הרכב השיתופי בחיפה car2go קאר2גו
צילום: המשרד להגנת הסביבה

אחרי תל אביב: מיזם הרכב השיתופי בחיפה יוצא לדרך

המשרד להגנת הסביבה, יחד עם קק"ל ועיריית חיפה, השיקו את מיזם הרכב השיתופי - שיופעל על-ידי קאר2גו ויכלול 100 מכוניות חשמליות מינואר הקרוב
רועי צוקרמן, אוטו |

מיזם הרכב השיתופי של חיפה יוצא לדרך. במעמד השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ראש עיריית חיפה יונה יהב ויו"ר קק"ל דני עטר, הושק השירות החדש שיאפשר לנרשמים גישה בלתי מוגבלת למכוניות חשמליות לשימוש עירוני. המכוניות, מדגם רנו זואי (המכונית החשמלית-עממית היחידה הנמכרת כיום בישראל), ייפרסו ברחבי העיר ויוצעו בתשלום לפי דקה ללא דמי מנוי. מחיר המחירון של המכונית, שמציעה טווח של 240 ק"מ בתנאי מעבדה, עומד על 132 אלף שקל ליחידה.

בהשקה, בה השתתפו בין היתר גם מנכ"ל איגוד ערים ד"ר עופר דרסלר ומנכ"ל קאר2גו (Car2Go) גיל לייזר, שהחברה בראשותו מתפעלת את צי המכוניות, נחנכו 40 המכוניות הראשונות. מספרן יוכפל בחודש הבא, ובינואר יצטרפו 20 נוספות - ובסך הכל 100 מכוניות. אלו יזכו ל-300 חניות ייעודיות, ובנוסף יורשו לחנות עד שעתיים ללא תשלום בכל שטחי הכחול-לבן של חיפה.

 

השירות החדש יעלה 1.2 שקל לכל דקת שימוש, ללא דמי מנוי. לפי קאר2גו, מדובר בתעריף נמוך ב-50%-35% מזה של נסיעה במונית. המעוניינים להשתמש במכוניות יידרשו להירשם מראש ביישומון (באמצעותו ניתן גם לפתוח מכונית מוזמנת) או במוקד טלפוני. לטובת המכוניות החשמליות הוקמו 30 עמדות טעינה, שיכולות לשרת בכל רגע נתון עד 60 מכוניות. עלות הפרויקט, שמומן על-ידי עיריית חיפה ואיגוד ערים בתמיכת המשרד להגנת הסביבה וקק"ל, נאמדת ב-20 מיליון שקל.

השר אלקין אמר באירוע ההשקה כי "אנחנו מכריזים היום על מהפכה בתחום הרכב החשמלי. חיפה היא החלוצה הראשונה אך בקרוב כל הקריות יצטרפו ויהפכו את איזור המפרץ למתחם אחד של פרויקט הרכב החשמלי השיתופי". אלקין הוסיף כי הפרויקט יסייע להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, יעד שמשרדו הציב כחלק מתוכנית לאומית שתוקצבה ב-260 מיליון שקל". 

 

לדברי ראש עיריית חיפה, יונה יהב, "הפרויקט יסייע במיוחד למי שאין באפשרותו להחזיק כלכלית רכב פרטי ומהווה חלק מהוזלת עלויות המחיה לזוגות צעירים, לסטודנטים וכל תושב ותושבת בעיר".

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

ווימו
צילום: ווימו

המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות

הרכבים האוטונומיים של אלפאבית הופכים אגרסיביים בכבישי סן פרנסיסקו ובחברה מסבירים שזה חלק מההסתגלות למציאות התחבורתית בעיר הצפופה



הדס ברטל |


לא עוד נהיגה זהירה עד מגוחכת: הרכבים האוטונומיים של Waymo, ששנים נודעו בזהירות-יתר ובציות קפדני לחוקי התנועה, משנים את ההתנהגות. בשבועות האחרונים נצפים יותר ויותר כלי רכב של החברה כשהם מבצעים עקיפות חדות, פניות פרסה לא חוקיות, זינוקים באור ירוק ולעיתים גם חוצים קווי הפרדה תוך שהם מוותרים על איתות.

מדובר בשינוי התנהגות מובהק של מערכות ההפעלה של Waymo, פרויקט הרכב האוטונומי של גוגל, דרך חברת האם אלפבית, שמופעל כיום בערים גדולות בארה"ב, כולל סן פרנסיסקו, לוס אנג'לס, אוסטין וניו יורק, כאשר החברה מעבירה חלק גדול מהצי בהדרגה למצב של הפעלה מלאה ללא נהג בטיחות. 

מאחורי ההתנהגות החדשה מסתתר סיפור ארוך שנמשך מאז 2009, אז אלפאבית החלה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית במסגרת המיזם הפנימי של גוגל. אחרי כשבע שנים המיזם קיבל שם עצמאי והפך ל Waymo, מתוך שאיפה להפוך את תחום התחבורה העירונית למבוסס נהיגה ממוחשבת. אומנם בשנים הראשונות הרכבים הותירו רושם זהיר ולעיתים מהוסס, אבל זה היה חלק מהאסטרטגיה: קודם כל לבסס אמון בטכנולוגיה.

מבחינת השקעות Waymo הפכה לאחד המיזמים עתירי ההון של אלפאבית. לאורך השנים הוזרמו לפרויקט סכומים בהיקף כולל שעלה על 10 מיליארד דולר, כולל גיוסים חיצוניים ומשאבים ישירים של החברה האם. מדובר בהשקעה שמייצגת אמון ארוך טווח, אם כי רבים תהו עד כמה הפרויקט מצדיק את העלויות מול קצב ההטמעה האיטי. Waymo אינה לבד בזירה. טסלה מקדמת מערכת נהיגה אוטונומית שמבוססת בעיקר על מצלמות ולמידת מכונה, אם כי עד כה היא עדיין לא מפעילה שירות רובוטקסי מלא. גם חברות נוספות פועלות בשוק, כולל יצרנים שמפתחים מערכות תמיכה מתקדמות לנהגים ושואפים בעתיד להפעלה עצמאית. עם זאת Waymo נחשבת השחקנית הבולטת ביותר בתחום הרובוטקסי, היות וזה המודל העסקי המרכזי שלה והיא כבר מפעילה צי בקנה מידה עירוני. נראה שבעתיד הקרוב ההתחרות תתמקד בשווקים שבהם יינתן היתר להפעלה מסחרית מלאה.


רכב waymo של אלפאבית, מתוך אתר החברה
רכב waymo של אלפאבית - קרדיט: מתוך אתר החברה