שיוכלו להיערך מבחינת רכישת אמצעים ואישור התקנות הדרושות ליישום החקיקה. היו"ר ביטן מתח על כך ביקורת ותהה מדוע צריך שנה. "גם לא עשיתם את זה עד עכשיו וגם אתם רוצים שנה? או שזה דחוף או שזה לא דחוף, אני לא מבין למה צריך כל כך הרבה זמן", אמר. עו"ד בירון השיבה כי אין מספיק כוח אדם במשרדי הממשלה. לבסוף אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ביטן, לפיה ההצעה תיכנס לתוקף לקראת עונת הרחצה הבאה, 9 חודשים לאחר פרסומה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 23/05/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
    כמו כן חייבים להיות בתוך המים שיטור על כלי שייט כדי לטפל במתפרעים על כלי שייט
  • 1.
    יעל 23/05/2024 16:15
    הגב לתגובה זו
    ולבטל השטויות של קלון וכו מי שהורשע בחיים לא יוכל לחזור למגזר הממשלתי לא חבר כנסת לא שר ולא ראש ממשלה ולא ראש עיר
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ריינג' רובר ספורט SE DYnamic  בנזין. צילום יואב פולסריינג' רובר ספורט SE DYnamic בנזין. צילום יואב פולס

ריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת

הריינג' רובר ספורט היא אחת המכוניות המרשימות בהן נהגנו לאחרונה ובכלל. עם מנוע 3.0 ליטר בנזין היא מלאה בקסם ומלכותיות, כמו שיש רק ללנדרובר.

אהבנו: הכל, אהבת אמת. 

פחות אהבנו: העדר מסאז' בכסאות, מחיר

ציון מסכם 4.9 בסולם פולס

יואב פולס |

נתחיל בווידוי קטן. יש לי פינה חמה בלב למותג לנדרובר מאז החזקתי בבעלותי דיפנדרים (של שנות ה 90', ודיסקברים מהדור הראשון והשני). לצד הפינה החמה יש גם פינה קרה ואפלה, זו שמימנה את תחזוקת הלנדרוברים האלה. על אף האמור, ואולי בגלל האמור, כשאני מקבל לנדרובר חדש למבחן (בשנים האחרונות עניינו אותי בעיקר הדיפנדרים החדשים) אני עדיין מצליח לזהות את אותו DNA שאני הכרתי כל-כך טוב, בעיקר בתנוחת הנהיגה והתחושה השונה כל-כך שיש ללנדרוברים מהסדרות החדשות. בהיבט זה, הריינג' רובר ספורט נשוא מבחן זה מצליח לדייק את אותה תחושת מלכותיות שהיא חלק מכל לנדרובר. או שאתה אוהב את זה או שלא. אני כן.

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר E-SUV פרימיום
מימדים (מטר)        אורך 4.946 /רוחב 2.047 /גובה 1.82 /בסיס גלגלים 2.997
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    בנזין, 3.0 ליטר, הנעה כפולה, אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
הספק ומומנט              400 כ"ס, 55 קג"מ
צריכת דלק             8.7 ק"מ לליטר, נתוני יצרן
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 6.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                 854,500 ש"ח


 עיצוב פנימי וחיצוני

הריינג' ספורט לא דומה לאף רכב אחר שאינו לנדרובר. כך זה היה כל השנים עד שיצרן סיני רכש טכנולוגיה ואנשי פיתוח ועיצוב מלנדרובר והחל לייצר קרוסאובר עממי 'מזכיר לנדרובר'. עם זאת, כשמולך החזית המזוהה עם יחידות התאורה הצרות והכיתוב ' RANGE ROVER ' אתה לא באמת מתבלבל לחשוב שזה רכב אחר. הריינג' ספורט הוא רכב ענק. הוא באמת גדול, רחב וגבוה ממרבית הקרוסאוברים על הכביש שלצידו. עם ידיות דלתות נסתרות, קורות מושחרות וכך גם החלונות האחוריים, מתקבל אפקט שהדרך היחידה שלי להגדיר אותו היא 'עוצמה מאופקת'.

גם מאחור ממשיך אותו קו עיצובי מאוד נקי, נטול התחכמויות מיותרות. שמשה אחורית כהה, פס בצבע המרכב, פס כהה המשלב בתוכו גם את יחידות התאורה האחוריות וזהו. היתר כבר בצבע המרכב.