הרכב השיתופי בחיפה car2go קאר2גו
צילום: המשרד להגנת הסביבה

אחרי תל אביב: מיזם הרכב השיתופי בחיפה יוצא לדרך

המשרד להגנת הסביבה, יחד עם קק"ל ועיריית חיפה, השיקו את מיזם הרכב השיתופי - שיופעל על-ידי קאר2גו ויכלול 100 מכוניות חשמליות מינואר הקרוב
רועי צוקרמן, אוטו |

מיזם הרכב השיתופי של חיפה יוצא לדרך. במעמד השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ראש עיריית חיפה יונה יהב ויו"ר קק"ל דני עטר, הושק השירות החדש שיאפשר לנרשמים גישה בלתי מוגבלת למכוניות חשמליות לשימוש עירוני. המכוניות, מדגם רנו זואי (המכונית החשמלית-עממית היחידה הנמכרת כיום בישראל), ייפרסו ברחבי העיר ויוצעו בתשלום לפי דקה ללא דמי מנוי. מחיר המחירון של המכונית, שמציעה טווח של 240 ק"מ בתנאי מעבדה, עומד על 132 אלף שקל ליחידה.

בהשקה, בה השתתפו בין היתר גם מנכ"ל איגוד ערים ד"ר עופר דרסלר ומנכ"ל קאר2גו (Car2Go) גיל לייזר, שהחברה בראשותו מתפעלת את צי המכוניות, נחנכו 40 המכוניות הראשונות. מספרן יוכפל בחודש הבא, ובינואר יצטרפו 20 נוספות - ובסך הכל 100 מכוניות. אלו יזכו ל-300 חניות ייעודיות, ובנוסף יורשו לחנות עד שעתיים ללא תשלום בכל שטחי הכחול-לבן של חיפה.

 

השירות החדש יעלה 1.2 שקל לכל דקת שימוש, ללא דמי מנוי. לפי קאר2גו, מדובר בתעריף נמוך ב-50%-35% מזה של נסיעה במונית. המעוניינים להשתמש במכוניות יידרשו להירשם מראש ביישומון (באמצעותו ניתן גם לפתוח מכונית מוזמנת) או במוקד טלפוני. לטובת המכוניות החשמליות הוקמו 30 עמדות טעינה, שיכולות לשרת בכל רגע נתון עד 60 מכוניות. עלות הפרויקט, שמומן על-ידי עיריית חיפה ואיגוד ערים בתמיכת המשרד להגנת הסביבה וקק"ל, נאמדת ב-20 מיליון שקל.

השר אלקין אמר באירוע ההשקה כי "אנחנו מכריזים היום על מהפכה בתחום הרכב החשמלי. חיפה היא החלוצה הראשונה אך בקרוב כל הקריות יצטרפו ויהפכו את איזור המפרץ למתחם אחד של פרויקט הרכב החשמלי השיתופי". אלקין הוסיף כי הפרויקט יסייע להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, יעד שמשרדו הציב כחלק מתוכנית לאומית שתוקצבה ב-260 מיליון שקל". 

 

לדברי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, "הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים, לסטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב חשמלי ניו  NIO
צילום: ניו

שוק הרכב החשמלי מתכונן למהפך: מבול של דגמים סינים חדשים בדרך לישראל - האם שווה לחכות?

השינויים הטכנולוגיים המהירים בסין שוברים את כללי המשחק - היבואנים בישראל מנסים למכור את המלאי הגדול עם מבצעים, אך נתקלים בצרכנים שמבינים שאולי כדאי להמתין; וגם - למה התשלום השוטף על רכב חשמלי יעלה, מה יקרה למס הקנייה בשנה הבאה, החסמים מפני רכבים חשמליים והיתרון לרכבי הפלאג אין  



רן קידר |
נושאים בכתבה רכב חשמלי

שוק הרכב החשמלי בישראל, שנראה רק לפני שנה כמי שנמצא על מסלול של צמיחה מואצת, ניצב כיום בצומת דרכים. מצד אחד, יש שפע דגמים, מחירים אטרקטיביים ומבצעים בלתי פוסקים. מצד שני, הרוכשים הפוטנציאליים מבינים שמדובר בשוק שבו אתה קונה מוצר שתוך כמה חודשים עשוי להיות "מיושן". רוב האנשים לא יקנו אייפון 16 כעת ויחכו כבר לאייפון 17, וזה תופס גם ברכבים - אם יש דגמים חדשים, אז למה לקנות עכשיו?

הסיבה היא הנחות. זו סיבה מספיק משמעותית, כשברקע גם, יש את עניין המיסוי. מס הקנייה צפוי לעלות בשנה הבאה. ועדיין, הציבור מעדיף את המוצר המתקדם יותר. וככה בעצם המכירות עדיין נמוכות למרות שהפיתוי גדול. 

לקראת סוף השנה צפוי גל של דגמים סינים משודרגים, עם טכנולוגיות מתקדמות, טווחים ארוכים יותר, ומנועים חזקים. יכול להיות שהציבור מחכה להם כשצריך גם לומר - ההיברידיות כבשו את הצמרת. המכירות שלהן עולות בקצב מרשים והן נתפסות כטובות ונכונות יותר לציבור מאשר חשמליות. הנתח של החשמליות במסירות היה שנה שעברה 26%, והשנה הוא מתחת ל-205. ההיברידיות גדלו פי 2. 

סין לא עוצרת: שיפורים כל חצי שנה ושדרוגים של ממש

בסין מתרחש מהלך שמייצר פערים ברורים בין מה שנמכר בישראל כחדש לבין מה שכבר נחשב למיושן במונחים סיניים. דגמים רבים שנמכרים בישראל כעת כ"צעקה האחרונה" הם רכבים נחותים בעיניים סיניות כי יש כבר דגמים חדשים שעולים עליהם. הדגמים האלו יגיעו לכאן ויהפכו את הדגמים שנמכרים כעת כמיושנים. 

הטכנולוגיה החשמלית - בעיקר בטעינה, ובמרחק שניתן לנסוע, משתפרים בצורה דרמטית ומעבר לכך שהם הופכים את הנסיעה והשימוש ברכב לנוח יותר הם הופכים את הרכב למיושן וכשה שיהיה אולי קשה אחר כך למכור אותו. דמיינו מה יקרה עוד שנתיים-שלוש שהרכבים החשמליים יהיו הרבה יותר מתקדמים וטובים מהיום. מי ירצה לקנות רכב חשמלי שהוא שנתיים-שלוש על הכביש, זו תקופה של כמה דורות בעולם הטכנולוגי המתקדם.