פולקסוואגן
צילום: צילום מסך, אתר החברה

מנכ"ל פולקסווגן: "נעקוף את טסלה במכירות רכב חשמלי עד 2025"

המנכ"ל הרברט דיאז, בטוח שהשיפור בשרשרת האספקה ייצור מומנטום חיובי עבור פולקסוואגן בחודשים הקרובים: "נראה הקלה לקראת אמצע השנה, ובמחצית השנייה שלה אנו צריכים להיות במצב טוב יותר"
משה כסיף | (7)

בשיחה עם כתבים במהלך הפורום הכלכלי הבינלאומי הנערך בדאבוס (שוויץ), אמר הרברט דיאז, מנכ"ל ענקית הרכב הגרמנית פולקסווגן VOLKSWAGEN A G ORD  כי השיפור בשרשרת האספקה בעולם עשוי ליצור מומנטום חיובי שישפיע לטובה גם על פולקסוואגן בחודשים הקרובים. 

הוא צופה שפולקסוואגן תהפוך למוכרת הגדולה בעולם של כלי רכב חשמליים עד 2025, כאשר הוא לא מהסס לקרוא תיגר על טסלה TESLA INC . באשר להערכת המשקיעים ביחס לטסלה, הוא אמר כי "השווקים תמיד עוסקים בעתיד. טסלה נמצאת כרגע בעמדת הובלה בכל הנוגע לרכבים חשמליים, וכנראה שהיא גם חברת הרכב הדיגיטלית ביותר ויש לה כמה יתרונות". דיאז אמר שטסלה הצליחה להציג תוצאות טובות ותשואות גבוהות, משום שהיה לה מודל עסקי אמין. עם זאת הוא מאמין, כאמור, שפולקסווגן תוכל בקרוב לסגור את הפער ואף לעבור את טסלה במכירות.

לדברי דיאז, ההתנהלות השוטפת תהיה כנראה קצת יותר מאתגרת. מובילי טסלה נכנסים לתחומים חדשים ורוקמים תוכניות חדשות ובפולקסוואגן מנסים להתעדכן בהתאם. "אנחנו חושבים שבמחצית השנייה של השנה, אנחנו הולכים לייצר מומנטום", הוא אמר.

מניית פולקסווגן, הנסחרת בפרנקפורט, נסחרה בירידה של כ-0.9%.

פתרון למשבר בשרשרת האספקה והמשמעויות שלו

יותר משנתיים מאז התפרצה מגפת הקורונה, תעשיית הרכב בעולם, ובכלל זה באירופה, ממשיכה להתמודד עם האתגר של השגת חלקים חיוניים לרכבים ובניית מספיק כלי רכב בהתאם לביקוש. המחסור במרכיבים חיוניים, במיוחד כאלה המשמשים לייצור סוללות, צפוי להציב מגבלה משמעותית ומתמשכת לצמיחה במכירות כלי הרכב החשמליים בשנים הקרובות. עם זאת, דיאז אומר שיש כמה סימנים חיוביים באופק. לדבריו, ניתן לצפות להקלה מסוימת בשוק אספקת המוליכים למחצה מאמצע השנה. "הייתי אומר שנראה הקלה לקראת אמצע השנה, ובמחצית השנייה שלה אנו צריכים להיות במצב טוב יותר - אם המצב לא יחמיר, ואני לא חושב שזה יקרה", אמר דיאז. אמנם לא מדובר בסוף המשבר, אבל מסתמנת הקלה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דויד - הצבר 25/05/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    ממש תמיכה בגרמנים משנות השלושים של המאה הקודמת לקחו עבדים מטורכיה וממדינות האיסלאםואז יתעוררו ויגלו שיש יותר מדי מוסלמים גרמנים ואז התוצאות יהיו ברורות. הגרמנים אותם גרמנים והערבים אותם ערבים והים אותו הים! חרם על גרמניה!
  • 4.
    נהג 25/05/2022 10:02
    הגב לתגובה זו
    לחשמל רכב זה פחות מסובך
  • 3.
    טסלה יקרה מאד 25/05/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    למרות שמחיר המניה ירד ב-50%, עדיין היא צריכה לרדת לפחות עוד 50%, וגם אז לא בטוח שהיא תהיה שווה את המחיר. אם היו לי מניות טסלה, מזמן מזמן הייתי מוכר אותן, ובודאי עתה. מחיר 100 דולר אולי יתאים יותר למניה זו, אולם עדיין צריכה בדיקה.איך זה עלה כל כך, לאמריקנים הפתרונים.
  • 2.
    שרון 24/05/2022 23:15
    הגב לתגובה זו
    היא פחות מ 5% משוק הפרטיות ושווי שוק שלה כמו כל החברות לייצור רכבים. הם ייצרו וישווקו פי 10 יותר מטסלה מכוניות חשמליות. לטסלה גם אין פיתוח טכנולוגי מנצח. סתם בשביל שתדעו איפה לא כדאי להפסיד.
  • איש 26/05/2022 13:22
    הגב לתגובה זו
    לדוגמא לטסלה כ18 מילארד במזומן כאשר החוב שלה כ-5 מיליארד לעומת GE אשר יושבת על 20 מילארד מזומן ו 75 מיליארד חוב בנוסף אנחנו עכשיו בתנאי שוק ממש לא טובים להלוואות. רוב החברות של המכוניות מוכרות פחות ופחות רכבים לעומת טסלה שמשנה לשנה רק גודלים וגודלים מהותית
  • אריה 25/05/2022 07:37
    הגב לתגובה זו
    ותרוויח מיליוני דולרים על נפילה שלה
  • 1.
    זאב לבן 24/05/2022 22:31
    הגב לתגובה זו
    זה טוב זה חחחחחחחח
תאונה
צילום: דאלי אי

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

רן קידר |
נושאים בכתבה תאונה ריקול

התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.