
אלפא רומיאו ג'וניור - יותר מעוצבת, פחות ספורטיבית
על כתפיה המעוצבות של הג'וניור (יחד עם האלפא טונאלה) מוטלת משימה לא פשוטה, להביא את אלפא לקהלים חדשים, ולא בהכרח כאלה שמחפשים את המורשת הספורטיבית של המותג, אלא מחפשים את הייחודיות והעיצוב.
אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, סביבת נהג
פחות אהבנו: הספק מנוע, מחיר, בטיחות
ציון מסכם: 3.9 במדד פולס
תאום ציפיות
מותג אלפא רומיאו הוא אחד הנחשקים בעולם. לחובבי המותג עובר רטט קטן בלב כשהם רואים אלפא אחות בכביש, או כשהם שומעים על השקת אלפא חדשה. המסורת שהמותג מביא עימו היא מהגדולות בענף הרכב, מסורת של דגמים ספורטיביים נחשקים, מסורת של ספורט מוטורי ענפה. חובבי המותג סולחים לו על הכל, אבל זה בדיוק גם מה שהביא את אלפא רומיאו לחוסר וודאות לגבי עתידה הכלכלי. תחת כנפי פיאט, ועכשיו סטלנטיס אלפא חייבת לפנות לקהלים חדשים, לקהלים שהעיצוב מדבר אליהם, והם לא חולמים על רעם מנוע 3.0 V6. וכאן באה אלפא עם שני דגמים מהשנים האחרונות, האלפא טונאלה, ולאחרונה גם האלפא ג'וניור שתיהן מהמכוניות היפות ביותר על הכביש, בתנאי שתבחרו אותן בצבע אדום.
תעודת חובה | |
קטגוריה | קרוסאובר
– B-SUV |
מימדים (מטר) | אורך 4.173 /רוחב 1.781 /גובה 1.533
/בסיס גלגלים 2.562 |
מספר מושבים | חמישה |
הנעה | בנזין, היברידי קל. קדמית |
הספק ומומנט | 145 כ"ס (משולב), 23.4 קג"מ מנוע בנזין, 5.2 קג"מ
תגבור חשמלי |
צריכת דלק | 20.4 ק"מ לליטר, נתוני יצרן |
בטיחות | ציון איבזור בטיחות 1 לדגם CORE. יתר הדגמים - 3. כרגע ללא EuroNcap |
מחיר | החל מ 175.0 אש"ח עד 203.0 אש"ח |
עיצוב חיצוני ופנימי
העיצוב של הג'וניור החדשה מצריך כמה דקות התבוננות על מנת לראות שהיא באמת יפה. מעצבי אלפא ידעו לצקת בה את המאפיינים המזוהים עם המותג. הגריל המורכב מכמה אלמנטים, עם סמל אלפא גדול במרכז, שמרחוק הוא נראה כמו סתם גריל שחור, אבל מקרוב רואים את ההטבעה של סמל אלפא עם הצלב והנחש. יחידות תאורה המורכבות מארבעה פסי לד אופקיים, שלושה למעלה ואחד למטה, וביניהם התאורה הראשית. עוד משחקים עם פתחי אוויר משולבים בתוך הפגוש עצמו. מהר מאוד חובבי המותג יאהבו את החזית שלא דומה לאף רכב אחר בכביש. צללית הג'וניור מציגה חישוקי סגסוגת יפים, קורות מושחרות, וקו חלונות עולה מאמצע הדלת האחורית, ומשתלב עם הקורה האחורית השחורה. ואז מגיע החלק האחורי עם יחידות תאורה משולבות בספוילר, כיתוב alfa Romeo, והיתר בתבע הרכב. קצת מוזר, מאוד שונה. אישית, אהבתי.
- מה צפוי לנו בשוק הרכב בינואר הקרוב? מחירים עולים ורכבים חדשים
- אלפא ג'וניור - קרוסאובר קטן ומעוצב החל מ-170.0 אש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פנים הרכב מרגיש אלפא, עם צג לוח מחוונים בגודל ''10.25 הממוקם לכאורה בתוך שני צילינדרים עמוקים, זכר לאלפא של פעם. מולטימדיה בגודל ''10.1 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, מוטה קלות לעבר הנהג. הצימוד קל ואינטואיטיבי. קונסולה צרה בין הנהג לנוסע, ובמרכזה מתג התנעה, ולצידו בורר הילוכים, מתג מעצור יד חשמלי ובורר מצבי נהיגה. המושב עצמו נוח וקל למצוא תנוחת נהיגה מתאימה. מעבר למושב האחורי מזכיר שאנחנו בקרוסאובר B-Suv ולא מהגדולים שבהם, עם בסיס גלגלים של 2.56 מטר, מעט צפוף, ולתחושה הצפופה משהו תורם גם קו חלונות גבוה יחסית. שני מבוגרים יוכלו להסתדר, שלושה ילדים גם, רק כל עוד הם לא גדולי מידות.
הג'וניור עושה שימוש בפלטפורמה המוצלחת של קונצרן סטלנטיס, והיא חולקת אותה עם עוד כמה דגמים של הקונצרן, וכך גם בתחום המנועים ותיבות ההילוכים.
מנוע, תיבת הילוכים והתנהגות כביש
לג'וניור מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר המפיק 136 כ"ס ו 23.4 קג"מ. בנוסף היא מויידת במערכת היברידית קלה בה המנוע החשמלי משולב בתיבת ההילוכים. המערכת ההיברידית מספקת 22 כ"ס ו – 5.2 קג"מ. בסה"כ יש לג'וניור 145 כ"ס. זה המקום להדגיש כי אם תפתחו את הברושור הרשמי של הג'וניור תמצאו שם נתונים נמוכים יותר. אבל כאן אתם צריכים לסמוך עלי. הנתונים שרשמתי הם הנכונים.
- הרכבת לא תגיע - ימים קשים לנוסעי רכבת ישראל; מה קרה ומה צפוי?
- אושר - יבואן זעיר יוכל לייבא עד 60 כלי רכב בשנה
- תוכן שיווקי משכנתא הפוכה: מפתח לחוסן בעורף, יציבות בשוק הנדל"ן
- פרויקט תחבורתי בכפר סבא - חיבור כביש 5503 לדרכים נוספות
זה השלב בו האלפיסטים המושבעים, עם קעקוע המותג על החזה צריכים לבצע תיאום ציפיות, ולשכור ממנועי V6 או מצליל מפלטים עמוק, ולחבור ליתר העם שרוצה קרוסאובר נעים ושימושי.
הנסיעה בג'וניור נעימה, עם טוויסט ספורטיבי לכאורה בזכות תא הנוסעים הספורטיבי למחצה. ההיגוי מצוין כמצופה, עם היזון חוזר טוב, ומשקל טוב להגה. במהירויות הגיוניות הג'וניור נעימה ונוחה, ועושה בדיוק מה שהיא צריכה להיות – קרוסאובר עירוני פרוורי, נעים. אחיזת הכביש מצוינת ובטוחה, בדיוק מה שהיית מצפה מקרוסאובר בסגמנט שלה.
ככל שהמהירות עולה באמת, אבל עולה לרמה של 'תעצור בצד אתה מעוכב', הג'וניור לא מרגישה במקום הטבעי שלה. היא פחות נוחה במהירויות גבוהות מאוד, ובהיבט הזה היא הכי קרוסאובר לאישתו של חובב האלפא (או לבעלה של חובבת המותג).
החסרון הגדול של הג'וניור הוא העדר כח. אמנם 145 כ"ס או 136 כ"ס איך שתרצו, זה חביב אבל לא מספק. לפעמים הנהג צריך יותר כח, יותר מומנט ויותר הספק, ושם אין ליחידת הכח של הג'וניור מה לספק. שלדת הג'וניור נפלאה ויכולה לטפל בהספק גדול בעשרות כ"ס ובמומנט כפול ללא קושי כפי שהיא, כך שאם יש ביקורת היא מתמקדת באמת בביצועים אותם יבקש חובב ההגה לקבל מהג'וניור. עבור כל היתר יחידת הכח הקיימת מספקת די והותר.
צריכת דלק ובטיחות
צריכת הדלק הרשמית של הג'וניור עומדת על 20.4 ק"מ לליטר. נסיעה מאוד מאוד מתונה הניבה צריכה מעולה של 24.3 ק"מ לליטר, אבל אין מצב שתסעו ככה ביומיום. נהיגה מאוד אגרסיבית, ממש 180° מהנהיגה המתונה, הניבה 9.3 ק"מ לליטר. עוד נתון צריכה בנהיגה בינעירונית מהירה הניבה 13.8 ק"מ לליטר. שלושת הנתונים הללו לא משקפים את המציאות, כמו שגם ה 20.4 ק"מ לליטר לא משקף. אני משער כי נהיגה נורמטיבית ברכב תניב צריכה שבין 16 ק"מ לליטר ל – 18 ק"מ לליטר, בעיקר תלוי בסגנון הנהיגה ובאופי הנסיעה.
תחום הבטיחות מאכזב עם ציון אבזור בטיחות נמוך מדי. דגם ה Core הבסיסי מקבל ציון איבזור 1, ויתר הדגמים מקבלים ציון אבזור 3. זה מעט מדי לרכב מודרני היום. בשלב זה אין עדיין ציון בטיחות ב EuroNcap.
מחיר, מתחרות וסיכום
הג'וניור משווקת בדגמי בנזין היברידי קל או חשמלי מלא. המבחן מתייחס לבנזין, ולכן אתעלם כרגע מדגמי החשמל. דגם הכניסה Core משווק במחיר של 175.0 אש"ח. הג'וניור ספצ'יאלה (רכב המבחן) משווק במחיר של 193.0 אש"ח והספצ'יאלה SR במחיר של 203.0 אש"ח.
התחרות לג'וניור מעניינת כי אם נתייחס למחיר יש עשרות כלי רכב מולה היא מתמודדת, אבל זו לא התחרות האמיתית שלה. התחרות שאני רואה לג'וניור היא דווקא מכיוון הלקסוס LBX, הדומה לו במידות ובתפיסה של קרוסאובר B-suv פרימיומי, ולאו דווקא הכי הרבה מטר לשקל.
ציון מסכם:
אלפא רומיאו ג'וניור 1.2 ספצ'יאלה | |
נוחות | 4 |
דינמיות | 3.5 |
צריכת דלק | 4.5 |
איבזור | 4 |
בטיחות | 3 |
עיצוב | 5 |
תמורה למחיר | 3.5 |
ציון מסכם | 3.9 |

הרכבת לא תגיע - ימים קשים לנוסעי רכבת ישראל; מה קרה ומה צפוי?
פגיעה בתשתית החשמול ברכבת ישראל משביתה חלק מהקווים - ההשבתה עשויה להימשך מספר ימים, ויש לה השלכות כלכליות כבדות על המשק
רכבת משא פגעה בתשתית החשמול בשני מוקדים מרכזיים ונגרם נזק כבד למאות מטרים של מסילות ואפילו קילומטרים. מאות אלפי נוסעים יושפעו, והרכבת מפעילה חלופות תחבורה והיערכות חירום, תוך גיוס כל צוותי התחזוקה לשטח. זוהי אחת התקלות הגדולות ביותר שפקדו את החברה בשנים האחרונות, והתיקון עלול להימשך מספר ימים.
הפגיעה של הרכבת היתה באזור צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק, משבית חלק מהקווים המרכזיים. על פי בדיקות ראשוניות של רכבת ישראל, הפגיעה נגרמה כאשר רכבת המשא נסעה על תוואי המסילות המחושמלות ופגעה בכבלי החשמול, מסיבה שעדיין נבדקת על ידי צוותי החקירה. הדבר גרם לקריסה של חלקים נרחבים מהתשתית העילית, כולל עמודים וחוטים, מה שדורש עבודות תיקון מורכבות הכוללות החלפת רכיבים והתקנה מחדש.
בהודעת רכבת ישראל נמסר כי לא יופעלו רכבות בין תחנות בנימינה לנתניה ובין תחנות תל אביב ההגנה - לוד ונתב"ג. המשמעות המיידית היא פגיעה בקווי הנוסעים העמוסים ביותר, במיוחד בשעות השיא, כאשר קווי הצפון והדרום המרכזיים נפגעים בו זמנית. ברכבת הקפיצו את כל צוותי התחזוקה והם "נערכים למתן פתרונות שירותיים כגון הפעלה של כל רכבות הדיזל בימים הקרובים". אלא שרכבות הדיזל הן פתרון חלקי - הן מבחינת כמות נוסעים והן מבחינת מהירות הרכבת.
השלכות על נוסעים ומה יפעל בינתיים
ההשבתה תגרום לעומסים כבדים בתחבורה הציבורית, במיוחד על קווי האוטובוסים הבין־עירוניים ועל צירי התנועה במרכז הארץ. כדי לצמצם את הפגיעה, הרכבת מפעילה מערך היסעים בין תחנות מרכזיות - תל אביב סבידור מרכז, לוד, נתב"ג, נתניה, בנימינה, חיפה חוף הכרמל ומודיעין מרכז. בנוסף, חברות האוטובוסים כמו אגד ומטרופולין נערכות להגברת תדירות הקווים החלופיים, אך כבר כעת מדווחים על עומסים כבדים בכבישים 1, 2 ו-4, עם עלייה צפויה בפיצוצי תנועה בשעות הבוקר והערב.
- מחיפה לתל אביב בחצי שעה - הרכבת המהירה יוצאת לדרך
- רכבת ישראל תוציא 68 מיליון שקל על חריצים בחלונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פעילות הרכבות:
הקו מבאר שבע ולוד - פעיל עד לוד בלבד
הקו מבית שמש - פעיל עד לוד בלבד
קו אשקלון, בנימינה מהדרום - עד לוד בלבד
קו ראשונים - פועל במלואו
קו מירושלים - פועל עד נתב"ג בלבד
קו אשקלון, הרצליה - פועל במלואו
קו נהריה - באר שבע מהצפון - עד בנימינה בלבד
קו מודיעין, ירושלים - פועל במלואו
קווי העמק וכרמיאל - פועלים כרגיל
רצף תקלות והשלכות כלכליות
הפגיעה בתשתית מצטרפת לשורה של תקלות מהשבוע האחרון, לרבות תקלות במערכת האיתות במשך יומיים רצופים והגבלת מהירות הרכבות ל־80 קמ"ש עקב התרחבות המסילות בחום הכבד. רצף האירועים מעלה סימני שאלה על רמת התחזוקה, עמידות התשתיות והיכולת להגיב במהירות לאירועים מסוג זה.

הרכבת לא תגיע - ימים קשים לנוסעי רכבת ישראל; מה קרה ומה צפוי?
פגיעה בתשתית החשמול ברכבת ישראל משביתה חלק מהקווים - ההשבתה עשויה להימשך מספר ימים, ויש לה השלכות כלכליות כבדות על המשק
רכבת משא פגעה בתשתית החשמול בשני מוקדים מרכזיים ונגרם נזק כבד למאות מטרים של מסילות ואפילו קילומטרים. מאות אלפי נוסעים יושפעו, והרכבת מפעילה חלופות תחבורה והיערכות חירום, תוך גיוס כל צוותי התחזוקה לשטח. זוהי אחת התקלות הגדולות ביותר שפקדו את החברה בשנים האחרונות, והתיקון עלול להימשך מספר ימים.
הפגיעה של הרכבת היתה באזור צומת גנות מדרום לתל אביב, ובין חדרה לנתניה. הנזק, משבית חלק מהקווים המרכזיים. על פי בדיקות ראשוניות של רכבת ישראל, הפגיעה נגרמה כאשר רכבת המשא נסעה על תוואי המסילות המחושמלות ופגעה בכבלי החשמול, מסיבה שעדיין נבדקת על ידי צוותי החקירה. הדבר גרם לקריסה של חלקים נרחבים מהתשתית העילית, כולל עמודים וחוטים, מה שדורש עבודות תיקון מורכבות הכוללות החלפת רכיבים והתקנה מחדש.
בהודעת רכבת ישראל נמסר כי לא יופעלו רכבות בין תחנות בנימינה לנתניה ובין תחנות תל אביב ההגנה - לוד ונתב"ג. המשמעות המיידית היא פגיעה בקווי הנוסעים העמוסים ביותר, במיוחד בשעות השיא, כאשר קווי הצפון והדרום המרכזיים נפגעים בו זמנית. ברכבת הקפיצו את כל צוותי התחזוקה והם "נערכים למתן פתרונות שירותיים כגון הפעלה של כל רכבות הדיזל בימים הקרובים". אלא שרכבות הדיזל הן פתרון חלקי - הן מבחינת כמות נוסעים והן מבחינת מהירות הרכבת.
השלכות על נוסעים ומה יפעל בינתיים
ההשבתה תגרום לעומסים כבדים בתחבורה הציבורית, במיוחד על קווי האוטובוסים הבין־עירוניים ועל צירי התנועה במרכז הארץ. כדי לצמצם את הפגיעה, הרכבת מפעילה מערך היסעים בין תחנות מרכזיות - תל אביב סבידור מרכז, לוד, נתב"ג, נתניה, בנימינה, חיפה חוף הכרמל ומודיעין מרכז. בנוסף, חברות האוטובוסים כמו אגד ומטרופולין נערכות להגברת תדירות הקווים החלופיים, אך כבר כעת מדווחים על עומסים כבדים בכבישים 1, 2 ו-4, עם עלייה צפויה בפיצוצי תנועה בשעות הבוקר והערב.
- מחיפה לתל אביב בחצי שעה - הרכבת המהירה יוצאת לדרך
- רכבת ישראל תוציא 68 מיליון שקל על חריצים בחלונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פעילות הרכבות:
הקו מבאר שבע ולוד - פעיל עד לוד בלבד
הקו מבית שמש - פעיל עד לוד בלבד
קו אשקלון, בנימינה מהדרום - עד לוד בלבד
קו ראשונים - פועל במלואו
קו מירושלים - פועל עד נתב"ג בלבד
קו אשקלון, הרצליה - פועל במלואו
קו נהריה - באר שבע מהצפון - עד בנימינה בלבד
קו מודיעין, ירושלים - פועל במלואו
קווי העמק וכרמיאל - פועלים כרגיל
רצף תקלות והשלכות כלכליות
הפגיעה בתשתית מצטרפת לשורה של תקלות מהשבוע האחרון, לרבות תקלות במערכת האיתות במשך יומיים רצופים והגבלת מהירות הרכבות ל־80 קמ"ש עקב התרחבות המסילות בחום הכבד. רצף האירועים מעלה סימני שאלה על רמת התחזוקה, עמידות התשתיות והיכולת להגיב במהירות לאירועים מסוג זה.