ריביאן
צילום: אתר החברה

לריביאן תחזית שנתית שאפתנית; האם היא תצליח לעשות זאת? בינתיים היא נאלצת לעשות ריקול לכל כלי הרכב שמכרה מעולם

יצרנית הטנדרים החשמליים הבטיחה שתייצר 25 אלף רכבים בשנת 2022. בינתיים היא ייצרה 14,317, חסר לה לייצר עוד כ-10.7 אלף רכבים, בשלושה חודשים (וזה אחרי שחכתה את התחזית בחצי); ריביאן היא אחת האכזבות הגדולות של וול סטריט בשנה האחרונה - מאז ההנפקה היא הספיקה לזנק לשווי של 150 מיליארד דולר ולהתרסק ל-20 מיליארד בלבד
עומר רוסו | (1)

חברת הצמיחה המייצרת טנדרים חשמליים, ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , נתנה תחזית בתחילת השנה לייצור של 25 אלף רכבים בשנת 2022, לריביאן, 3 חודשים לעמוד בהבטחה שלה. בדומה אך רחוק בקנה המידה להבטחה של אילון מאסק למסירות של 1.5 מיליון רכבים בשנת 2022. 

עד סוף ספטמבר, ריביאן ייצרה 14,317 כלי רכב חשמליים - כלומר היא תצטרך לבנות עוד כ-10,700 ברבעון הרביעי של השנה, בשביל לעמוד בתחזית של החברה. משמע, כמעט הספק של 7-8 חודשים, ב-3 חודשים. ריביאן בטוחה שהיא יכולה לעמוד ביעד. החברה חזרה על התחזית מספר פעמים מאז מרץ, הפעם האחרונה הייתה ביום שני האחרון.

נראה שגם האנליסטים של וול סטריט לא חוששים מכך שריביאן לא תצליח להגיע למטרה.

מספר אנליסטים ציינו השבוע שהרבעון השלישי של ריביאן היה הרבעון הטוב ביותר שלה מבחינת ייצור רכבים. 7,363 רכבים חשמליים יוצרו, יותר מכל מה שנוצר במחצית הראשונה של שנת 2022. זאת על רקע מאמצי ההנהלה לצמצם את השפעת בעיות שרשרת האספקה איתה התמודדה ריביאן בדומה לחברות רכב אחרות. בנוסף לכך, ריביאן הוסיפה משמרת שנייה לעובדי הייצור, כך שהתפוקה תהיה גדולה יותר.

האנליסט, ג'ורג' ג'יאנריקס מ-Canaccord Genuity ציין כי קצב הייצור של ריביאן זינק מ-78 רכבים בממוצע בשבוע ברבעון הרביעי של שנת 2021 לכ-566 בשבוע ברבעון השלישי של 2022. קפיצה גדולה בייצור. לטענתו, זה יצטרך לגדול יותר, לממוצע של כ-822 בשבוע מעכשיו ועד לסוף השנה, בכדי להשיג את היעד השנתי של החברה. ״אנו מאמינים שריביאן יכולה לעשות זאת״. האנליסט, שורי על מניית הרכב החשמלי, כאשר הוא מעניק מחיר יעד של 61 דולר למניה, עם דירוג ״קנייה״.

אדם ג'ונאס, אנליסט מורגן סטנלי, אמר שהייצור השנתי של ריביאן יגיע קצת מתחת לתחזית שלה, אך לדעתו אם היא קרובה ליעד שלה, ייתכן כי בשנת 2023, כאשר הייצור יהיה שוטף, היא תגיע ליעדה. שהוא, 50 אלף רכבים בשנת 2023. ג'ונאס מדרג את ריביאן כ״תשואת יתר״, עם מחיר יעד של 60 דולר.

לפי ג'וזף ספאק מ-RBC, היעד של 25 אלף כלי רכב בשנת 2022 הוא אפשרי, אך לטענתו התחזית בשנת 2023 שאפתנית מידי. ״התוכנית של ריביאן להשיק מנועים חשמליים חדשים ומארזי סוללות מחודשים בשנה הבאה עלולה להוסיף קשיים חדשים בייצור״. לספאק, דירוג ״תשואת יתר״, עם מחיר יעד של 62 דולר.

יש לזכור, שבמרץ האחרון החברה הורידה את התחזית שלה מ-50 אלף רכבים, לייצור של 25 אלף. 50% פחות מהצפוי בעקבות בעיות בשרשרת האספקה, זה איכזב את המשקיעים והמניה מתחילת השנה קרסה ב-65%.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

ריביאן היא אחת האכזבות הגדלות של וול סטריט בשנה האחרונה - מאז ההנפקה היא הספיקה לזנק לשווי של 150 מיליארד דולר ולהתרסק ל-20 מיליארד דולר בלבד. כן, ככה זה כשמוכרים חלומות גדולים, כשהדגש היא המילה חלומות. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גם 20 אלף יהיה טוב ... (ל"ת)
    דני 09/10/2022 09:46
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

דונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcapדונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcap

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק

הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה. 

לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3

עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים

יואב פולס |

דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.

לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.

דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.

בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:

במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף.  הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים.  בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה.