יצרנית שואבי האבק "דייסון" תציג רכב חשמלי

ג'יימס דייסון, מייסד ענקית שואבי האבק, הצהיר על כוונותיו להוסיף ייצור מכוניות חשמליות לרזומה במכתב ששלח לעובדיו
רועי צוקרמן, אוטו |

שחקנית חדשה ובלתי צפויה בעולם הרכב החשמלי: דייסון (Dyson). וכן, אם השם נשמע לכם מוכר, מדובר בלא אחרת מיצרנית שואבי האבק הבריטית, אחת הגדולות בתחום. מייסד החברה, ג'יימס דייסון, הודיע במכתב ששלח לעובדיו כי דייסון תחל בייצור מכוניות חשמליות החל משנת 2020.

 

לצורך כך, החברה הקצה תקציב של לא פחות משני מיליארד פאונד (כמעט 9.5 מיליארד שקל), שישמש בין היתר לפיתוח מנוע ומצברים למכונית חשמלית, לצד רכיבים נוספים. המיזם החדש נתמך גם במענק של הממשלה הבריטית, שנועד לפיתוח תחליפים ידידותיים לסביבה לבנזין ודיזל. על-פי הכרזת דייסון, הפרויקט מתנהל בסודיות כבר קרוב לשנתיים במרכז מחקר ופיתוח שנוסד במיוחד לשם כך בבריטניה, ובו מועסקים קרוב ל-400 עובדים. בהם כמה מבכירי אסטון מרטין, ב.מ.וו וטסלה לשעבר.

חברת דייסון, שזכתה להצלחה הגדולה שלה מאמצע שנות ה-90, נודעה עד כה בעיקר תודות לשואב אבק מתקדם שהציגה, בלי שקית לאיסוף הלכלוך שנשאב לתוכו. הרעיון החדשני דאז שימש את דייסון גם לאב-טיפוס של מסנן זיהום למכוניות דיזל, שדייסון ניסה לשווק לתעשיית הרכב באותה תקופה לצורך שימוש במכוניות דיזל, אך ללא התעניינות מצד יצרניות הרכב.

 

כעת, נראה שג'יימס דייסון בן ה-71, עשוי לרשות נקמה קטנה בתעשייה שדחתה אותו. המעבר למכוניות חשמליות עשוי להוות פתח כניסה לתחום הרכב ליצרניות מתחומים שונים, ודייסון, שמתמחה במנועים חשמליים - גם אם בקנה מידה קטן יותר - נראית כמו שחקנית חדשה ומעניינת.

 

יש לציין גם כי ההכרזה כעת על תוכנית הרכב החשמלי, שיגיע לייצור ב-2020, מסבירה כמה מהרכישות האחרונות של דייסון. המסקרנת שבהן הייתה לפני כשנתיים, אז דייסון רכשה חברת הזנק בשם Sakti3, שטענה לפריצת דרך בתחום המצברים המוליכים למחצה. השקעה זו, אגב, לא עלתה יפה - הפטנטים של חברת ההזנק לא הבשילו, ודייסון הפרידה לבסוף את החברה הזו מעסקיה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אוטובוסים (אמיר זלצברג)אוטובוסים (אמיר זלצברג)

בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412

משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל מקדם את חיבור המסוף החדש באור יהודה לכביש 412 בשאיפה לקדם את זרימת התנועה באזור


הדס ברטל |

משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, מודיע על קידום חיבור מסוף התחבורה הציבורית החדש שמוקם בימים אלה בכביש 4612 באור יהודה לכביש 412. לפי הודעת משרד התחבורה, מדובר בפרויקט תשתיתי משמעותי שיאפשר חיבור תחבורתי מלא, בטוח ורציף בין המסוף לבין רשת הדרכים הארצית, ומיועד לשפר את זרימת התנועה והנגישות באזור.

מסוף התחבורה, הכולל חניית תפעול ל-75 אוטובוסים, נמצא בבניה ועתיד להסתיים בסוף הרבעון הראשון של שנת 2026. עם השלמתו ועם קבלת התקציב החדש, צפויה חברת נתיבי ישראל להתחיל בעבודות החיבור של המסוף לכביש 412 כך שיהיה המשך טבעי לנסיעה, בחודש מאי 2026, כשמשך הביצוע המתוכנן הוא עד מרץ 2027.

הפרויקט של נתיבי ישראל כולל הקמת שני צמתים מרומזרים, אחד יהווה כיציאה מהמסוף על 4612 והשני יוקם בכביש 412, במרחק של כ-300 מטרים מהכניסה למסוף, סלילת קטע כביש חדש דו מסלולי דו נתיבי, באורך של כ-50 מטרים מ-412 ועד למסוף הקמת מדרכות, שבילי אופניים, הסדרת תאורה חדשה, ניקוז ותעלות מים. כמו כן יבוצע חיבור כביש לכביש בתצורה זהה ומתואמת, וכן עבודות תשתית מורכבות באזור חקלאי, הכוללות הכשרת הקרקע וביצוע כביש שיתאים לעומסים התחבורתיים העתידיים. עלות הפרויקט נאמדת בכ־35 מיליון שקלים.

מירי רגב
מירי רגב - קרדיט: מירי שמעונוביץ, לעמ

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא״ל (במיל׳) מירי רגב: ״חיבור מסוף התחבורה החדש באור יהודה לרשת הכבישים הארצית הוא מהלך תשתיתי חיוני שמבטיח תחבורה ציבורית נגישה, בטוחה ורציפה. הפרויקט שאנו מקדמים משפר את זרימת התנועה באזור, מחזק את הקישוריות בין אמצעי התחבורה ומציב את התחבורה הציבורית במרכז לטובת משתמשי הדרך ותושבי האזור.״

מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?