אמנון שעשוע מובילאיי
צילום: צילום מסך/מובילאיי ביוטיוב

אפסייד של 49% למניית מובילאיי? האנליסטים מאמינים שכן

מובילאיי לא הייתה שווה 50 מיליארד דולר והיא נאלצה להנפיק לפי 16.7 מיליארד בלבד; בהנפקה היא זינקה ומאז יורדת וכעת נסחרת בשווי של 21.7 מיליארד. האנליסטים נותנים לה מחירי יעד שמשקפים שווי של 33 מיליארד דולר. האם ומתי היא תגיע לשם?
נתנאל אריאל |

חברת מובילאיי מובילאיי (סימול:MBLY) לא הייתה שווה 50 מיליארד דולר (הנה הסיבות מדוע). אינטל רצתה להנפיק בשווי האסטרונומי הזה, אבל התרענו שזה מנופח. לא שאינטל הייתה צריכה אותנו כדי לדעת את זה אבל היא ניסתה להנפיק ב'שיטת מצליח' - לבקש תמחור גבוה. אבל השוק לא קנה את התרגיל ובסוף היא נאלצה להתפשר שוב ושוב עד לשווי של 16.7 מיליארד דולר.

אבל השאלה שרלוונטית עכשיו למשקיעים היא האם יש אפסייד במניה, אחרי שהחברה הונפקה בשווי נמוך יחסית? בינתיים 10 אנליסטים מכסים את מניית מובילאיי. 8 מתוכם נותנים המלצת קניה ו-2 "החזק". מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על 40 דולר למניה, או אפסייד של 49% ביחס למחיר הנוכחי (שעומד על 26.85 דולר). 

מובילאיי הכניסה במחצית הראשונה של 2022 854 מיליון דולר, כלומר קצב שנתי של 1.7 מיליארד דולר והיא נסחרת במכפיל הכנסות של 13 על השנה הנוכחית. על פי מחיר מניה של 40 דולר ושווי שוק של 33 מיליארד דולר מדובר על מכפיל הכנסות של 19. החברה מפסידה בינתיים והיא הפסידה 67 מיליון דולר במחצית השנה הראשונה. אבל זה חשבונאי. על פי ניתוח שעשינו, מובילאיי יכולה להגיע לרווח של 700-800 מיליון דולר די מהר (בהתעלם מהמס). כלומר מכפיל רווח של 22-25. סביר בתעשייה שבה היא פועלת.

אנליסטים שעבדו על ההנפקה ממתינים כחודש לפני פרסום אנליזה. הזמן הזה בדיוק עבר עכשיו ו-7 אנליסטים הוציאו המלצות על המניה. 5 מתוכם נתנו דירוג "קניה" ו-2 "החזק. האנליסט של סיטיבנק, איתי מיכאלי, מכנה את מובילאיי כבחירה המובילה שלו ב"מחזור הטוב ביותר של תוכן מצטבר שאי פעם התרחש בתעשייה". הוא מאמין שלמובילאיי יש טכנולוגיית נהיגה אוטונומית מובילה וצופה שהמכירות יגיעו ל-50 מיליארד דולר עד 2030, לעומת כ-1.7 מיליארד דולר כיום. אנליסטים אחרים שלא עבדו על הנפקה יכולים להשיק כיסוי בכל זמן ובסך הכל כאמור יש 10 אנליזות על החברה. 

יש מי שחושבים שמובילאיי יכולה יום אחד להציע "ניידות אוטונומית כשירות", או AMaaS כפי שהוא מנסח זאת. לדבריו, החברה יכולה להפעיל רובוטריקים יום אחד. זו "אופציונליות לטווח ארוך יותר", אמר Luke Junk מביירד (Baird)

כאשר השווקים יחזרו לעלות - גם ההנפקות החדשות יכולות לעלות

החלומות על נהיגה עצמית כמובן לא נמחקו ומובילאיי היא כמובן שם חם ומוכר בתחום, כאשר היא מפתחת מערכות ראייה לכלי רכב, בקרת שיוט וסיוע בשמירה על נתיב. כאשר השווקים יחזרו לעלות - סביר שגם השווים של החברות שהונפקו והתרסקו בשנה האחרונה יעלו ואם הם יעלו אז למה לא מובילאיי? (מובילאיי אמנם זינקה בהנפקה ממחיר של 21 דולר למחיר של יותר מ-28 דולר, אבל זה לא רלוונטי לכם. לא הייתם יכולים לקנות שם אלא רק אחר כך, כך שהמחיר הרלוונטי הוא 28.42 דולר למניה - ומאז ההנפקה היא בנפילה). כדי לסבר את האוזן, נזכיר שמכונית המותאמת למובילאיי הסתובבה ברחבי מנהטן - מבלי שאדם התערב - כבר לפני חצי שנה (כך זה נראה בסרטון).

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כזכור, אינטל שרכשה את מובילאיי לפני 5 שנים הנפיקה את המניה במחיר של 21 דולר למניה ושווי שוק של 16.7 מיליארד דולר. בפועל ההנפקה הייתה במחיר של 28.42 דולר, מה שהעניק לחברה שווי שוק של כ-23 מיליארד דולר ומאז היא ירדה ב-6% לשווי של 21.7 מיליארד דולר כעת.

יחד עם יחס מכפילים, יחס דירוג קנייה של 80% אצל אנליסטים נחשב גבוה בתחום הספקים לרכב. יחסי דירוג של קנייה עבור ספקי רכב גדולים נעים בין 30% ל-75%. יחס האנליסטים הממוצע למניה ב-S&P 500 הוא 58%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5