הפתעה בתא המטען: 200 ק"ג מריחואנה
זה יכל להיות פרק מצוין בסדרת משטרה בידיונית, אבל המקרה הבא ממחיש שלפעמים המציאות עולה על כל דימיון. עובד בסוכנות פורד באוהיו, ארה"ב, גילה להפתעתו חבילה ובה קרוב ל-15 ק"ג מריחואנה מוסתרת בתא המטען. המכונית הייתה בשיאה של הליך מסירה ללקוח ועברה בדיקה שגרתית, לאחר שהגיעה לסוכנות ברכבת מפס הייצור במקסיקו.
העובד החרוץ פנה ללשכת החקירות הפדרלית (FBI) ולמנהל לאכיפת סמים (DEA), ואלו איתרו חמש מכוניות עם סמים מוסתרים בתוכן על-גבי רכבת שחנתה באוהיו, ותשע נוספות שפוזרו בסוכנויות באוהיו ופנסילבניה השכנה. נציין כי פירוש הדבר שהמכוניות נסעו על-גבי הרכבת למעלה מ-3,000 ק"מ עם הסמים בתוכן, בדרך מצפון-מערב מקסיקו למדינות הצפון-מזרחיות של ארה"ב.
חוקרי סניף יאנגסטאון של ה-DEA באוהיו, מעריכים כי הסמים - 15 חבילות ששקלו כ-15 ק"ג כל אחת (יותר מ-220 ק"ג סך-הכל) - שווים למעלה ממיליון דולר (כ-3.56 מיליון שקל). עוד הם מציינים כי ככל הנראה בוצעה טעות בשרשרת ההובלה של סוחרי הסמים - שהיו אמורים לפרוק את הסחורה מהמכוניות קודם לפיזורן בסוכנויות השונות. הסמים אגב, הוסתרו בשטח האחסון של הגלגל החלופי בתא המטען, ואף נארזו בצורת חצי גלגל כדי להתאים לתא במדויק.
כל המכוניות בהן הוסתרו הסמים היו מדגם הפיוז'ן (Fusion) של פורד, ששווק בעבר בישראל תחת השם מונדיאו (Mondeo). ייצור הפיוז'ן עבר מארה"ב למקסיקו בשנה שעברה, כחלק ממאמצי פורד להוזלת עלויות הייצור. ביצרנית הודיעו כי הם משתפים עם החקירה, וכי הממצאים עד כה גילו שהעמסת הסמים לא בוצעה בשלב הייצור או במרכז הלוגיסטי בו מועמסות המכוניות להפצה. ב-FBI וב-DEA הדגישו כי היצרנית משתפת פעולה עם החקירה, וכי בשלב זה אין עדיין מידע לגבי זהות העבריינים שהסתירו את הסמים, ולא בוצעו מעצרים.
- מה בלם את השוק ואיך תרוויחו גם בירידות?
- הסיבות לאופטימיות בשוק, וגם - איזה פתרון השקעה לחירום זמין לישראלים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

עשרת הרכבים הפופולריים ביותר בישראל בכל הזמנים
הרכבים שהכי אהבתם בעשורים האחרונים: איפה ממוקמת מאזדה, ומי מנצחת בטריו של טויוטה, מאזדה וסובארו? 10 הגדולים
שוק הרכב הישראלי כולל 4.2 מיליון רכבים כשמדי שנה נוספים כ-350 אלף רכבים ויורדים מהכביש כ-200-250 אלף רכבים. יחס הרכבים לאוכלוסייה הוא כ-0.4 (ממוצע של 0.4 רכב לאדם-נפש), משפחה של 5 נפשות מחזיקה בממוצע 2 רכבים. בעולם המערבי היחס אפילו גבוה יותר - באנגליה זה עומד על 0.6, ביפן על 0.73, באיטליה וארה"ב מעל 0.9.
מכאן, שלמרות הפקקים הנוראיים, המצב כנראה יכול להיות גרוע עוד יותר. אבל צריך לזכור שהעולם משתנה - התקווה לרכבים אוטונומיים מביאה בשורה. כמות הרכבים תרד דרמטית כי רכבים ישמשו כרובוטקסי. נניח שאתם תהיו בעלי רכב - בזמן שאתם עובדים, ובזמן שאתם ישנים, הרכב שלכם יהיה רובוטקסי וייצר לכם כסף. המשמעות היא שאנשים אחרים לא יקנו רכבים אלא ישתמשו במונית, ובסה"כ כמות הרכבים תהיה נמוכה יותר. מספיק שהעומס על התשתיות יירד ב-5%-10% כדי שייגמרו הפקקים.
זה העתיד, הרכבים האוטונומיים הם חלום של עוד 3-5 שנים. בינתיים המציאות היא רכבים רבים, רובם הגדול עדיין נעים על בנזין, ושוק רכב חשמלי שאומנם גדל, אבל פחות מהציפיות. מסירות הרכבים החשמליים דווקא ירדו השנה לכיוון 20%, אבל זה כנראה זמני - המסירות שלהם צפויות לעלות בהמשך.
בדקנו מי הרכבים הפופולאריים ביותר בכל הזמנים. החשמליות לא נמצאות ברשימה כי הן יחסית חדשות, אבל הן מתקדמות בקצב מרשים - BYD אהובה על הקהל הישראלי, ואם תמשיך בקצב מכירות כזה, היא עשויה תוך כמה שנים להיכנס לעשירייה של הרכבים הכי נמכרים בארץ בכל הזמנים. הנה הרשימה:
- כלמוביל בראש: החשמליות שינו את מפת יבואני הרכב בישראל
- רכב 7 מקומות: אינסוף אפשרויות למשפחה, לחברים ולחיים הדינמיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
#1 סובארו DL / ליאונה - הישראלים התאהבו (מסירות של כ-120 אלף יחידות)
בשנות ה־80 וה־90 סובארו הפכה לרכב של המדינה. מדובר היה ברכב פשוט, אך אמין, עם מרווח פנימי נוח ויכולת עמידות מרשימה. רבים מהישראלים הראשונים שרכשו רכב פרטי, עשו זאת עם דגם של סובארו. יתרונו של הדגם היה גם ביכולת לתפקד בתנאי שטח ובכבישים הלא מפותחים של אותה תקופה.

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.