רכבים חשמליים - ההשקה הקרובה הכי מעניינת, הרכבים הכי נמכרים, המחירים הכי אטרקטיביים
התוכנית של הממשלה ומשרד התחבורה להגיע ב-2030 למכירות של 95% רכבים חשמליים מסך הרכבים החדשים, נשמעת יומרנית, אבל בשנה האחרונה עלו הרכבים החשמליים ל-15% מסך מכירות הרכבים החדשים והשנה זה עשוי להגיע ל-25%.
היתרונות של רכבים חשמליים ברורים - ידידותיים יותר לסביבה, פחות מזהמים, שקטים, וגם - כלכליים יותר. רכב חשמלי עולה אומנם יותר מרכב על בנזין, אבל החיסכון השוטף דרמטי, עלות הנסיעה ברכב חשמלי נמוכה מאוד (רבע מאשר ברכב על דלק) והחיסכון הממוצע בשנה מסתכם בסכום נכבד.
מעבר לכך, מחירי הרכבים החשמליים בירידה דרמטית בחודשים האחרונים והמגמה צפויה להימשך. זה יכניס למעגל הרוכשים גם את אלו שבכל זאת בוחנים בעיקר את מחיר הרכישה על פני העלות הכוללת השנתית. זה יהפוך את הרכבים החשמליים למוצר הרבה יותר נגיש לקהל הישראלי, אבל יש כמה סימני שאלה. הבעיה הראשונה היא מיסוי. המדינה מבלבלת את הציבור - המסר הראשון והחזק הוא דחיפה לרכישת רכבים חשמליים, אבל במקביל היא מעלה את המס על רכבים חשמליים, במקום להורידו. מס הקנייה צפוי לעלות בינואר ל-35% לעומת 20% השנה. מדברים על הקפאתו בשיעור של 20%, אבל אלו רק דיבורים. האוצר חייב למלא את הקופה כאשר תהיה ירידה במכירות רכבי הבנזין - על רכב בנזין המס הכולל מעל 50%, על רכב חשמלי זה מעל 40%.
אז מצד אחד יש הגדלה של היצע הדגמים ליבואני הרכבים החשמליים הקיימים ויש גל של רכבים שעומדים להגיע. התחרות מורידה את המחירים בעולם וזה מגיע גם אלינו. מצד שני המס עלול לעלות. ועדיין - סיכוי גדול מאוד שאתם תראו בהמשך את מחירי הרכב החשמלי יורדים ומגיעים למחירי הרכבים על בנזין. זו תופעה עולמית וזה יגיע גם לכאן.
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- ענקית הרכב החשמלי BYD מדווחת על צניחה של 33% ברווחים: האם זו תחילתו של משבר מערכתי בשוק הסיני?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, יש ירידה דרמטית בעלויות ייצור רכב חשמלי במקביל לנפילה במחיר הליתיום שמהווה משקל גדול ממחיר הסוללה. זה יתבטא בהמשך בירידות מחירים. מנגד, צריך לזכור שהבעיה הגדולה של הרכבים החשמליים היא בהיותם ראשוניים - אתם קונים רכב שברור לכם שהטכנולוגיה תגרום לכך שעוד שנתיים-שלוש הוא יהיה מיושן. יהיו סוללות שישיגו מרחק כפול ומשולש מהקיים. לכן, צריך להתחשב בפחת-בלאי הגדול של הסוללה ובאפשרות, אם קיימת בכלל לשדרג את הרכב עם סוללה עדכנית יותר. גם בהינתן הבלאי הגדול של הסוללה, עדיין כלכלית בנקות הזמן הזו רכב חשמלי עדיף על פני רכב על בנזין. אבל לא בטוח שעכשיו זה הזמן הנכון. הרכבים האלו ימשיכו להשתפר וימשיכו לצאת גרסאות טובות יותר בהדרגה. אז לחכות או לא לחכות? שאלה קשה, רכישת רכב חשמלי היא לא רק עניין כלכלי, זה גם עניין אמוציונאלי וסביבתי. אם אתם מתייחסים רק לעניין הכספי, אז סיכוי טוב שהמחירים כאמור ירדו בהמשך ותרכשו במחיר נוח יותר.
רכבים חשמליים בשוק הישראלי
המובילה הבלתי מעורערת של התחום היא כמובן טסלה. מודל 3 של טסלה ירד לאחרונה למחיר של כ-190 אלף שקל, כאשר גם המתחרות הסיניות הגדולות - BYD וג'ילי הורידו את המחיר לכ-165 ו-150 אלף שקל בהתאמה. גם אם תשקללו עמדת טעינה בעלות של כ-5-6 אלף שקלים, הרי שלעומת רכב על בנזין בעלות ממוצעת של 130 אלף שקל, זה נראה כלכלי יותר. אתם חוסכים ברכב חשמלי כ-20 אלף שקל בשנה בממוצע לעומת רכב על בנזין.
טסלה 3
טווח נסיעה של הטסלה 3 בהינתן הסוללה הקיימת הוא עד 490 קילומטר, אבל בפועל-בשטח, כך על פי בעלי רכבים, מדובר על טווח נמוך יותר בכ-10% לפחות.
שנייה לטסלה - BYD
לפני שמונה חודשים הושקה תחרות אמיתית לטסלה. החברה הסינית BYD השנייה בגודלה בעולם הפכה גם לשנייה בגודלה בתחום הרכבים החשמליים גם בארץ. החברה השיקה את דגם ATTO 3 במחיר של כ-165 אלף שקל. טווח הנסיעה הרשמי הוא 420 קילומטר, והמכוניות נמכרות בקצב מרשים. - 1,800 רכבים בחודש. עד כה נמכרו כ-10,000 רכבים.- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- טנדר KGM מוסו חשמלי - אחריות למיליון ק"מ, מ 240.0 אש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
BYD
רכב נוסף בקטגוריה של משפחתיות חשמליות הוא גילי גיאומטרי C. המחיר שלו 160-165 אלף שקל וטווח הנסיעה שלו קצת מעל BYD. ההשקה שלו בארץ היתה מוצלחת מאוד, גם מכיוון שהיא היתה מוקדמת ביחס להשקות של רכבים חשמליים אחרים.
גילי
והרשימה מתארכת. רכב נוסף שהושק באופן פחות מוצלח הוא סרס של דונפנג הסינית. הוא פחות נמכר באופן ישיר לציבור ויותר לציי רכב בגלל שטווח הנסיעה שלו בדגם הקודם היה רק 330 קילומטר וכן בשל תקינה אירופאית לא מלאה. אבל לסרס 3 החדש יש טווח נסיעה באזור של BYD וגילי וזה מציב אותו בשורה אחת עם הרכבים הסינים האחרים. הדגם הקיים נמכר בכ-150 אלף שקל, צפוי שהחדש יהיה באזור 160 אלף שקל.
רכב חשמלי סיני נוסף AIWAYS U5 היה חזק יותר במכירות בשנה שעברה לעומת הסרס, ומעניין יהיה לראות את הגרסה החדשה שלו. הגרסה הנוכחית נמכרת ב-163 אלף שקל וטווח הסוללה הרשמי שלה הוא 410 קילומטר.
בקרוב יושקו רכבים משפחתיים חשמליים נוספים - רכב משפחתי גדול של JAC הסינית, Forthing T5 של דונגפנג הסינית שחברת UMI תייבא.
ההשקה המעניינת - MG4
קבוצת SAIC הסינית שמייצרת את רכבי MG4 תשיק בחודשים הקרובים רכב משפחתי שעשוי "לתת מלחמה" קשה למובילות היום בשוק. הטווח מנוע יהיה בדומה לרכבים הקיימים, מבחינת ביצועים-מפרט-עיצוב הוא לא ייפול מרוב האחרים והמחיר צפוי להיות 150-155 אלף שקל.
וזאת לא כל הרשימה. יש שורה של רכבים משפחתיים חשמליים שכבר נמכרים. בולטת ביניהן יונדאי עם שתי גרסאות בטווחים של 300 קילומטר ו-480 קילומטר ומחירים של 155 אלף שקל ו-185 אלף שקל בהתאמה. הישראלים אוהבים את יונדאי ומבין יצרניות הרכבים המסורתיות היא המובילה במכירות. לצידה יש כמובן את רוב יצרניות הרכב שהבינו שאין להם ברירה, אלא לייצר רכבים חשמליים, במיוחד לאור העובדה שהתברר שרכבים היברידים הם לא פתרון נכון - הן מזהמות אפילו יותר מרכבי בנזין.
לקבוצת פז'ו-סיטרואן הצרפתית יש את פיז'ו 3008 וסיטרואן C4E החשמליים שמחירם יקר לעומת הרכבים החשמליים הסיניים, וטווח הסוללה שלהם נמוך יותר. ובכל זאת - מדובר ביצרן מוכר, וותיק, אירופאי, אז יש לזה שוק ובהמשך, במקביל לירידת המחירים, הן יכולות בהחלט להיות איום על הרכבים הסיניים וטסלה.
- 11.בקרוב הצפה של הרבה דגמים סיניים חדשים -הבעיה המס שיעלה (ל"ת)איתן 02/05/2023 15:33הגב לתגובה זו
- 10.. 30/04/2023 13:29הגב לתגובה זוATTO3 דגם ארוך טווח עולה בסין כ 22 אלף דולר. גם אם מוסיפים על זה מיסים בארץ - זה צריך לצאת איפשהו מעל 120 אלף ש"ח. המחיר בארץ מופרע. מישהו גוזר פה קופון ענק.
- 9.יקיר יאיר 29/04/2023 16:45הגב לתגובה זואם הmg4 יהיה מעל ל140 אלף הם חוצפנים . הmg מרוול צריך להיות ב165 עד 185 הדגם 3 מנועים
- 8.מיכה 28/04/2023 18:09הגב לתגובה זוחחח פראיירים לא מתים
- 7.מושון 28/04/2023 14:52הגב לתגובה זומה יקרה למחיר כאשר הרכב בין 4 שנים ונאר עוד אחריות על הסוללה עוד כשנתיים. סוללה חדשה עולה כ90 אלף
- המומחה 28/04/2023 17:19הגב לתגובה זו, ב 4 שנים אתה מחזיר את ההשקעה. הסוללה כבר מזמן לא 90 אלא לכיון 30 ודי לשאלות בורקס
- 6.אז שיורידו את המס על רכבי בנזין ל 70 אחוזים! (ל"ת)מוטי 28/04/2023 14:41הגב לתגובה זו
- 5.אפי 28/04/2023 14:30הגב לתגובה זואין טעם לקנות סינית במחיר קרוב לטסלה. נראה שלקראת סוף השנה המחירים יצנחו חזק. עדיף להמתין עוד קצת
- 4.אילון 28/04/2023 13:50הגב לתגובה זויש אחלה רכבים יד 2 ב60-70 אין צורך להגיע למאות
- יגאל 30/04/2023 09:23הגב לתגובה זותחסוך עשיריה במוסך ועוד עשיריה על דלק
- 3.כתבה פח. כאילו שהנהג מתעניין בזיהום. (ל"ת)כרגיל כאן 28/04/2023 12:50הגב לתגובה זו
- 2.לילי 28/04/2023 12:21הגב לתגובה זוכרגיל המיסוי על רכב בנזין יעלה זה הכי קל .
- 1.המחירים יורדים 28/04/2023 11:43הגב לתגובה זובחצי שנה הקרובה מחירי הרכבים ירדו בעשרים אחוז.
- דורון 28/04/2023 14:19הגב לתגובה זולא ירד כלום כי ב 2024 המיסוי לחשמליים עולה ב 15%
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ביטוח רכב. צילום: Shutterstockעקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח
רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות
בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי.
בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של 125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל.
המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.
