רכבים
צילום: shutterstock

המלחמה שמה ברקס לשוק הרכב: ירידה במכירות החדשות והמשומשות; אבל יבואני הרכב מכינים לכם הפתעה

שוק הרכב קפוא עכשיו, אבל קרטל הרכב עצר הזמנות כדי לגרום למחסור עתידי - ככה המחירים יעלו בהמשך, והרגולטור שותק
איציק יצחקי | (12)

בין השווקים והעסקים שנפגעים בעקבות המלחמה נמצא גם ענף הרכב. הקיפאון בשוק מורגש בכל הפרמטרים, הן של המכוניות החדשות והן ברכבים יד שנייה. בתחום המכוניות החדשות, המלאים פחות נמכרים, אם בשל הירידה הגורפת בצריכה מאז פרוץ המלחמה, במיוחד של פריטים יקרים, ואם בשל מצב הרוח הכללי שלא עושה חשק לרכישות מעין אלה. הנתונים מראים כי בחודש אוקטובר נמסרו כ-11,800 רכבים חדשים, ירידה של 28% לעומת אוקטובר אשתקד.

התוצאה היא כמויות גדולות של כלי רכב חדשים לא מכורים, בעיקר חשמליים, בשווי של מיליארדי שקלים, ובכל יום שעובר הם מתרחקים עוד קצת מההגדרה "חדש". אלא שההגדרה הזאת היא חמקמקה. על פי החוק בישראל, המודל של מכונית נקבע לפי מועד עלייתה לכביש, כך שככל שהמכוניות האלה ימשיכו "לשכב" בנמלים ובמגרשי רכב הן יתרחקו ממועד הייצור האמיתי שלהן, ועדיין ייחשבו לחדשות. הטריק הזה עוזר מאוד ליבואני הרכב. ובכלל - למרות שנראה שהיבואניות סובלות מהמצב, הן יכולות לצאת מנצחות. מיד נגיע להסבר.

 

שנה מאתגרת בשוק הרכב

עוד לפני המלחמה 2023 נחשבה לשנה מאתגרת לענף, לאחר שחרור צוואר הבקבוק בייצור ובאספקה של כלי רכב ב-2022 עם סיום משבר הקורונה. בעוד יבואני הרכב ביצעו הזמנות גדולות של רכבים חשמליים לקראת העלאת המס עליהם בתחילת 2024, ההאטה הגלובלית והפיחות בשער השקל קיררו את הביקושים, ואז פרצה המלחמה והכניסה את השוק לקיפאון.

מדובר על אובדן הכנסות משמעותי גם לקופת המדינה, שגם ככה סובלת מדלדול גדול על רקע הוצאות המלחמה הגדולות ואובדן של הכנסות מתחומים נוספים.

גם שוק הרכב יד שנייה מרגיש היטב את השפעת המלחמה. מאז שפרצה, היקף העסקאות בשוק נמצא בירידה חדה. זאת כאשר גם בשגרה החודשיים האחרונים של השנה נחשבים לחלשים מאחר שרוכשים פוטנציאליים מעדיפים להמתין לדגמי השנה החדשה, מה שמוריד אוטומטית את מחירי המכוניות המשומשות.

תת ענף של הרכב יד שנייה הוא שוק המכוניות להשכרה. גם כאן מדובר על מכה חזקה שחטף שוק ההשכרה לאחר שהתיירות לישראל נמחקה למעשה לחלוטין לאחר פרוץ המלחמה, וכשאין תיירים אין כמעט השכרות רכב, למעט אולי מצד מי שרכבו נפגע כתוצאה מהמלחמה וזקוק לרכב חלופי עד לתיקון הרכב הפגוע או רכישה של חדש במקומו.

כעת נותר לראות מה יהיו ההשלכות העתידיות. ככל שהמלחמה תתמשך, אפשר להניח ש"מצב הרוח הצרכני" יישאר בעינו, כך שאנשים לא ימהרו לרכוש רכבים חדשים. ואז נצטרך לראות האם יבואני הרכב יעשו הנחות ומבצעים משמעותיים כדי להיפטר מהמלאים שברשותן, ועד כמה הורדת המחירים על המכוניות החדשות תתגלגל לירידת מחירים גם בשוק הליסינג והיד שנייה. בכל מקרה, גם אם זה יקרה, זה כנראה לא יהיה ממושך.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

 

ירידת מחירים בשוק הרכב? קרטל הרכב מכין לכם הפתעה

התרחיש הזה נראה סביר כשמדובר בשוק משוכלל. בשוק הרכב המקומי המציאות שונה וקרטל הרכב יכול בסופו של דבר לנצח בגדול - להעלות את מחירי הרכבים וליהנות מהביקושים שיגיעו אחרי המלחמה (הרחבה: הנחות עכשיו, עליית מחירים בהמשך). אתם זוכרים את גל הביקושים אחרי הקורונה, ולמרות שאי אפשר להשוות, המסקנה מהקורונה שאנשים מחברים קניות, גם קניות רכב לשיפור במצב רוח. זה חלק מהדרך שלהם להרגיש חיים-מתפקדים, זה גם פיצוי על התקופה הקשה. יהיו לא מעטים שירגישו שהם צריכים להתחדש ברכב אחרי המלחמה. מעבר לכך, בינואר גם מתוכננת העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והיברידים, אם המלחמה תסתיים עד אז (בינתיים עושה רושם שזה לא ברקע), דצמבר יכול להפוך לחודש מצוין בשוק הרכב. 

יבואני הרכב גם מנפנפים בעליית שערי החליפין כגורם שידרבן קנייה. הם מספרים ללקוחות פוטנציאלים שכדאי לרוץ ולקנות אחרת הם יפספסו כי עליית שערי החליפין תעלה את מחירי הרכבים.  בתרחיש הזה שוק הרכב אולי מקבל מכה קלה בפגוש, אבל חוזר לעניינים מהר מאוד. ואנחנו שוב נזכיר כי יבואני הרכב הם קרטל כלכלי שנהנה מרווחיות עודפת. על פי בדיקה כלכלית של מבקר המדינה הקרטל הזה גורף מיליארדי שקלים כל שנה כתוצאה מרווחים עודפים שלא היו אפשריים אם היה מדובר בשוק תחרותי. 

מבנה השוק הקרטלי גם מאפשר לשחקנים לשחק ולתאם ולרמוז על מבצעים ומחירים. עכשו הם מדבררים את הצרות שלהם ואת העצירה המוחלטת של יבוא רכבים נוספים. למה הם עושים זאת? כדי ליצור מחסור. המחסור הוא הגורם מספר אחד לעליית מחירים. כשיחזרו הביקושים ולא יהיו  מספיק רכבים - המחירים עשויים לעלות. 

לסיכום - החודשים הקרובים הם נעלם גדול ובהחלט יכולות להיות הנחות אפילו משמעותיות, אבל יבואני הרכב מכינים לנו הפתעה. הם מכינים לנו מחסור, ואז כשיחזרו הביקושים המחירים יעלו. כל זה קורה כשכולם יודעים שמדובר בקרטל, כל זה קורה כשהרגולטור פשוט שותק. 

לכתבות קשורות:

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    שמיל 22/11/2023 07:44
    הגב לתגובה זו
    אופנוע ורכב פחות שמישים בפקקים ולכן גם טוחנים יותר זמן, דלק והוצאות אחזקה בכל נסיעה, לרכב גם אין כמעט חניות
  • 10.
    אבי 13/11/2023 14:15
    הגב לתגובה זו
    גם לגיפים ישנים
  • 9.
    כלכלן 13/11/2023 10:49
    הגב לתגובה זו
    אנחנו נתחיל לראות פשיטות רגל בקרוב אם לא יחתחו מחירים
  • 8.
    מני 13/11/2023 10:48
    הגב לתגובה זו
    במקום לפתוח לתחרות וגם לחייב תחרוץ במותגים הקיימים שלהם
  • 7.
    השוק החשמלי 13/11/2023 09:52
    הגב לתגובה זו
    ולבטח לעת מלחמה ומיתון
  • 6.
    לרון 13/11/2023 09:45
    הגב לתגובה זו
    שנעצרו במלחמה הן ההזדמנות לאחר המלחמה כמו קרסו ודלק רכב,לא המלצה,אך תתקנה מהר בבוא הזמן עוד לפני סיום המלחמה
  • 5.
    שלום 13/11/2023 07:22
    הגב לתגובה זו
    מכל רכב.
  • 4.
    ירושלמית 13/11/2023 05:20
    הגב לתגובה זו
    1. המחירים יעלו. זה יצליח להם. 2. הרגולטור שותק ? הוא מחייך מאוזן אל אוזן הרי ההכנסות שלו יעלו אף הן.
  • 3.
    כתבה לא מדוייקת 13/11/2023 05:06
    הגב לתגובה זו
    אל תמהרו לרכוש חדש נמל אילת והמחסן הצפוני מלא אלפי מכוניות אל תמהרו לרוץ לרכוש מחירים יירגו
  • 2.
    אשליה!! שוק הרכב יתרסק ומי שרוצה לשרוד יוריד מחירים (ל"ת)
    אבי 13/11/2023 04:03
    הגב לתגובה זו
  • לרון 13/11/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    הם ההזדמנות ,ככה עושים כסף ראו את מעשי באפט בעבר,היום הוא די בסוף דרכו הפיננסית,למרות דברי גרינברג גאוננו
  • 1.
    מישהו צריך לשלם את הריביות. מכונית חדשה. או ישנה. 13/11/2023 00:09
    הגב לתגובה זו
    מישהו צריך לשלם את הריביות. מכונית חדשה. או ישנה. הכסף לא מחכה לאף אחד. חיבים לשלם עליו ריבית.
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.