דלק
צילום: Shutterstock

מחירי הדלק יתייקרו הלילה ב-23 אגורות: 6.62 לליטר בשירות עצמי

המחיר באילת: 5.66 לליטר בשירות עצמי
נתנאל אריאל | (1)

מחירי הדלק לא מפסיקים לעלות: הלילה בחצות, בין ראשון לשני, המחיר יעלה ב-23 אגורות, לעומת החודש הקודם. 

המחיר לליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי יעמוד על 6.62 שקל לליטר. מחיר כולל שירות יעמוד על 6.83 אגורות. המחיר באילת יעמוד על 5.66 שקל לליטר, עליה  של 19 אג' מחודש קודם. המחיר כולל שירות יעמוד על 5.84 שקלים.

נזכיר כי בשיא משבר הקורונה מחירי הדלק ירדו עד ל-4.79 שקלים לליטר.

כבר סיפרנו לכם כי בהודעה החודשית על עדכון מחירי הדלק, משרד האנרגיה קורא לכם "לבחור את תחנת הדלק הזולה ביותר" - אבל... ברצינות? המדינה אחראית למחירי הדלק הגבוהים, (כ-70% מס) ולחוסר התחרות בשוק, ולכן זה ממש מגוחך כשהיא קוראת לנו להשוות מחירים בתחום הזה. תגובת משרד האנרגיה: "חברות הדלק יכולות לתת הנחה של 5 אגורות" - וואו, באמת אחלה חסכון

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 31/10/2021 13:42
    הגב לתגובה זו
    הכול עולה בטירוף אבל האינפלציה כמעט אפס.
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

למה הישראלים לא קונים רכבים חשמליים

יש סיבות טובות לקנות רכב חשמלי, אבל יש סיבה אחת עיקרית למה לא לקנות? הישראלים רוצים לקנות, אבל ברגע האחרון עושים סיבוב פרסה - הנה הסיבה

עמית בר |
נושאים בכתבה רכב חשמלי

רק 16% מהמכוניות שנמסרו בישראל מתחילת השנה הן חשמליות וזה אפילו פחות ממה שהיה בשנה שעברה, אז שיעור המסירות של רכבים חשמליים הגיע ל‑25%. מדובר בשוק שהיה אמור להמשיך לעלות בקצב מסחרר, אבל בפועל הוא מציג האטה חדה שמעלה הרבה שאלות כי על פניו יש סיבות מצוינות לבחור דווקא ברכב חשמלי. 

היתרונות ברורים ומדוברים - מחיר השימוש השוטף נמוך משמעותית לעומת רכב בנזין. אין הוצאות דלק גבוהות. עלויות התחזוקה מצומצמות, אין צורך להחליף שמנים ופילטרים. יש פחות חלקים שנשחקים וזה מצטבר לחיסכון נאה. נוסף לכך ההיבט הסביבתי לא פחות חשוב מדובר במכוניות שלא פולטות מזהמים בזמן הנסיעה.

 תוסיפו לכך את העובדה שיצרנים ויבואנים מציעים כיום חבילות מימון נוחות הנחות ייעודיות הטבות דרך מועדוני צרכנות ומבצעי מכירה נקודתיים שמנסים לפתות את הנהגים לעבור לחשמל ותקבלו הצעות מעניינות. 

אבל, לצד כל זה מסתתרת סיבות שמרחיקות את הקונים. ראשית, יש את עניין הטעינה. הרוכשים הפוטנציאלים מבינים שהטעינה לוקחת זמן, והיא גם לא בכל מקום. זה קצת כאב ראש, ואנשים שכבר היו בדרך לרכוש רכב חשמלי עשו סיבוב פרסה בגלל הטעינה. בשוק חושבים שאם הטעינה היתה מהירה יותר והיו עמדות טעינה בהיקף הרבה יותר רחב, המכירות היו לפחות כפולות. זאת בהחלט סיבה מרכזית להתנגדות של הישראלים, אבל היא בהדרגה נפתרת - בהדרגה הפריסה של עמדות טעינה עולה ובהדרגה גם יש שיפורים ביכולות הטעינה. 

נראה שהסיבה המרכזית לכך שהישראלים עדיין לא קונים רכבים חשמליים בכמויות גדולות היא שהם לא רוצים לצאת פראיירים בסוף הדרך. ירידת הערך של רכבים חשמליים היא גדולה והיא עדיין סימן שאלה גדול. אין את הידע שנצבר ברכבים על בנזין ולא ניתן באמת לדעת מה תהיה שחיקת המחיר אחרי שנה או שנתיים ומעלה. מדובר בשוק שהוא עדיין בתולי ושינויים בו עלולים להוביל לכך שהרכב החדש מלפני שנתיים כבר לא רלבנטי כי יש טכנולוגיית טעינה חדשה ומהירה. איבוד הערך עלול להיות מאוד מהיר וזה גם מה שקורה בשטח.