
המחיר האמיתי של הרכב החדש וכמה תפסידו מירידת ערך?
השאלה הכספית שכל קונה רכב חייב לשאול: כמה הרכב יהיה שווה רגע אחרי שקניתי ואיזה רכבים מאבדים הכי הרבה ערך בשנים הראשונות?
ירידת ערך היא אולי הפרמטר הכי פחות מדובר בזמן רכישת רכב חדש, אבל בפועל מדובר בגורם שיכול להכריע אם העסקה משתלמת או לא. ברוב המקרים, נהגים לא מתכננים להחזיק את הרכב עשרים שנה, אלא למכור או להחליף אותו אחרי כמה שנים. אבל אחרי כמה שנים הרכב כבר שווה משמעותית פחות - אפילו חצי מהמחיר המקורי. יש רכבים שירידת הערך בהן גדולה יותר. אז כמה אתם מפסידים על קניית רכב חדש, והאם זה הגיוני-כלכלי לקנות רכב חדש?
דמיינו שאתם קונים טסלה מודל 3 חדשה ב-250-270 אלף שקלים - בעוד שלוש שנים, היא עלולה להיות שווה רק 130-150 אלף שקל. היא מאבדת קרוב ל-50% מערכה שזה 120-130 אלף שקל. לעומת זאת, יונדאי טוסון בנזין עשויה לשמור על 75%-80% מערכה - ירידה של עד 25% בלבד בתקופה זו. לקחתם את זה בחשבון? זה פרמטר כלכלי מאוד חשוב, ובוא נתחיל במה זו ירידת ערך ולמה בכלל היא קיימת?
ירידת ערך היא ההפרש בין מחיר המחירון של רכב חדש לבין המחיר שבו ניתן למכור אותו בשוק היד השנייה. כל רכב מאבד מערכו - זו עובדה כלכלית פשוטה. הסיבות לכך מגוונות ורבות, הרכב מתיישן, טכנולוגיות חדשות נכנסות לשוק, הביקוש משתנה, ועלויות התחזוקה עולות ככל שהשנים חולפות.
בשוק הישראלי, שבו מחירי רכב חדש ממוצעים עומדים על כ-150-160 אלף שקלים, ירידת ערך של 20%-25% בשנה הראשונה פירושה הפסד של 30 עד 40 אלף שקלים. דוגמה קלאסית, היא הטויוטה קורולה המבוקשת. היא נמכרה לפני שנה כרכב חדש במעל 150 אלף שקל, כעת היא שווה במקרה הטוב 120-125 אלף שקל. עוד שנתיים היא ב-80-90 אלף שקל.
- השכונה הוותיקה של ראשון לציון בירידה חדה: מתחת ל־22 אלף שקל למ"ר
- הדילמה של תל אביב - האם תוספות מסחר יפגעו במחירי הדירות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה תלויה בסוג הרכב - רכבי יוקרה כמו ב.מ.וו סדרה 3 עלולים לאבד 40% בערך בשלוש שנים, בעוד רכבי משפחה יפניים כמו הסובארו XV שומרים על ירידה של כ-15%.
למה דווקא בשנים הראשונות ההפסד הכי גדול?
השנה הראשונה היא הקשה ביותר. רכב חדש מאבד בממוצע כ-20%-25% מערכו כבר ביום שיצא מאולם התצוגה. בשנים השנייה הירידה סביב 20%, בשנה השלישית ואילך השלישית הירידה סביב 10% עד 15% בכל שנה. רק אחרי שלוש-ארבע שנים קצב הירידה מתמתן.
הנתונים מלמדים שיש הבדל גדול בין רכבים חשמליים לרכבי בנזין. מכוניות בנזין פופולריות מאבדות כ-30% בשלוש שנים, רכבים חשמליים מאבדים יותר מ-50%.
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
למה ירידת הערך גדולה יותר ברכבים חשמליים?
הסיבה הראשונה: אי-ודאות הסוללה. הסוללה היא הלב של רכב חשמלי, והיא מהווה 40% מערכו. בעלי רכבים חשמליים חוששים מאיכות הסוללה - מה אם אחרי 100 אלף ק"מ היא תאבד 20% מהיכולת? החלפה עולה 50-80 אלף שקלים, וזה דוחה קונים פוטנציאליים.
דוגמה: טסלה מודל Y 2023, שנקנתה ב-280 אלף שקלים, נמכרת כיום בכ-190 אלף - ירידה של 32% בשנתיים. לעומת זאת, טויוטה RAV4 בנזין מאותה שנה שומרת על 210 אלף שקלים, ירידה של 18% בלבד. הסיבה? מנוע בנזין "ידוע" - אין פחד מהפתעות.
הסיבה השנייה: התקדמות טכנולוגית מהירה. החשמליים מתיישנים מהר. כל שנה מביאה סוללות חדשות עם טווח גדול יותר (מ-400 ק"מ ל-600), מהירות טעינה מהירה יותר ותכונות AI מתקדמות. רכב חשמלי מ-2023 נראה "מיושן" ב-2025, בעוד רכב בנזין משמר את ערכו כי הטכנולוגיה פחות דינמית. מעבר לכך, אפילו הדגמים החדשים שנמכרים עכשיו יהפכו אוטוטו למיושנים - בסין יש גרסאות חדשות מעודכנות יותר. אתם קונים רכב שטכנולוגית הוא לא הדבר הבא.
דוגמה סינית: BYD Atto 3 2024, מחיר חדש 150 אלף שקלים, יד2 כבר ב-110 אלף - ירידה של 27%. לעומת MG ZS בנזין, שירד רק 12% באותה תקופה. השוק מוצף בסיניות זולות, מה שיוצר תחרות קשה.
הסיבה השלישית: תשתיות ורגולציה. בישראל, תחנות טעינה עדיין מוגבלות. זה יוצר חשש אצל קונים: "איך אטען בטיול צפונה?"
בנוסף, שינויי מיסוי: מס הקנייה על חשמליים עלה ל-45% ב-2025 וצפוי להמשיך לעלות ויש גם סיכוי טוב למס נסועה עתידי. זה עשוי להוביל לירידה דרמטית בביקוש של רכבים חשמליים שאמורים להיות כלכליים יותר לציבור. ברגע שמס נסועה יהיה וההוצאות השוטפות יעלו, ההחזקה של רכב כזה תהיה יקרה יותר והביקוש לרכבים חשמליים יירד וההיצע לרכבים משומשים יעלה.
בקיצור, חשמליים מפסידים יותר כי הם עדיין "הימור". נכון, לא כמו בעבר, ובכל זאת, זה הימור כלכלי.
אילו רכבים מאבדים הכי הרבה מערכם - והאם אפשר למנוע זאת?
המפסידים הגדולים
רכבי יוקרה גרמניים: מרצדס C-Class, ב.מ.וו 3 וולוו XC40 שומרים על תדמית נוצצת כשהם חדשים, אבל עלויות טיפולים (5-10 אלף לשנה) וביטוחים יקרים גורמים לירידה חדה. דוגמה: אאודי A4 חדשה, מאבדת 30%-33% בשנה הראשונה.
מכוניות מנהלים סדאן גדולות: מאבדות 25%-30% בשנה הראשונה.
חשמליות סיניות חדשות: כ-30% בשנה, אם כי בדגמים המוכרים והחזקים, ירידת הערך נמוכה יותר.
ירידות ערך נמוכות
רכבים יפניים וקוריאניים פופולריים: טויוטה קורולה, יונדאי איוניק היברידי וקיא ספורטאז'.
ג'יפונים משפחתיים: הסגמנט חם ומבוקש: יונדאי טוסון, מאזדה CX-5, טויוטה RAV4.
היברידיים: טויוטה פריאוס - שילוב חשמל-בנזין שומר על ערך גבוה.
מה משפיע על ירידת ערך?
אמינות: דגמים עם תקלות (כמו חלק מהסיניות) נשחקים מהר.
מותג: פרימיום פחות יציב ומאבד ערך. עממי כמו טויוטה נשחק לאט יותר.
ביקוש והיצע: ג'יפונים עולים, סדאנים יורדים.
מצב הרכב: פגיעות ותאונות פוגעות בערך בשיעור של 10-20%.
איך אפשר להקטין את ההפסד?
קנו רכב בן שנה-שנתיים: ספגו את הירידה הראשונית - חסכון של 30 אלף שקל לפחות.
טיפולים מתועדים: ספר מלא במוסך מורשה - מוסיף 5% לערך.
בחרו רכב עם ביקוש יציב: למשל: ג'יפון יפני, לא סדאן גרמנית.
שמרו על הרכב: רכב נקי ושמור נמכר ב-5% יותר.
- 8.אנונימי 29/09/2025 07:56הגב לתגובה זורכב אינו השקעה כדאית. מי שגישתו הינה כלכלית שלא יקנה רכב. אם כבר קונה כמו שכתוב בכתבה שיקנה רכב משומש.בניגוד להשקעות קניית כלי רכב אינה לצורך רווח אלא באה לתת מענה לצורך שמשתנה מאדם לאדם.
- 7.אינשם 28/09/2025 09:54הגב לתגובה זולא ברורה לי הירידת ערך הזו בשנים הראשונות מימה היא נובעת הרי הרכב עצמו כמעט חדש
- כי רק בשנה הראשונה היא משנה סטטוס מרכב חדש לרכב משומש (ל"ת)אורי 28/09/2025 22:58הגב לתגובה זו
- 6.רכבת הלוך חזור 27/09/2025 11:06הגב לתגובה זוקונה פחנוע מהניילונים ושורף כסף על מוצר שהוא הוצאה ולא נכס או השקעה מניבה.כשנולדים לאבא עני בראש זו בעיה לדור ההמשך.דעו מתי לא להקשיב להורים.כשהקשבתי נפלתי.שנים שאני לא מקשיב ומאז רק פורח.
- 5.אנונימי 27/09/2025 10:18הגב לתגובה זוהן כל כך זולות ונותנות את מה שהיוקרה נותנות פשוט מחליפים כל כמה שנים ובפחות כסף מרכב יוקרה אחד
- 4.סמי הכבאי 27/09/2025 10:12הגב לתגובה זואגרות רישוי ביטוח מוסכים דוחות חניה וגרירה חניונים ...המסקנה תחבורה ציבורית כולל מוניות זול יותר ונוח יותר .
- 3.ישראל 27/09/2025 10:09הגב לתגובה זוישראלי טוב נוסע בתחבורה ציבורית ומשתמש בפרייבט בסופי שבוע . חבל ששרי התחבורה לדורותיהם לא הבינו ולא קראו את המפה .
- 2.גם חברות הביטוח והיבואנים ואפילו לוי יצחק צוחקים עלנו בירידת הערך (ל"ת)אורן 27/09/2025 09:27הגב לתגובה זו
- 1.רכבים להיטים נגנבים וביטוח יקר תשקיעו עד 50K ברכב (ל"ת)עושה חשבון 27/09/2025 09:13הגב לתגובה זו

העלאת מס קנייה על רכבים חשמליים והאם היא תשפיע על המחירים?
מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-52% החל מינואר. היבואנים יאיצו בכם לקנות כי המחירים יעלו - זה טריק זול: גם בשנה שעברה מס קנייה עלה, מי שקנה מלחץ התברר כפראייר - המחירים של הרכבים החשמליים בירידה מתמדת
כפי שנחשף אצלנו בשבוע שעבר, מס קנייה יעלה - מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות. באוצר מעוניינים בהעלאה מ-45% ל-52% החל מינואר הקרוב. באוצר מעלים את מס הקנייה בהדרגה (בהמשך יעלה עד ל-83% בדומה לכלי רכב על בנזין) כפיצוי על אובדן מסים צפוי מדלקים. ככל שהחדירה של רכבים חשמליים תגבר, כך צפוי שההכנסות ממיסי דלק ירדו. מס קנייה על רכבים חשמליים הוא חלק מהפיצוי, אבל כפי שניתחנו בעבר זה לא יספיק. בעתיד יהיה מס נסועה. בעלי רכב חשמלי ורוכשי רכב חשמלי צריכים לדעת שהם ישלמו בהמשך מס נסועה. זה יכול להידחות מבעיות טכניות, פוליטיות ואחרות, אבל אין מנוס ממיסוי נוסף עתידי על רכבים חשמליים - מס נסועה - מדריך
ההעלאה הנוכחית לא צפויה להשפיע על מחירי הרכבים החשמליים. שוק הרכבים האלו בתחרות עצומה, המותגים הסיניים ממשיכים להיכנס לכאן בהצעות יחסית נמוכות וזה מייצר ירידת מחירים שוטפת. מעין שחיקת מחירים שאגב מתרחשת גם בעולם. מעבר לכך, רמת המלאי של היבואנים עדיין ענקית והם בחודשים האחרונים וזה יימשך בחודשים הקרובים מציעים מבצעים מאוד משמעותיים.
מס הקנייה שיעלה ב-7% ל-52%, משפיע על העלות הכוללת בשיעור של 3%-4% בערך. המס הזה מוטל על עלות הרכב והיא סדר גודל של חצי מהמחיר הסופי. נניח שמדובר ברכב שהיבואן רוכש ב-80 אלף שקל ועם המסים העלות היתה 120 אלף שקל והוא מכר לצרכנים סופיים בארץ ב-160 אלף שקל. התוספת של ה-7% כעת תגדיל את המסים ב-5.6 אלף שקל (7% נוספים על עלות של 80 אלף שקל), מתחת ל-4%.
העלייה הזו בטלה ביחס להנחות והמבצעים שהיבואנים מציעים לכם. אבל יש ליבואנים וזה מזכיר השיטה של הקבלנים בשוק הדירות, מנוף פסיכולוגי - אתם תראו עכשיו פרסומים על "תמהרו לקנות רכב חשמלי לפני שמס הקנייה יעלה" ולמרות שזה לא אמור להשפיע דרמטית, אנשים יכולים להתרשם ולקנות.
- מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות
- המיסוי על הרכב החשמלי אמור להשתנות - איך זה ישפיע ולמה סיכוי טוב שזה לא יקרה בקרוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נזכיר שמחירי הרכבים החשמליים בירידה וזה צפוי להימשך. המחירים בעולם בירידה בשל תחרות גדולה והחברות הגדולות שנסחרות טוענות או רומזות למשקיעים שלהם שהשחיקה צפויה להימשך. נזכיר גם שהטריק של היבואנים בשנה שעברה הגביר מכירות בחודשים האחרונים של השנה. אז הם אמרו תמהרו כי מס קנייה יעלה מ-35% ל-45% והגדילו מכירות בדצמבר, אבל הסתבר שהמחירים בהמשך לא עלו ואפילו ירדו.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
