אחרי שהודיעה על הפסקת הייצור - הרכב הפופולארי של מאזדה חוזר בגרסה חשמלית
ענקית הרכב היפנית מאזדה היא אחת ממותגי הרכב הפופולאריים בישראל עם מסירות של 13,780 רכבים בשנת 2023. הדגם המבוקש ביותר של החברה הוא המאזדה 2, רכב בעל מימדים קטנים יחסית ושגם לא נחשב ליקר במיוחד, אשר זוכה לאהדה בעיקר בקרב אנשים צעירים ולעתים גם משמש כרכב הראשון שלהם.
מכונית המאזדה 6 היא רכב מנהלים-משפחתי, לא זולה, ולמרות הביקוש אליה הודיעה החברה כי תפסיק לייצר אותה, במיוחד לאור ההצלחה הכבירה של המאזדה 3 בקטגוריית המשפחתיות של החברה. בינתיים, 141 רכבי מאזדה 6 נמכרו מתחילת 2024. מובילי המכירות הם: 6 סדאן לאקשרי 2.0 ליטר (70 מכירות), 6 סדאן בלאק אדישן 2.5 ליטר (36 מכירות), 6 סדאן סיגניצ'ר 2.5 ליטר (23 מכירות), 6 סדאן 20th אניברסרי 2.5 ליטר (12 מכירות).
מאזדה חשפה לאחרונה בתערוכה בבייג'ינג את ה-EZ-6 החשמלית שתחליף את המאזדה 6 המוכרת. נכון לעכשיו מדובר ברכב שמשווק בסין בלבד אבל אם נסתכל על דגמים אחרים של החברה ששווקו בסין, מהר מאוד הם מצאו את דרכם לאירופה ולישראל. מדובר אם כך ברכב סדאן ספורטיבי שיהיה זמין בגרסה החשמלית עם טווח נסיעה של עד 600 ק”מ או בגרסה ההיברידית המציעה טווח נסיעה של עד 1,000 ק”מ.
מאזדה EZ-6. צילום: אתר החברה.
מידותיה של ה-EZ-6 מעט יותר גדולות מהמאזדה 6 המוכרת: אורכה 4.92 מטר, רוחבה 1.89 מטר, גובהה 1.485 מטר ובסיס הגלגלים עומד על 2.9 מטר. על אף שמדובר על מאזדה, הרכב מיוצר למעשה מקומית בסין על ידי Changan Mazda, חברה סינית המשותפת בין מאזדה וענקית הרכב הסינית Changan. הוא מתבסס על דגם Deepal SL03 של החברה הסינית, אך מגיע בעיצוב המודרני יותר של מאזדה.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
