כלי רכב
צילום: Ivana Cajina UNSPLASH

מלחמה ומחירי הרכבים - הנחות עכשיו, עליית מחירים בהמשך

מסירות הרכבים באוקטובר ירדו ב-30% לעומת תקופה מקבילה, מלאי הרכבים בנמלים הוא כ-75 אלף, אבל היבואנים עצרו הזמנות. המסר של היבואנים: יהיה מחסור בהמשך והמחירים יעלו 
איציק יצחקי | (15)

שוק הרכב בצומת דרכים. מצד אחד, המלחמה משפיעה על היקף המסירות וצפוי היה שהמחירים ירדו, מצד שני - היבואנים עצרו הזמנות על רקע הירידה במסירות והמלאי הגבוה ובהמשך דווקא עשוי להיות מחסור. כשהביקושים יחזרו, מחסור יביא לעליית מחירים. על זה בונים היבואנים שעצרו את ההזמנות. במקביל, שער הדולר העולה לצד מטבעות אחרים יוביל לעליית מחירים. גם אם תסתכלו על דוחות יבואני הרכב - קרסו מוטורס ודלק רכב שנסחרות בבורסה, תגלו שהן לא מפסידות, אלא רק מרוויחות, והרווחים שלהן הולכים ועולים. ככה זה בקרטל.

רכבים בנמל (תמר מצפי)

רכבים בנמל (תמר מצפי)

הצטיידות במלאי לקראת העלאת מסים

יבואני הרכבים החשמליים הצטיידו במלאי לקראת עליית מס הקנייה בינואר, מ-20% ל-35%. אבל אז הגיעה המלחמה. החברות עצרו את המשלוחים שבדרך, המכירות בירידה, ובקרוב נדע אם המלחמה תגרום לדחייה של העלאת המס. יבואני הרכב דורשים, האוצר יספק בהמשך תשובה, אבל תזכרו שהאוצר צריך מקורות לעלייה בתקציב על רקע המלחמה.

היקף מסירות הרכבים באוקטובר עומד על כ-12 אלף רכבים, שזה כ-30% פחות מאשר באוקטובר המקביל אשתקד.  אבל הירידה הגדולה בדרך. הנתונים האלו מבטאים הזמנות מלפני המלחמה, אחרי המלחמה ההזמנות ירדו עוד יותר ונראה שמדובר על היקף ירידה של כ-50%. הפוך לחלוטין להערכות המוקדמות.

 

העלייה שאמורה להיות בינואר (וייתכן שתידחה) בשיעור המס גדולה מאוד ולכן צפוי היה שזה יוביל לגל של רכישות. על רכבים חשמליים המס היה צפוי לעלות מ-20% ל-35% ועל רכבים היברידיים מ-50% למס מלא של 83%. היבואניות נערכו לכך דרך הזמנת רכבים ויש להם כעת במלאי 75 אלף רכבים. המלאי הזה גדול מהכמות שתירכש בארבעה-חמישה חודשים הקרובים. אם הרכבים ישוחררו מהמכס המס עליהן ישולם כך שלחברות יש אינטרס גדול כמובן לדחות את העלאת המס. דחייה כזו גם תחזיר את הרוכשים הפוטנציאלים לרכוש רכבים רגע לפני העלאת המס בעתיד.

כך או אחרת, למרות שהיה צפוי לאור המלאי הגדול שהחברות יורידו מחירים בהמשך, הרי שבפועל על רקע עליית הדולר ומטבעות אחרים, החברות צפויות להעלות מחירים, כשבמקביל יש מבצעי מכירות שוטפים.

מחירי הרכב – לאן?

בזמן הקרוב נראה שההיצע הגדול יאלץ את רוב יבואני הרכב להוריד מחירים דרך מבצעים והנחות, גם מבצעים ייעודיים לחברי מועדון, אבל במקביל לעלייה בשערי המט"ח ובעיקר על רקע עצירה מוחלטת של ההזמנות, אנחנו צפויים תוך כמה חודשים להגיע למחסור בדגמים מסוימים. ואז תהיה השעה של היבואנים להעלות מחירים. במחסור מול ביקוש גדול שצפוי להיות אחרי המלחמה, קל יחסית להעלות את המחירים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    חמה מעלים מס על רכב חשמלי? איזו מדינה מטומטמת, נמאס ממנ (ל"ת)
    אלעד 06/11/2023 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    רכב חדש?? רק אם יש לך 2 דירות להשקעה.. (ל"ת)
    אני 05/11/2023 18:45
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    דוד 03/11/2023 12:02
    הגב לתגובה זו
    המחירים כאן מופקרים ביחס לכל העולם. שילמדו לקח. ואין כמו מלחמה שילמדו לקח
  • 10.
    כלכלן 02/11/2023 13:58
    הגב לתגובה זו
    חשבו שירוויחו מעליית המס אבל המלחמה טרפה את כל הקלפים וסבירות גבוהה שעליית המס תבוטל כדי לעודד צריכה והביקושים ירדו דרסטית בגלל המלחמה בקיצור תתכוננו למחירי חיסול של המלאי שנתקעו איתו
  • 9.
    ישראלי 02/11/2023 13:14
    הגב לתגובה זו
    בסדר. מאמינים לכם....
  • 8.
    אליענה 02/11/2023 11:32
    הגב לתגובה זו
    די כבר עם העליה במחירים. מי יהיה לו כסף??? כתבה מגמתית ובטח ממומנת לא מקצועית ולא ריאלית. מספיק
  • 7.
    אוהד 02/11/2023 11:03
    הגב לתגובה זו
    סין תשמח לשלוח אוניות עמוסות ברכבים ולהציף את השוק תוך חודשיים כשיהיה הביקוש.
  • 6.
    א ב 02/11/2023 09:56
    הגב לתגובה זו
    בזבוז כסף מיותר עדיף לקנות רכב יד 1 עם 30 אלף קילומטר כמעט חדש בהבדל של 100 אלף שקל
  • רומי 06/11/2023 09:34
    הגב לתגובה זו
    חוץ מפרט קטן הרכבים רגילים לא יוקרה של מאות אלפים במציאות החדשה מאז הקורונה ההפרש עומד על עשרות אלפים בודדים לרכב בן שנה עד שנתיים כך שהטיעון פסול מיסודו
  • 5.
    אביטל 02/11/2023 09:55
    הגב לתגובה זו
    מובילים לעליית מחירים, אז משהו פגום בשוק הזה.
  • לממשלה זה עוד מיסים 02/11/2023 11:47
    הגב לתגובה זו
    שר הכלכלה עסוק בליקוק לביבי וכנסים פוליטיים שר האוצר עסוק בהתנחלויות
  • 4.
    משקיע שוקע 02/11/2023 09:51
    הגב לתגובה זו
    רכבים בחצי מיליון להסתער
  • 3.
    מומחים בנבואות שחורות על מנת להגדיל מכירות (ל"ת)
    02/11/2023 09:46
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    יענקלה בוזגלו 02/11/2023 09:44
    הגב לתגובה זו
    מי שחושב שהמכירות של הרכבים יעלו חולם בהקיץהיום כל האולמות שוממיםמאות אלפים ללא עבודה עשרות אלפי מכוניות מוחזרות לחברות הליסינגלאנשים אין כסף.אז מי שכן רוצה לקנות רכב תמתינו תייבשו את היבואנים שניפחו מחירים והרוויחו מיליארדיםעכשיו זה הזמן שלנו.הם ימצמו ראשונים וישלמו ביוקר על החזירות שהיתה מנת חלקם בשנתיים האחרונות
  • 1.
    ישראל תצטרך להתקיף אותו.ואז החשש שהחיזבאלה יגיב וי 02/11/2023 09:15
    הגב לתגובה זו
    ישראל תצטרך להתקיף אותו.ואז החשש שהחיזבאלה יגיב וישלח רקטות ארוכות.כי התושבים בגבול הצפון לא מוכנים לחזור לבתים שהחיזבאללה לא פורק מנשקו.כך שצריך להיזהר מהבורסה
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.