
ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.
ויתכן שכל הסיבות הרשומות נכונות במשקל כזה או אחר עם הבדלים בין היבואנים השונים.
אבל בואו ניגש לנתונים עצמם, תחילה הנתונים היבשים:
במקום הראשון צ'רי FX EV עם 6159 יחידות. במקום השני ה BYD Atto3 עם 5441 יחידות, ובמקום השלישי אקספנג G6 עם 4223 יחידות. במקום הרביעי לינק & קו 02 עם 2651 יחידות, וסוגרת את החמישיה המובילה הטסלה מודל Y עם 2387 יחידות. את החמישיה השניה פותחת דונגפנג בוקס שבמקום השישי עם 2026 יחידות, MG4 במקום השביעי עם 1702 יחידות, סרס M5 במקום השמיני עם 1676 יחידות, דיפאל S07 במקום התשיעי עם 1538 יחידות וסוגרת את העשירייה הראשונה ג'ילי עם הג'יאומטרי C ששיווקה הסתיים כבר לפני כמה חודשים ועדיין מסרה בעיקר בתחילת השנה 1513 יחידות.
- סוזוקי סוויפט ידנית - חמודה עם מחיר מופרז
- עדכונים לפורד ברונקו - המחיר החל מ 380.0 אלף ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
אבל אם ננסה לבחון את המסירות האמיתיות ללקוחות, על פי הערכה בלבד של כמות הגיולים, אזי במקום הראשון נמצאות יחד ה Atto3 והאקספנג G6 עם מעל ל 4000 מכירות אמיתיות ללקוחות. את הנתון המדויק אנחנו לא יודעים. הצ'רי FX EV והלינק & קו 02 במקומות השלישי והרביעי עם מעל ל – 2000 יחידות כל אחת. גם כאן אין לנו את הנתונים המדויקים. מיד אחריהן הטסלה מודל Y עם כ 2000 מסירות ללקוחות בשר ודם, ולאחריהן ה MG4 אם כי אני מתעלם כרגע מגיולים של הדגם שנעשו בתחילת השנה, מאחר ואני מניח שהמכוניות כבר נמכרו והן נמצאות עימנו על הכבישים.
במקום השביעי נמצאת הג'ילי ג'יאומטרי C, ובמקום השמיני אחותה המוצלחת הג'ילי EX5. במקום התשיעי נמצאת הדיפאל S07 עם כמה מאות גיולים, ואת העשירייה הראשונה סוגרת ה דופנגפנג בוקס המקסימה עם כ 1000 מכירות אמיתיות ועוד כ 1000 גיולים.
בעוד שלחלק מהקוראים המונח 'גיול' מקושר עם רכב לא מוצלח, במעבר מהיר על רשימת 20 החשמליות הנמכרות ביותר כשחלק מהם עברו גיולים אני מוצא מכוניות שבהינתן המחיר הנכון הן יכולות להיות עסקה סופר מעניינת ונכונה ללקוח הפרטי.
אתחיל עם מי שסוגרת את העשירייה שמעל, הדונגפנג בוקס. רכב סופר מיני מרווח להפליא עם טווח טוב עבור רכב מסוגו, ואם הגיול גורם לכך שהמחיר שלו עכשיו יהיה עוד יותר זול, מדובר בעסקה מצוינת, ובתנאי שיש לכם עמדת טעינה ביתית, כמו בכל מקרה של רכב חשמלי.
רכב נוסף שאני מוצא אותו מעניין מאוד הוא המקסוס מיפה 7. וואן חשמלי שבעה מקומות מרווח ומוצלח, שהחסרון הגדול שלו הוא העיצוב החיצוני, ובעיקר החזית. כרכב חשמלי בעל שבעה מקומות הוא עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר, ואם גיול של כמה מאות יחידות ממנו יכול עכשיו לאפשר למי שצריך לרכוש אותו במחיר נוח יותר, מדובר בעסקה טובה מאוד. חשמליות מיינסטרים כמו לינק & קו 02, BYD Atto3 ואפילו ג'ילי EX5 אם מצאתם עסקה לרכב שעבר גיול, וההפרש במחיר מול רכב חדש הוא מספיק גדול, אין שום מניעה לעבור לעסקה כזו, ולהשאיר את העודף אצלכם בכיס.
רכבי פלאג אין הייבריד
בדגמי הפלאג אין התמונה הפוכה, לא הצלחנו למצוא גיולים משמעותיים באף דגם. כל כלי הרכב שנזכיר עכשיו הם פלאג אין הייבריד או PHEV, ולא נציין זאת לצד כל דגם ודגם. את העשירייה הראשונה פותח כמובן הרכב הנמכר ביותר בישראל, הג'אקו 7, ממנו נמסרו 11,099 יחידות. אחריו במרחק עצום נמצא הצ'רי טיגו 8 עם 4818 יחידות, ואחריו ה BYD Seal U עם 3614 יחידות. במקום הרביעי נמצא את הצ'רי טיגו 7, ובחמישי את האריזו 8 המשפחתי עם 1831 יחידות.
מתוך החמישייה הראשונה יש שלושה דגמים של צ'רי, עוד דגם שמיוצר על ידי צ'רי, ועוד דגם של BYD. שלושה מותגים, שני יצרנים, ארץ יצור יחידה – סין.
מי שקרא את הניתוח על המסירות בשוק זוכר שהבטחתי התייחסות פרטנית לארבעה דגמים, שלושה כבר בארץ, רביעי בדרך, ואני מוסיף חמישי שטרם הושק או הוכרז אבל אנחנו כבר יודעים שגם הוא יגיע עוד השנה.
נתחיל עם מי שיהיה רב מכר, ובעל פוטנציאל להדיח את הג'אקו 7 או לפחות להתברג בטופ 5 של המכירות בישראל בשנת 2026 – ה BYD Sealion 5 DM-i. הקרוסאובר החדש של BYD אליו נחשפנו לאחרונה מותאם לשוק המקומי כמו כפפה ליד, ובתמחור הנכון שנקבע לו מציע חלופה מדויקת הן ללקוח הפרטי והן לציי הרכב.
השלושה שכבר כאן הם הלינק & קו 08, הפלאג אין המרשים של לינק & קו (מותג של ג'ילי) עם טווח חשמלי של 200 ק"מ. טרם נהגנו בו, ובמחיר שלו הוא לא יהיה מהמכוניות הנמכרות ביותר בישראל, אבל יש לו ערך מוסף בוורסטיליות גבוהה בסגמנט שלו, ובכך כרגע הוא ללא תחרות.
הדגם השני הוא הליפמוטור C10 בתצורת פלאג אין, שבזמן כתיבת שורות אלו נמצא במבחן בביזפורטל. מדובר ברכב פלאג אין, בו מנוע הבנזין אינו מקושר לגלגלים אלא משמש רק כגנרטור לטובת טעינת הסוללה המזינה מנוע חשמלי, כך שחווית הנהיגה ברכב היא של רכב חשמלי מלא. לליפמוטור C10 יתרון גדול בכך שהוא מספק מימדים ומרווח פנימי של רכב במסגמנט אחד מעל, כלומר מרווח פנימי של D-Suv.
הדגם השלישי שכבר איתנו הוא הצ'רי טיגו 9, האח הגדול של הטיגו 8, גם הוא עם שבעה מקומות, אבל במחיר גבוה משמעותית. כמו במקרה של הלינק & קו 08, לא תמצאו PHEV עם שבעה מקומות במחיר שלו.
האחרון שטרם הושק בישראל, אבל ההערכות הן שעד סוף שנה הוא כבר יהיה כאן, הוא הג'אקו 8, המקביל של ג'אקו לטיגו 9. הפלטפורמה דומה, שבעה מקומות, העיצוב שונה, ועדיין אין לנו מחיר.
כמו שזה נראה כרגע, שוק הפלאג אין הייבריד ימשיך להיות דומיננטי גם בשנת 2026 תוך שהוא מציע את הטוב מכל העולמות, גם חשמל לטווח הקצר (או הארוך במקרה של הלינק & קו) וגם ללא חרדות טווח בזכות מנועי הבנזין. עם זאת, מדובר בשוק שנשלט לחלוטין על ידי היצרניות הסיניות ללא עוררין מצד המערב, יפן או קוריאה.
הנתונים המובאים באדיבות צבי תמרי
- 4.גורי 21/10/2025 13:46הגב לתגובה זומתי יהיה אפשר להזמין את הגאקו 8 עם ה7 מקומות
- 3.גבע 21/10/2025 13:46הגב לתגובה זוהגאקו 8 הולך לגנוב לכולם את ההצגה
- 2.אנונימי 21/10/2025 13:45הגב לתגובה זויש כבר תאריך השקה לגאקו 8 מחכה לו ממש
- 1.אשבי טנונימי 08/10/2025 20:25הגב לתגובה זוכמו שהם נכשלו במכירות של פורד ונשארו בלי מיק דגמים של מזדה במלאי כך הם נכשלים אולי בכוונה במכירות של הקופסה המגוחכת הזו החיר חצוף של 113 אלף כאילו במבצע. נראה שמישהו צריך חניבעט מדלק ההיתה וצריל לטלטל את העסק כדי שיתניע
סוזוקי סוויפט ידנית. חמודה אך יקרה באופן מופרז. צילום יואב פולססוזוקי סוויפט ידנית - חמודה עם מחיר מופרז
הסוזוקי סוויפט בגירסתה הידנית היא מכונית שלא ניתן להתייחס אליה ללא עננת המחיר הרובצת עליה, עם תמחור מוגזם גם של הדגם הידני וגם של הדגם האוטומטי.
אהבנו: זריזות, גיר ידני, התנהגות כביש
פחות אהבנו: מחיר, בטיחות, מחיר, נוחות, מחיר
הערה: המחיר כל-כך מופרז שאנחנו מתקשים למצוא הצדקה לרכוש אותה בהינתן האלטרנטיבות המודרניות בשוק.
ציון מסכם 3.6 בסולם פולס.
לסוזוקי סוויפט מעמד אלמותי בשוק הישראלי. הסוויפט הראשונות נמכרו בישראל עוד בתחילת שנות ה – 80' ובמהרה ביססו תדמית של אמינות מוחלטת עם תמורה מצוינת לכסף. גירסאות ידניות ואוטומטיות, מזגן מקורי מצוין, מי צריך יותר. לא נדיר לראות איזו סוויפט ישנה נוסעת עם בעלים שנשבע שלא ימכור אותה לעולם.
נריץ מהר את הזמן ואנחנו בשנת 2025 עם סוזוקי סוויפט ובמיוחד עם הדגם הידני, ויש לנו תובנות נחרצות.
תעודת חובה קטגוריה סופר-מיני מימדים (מטר) אורך
3.86 /רוחב 1.735 /גובה 1.485 /בסיס גלגלים 2.45 מספר מושבים חמישה הנעה ותיבת הילוכים 1.2 ליטר היברידי קל, ידני, הנעה קדמית הספק
ומומנט 82 כ"ס, 11 קג"מ נפח מיכל דלק 37 ליטר צריכת דלק (משולב) 22.2 ק"מ לליטר. WLTP בטיחות ציון איבזור בטיחות 5, שלושה כוכבים EuroNcap מחיר 120 אש"ח לידני, 130.0 אש"ח לאוטומטי
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב של הסוויפט העדכנית נעוץ עמוק בסוויפט של 2004, שהציגה עיצוב צעיר ורענן. העדכונים השונים שעבר העיצוב החיצוני רק פגעו במקור המקסים. הסוויפט לא דומה לאף רכב אחר על הכביש כשהחזית מזכירה גור מעולמות בעלי החיים עם יחידות תאורה גדולות, אבל ממש גדולות, גריל אובאלי גדול וסמל סוזוקי גדול במרכז. מכסה המנוע יושב 'מעל' המרכב כשהקו התחתון שהוא מתווה ממשיך דרך הדלתות עד יחידות התאורה האחוריות. רכב המבחן צוייד באביזרי אפטרמרקט מיותרים גודמת פסי ניקל בתחתית הרכב ומגיני רוח בחלק העליון של החלונות. לטעמי רק פוגע עוד יותר העיצוב המכוניות. גם מאחור יחידות התאורה גדולות, משולבות לד, ומרגישות לי כמשהו מתאמץ מדי כדי להיות מודרני.
פנים הרכב מסגיר מעט את גילו, עם זאת הוא שימושי ויעיל. לוח מחוונים מסורתי, לא צג, עם מד מהירות גדול מימין ומד סל"ד גדול משמאל. ביניהם צג LCD בגודל ''4.2 עם תצוגה משתנה. במרכז הדשבורד מזדקר מסך מולטימדיה בגודל ''9.0 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו שני פתחי מיזוג עם כיוונון ידני, ופאנל מתגים לשליטה על המזגן. בין הנהג לנוסע מוט הילוכים ידני בעל חמישה הילוכים.
סוזוקי סוויפט ידנית. חמודה אך יקרה באופן מופרז. צילום יואב פולססוזוקי סוויפט ידנית - חמודה עם מחיר מופרז
הסוזוקי סוויפט בגירסתה הידנית היא מכונית שלא ניתן להתייחס אליה ללא עננת המחיר הרובצת עליה, עם תמחור מוגזם גם של הדגם הידני וגם של הדגם האוטומטי.
אהבנו: זריזות, גיר ידני, התנהגות כביש
פחות אהבנו: מחיר, בטיחות, מחיר, נוחות, מחיר
הערה: המחיר כל-כך מופרז שאנחנו מתקשים למצוא הצדקה לרכוש אותה בהינתן האלטרנטיבות המודרניות בשוק.
ציון מסכם 3.6 בסולם פולס.
לסוזוקי סוויפט מעמד אלמותי בשוק הישראלי. הסוויפט הראשונות נמכרו בישראל עוד בתחילת שנות ה – 80' ובמהרה ביססו תדמית של אמינות מוחלטת עם תמורה מצוינת לכסף. גירסאות ידניות ואוטומטיות, מזגן מקורי מצוין, מי צריך יותר. לא נדיר לראות איזו סוויפט ישנה נוסעת עם בעלים שנשבע שלא ימכור אותה לעולם.
נריץ מהר את הזמן ואנחנו בשנת 2025 עם סוזוקי סוויפט ובמיוחד עם הדגם הידני, ויש לנו תובנות נחרצות.
תעודת חובה קטגוריה סופר-מיני מימדים (מטר) אורך
3.86 /רוחב 1.735 /גובה 1.485 /בסיס גלגלים 2.45 מספר מושבים חמישה הנעה ותיבת הילוכים 1.2 ליטר היברידי קל, ידני, הנעה קדמית הספק
ומומנט 82 כ"ס, 11 קג"מ נפח מיכל דלק 37 ליטר צריכת דלק (משולב) 22.2 ק"מ לליטר. WLTP בטיחות ציון איבזור בטיחות 5, שלושה כוכבים EuroNcap מחיר 120 אש"ח לידני, 130.0 אש"ח לאוטומטי
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב של הסוויפט העדכנית נעוץ עמוק בסוויפט של 2004, שהציגה עיצוב צעיר ורענן. העדכונים השונים שעבר העיצוב החיצוני רק פגעו במקור המקסים. הסוויפט לא דומה לאף רכב אחר על הכביש כשהחזית מזכירה גור מעולמות בעלי החיים עם יחידות תאורה גדולות, אבל ממש גדולות, גריל אובאלי גדול וסמל סוזוקי גדול במרכז. מכסה המנוע יושב 'מעל' המרכב כשהקו התחתון שהוא מתווה ממשיך דרך הדלתות עד יחידות התאורה האחוריות. רכב המבחן צוייד באביזרי אפטרמרקט מיותרים גודמת פסי ניקל בתחתית הרכב ומגיני רוח בחלק העליון של החלונות. לטעמי רק פוגע עוד יותר העיצוב המכוניות. גם מאחור יחידות התאורה גדולות, משולבות לד, ומרגישות לי כמשהו מתאמץ מדי כדי להיות מודרני.
פנים הרכב מסגיר מעט את גילו, עם זאת הוא שימושי ויעיל. לוח מחוונים מסורתי, לא צג, עם מד מהירות גדול מימין ומד סל"ד גדול משמאל. ביניהם צג LCD בגודל ''4.2 עם תצוגה משתנה. במרכז הדשבורד מזדקר מסך מולטימדיה בגודל ''9.0 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. מתחתיו שני פתחי מיזוג עם כיוונון ידני, ופאנל מתגים לשליטה על המזגן. בין הנהג לנוסע מוט הילוכים ידני בעל חמישה הילוכים.
