חוף בתל אביב תיירות נופש
צילום: Istock

עד 3 שנות מאסר ועד 75,300 שקל קנס למשיטי סירות ואופנועי ים שיכורים

היוזם ח"כ קרויזר: בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול ומטרת ההצעה להציל חיי אדם ולאפשר למבלים בחופים לחזור הביתה בשלום; היו"ר ביטן הודיע כי יקדם את החקיקה במהירות; ראש מדור שיטור ימי קרא: בואו נמחק את הכתובת מהקיר

דור עצמון | (2)

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ יצחק קרויזר לתיקון פקודת הנמלים, על מנת לאסור על השטת כלי שיט ושימוש באופנוע ים בשכרות. בדיון התברר כי למרות שאיסור כזה חל על נהגים וטייסים, הוא לא חל על משיטי כלי שיט וכבר 7 שנים הממשלה מנסה להסדיר זאת. לפי ההצעה שאושרה, העונש על משיטים בשכרות צפוי לעמוד על עד שלוש שנות מאסר או קנס של עד 75,300 שקלים, או שני העונשים כאחד.

יוזם ההצעה, ח"כ קרויזר, סיפר כי הוא מבלה לא מעט בכנרת ורואה עלייה מטורפת בכמות עלי השיט, הסירות ואופנועי הים. לדבריו, "בכנרת כמעט אי אפשר למצוא סירה שאין עליה אלכוהול, וכל שבת שעוברת בלי אסון אפשר להגדיר אותה כנס. התופעה מונעת מהרבה מאוד אנשים להגיע לחופי הים ולבלות, כי זה פשוט מסוכן. נפגשתי עם אנשי השטח ואז עלה הצורך בתיקון חקיקה, שמחכה כבר 7 שנים במשרדי הממשלה שכנראה היו צריכים את הדחיפה הזו. הצעת החוק היא חשובה, מטרתה להציל חיי אדם כדי שהציבור יוכל לבלות בחופים ולחזור הביתה בשלום".

היו"ר ביטן תהה אם עד היום זה לא נעשה ואפשר היה לנהוג בשכרות בים, והיועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד איתי עצמון, ציין כי בתעבורה הימית לא הייתה הוראה כזו, שכן קיימת בתעופה ובתחבורה ביבשה. היו"ר ביטן שיבח את ח"כ קרויזר על ההצעה, ואמר כי בכוונתו לקדם את החקיקה במהירות לקראת אישורה לקריאה שנייה ושלישית.

ראש מדור שיטור ימי במשטרה, סנ"צ ארמן סקיימן, ציין כי במשטרה מזהים עלייה מתמדת של צריכת אלכוהול, ויש לא מעט תאונות ואנשים שנשארו קטועי גפים בזמן השטת כלי שיט מהיר כזה או אחר. "אין מחלוקת שצריך את החקיקה. צריך לבנות את החוק כך שלא נפגע באקטיביות של האכיפה, וצריך לייצר מנגנון שאנחנו כימאי משטרה נוכל לאכוף בצורה מהירה מאוד, בלי להביא אדם לבית משפט. בים הקהילה מאוד סגורה ואם אני נותן ברירת קנס אז כשהמשיט חוזר לחוף כולם רואים את זה ומתיישרים ואנחנו רוצים להשליט סדר בגזרה הימית. חייבים לטפל בזה, בואו נמחק את הכתובת מהקיר", אמר. 

מנהל אגף כלי שיט קטנים ומשיטים ברשות הספנות והנמלים, עופר בן עזרה, ציין כי בעולם יש איסור כזה וקנסות כבדים עד כדי מאסר. "אנחנו מתמודדים עם תאונות ימיות, ולפני כעשור צעיר נהרג בהתנגשות בין אופנוע ים לסירה ורק אחרי 40 יום מצאנו אותו", סיפר.

יו"ר איגוד ערים כנרת וראש מועצת עמק הירדן, עידן גרינבאום, אמר כי השאלה היא איך החקיקה לא הסתיימה עדיין והודה לח"כ קרויזר שהרים את הכפפה. הוא הוסיף, כי "יש עלייה אקספוננציאלית של עשרות ומאות אחוזים. תמיד אומרים שהכתובת על הקיר, אז היא הייתה כבר לפני 35 שנה כשהשוער אבי רן נהרג בכנרת". גרינבאום ציין כי אם תהייה הרתעה אמתית בקנסות ושלילת רישיון אז יהיו תוצאות, והוסיף כי צריך גם תוספת של שוטרים וסירות אכיפה וכך אפשר יהיה לשנות את המציאות ולהביא בשורה לציבור שמגיע לבלות לכנרת.

היועצת המשפטית של רשות הספנות והנמלים, עו"ד בילי בירון, התייחסה לסעיף המבקש לאסור גם על בעל תפקיד בכלי שיט, כמו נוסע על אופנוע ים, להיות תחת השפעת סמים או אלכוהול. היא הסבירה כי שימוש לא נכון באופנועי ים מוביל לתאונות קשות, ולפני מספר שנים אף נהרגה נוסעת בתאונה קשה. "תקנות הנמלים מחייבות את משיט אופנוע הים להודיע לנוסע לפני שהוא מאיץ, כדי שהנוסע ידע לשתף פעולה מאחד שמדובר בכלי מסוכן. לכן הנוסע חייב בעצמו שלא להיות נתון תחת השפעת סמים ואלכוהול", אמרה. היא אף התייחסה לענישה המוצעת של עד 3 שנות מאסר, וציינה כי זה יאפשר בעתיד להמיר את העונש לקנס מנהלי ולהפוך את האכיפה לאפקטיבית יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

לקראת תום הדיון ביקשו במשטרה וברשות הספנות כי ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כשנה, על מנת שיוכלו להיערך מבחינת רכישת אמצעים ואישור התקנות הדרושות ליישום החקיקה. היו"ר ביטן מתח על כך ביקורת ותהה מדוע צריך שנה. "גם לא עשיתם את זה עד עכשיו וגם אתם רוצים שנה? או שזה דחוף או שזה לא דחוף, אני לא מבין למה צריך כל כך הרבה זמן", אמר. עו"ד בירון השיבה כי אין מספיק כוח אדם במשרדי הממשלה. לבסוף אישרה הוועדה את הצעת היו"ר ביטן, לפיה ההצעה תיכנס לתוקף לקראת עונת הרחצה הבאה, 9 חודשים לאחר פרסומה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קשקש 23/05/2024 21:21
    הגב לתגובה זו
    כמו כן חייבים להיות בתוך המים שיטור על כלי שייט כדי לטפל במתפרעים על כלי שייט
  • 1.
    יעל 23/05/2024 16:15
    הגב לתגובה זו
    ולבטל השטויות של קלון וכו מי שהורשע בחיים לא יוכל לחזור למגזר הממשלתי לא חבר כנסת לא שר ולא ראש ממשלה ולא ראש עיר
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה