צ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולס
צ'רי FX EV הכי הרבה רישומים, אבל לא לקוחות בשלב זה. צילום יואב פולס

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה

נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.

לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית. 

יואב פולס | (4)

אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי. 

כלי רכב חשמליים

הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.

כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?

מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.

ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

ויתכן שכל הסיבות הרשומות נכונות במשקל כזה או אחר עם הבדלים בין היבואנים השונים.

אבל בואו ניגש לנתונים עצמם, תחילה הנתונים היבשים:

במקום הראשון צ'רי FX EV עם 6159 יחידות. במקום השני ה BYD Atto3 עם 5441 יחידות, ובמקום השלישי אקספנג G6  עם 4223 יחידות. במקום הרביעי לינק & קו 02 עם 2651 יחידות, וסוגרת את החמישיה המובילה הטסלה מודל Y עם 2387 יחידות. את החמישיה השניה פותחת דונגפנג בוקס שבמקום השישי עם 2026 יחידות, MG4 במקום השביעי עם 1702 יחידות, סרס M5 במקום השמיני עם 1676 יחידות, דיפאל S07 במקום התשיעי עם 1538 יחידות וסוגרת את העשירייה הראשונה ג'ילי עם הג'יאומטרי C ששיווקה הסתיים כבר לפני כמה חודשים ועדיין מסרה בעיקר בתחילת השנה 1513 יחידות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


אקספנג G6 מקבלת חיבוק גדול מהשוק המקומי. צילום יצרן


אבל אם ננסה לבחון את המסירות האמיתיות ללקוחות, על פי הערכה בלבד של כמות הגיולים, אזי במקום הראשון נמצאות יחד ה Atto3  והאקספנג G6  עם מעל ל 4000 מכירות אמיתיות ללקוחות. את הנתון המדויק אנחנו לא יודעים. הצ'רי FX EV והלינק & קו 02 במקומות השלישי והרביעי עם מעל ל – 2000 יחידות כל אחת. גם כאן אין לנו את הנתונים המדויקים. מיד אחריהן הטסלה מודל Y עם כ 2000 מסירות ללקוחות בשר ודם, ולאחריהן ה MG4 אם כי אני מתעלם כרגע מגיולים של הדגם שנעשו בתחילת השנה, מאחר ואני מניח שהמכוניות כבר נמכרו והן נמצאות עימנו על הכבישים.

במקום השביעי נמצאת הג'ילי ג'יאומטרי C, ובמקום השמיני אחותה המוצלחת הג'ילי EX5. במקום התשיעי נמצאת הדיפאל S07 עם כמה מאות גיולים, ואת העשירייה הראשונה סוגרת ה דופנגפנג בוקס המקסימה עם כ 1000 מכירות אמיתיות ועוד כ 1000 גיולים.

בעוד שלחלק מהקוראים המונח 'גיול' מקושר עם רכב לא מוצלח, במעבר מהיר על רשימת 20 החשמליות הנמכרות ביותר כשחלק מהם עברו גיולים אני מוצא מכוניות שבהינתן המחיר הנכון הן יכולות להיות עסקה סופר מעניינת ונכונה ללקוח הפרטי.

אתחיל עם מי שסוגרת את העשירייה שמעל, הדונגפנג בוקס. רכב סופר מיני מרווח להפליא עם טווח טוב עבור רכב מסוגו, ואם הגיול גורם לכך שהמחיר שלו עכשיו יהיה עוד יותר זול, מדובר בעסקה מצוינת, ובתנאי שיש לכם עמדת טעינה ביתית, כמו בכל מקרה של רכב חשמלי.

רכב נוסף שאני מוצא אותו מעניין מאוד הוא המקסוס מיפה 7. וואן חשמלי שבעה מקומות מרווח ומוצלח, שהחסרון הגדול שלו הוא העיצוב החיצוני, ובעיקר החזית. כרכב חשמלי בעל שבעה מקומות הוא עושה את העבודה על הצד הטוב ביותר, ואם גיול של כמה מאות יחידות ממנו יכול עכשיו לאפשר למי שצריך לרכוש אותו במחיר נוח יותר, מדובר בעסקה טובה מאוד. חשמליות מיינסטרים כמו לינק & קו 02, BYD Atto3  ואפילו ג'ילי EX5 אם מצאתם עסקה לרכב שעבר גיול, וההפרש במחיר מול רכב חדש הוא מספיק גדול, אין שום מניעה לעבור לעסקה כזו, ולהשאיר את העודף אצלכם בכיס.


ליפמוטור C10 פלאג אין הייבריד (משמאל). טכנולוגיה שונה להארכת טווח. צילום יואב פולס


רכבי פלאג אין הייבריד

בדגמי הפלאג אין התמונה הפוכה, לא הצלחנו למצוא גיולים משמעותיים באף דגם. כל כלי הרכב שנזכיר עכשיו הם פלאג אין הייבריד או PHEV, ולא נציין זאת לצד כל דגם ודגם. את העשירייה הראשונה פותח כמובן הרכב הנמכר ביותר בישראל, הג'אקו 7, ממנו נמסרו 11,099 יחידות. אחריו במרחק עצום נמצא הצ'רי טיגו 8 עם 4818 יחידות, ואחריו ה BYD Seal U עם 3614 יחידות. במקום הרביעי נמצא את הצ'רי טיגו 7, ובחמישי את האריזו 8 המשפחתי עם 1831 יחידות.

מתוך החמישייה הראשונה יש שלושה דגמים של צ'רי, עוד דגם שמיוצר על ידי צ'רי, ועוד דגם של BYD. שלושה מותגים, שני יצרנים, ארץ יצור יחידה – סין.

מי שקרא את הניתוח על המסירות בשוק זוכר שהבטחתי התייחסות פרטנית לארבעה דגמים, שלושה כבר בארץ, רביעי בדרך, ואני מוסיף חמישי שטרם הושק או הוכרז אבל אנחנו כבר יודעים שגם הוא יגיע עוד השנה.

נתחיל עם מי שיהיה רב מכר, ובעל פוטנציאל להדיח את הג'אקו 7 או לפחות להתברג בטופ 5 של המכירות בישראל בשנת 2026 – ה BYD Sealion 5 DM-i. הקרוסאובר החדש של BYD אליו נחשפנו לאחרונה מותאם לשוק המקומי כמו כפפה ליד, ובתמחור הנכון שנקבע לו מציע חלופה מדויקת הן ללקוח הפרטי והן לציי הרכב.

השלושה שכבר כאן הם הלינק & קו 08, הפלאג אין המרשים של לינק & קו (מותג של ג'ילי) עם טווח חשמלי של 200 ק"מ. טרם נהגנו בו, ובמחיר שלו הוא לא יהיה מהמכוניות הנמכרות ביותר בישראל, אבל יש לו ערך מוסף בוורסטיליות גבוהה בסגמנט שלו, ובכך כרגע הוא ללא תחרות.

הדגם השני הוא הליפמוטור C10 בתצורת פלאג אין, שבזמן כתיבת שורות אלו נמצא במבחן בביזפורטל. מדובר ברכב פלאג אין, בו מנוע הבנזין אינו מקושר לגלגלים אלא משמש רק כגנרטור לטובת טעינת הסוללה המזינה מנוע חשמלי, כך שחווית הנהיגה ברכב היא של רכב חשמלי מלא. לליפמוטור C10  יתרון גדול בכך שהוא מספק מימדים ומרווח פנימי של רכב במסגמנט אחד מעל, כלומר מרווח פנימי של D-Suv.

הדגם השלישי שכבר איתנו הוא הצ'רי טיגו 9, האח הגדול של הטיגו 8, גם הוא עם שבעה מקומות, אבל במחיר גבוה משמעותית. כמו במקרה של הלינק & קו 08, לא תמצאו PHEV עם שבעה מקומות במחיר שלו.

האחרון שטרם הושק בישראל, אבל ההערכות הן שעד סוף שנה הוא כבר יהיה כאן, הוא הג'אקו 8, המקביל של ג'אקו לטיגו 9. הפלטפורמה דומה, שבעה מקומות, העיצוב שונה, ועדיין אין לנו מחיר.

כמו שזה נראה כרגע, שוק הפלאג אין הייבריד ימשיך להיות דומיננטי גם בשנת 2026 תוך שהוא מציע את הטוב מכל העולמות, גם חשמל לטווח הקצר (או הארוך במקרה של הלינק & קו) וגם ללא חרדות טווח בזכות מנועי הבנזין. עם זאת, מדובר בשוק שנשלט לחלוטין על ידי היצרניות הסיניות ללא עוררין מצד המערב, יפן או קוריאה.

הנתונים המובאים באדיבות צבי תמרי


תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גורי 21/10/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
    מתי יהיה אפשר להזמין את הגאקו 8 עם ה7 מקומות
  • 3.
    גבע 21/10/2025 13:46
    הגב לתגובה זו
    הגאקו 8 הולך לגנוב לכולם את ההצגה
  • 2.
    אנונימי 21/10/2025 13:45
    הגב לתגובה זו
    יש כבר תאריך השקה לגאקו 8 מחכה לו ממש
  • 1.
    אשבי טנונימי 08/10/2025 20:25
    הגב לתגובה זו
    כמו שהם נכשלו במכירות של פורד ונשארו בלי מיק דגמים של מזדה במלאי כך הם נכשלים אולי בכוונה במכירות של הקופסה המגוחכת הזו החיר חצוף של 113 אלף כאילו במבצע. נראה שמישהו צריך חניבעט מדלק ההיתה וצריל לטלטל את העסק כדי שיתניע
צ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולסצ'רי טיגו 4 היברידי. צילום יואב פולס

צ'רי טיגו 4 - קרוסאובר היברידי חסכוני במחיר הגיוני

הצ'רי טיגו 4 הוא האח הקטן במשפחת הקרוסאוברים של צ'רי. עתה הוא מקבל הנעה היברידית יעילה וחסכונית ושומר על היתרונות הבסיסיים של הדגם.

אהבנו: עיצוב, מרווח פנימי, חסכון בדלק

פחות אהבנו: מתלים קשיחים, רעש תחת עומס

ציון מסכם 4.2 בסולם פולס

יואב פולס |

הצ'רי טיגו 4 משווק בישראל מזה כמה חודשים בגירסת בנזין בסיסית. לאחרונה נוספה גירסה היברידית מסקרנת מאוד, שכן אפילו בגירסה הבסיסית מצאנו בו לא מעט יתרונות.

תעודת חובה            
קטגוריה                    קרוסאובר – B-SUV
מימדים (מטר)                אורך 4.32 /רוחב 1.831 /גובה 1.653 /בסיס גלגלים 2.61
מספר מושבים                חמישה
הנעה ותיבת הילוכים            היברידית, תיבת הילוכים DHT (רציפה)
הספק ומומנט                    משולב (בנזין + חשמלי ) 163 כ"ס, 26.5 קג"מ
נפח מיכל דלק                    51 ליטר
צריכת דלק משולבת            18.9 ק"מ לליטר, תקן יצרן
בטיחות                    ציון איבזור בטיחות 7, חמישה כוכבים  במבחן ה NCAP האוסטרלי
מחיר                    136.0 אש"ח לקומפורט / 138.0 אש"ח ללקשרי

 

עיצוב חיצוני ופנימי

הטיגו 4 הוא קרוסאובר B-SUV יחסית גדול מהמתחרים, הן במימדים החיצוניים והן בפנימיים. העיצוב החיצוני זהה לכל הקרוסאוברים של צ'רי, מה שאומר שעם הטיגו 7 והטיגו 8, ועכשיו הטיגו 4 והטיגו 9 בצ'רי הצליחו לייצר זהות ועקביות עיצובית.

בחזית גריל גדול, עם פסים בצורת שתי וערב, סמל צרי גדול במרכז, תאורת DRL באמצעות פסי לד אנכיים, יחידות תאורה צרות משולבות לד, ומתקבלת חזית נאה, אגרסיבית מעט, ובכל מקרה כזו שלא נראית ששייכת לרכב קטן. למרות שהרכב עצמו יחסית גבוה עם מרווח גחון שנושק ל 20 ס"מ, לא התאפקו בצ'רי והתקינו גם חיפויי פלסטיק שחורים לבתי הגלגלים ולסף התחתון של הדלתות, לטובת מראה עוד יותר גבוה. חלונות אחוריים מושחרים (ברכב המבחן ברמת גימור לקשרי), וצביעה נאה בקורה האחורית של הרכב תורמים למראה הגבוה.

מאחור דלת אחורית זקופה עם יחידות תאורה לכל הרוחב ברוח העיצוב של הטיגו 8 והטיגו 7 בגירסאות הפלאג אין הייבריד.

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.