יצרנית שואבי האבק "דייסון" תציג רכב חשמלי

ג'יימס דייסון, מייסד ענקית שואבי האבק, הצהיר על כוונותיו להוסיף ייצור מכוניות חשמליות לרזומה במכתב ששלח לעובדיו
רועי צוקרמן, אוטו |

שחקנית חדשה ובלתי צפויה בעולם הרכב החשמלי: דייסון (Dyson). וכן, אם השם נשמע לכם מוכר, מדובר בלא אחרת מיצרנית שואבי האבק הבריטית, אחת הגדולות בתחום. מייסד החברה, ג'יימס דייסון, הודיע במכתב ששלח לעובדיו כי דייסון תחל בייצור מכוניות חשמליות החל משנת 2020.

 

לצורך כך, החברה הקצה תקציב של לא פחות משני מיליארד פאונד (כמעט 9.5 מיליארד שקל), שישמש בין היתר לפיתוח מנוע ומצברים למכונית חשמלית, לצד רכיבים נוספים. המיזם החדש נתמך גם במענק של הממשלה הבריטית, שנועד לפיתוח תחליפים ידידותיים לסביבה לבנזין ודיזל. על-פי הכרזת דייסון, הפרויקט מתנהל בסודיות כבר קרוב לשנתיים במרכז מחקר ופיתוח שנוסד במיוחד לשם כך בבריטניה, ובו מועסקים קרוב ל-400 עובדים. בהם כמה מבכירי אסטון מרטין, ב.מ.וו וטסלה לשעבר.

חברת דייסון, שזכתה להצלחה הגדולה שלה מאמצע שנות ה-90, נודעה עד כה בעיקר תודות לשואב אבק מתקדם שהציגה, בלי שקית לאיסוף הלכלוך שנשאב לתוכו. הרעיון החדשני דאז שימש את דייסון גם לאב-טיפוס של מסנן זיהום למכוניות דיזל, שדייסון ניסה לשווק לתעשיית הרכב באותה תקופה לצורך שימוש במכוניות דיזל, אך ללא התעניינות מצד יצרניות הרכב.

 

כעת, נראה שג'יימס דייסון בן ה-71, עשוי לרשות נקמה קטנה בתעשייה שדחתה אותו. המעבר למכוניות חשמליות עשוי להוות פתח כניסה לתחום הרכב ליצרניות מתחומים שונים, ודייסון, שמתמחה במנועים חשמליים - גם אם בקנה מידה קטן יותר - נראית כמו שחקנית חדשה ומעניינת.

 

יש לציין גם כי ההכרזה כעת על תוכנית הרכב החשמלי, שיגיע לייצור ב-2020, מסבירה כמה מהרכישות האחרונות של דייסון. המסקרנת שבהן הייתה לפני כשנתיים, אז דייסון רכשה חברת הזנק בשם Sakti3, שטענה לפריצת דרך בתחום המצברים המוליכים למחצה. השקעה זו, אגב, לא עלתה יפה - הפטנטים של חברת ההזנק לא הבשילו, ודייסון הפרידה לבסוף את החברה הזו מעסקיה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כביש 2 ייחסם דיווח נתיבי איילוןכביש 2 ייחסם דיווח נתיבי איילון

חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים

ביום שישי הקרוב, ה-12 בספטמבר 2025, צפויות חסימות תנועה בכביש 2 וכביש 20. הסיבה לכך היא עבודות להנפת גשר חדש שיחבר את היישוב אודים לשכונת רמת פולג. על נהגים המגיעים לאזור להתכונן לעומסי תנועה ולבחור בדרכים חלופיות.

בן פלמון |
נושאים בכתבה פקקים איילון
חסימות צפויות עקב העבודות, צפויים עומסי תנועה כבדים, ומומלץ לנהגים המתכננים לנסוע באזור לתכנן את מסלולם מראש. העבודות הללו הן חלק מפרויקט "הנתיבים המהירים", שמטרתו לשפר את הנגישות והתחבורה במרכז הארץ. שיפור את הבטיחות של הולכי הרגל, להקל על התנועה בין אזורי המגורים והעבודה, ולהשתלב בשדרוג כולל של תשתיות התחבורה במרכז הארץ. העבודות יתבצעו לאורך הלילה ובשעות הבוקר המוקדמות, ויימשכו עד שעות הצהריים. החסימות יתחילו בלילה שבין חמישי לשישי, בדיוק בחצות, ויימשכו עד השעה 13:00 בצהריים. במשך 13 שעות ינותבו כלי רכב רבים לדרכים חלופיות, וצפויים עומסים כבדים באזור.





פירוט החסימות:


כביש 20 (איילון) צפונה- הכביש ייחסם לתנועה בקטע שבין מחלף שמריהו מזרח למחלף פולג. במקום זאת התנועה תוסט לכביש 531. בכיוון דרום לא צפויות חסימות.
כביש 2 (כביש החוף) צפונה- ייסגר בקטע שבין מחלף רבין למחלף פולג. מי שיגיע מכיוון צפון יוכל להיכנס לכביש כרגיל ממחלף פולג.
כביש 2 דרומה- ייחסם בין מחלף פולג למחלף וינגייט. הנהגים ינותבו לכביש 553, והכניסה מדרום ממחלף וינגייט תישאר פתוחה.
רמפות מכביש 543- הכניסות לכבישים 2 ו־20 צפונה ייחסמו לתנועה.
בנתיבי איילון מבקשים מהנהגים שלא להשתמש ברכב פרטי באזור בשעות אלה, כדי להימנע מפקקים. ההמלצה היא להשתמש בתחבורה ציבורית או לתכנן מסלול חלופי מראש.



השפעה על התחבורה הציבורית:

גם האוטובוסים יושפעו מהעבודות. בזמן החסימה הם לא ייסעו בקטע הסגור, אלא יעברו לדרכים אחרות. מי שמתכנן לנסוע באוטובוס באותו זמן, כדאי שיבדוק מראש מול חברות התחבורה הציבורית או מול מוקד המידע של משרד התחבורה, כדי לדעת איך הקווים משתנים ולא להיתקע בדרך.




לוח הזמנים של העבודות

העבודות יתבצעו בשני שלבים:
שלב ראשון- בלילה שבין חמישי לשישי (12 בספטמבר 2025) יונף הגשר החדש בשלמותו מעל כביש החוף. זהו שלב מורכב מבחינה הנדסית, שכן הגשר יועבר למקומו במבצע לוגיסטי הדורש סגירה מוחלטת של הצירים.
שלב שני- כחודש לאחר מכן ייהרס הגשר הישן, ששימש את התושבים במשך עשרות שנים.