אלפא רומיאו ג'וניור 1.2. צילום יואב פולס
אלפא רומיאו ג'וניור 1.2. צילום יואב פולס

אלפא רומיאו ג'וניור - יותר מעוצבת, פחות ספורטיבית

על כתפיה המעוצבות של הג'וניור (יחד עם האלפא טונאלה) מוטלת משימה לא פשוטה, להביא את אלפא לקהלים חדשים, ולא בהכרח כאלה שמחפשים את המורשת הספורטיבית של המותג, אלא מחפשים את הייחודיות והעיצוב. 

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, סביבת נהג

פחות אהבנו: הספק מנוע, מחיר, בטיחות

ציון מסכם: 3.9 במדד פולס

יואב פולס | (3)

תאום ציפיות

מותג אלפא רומיאו הוא אחד הנחשקים בעולם. לחובבי המותג עובר רטט קטן בלב כשהם רואים אלפא אחות בכביש, או כשהם שומעים על השקת אלפא חדשה. המסורת שהמותג מביא עימו היא מהגדולות בענף הרכב, מסורת של דגמים ספורטיביים נחשקים, מסורת של ספורט מוטורי ענפה. חובבי המותג סולחים לו על הכל, אבל זה בדיוק גם מה שהביא את אלפא רומיאו לחוסר וודאות לגבי עתידה הכלכלי. תחת כנפי פיאט, ועכשיו סטלנטיס אלפא חייבת לפנות לקהלים חדשים, לקהלים שהעיצוב מדבר אליהם, והם לא חולמים על רעם מנוע 3.0 V6. וכאן באה אלפא עם שני דגמים מהשנים האחרונות, האלפא טונאלה, ולאחרונה גם האלפא ג'וניור שתיהן מהמכוניות היפות ביותר על הכביש, בתנאי שתבחרו אותן בצבע אדום.

       

תעודת חובה        
קטגוריה        קרוסאובר – B-SUV
מימדים (מטר)אורך 4.173 /רוחב 1.781 /גובה 1.533 /בסיס גלגלים 2.562
מספר מושבים        חמישה
הנעה                בנזין, היברידי קל. קדמית
הספק ומומנט        145 כ"ס (משולב), 23.4 קג"מ מנוע בנזין, 5.2 קג"מ תגבור חשמלי
צריכת דלק        20.4 ק"מ לליטר, נתוני יצרן
בטיחות            ציון איבזור בטיחות 1 לדגם CORE. יתר הדגמים - 3. כרגע ללא EuroNcap
מחיר        החל מ 175.0 אש"ח עד 203.0 אש"ח


עיצוב חיצוני ופנימי 

העיצוב של הג'וניור החדשה מצריך כמה דקות התבוננות על מנת לראות שהיא באמת יפה. מעצבי אלפא ידעו לצקת בה את המאפיינים המזוהים עם המותג. הגריל המורכב מכמה אלמנטים, עם סמל אלפא גדול במרכז, שמרחוק הוא נראה כמו סתם גריל שחור, אבל מקרוב רואים את ההטבעה של סמל אלפא עם הצלב והנחש. יחידות תאורה המורכבות מארבעה פסי לד אופקיים, שלושה למעלה ואחד למטה, וביניהם התאורה הראשית. עוד משחקים עם פתחי אוויר משולבים בתוך הפגוש עצמו. מהר מאוד חובבי המותג יאהבו את החזית שלא דומה לאף רכב אחר בכביש. צללית הג'וניור מציגה חישוקי סגסוגת יפים, קורות מושחרות, וקו חלונות עולה מאמצע הדלת האחורית, ומשתלב עם הקורה האחורית השחורה. ואז מגיע החלק האחורי עם יחידות תאורה משולבות בספוילר, כיתוב alfa Romeo, והיתר בתבע הרכב. קצת מוזר, מאוד שונה. אישית, אהבתי.


אלפא רומיאו ג'וניור - סביבת נהג. צילום יואב פולס


פנים הרכב מרגיש אלפא, עם צג לוח מחוונים בגודל ''10.25 הממוקם לכאורה בתוך שני צילינדרים עמוקים, זכר לאלפא של פעם. מולטימדיה בגודל ''10.1 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מוטה קלות לעבר הנהג. הצימוד קל ואינטואיטיבי. קונסולה צרה בין הנהג לנוסע, ובמרכזה מתג התנעה, ולצידו בורר הילוכים, מתג מעצור יד חשמלי ובורר מצבי נהיגה. המושב עצמו נוח וקל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. מעבר למושב האחורי מזכיר שאנחנו בקרוסאובר B-Suv ולא מהגדולים שבהם, עם בסיס גלגלים של 2.56 מטר, מעט צפוף, ולתחושה הצפופה משהו תורם גם קו חלונות גבוה יחסית. שני מבוגרים יוכלו להסתדר, שלושה ילדים גם, רק כל עוד הם לא גדולי מידות.

הג'וניור עושה שימוש בפלטפורמה המוצלחת של קונצרן סטלנטיס, והיא חולקת אותה עם עוד כמה דגמים של הקונצרן, וכך גם בתחום המנועים ותיבות ההילוכים.

מנוע, תיבת הילוכים והתנהגות כביש 

לג'וניור מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר המפיק 136 כ"ס ו 23.4 קג"מ. בנוסף היא מויידת במערכת היברידית קלה בה המנוע החשמלי משולב בתיבת ההילוכים. המערכת ההיברידית מספקת 22 כ"ס ו – 5.2 קג"מ. בסה"כ יש לג'וניור 145 כ"ס. זה המקום להדגיש כי אם תפתחו את הברושור הרשמי של הג'וניור תמצאו שם נתונים נמוכים יותר. אבל כאן אתם צריכים לסמוך עלי. הנתונים שרשמתי הם הנכונים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

זה השלב בו האלפיסטים המושבעים, עם קעקוע המותג על החזה צריכים לבצע תיאום ציפיות, ולשכור ממנועי V6 או מצליל מפלטים עמוק, ולחבור ליתר העם שרוצה קרוסאובר נעים ושימושי.

הנסיעה בג'וניור נעימה, עם טוויסט ספורטיבי לכאורה בזכות תא הנוסעים הספורטיבי למחצה. ההיגוי מצוין כמצופה, עם היזון חוזר טוב, ומשקל טוב להגה. במהירויות הגיוניות הג'וניור נעימה ונוחה, ועושה בדיוק מה שהיא צריכה להיות – קרוסאובר עירוני פרוורי, נעים. אחיזת הכביש מצוינת ובטוחה, בדיוק מה שהיית מצפה מקרוסאובר בסגמנט שלה. 


אלפא רומיאו ג'וניור. צילום יואב פולס


ככל שהמהירות עולה באמת, אבל עולה לרמה של 'תעצור בצד אתה מעוכב', הג'וניור לא מרגישה במקום הטבעי שלה. היא פחות נוחה במהירויות גבוהות מאוד, ובהיבט הזה היא הכי קרוסאובר לאישתו של חובב האלפא (או לבעלה של חובבת המותג).

החסרון הגדול של הג'וניור הוא העדר כח. אמנם 145 כ"ס או 136 כ"ס איך שתרצו, זה חביב אבל לא מספק. לפעמים הנהג צריך יותר כח, יותר מומנט ויותר הספק, ושם אין ליחידת הכח של הג'וניור מה לספק. שלדת הג'וניור נפלאה ויכולה לטפל בהספק גדול בעשרות כ"ס ובמומנט כפול ללא קושי כפי שהיא, כך שאם יש ביקורת היא מתמקדת באמת בביצועים אותם יבקש חובב ההגה לקבל מהג'וניור. עבור כל היתר יחידת הכח הקיימת מספקת די והותר.

צריכת דלק ובטיחות

צריכת הדלק הרשמית של הג'וניור עומדת על 20.4 ק"מ לליטר. נסיעה מאוד מאוד מתונה הניבה צריכה מעולה של 24.3 ק"מ לליטר, אבל אין מצב שתסעו ככה ביומיום. נהיגה מאוד אגרסיבית, ממש 180° מהנהיגה המתונה, הניבה 9.3 ק"מ לליטר. עוד נתון צריכה בנהיגה בינעירונית מהירה הניבה 13.8 ק"מ לליטר. שלושת הנתונים הללו לא משקפים את המציאות, כמו שגם ה 20.4 ק"מ לליטר לא משקף. אני משער כי נהיגה נורמטיבית ברכב תניב צריכה שבין 16 ק"מ לליטר ל – 18 ק"מ לליטר, בעיקר תלוי בסגנון הנהיגה ובאופי הנסיעה.

תחום הבטיחות מאכזב עם ציון אבזור בטיחות נמוך מדי. דגם ה Core  הבסיסי מקבל ציון איבזור 1, ויתר הדגמים מקבלים ציון אבזור 3. זה מעט מדי לרכב מודרני היום. בשלב זה אין עדיין ציון בטיחות ב EuroNcap.

מחיר, מתחרות וסיכום

הג'וניור משווקת בדגמי בנזין היברידי קל או חשמלי מלא. המבחן מתייחס לבנזין, ולכן אתעלם כרגע מדגמי החשמל. דגם הכניסה Core משווק במחיר של 175.0 אש"ח. הג'וניור ספצ'יאלה (רכב המבחן) משווק במחיר של 193.0 אש"ח והספצ'יאלה SR במחיר של 203.0 אש"ח. 

התחרות לג'וניור מעניינת כי אם נתייחס למחיר יש עשרות כלי רכב מולה היא מתמודדת, אבל זו לא התחרות האמיתית שלה. התחרות שאני רואה לג'וניור היא דווקא מכיוון הלקסוס LBX, הדומה לו במידות ובתפיסה של קרוסאובר B-suv פרימיומי, ולאו דווקא הכי הרבה מטר לשקל.

ציון מסכם:

 

אלפא רומיאו ג'וניור 1.2 ספצ'יאלה        
נוחות                                                4
דינמיות                                            3.5
צריכת דלק                                    4.5
איבזור                                        4
בטיחות                                            3
עיצוב                                            5
תמורה למחיר                                3.5
ציון מסכם                                    3.9



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שי עדרי 17/08/2025 09:57
    הגב לתגובה זו
    זה חבל אבל אלפא כבר הרבה שנים לא מפתחת ובונה רכבים זה פיגו בתחפושת. הם חשבו שהלקוחות טיפשים. בגלל זה הם על סף פשיטת רגל
  • 2.
    חולד 16/08/2025 16:59
    הגב לתגובה זו
    זו אלפא זו לא עיצוב.לא מנוע.לא אלפא.
  • 1.
    אנונימי 16/08/2025 15:29
    הגב לתגובה זו
    כול הכבוד
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסקיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולס

שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר

איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רכב אפס קילומטר

רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.

על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.

התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני. 

איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.

ליפמוטור B10. צילום יצרןליפמוטור B10. צילום יצרן

ליפמוטור B10 -קרוסאובר חשמלי משפחתי במחיר שובר שוק

אם הורגלנו שקרוסאובר חשמלי בסגמנט C עולה כ 170.0 אלף ש"ח, סמלת משיקה את הליפמוטור B10 במחיר של החל מ 140.0 אלף ש"ח. 

בדומה למהלך שעשתה סמלת עם ה C10 הגדול, היא משווקת קרוסאובר חשמלי במחיר של סגמנט אחד מתחת. 

הפוטנציאל ללהיט מכירות ב 2026 קיים, והשאלה הגדולה היא התנהגות מושכלת של הצרכנים והשירות אותו סמלת תדע לספק ללקוחות.

יואב פולס |

קבוצת סמלת יבואנית דגמי ליפמוטור לישראל החלה בשיווק הליפמוטור B10 – קרוסאובר חשמלי, ובמחיר אגרסיבי מאוד בהתייחס לתחרות.

ליפמוטור הוא יצרן סיני מתקדם שנהנה מהשקעה גדולה מאוד של קבוצת סטלנטיס ( מיזוג של PSA עם FCA – פיג'ו, אופל, ג'יפ (כן, כן, ג'יפ), פיאט, אלפא רומיאו, סיטרואן ועוד) הרואה בליפמוטור ובטכנולוגיה אותה החברה פיתחה מנוע צמיחה מרכזי עבור הקבוצה כולה.

עד עתה שווק בישראל הליפמוטור C10 קרוסאובר במימדים של D-SUV אבל במחיר שהיא אותו לתחרות מול הקורסאוברים בקטגוריה אחת מתחת – C. הליפמוטור C10 משווק עם שתי גירסאות הנעה – חשמלי מלא ופלאג אין הייבריד.

עתה מצטרף הליפמוטור B10 לתחרות כשהוא מביא עימו מספר יתרונות תחרותיים משמעותיים מאוד בשוק המקומי.

העיצוב עגלגל משהו אך נאה. משהו בפרופורציות של ה B10 עושה אותו 'נכון' למראה. פנים הרכב ממשיך את המגמה (השגויה לדעתי) של צמצום מתגים והעברת השליטה על פונקציות הרכב למסך המרכזי. המסך המרכזי בגודל ''14.6 ומתחתיו משטח טעינה אלחוטי . בשלב זה ללא קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו / אפל קארפליי שתוצע בעדכון OTA בתחילת 2026. מול הנהג לוח מחוונים בגודל ''8.8 ומעליו גג פנורמי עם וילון. שתי רמות הגימור מצוידות בנוסף במצלמות 360°, קילס מלא ועוד.