מלחמה ומחירי הרכבים - הנחות עכשיו, עליית מחירים בהמשך

מסירות הרכבים באוקטובר ירדו ב-30% לעומת תקופה מקבילה, מלאי הרכבים בנמלים הוא כ-75 אלף, אבל היבואנים עצרו הזמנות. המסר של היבואנים: יהיה מחסור בהמשך והמחירים יעלו 
איציק יצחקי | (15)

שוק הרכב בצומת דרכים. מצד אחד, המלחמה משפיעה על היקף המסירות וצפוי היה שהמחירים ירדו, מצד שני - היבואנים עצרו הזמנות על רקע הירידה במסירות והמלאי הגבוה ובהמשך דווקא עשוי להיות מחסור. כשהביקושים יחזרו, מחסור יביא לעליית מחירים. על זה בונים היבואנים שעצרו את ההזמנות. במקביל, שער הדולר העולה לצד מטבעות אחרים יוביל לעליית מחירים. גם אם תסתכלו על דוחות יבואני הרכב - קרסו מוטורס ודלק רכב שנסחרות בבורסה, תגלו שהן לא מפסידות, אלא רק מרוויחות, והרווחים שלהן הולכים ועולים. ככה זה בקרטל.

רכבים בנמל (תמר מצפי)

רכבים בנמל (תמר מצפי)

הצטיידות במלאי לקראת העלאת מסים

יבואני הרכבים החשמליים הצטיידו במלאי לקראת עליית מס הקנייה בינואר, מ-20% ל-35%. אבל אז הגיעה המלחמה. החברות עצרו את המשלוחים שבדרך, המכירות בירידה, ובקרוב נדע אם המלחמה תגרום לדחייה של העלאת המס. יבואני הרכב דורשים, האוצר יספק בהמשך תשובה, אבל תזכרו שהאוצר צריך מקורות לעלייה בתקציב על רקע המלחמה.

היקף מסירות הרכבים באוקטובר עומד על כ-12 אלף רכבים, שזה כ-30% פחות מאשר באוקטובר המקביל אשתקד.  אבל הירידה הגדולה בדרך. הנתונים האלו מבטאים הזמנות מלפני המלחמה, אחרי המלחמה ההזמנות ירדו עוד יותר ונראה שמדובר על היקף ירידה של כ-50%. הפוך לחלוטין להערכות המוקדמות.

 

העלייה שאמורה להיות בינואר (וייתכן שתידחה) בשיעור המס גדולה מאוד ולכן צפוי היה שזה יוביל לגל של רכישות. על רכבים חשמליים המס היה צפוי לעלות מ-20% ל-35% ועל רכבים היברידיים מ-50% למס מלא של 83%. היבואניות נערכו לכך דרך הזמנת רכבים ויש להם כעת במלאי 75 אלף רכבים. המלאי הזה גדול מהכמות שתירכש בארבעה-חמישה חודשים הקרובים. אם הרכבים ישוחררו מהמכס המס עליהן ישולם כך שלחברות יש אינטרס גדול כמובן לדחות את העלאת המס. דחייה כזו גם תחזיר את הרוכשים הפוטנציאלים לרכוש רכבים רגע לפני העלאת המס בעתיד.

כך או אחרת, למרות שהיה צפוי לאור המלאי הגדול שהחברות יורידו מחירים בהמשך, הרי שבפועל על רקע עליית הדולר ומטבעות אחרים, החברות צפויות להעלות מחירים, כשבמקביל יש מבצעי מכירות שוטפים.

מחירי הרכב – לאן?

בזמן הקרוב נראה שההיצע הגדול יאלץ את רוב יבואני הרכב להוריד מחירים דרך מבצעים והנחות, גם מבצעים ייעודיים לחברי מועדון, אבל במקביל לעלייה בשערי המט"ח ובעיקר על רקע עצירה מוחלטת של ההזמנות, אנחנו צפויים תוך כמה חודשים להגיע למחסור בדגמים מסוימים. ואז תהיה השעה של היבואנים להעלות מחירים. במחסור מול ביקוש גדול שצפוי להיות אחרי המלחמה, קל יחסית להעלות את המחירים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    חמה מעלים מס על רכב חשמלי? איזו מדינה מטומטמת, נמאס ממנ (ל"ת)
    אלעד 06/11/2023 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רכב חדש?? רק אם יש לך 2 דירות להשקעה.. (ל"ת)
    אני 05/11/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    דוד 03/11/2023 12:02
    הגב לתגובה זו
    המחירים כאן מופקרים ביחס לכל העולם. שילמדו לקח. ואין כמו מלחמה שילמדו לקח
  • 10.
    כלכלן 02/11/2023 13:58
    הגב לתגובה זו
    חשבו שירוויחו מעליית המס אבל המלחמה טרפה את כל הקלפים וסבירות גבוהה שעליית המס תבוטל כדי לעודד צריכה והביקושים ירדו דרסטית בגלל המלחמה בקיצור תתכוננו למחירי חיסול של המלאי שנתקעו איתו
  • 9.
    ישראלי 02/11/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    בסדר. מאמינים לכם....
  • 8.
    אליענה 02/11/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
    די כבר עם העליה במחירים. מי יהיה לו כסף??? כתבה מגמתית ובטח ממומנת לא מקצועית ולא ריאלית. מספיק
  • 7.
    אוהד 02/11/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
    סין תשמח לשלוח אוניות עמוסות ברכבים ולהציף את השוק תוך חודשיים כשיהיה הביקוש.
  • 6.
    א ב 02/11/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
    בזבוז כסף מיותר עדיף לקנות רכב יד 1 עם 30 אלף קילומטר כמעט חדש בהבדל של 100 אלף שקל
  • רומי 06/11/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    חוץ מפרט קטן הרכבים רגילים לא יוקרה של מאות אלפים במציאות החדשה מאז הקורונה ההפרש עומד על עשרות אלפים בודדים לרכב בן שנה עד שנתיים כך שהטיעון פסול מיסודו
  • 5.
    אביטל 02/11/2023 09:55
    הגב לתגובה זו
    מובילים לעליית מחירים, אז משהו פגום בשוק הזה.
  • לממשלה זה עוד מיסים 02/11/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
    שר הכלכלה עסוק בליקוק לביבי וכנסים פוליטיים שר האוצר עסוק בהתנחלויות
  • 4.
    משקיע שוקע 02/11/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    רכבים בחצי מיליון להסתער
  • 3.
    מומחים בנבואות שחורות על מנת להגדיל מכירות (ל"ת)
    02/11/2023 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יענקלה בוזגלו 02/11/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
    מי שחושב שהמכירות של הרכבים יעלו חולם בהקיץהיום כל האולמות שוממיםמאות אלפים ללא עבודה עשרות אלפי מכוניות מוחזרות לחברות הליסינגלאנשים אין כסף.אז מי שכן רוצה לקנות רכב תמתינו תייבשו את היבואנים שניפחו מחירים והרוויחו מיליארדיםעכשיו זה הזמן שלנו.הם ימצמו ראשונים וישלמו ביוקר על החזירות שהיתה מנת חלקם בשנתיים האחרונות
  • 1.
    ישראל תצטרך להתקיף אותו.ואז החשש שהחיזבאלה יגיב וי 02/11/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    ישראל תצטרך להתקיף אותו.ואז החשש שהחיזבאלה יגיב וישלח רקטות ארוכות.כי התושבים בגבול הצפון לא מוכנים לחזור לבתים שהחיזבאללה לא פורק מנשקו.כך שצריך להיזהר מהבורסה
צ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרןצ'רי FX היברידי. ההבדל העיצובי בחזית. צילום יצרן

התחרות מתגברת - צ'רי FX היברידי החל מ- 153000 ש"ח

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX במחיר של החל מ- 153,000 ש"ח. ה FX היברידי יצטרף ל 14,400 מדגמי ה FX בנזין וחשמלי שנמכרו עד עתה בישראל. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה צ'רי FX

פריסבי יבואנית דגמי צ'רי לישראל, ובהצלחה גדולה יש לומר (43,000 רכבי צ'רי מתחילת השיווק בסוף שנת 2022), החלה בשיווק הדגם ההיברידי של הקרוסאובר FX.

מאז תחילת השיווק של ה FX בסוף שנת 2022 נמכרו בישראל כ-  14,400 יחידות, מהן כ- 5500 יחידות מדגם הטורבו בנזין ועוד כ- 8900 מהדגם החשמלי. עתה מצטרף למשפחת ה FX גם הדגם ההיברידי שיכול להתאים לעוד מגוון של לקוחות שנמנעו מהחשמלי מסיבות תפעוליות וביקשו לקבל רכב חסכוני יותר מדגם הבנזין.

ה FX של צ'רי הוא קרוסאובר שתחילת שיווקו בישראל נעשתה בדגם טורבו בנזין, בדומה לצ'רי טיגו 7 וטיגו 8. בהמשך קיבל ה FX גירסה חשמלית צ'רי FX EV. ה FX הוא כאמור קרוסאובר, בסגמנט B-SUV עם מימדים נדיבים יחסית לקטגוריה. האורך הכולל 4.447 מטר, הרוחב 1.824 מטר, והגובה 1.588 מטר. בסיס הגלגלים של ה FX עומד על 2.61 מטר, והוא מהיותר גדולים מבין הקרוסאוברים בסגמנט B.

ה FX ההיברידי עושה שימוש במנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 143 כ"ס ומומנט של 22 קג"מ. יחד עימו מניע את הרכב מנוע חשמלי בהספק 204 כ"ס ומומנט של 31.6 קג"מ, המקבל אנרגיה מסוללה בקיבולת 1.8Kwh. ההספק המשולב עומד על 246 כ"ס ומומנט משולב של 34.4 קג"מ. ההספק והמומנט מתורגמים לביצועים טובים עם זינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.9 שניות, בדרך למהירות מקסימלית של 175 קמ"ש.

צריכת הדלק המשולבת בתקן האירופאי המחמיר WLTP עומדת על 5.3 ליטר ל- 100 ק"מ, כלומר כמעט 19 ק"מ לליטר.

BYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולסBYD Sealion 5 DM-i צילום יואב פולס

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i

ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.

המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי. 

דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.

יואב פולס |

שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.

טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.

בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.

המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.


BYD Sealion 5 DM-i. צילום יואב פולס