מנהטן ניו יורק (X)הפקקים בניו יורק נעלמו - איך זה קרה?
האם אפשר להעלים פקקים? מה זאת אגרת גודש, היכן המודל הזה קיים והאם הוא הצליח והאם אגרת גודש תפתור את בעיית הפקקים בת"א?
במשך עשורים מנהטן היתה עמוסה ופקוקה, אחד האזורים הכי פקוקים בעולם. בשעות השיא היו עשרות נתיבים וגשרים עומדים קפואים, והמטרופולין שידוע באנרגיה הבלתי פוסקת שלו הפך לאחד המקומות המתסכלים ביותר לנהיגה. בתחילת השנה יצאה לדרך תוכנית אגרת הגודש, שהטילה חיוב יומי על כל רכב פרטי הנכנס לאזורים המרכזיים בשעות העומס. ההימור היה גדול, ההתנגדויות היו עזות, היו חששות מפגיעה גדולה בעסקים בעיר. אך בתוך חודשים ספורים התמונה השתנתה מן הקצה אל הקצה. זה אומר שגם אצלנו יש תקווה - עוד מספר שנים בודדות אמורה להיות אגרת גודש בכניסה לתל אביב, זה צפוי להוריד את התנועה ואת הפקקים.
הנתונים בניו יורק מרשימים - יש ירידה חדה בכניסות רכבים, כ-65 אלף פחות רכבים ביום באזור הגודש. מדובר בירידה של כ‑12% במספר כלי הרכב שנכנסים למרכז העיר. תנועת הרכב במנהטן עצמה ירדה ב-25% בשעות השיא. זמני הנסיעה התקצרו בממוצע בקרוב ל-7 דקות על כל שעת נסיעה ויש מצבים שהחיסכון בזמן מגיע גם ל-50% לעומת המצב הקודם. יש עלייה משמעותית בשימוש בכלי תחבורה ציבורית.
מדובר במהפכה של ממש. אין פקקים משמעותיים, יש נסיעה קולחת ומגיעים הרבה יותר מהר ממקום למקום.
יתרונות נוספים
הרווחים של רפורמת אגרת הגודש מגיעים גם מתחומים אחרים. מספר תאונות הדרכים באזורי האגרה ירד ב‑14% וזה מתבטא גם בירידה דומה במספר הפצועים ובתמותת הולכי הרגל. ההליכה בעיר הפכה להיות בטוחה הרבה יותר מבעבר.
כמו כן, הפחתת הנסועה השפיעה ישירות על איכות האוויר. רמות פליטת המזהמים ירדו. עבור תושבים הסובלים ממחלות נשימה או רגישות לזיהום, מדובר בהקלה ניכרת. בנוסף לכך, העיר פחות רועשת - נרשמה ירידה של 70% בתלונות על רעש וצפירות.
- שינויים בהסדרי התנועה באיילון - הנה החסימות הצפויות
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, החשש מפגיעה בעסקים התברר כמוגזם לחלוטין. מרכזי הקניות והחנויות הקטנות במנהטן רשמו גידול מצטבר של מאות מיליוני דולרים במחזור המכירות. תעשיית התיאטרון, ובפרט ברודווי, הציגה עונת שיא עם הכנסות של כמעט שני מיליארד דולר ממכירת כרטיסים. תפוסת המלונות עלתה על התחזיות, והמסעדות והברים דיווחו על תנועת לקוחות ערה.
ההצלחה הכלכלית מוסברת גם בהיבט הפסיכולוגי: מרחב עירוני פחות עמוס ומאיים מושך יותר אנשים להסתובב, לקנות ולבלות. כך נוצר מעגל שמזין את עצמו - פחות פקקים, יותר קונים, יותר פעילות כלכלית.
מעבר לכל האמור יש שיפור כלכלי שקשה למדידה. אנשים חוסכים בזמן נסיעה, יש להם יותר זמן פנוי או יותר זמן עבודה, זמן שווה כסף. הם הרוויחו זמן - משמע הרוויחו כסף, יש כאן רווחה-תועלת ציבורית מאוד מרשימה.
- רנו 5 E-Tech - חשמלית קומפקטית ויקרה
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
הכנסות האגרות אמורות להגיע לחצי מיליארד דולר בשנה. הכספים הללו מיועדים להשקעות ישירות בשיפור מערך התחבורה: רכישת מאות קרונות מטרו חדשים, הרחבת קווי אוטובוס מהירים, מעבר לציים חשמליים, התקנת מערכות איתות מתקדמות והנגשת תחנות נוספות. לעיר יש תוכנית השקעות של כ‑15 מיליארד דולר לחמש השנים הקרובות וחלק משמעותי ממנה ימומן דרך אגרת הגודש.
מה זאת אגרת גודש, איפה זה קיים ומה זה תרם במקומות האלו?
אגרת גודש היא תשלום יומי שמוטל על כלי רכב הנכנסים לאזורים עירוניים צפופים בשעות העומס. הרעיון פשוט: אם יש פחות מכוניות בכביש, יש פחות עומסים, פחות זיהום ופחות תאונות. ההכנסות נועדו בדרך כלל לשפר את התחבורה הציבורית כך שמי שבוחר להשאיר את הרכב בבית יקבל אלטרנטיבה אמיתית ונוחה יותר. הקונספט נולד בשנות השבעים אך נכנס לשימוש נרחב רק בעשורים האחרונים, כאשר ערים גדולות חיפשו פתרונות לגודש ולזיהום.
לונדון היא החלוצה הגדולה של אירופה בתחום אגרות הגודש. מאז 2003 מחייבת העיר תשלום יומי על כניסה למרכז לונדון. בשנים הראשונות חלה ירידה של כ‑15% עד 20% במספר כלי הרכב באזור האגרה. ההכנסות הושקעו בשיפור אוטובוסים, שבילי אופניים והולכי רגל. לאורך השנים האגרה עודכנה, נוספו אזורים וחלו התאמות, אך המודל ממשיך לפעול והתקבל כסטנדרט עירוני.
בסטוקהולם הוחלה האגרה ב‑2006 תחילה כניסוי זמני. לאחר חצי שנה נערך משאל עם, ובתוצאה מובהקת הציבור בחר להמשיך בה. התנועה בעיר ירדה ב-20%, פליטות מזהמות ירדו ב-14% והתחבורה הציבורית התחזקה מאוד.
בסינגפור החלו לגבות תשלום-אגרה כבר ב‑1975, והמערכת השתכללה עם השנים. כיום מדובר במערכת חכמה שבה התשלום משתנה בהתאם לשעה ולעומס בפועל. סינגפור מדווחת בעקביות על תנועה זורמת יחסית ועל רמות זיהום נמוכות בהרבה מערים אחרות בגודל דומה.
במילאנו הוטלה אגרה ב‑2012 על כניסה למרכז ההיסטורי. בהתחלה הייתה התנגדות, אך הנתונים הראו ירידה של כ‑30% בזיהום האוויר והפחתה של כ‑20% במספר המכוניות. ההכנסות שימשו להרחבת קווי החשמליות ושדרוג אוטובוסים.
הניסיון העולמי מראה תוצאה דומה כמעט בכל מקום: ירידה מיידית במספר כלי הרכב הנכנסים למרכזי הערים, שיפור ניכר בזמן הנסיעה בתחבורה ציבורית ובאיכות האוויר, וירידה מתמשכת בתאונות ובצפיפות הרחובות.
הצלחת האגרה תלויה בכמה תנאים לרבות - תחבורה ציבורית אמינה ומספקת שתוכל לקלוט את הנוסעים שעברו מהרכב הפרטי ומנגנון תמחור שקוף וגמיש המותאם לאופי העיר. האם זה גם מתאים לתל אביב? כנראה שכן, אבל יהיה צורך לשפר מאוד את התחבורה הציבורית.
- 15.ירון 01/08/2025 14:49הגב לתגובה זועל מי משפיע אגרת גודש על עשיר שנוסע במרצדס או מישהו ממעמד הבינים שנוסע בטויטה או פורד מה אנחנו מיתממים. מצידי שיעשו את זה גם בתל אביב גם ככה אני משלם 1000 שקל לחודש עבור חניה.אבל צריך להבין שזה לא צעד חברתי פועל לטובת העשירים.
- אנונימי 11/09/2025 19:18הגב לתגובה זוצודק
- 14.בעעע. רק ביביבסטים עולים על אוטובוס. (ל"ת)מחאת קפלן 27/07/2025 08:42הגב לתגובה זו
- 13.לא לתחזק את הכבישים ולגבות אגרות אבטרונומיות (ל"ת)אנונימי 27/07/2025 08:37הגב לתגובה זו
- 12.מיליונר 27/07/2025 08:10הגב לתגובה זואין מצב אני עולה על אוטובוס מלא ביביסטים
- אנונימי 27/07/2025 12:49הגב לתגובה זוגם לא עם קאפו שמאלני בשרות איראן
- 11.פנדל 26/07/2025 19:22הגב לתגובה זונתניה היתה יכולה להיות דוגמא לכל המדינה יכלו לעשות רכבת קלה מצפון לדרום וחזרה דרך מזרח העיר הכל היה פנויי. אבל המושחתים בחרו קודם לבנות ללא תכנון של מערכת הסעים יעילה. והקטסטרופה של עיר פקוקה למוות תתחיל בקרוב מאוד לאורך כל צירי התנועה בונים בלי חשבון. מדינת חלם
- 10.הננס עמית 26/07/2025 16:58הגב לתגובה זואו זיהום אויר מארץ מחפשים רק איך לחלוב את האזרחים עוד יותר.תא כבר מזמן הפכה לעיר לאם לא צריך לא מגיעים לשםהכל צפוף הכבישים שבורים יקר בטירוף והפגנות כל שני וחמישי
- 9.אצלנו ארץ קטנה עניה וקמצנית לא נשלם אגרת גודש לא נגיע לתל אביב (ל"ת)אנונימי 26/07/2025 14:58הגב לתגובה זו
- מ.ש.ל 27/07/2025 18:25הגב לתגובה זועם כמה עשרות שקלים יגרמו לך לא להגיע לתא בכלל האגרה עושה את העבודהאם אתה כן צריך להגיע תגיע בתחבצ או שתשלם
- 8.יהושוע 26/07/2025 14:16הגב לתגובה זוכדי שזה יקרה בתל אביב ואו ירושלים צריך קודם כל תחבורה ציבורית יעילה ונוחה גם בתוך העיר וגם בהגעה לעיר וצריך לשלב ביניהם. ובנוסף להשקיע את כספי האגרה בשכלול וייעול התחבורה הציבורית ולא להשתמש בכסף לצרכים קואליציוניים .אשרי המאמין
- 7.פתרון מצויין האגרה עולה פחות מהדלק שנצרך וחוסכים זמן (ל"ת)אנונימי 26/07/2025 13:52הגב לתגובה זו
- 6.לרון 26/07/2025 12:57הגב לתגובה זוזה כל הסיפור.כשהדבר היחידי המאנינ שרה הוא אצמה אז למה ציפיטם כשהנהג בתוך הסלולרי ושום קנס לא ירתיע.כשתינוקות בוכים וגננת חסרת סבלנות בסביבה.ניו יורק הצליחה גם בתקופת גוליאני לחסל מפגעים אחרים.גם מילנו אינה ברת השוואה.אירגון קיקיוני מצליח כי המנטליות המנטליות שונה
- השרה הזו עשתה בקדנציה שלה יותר מכל שרי התחבורה שהיו עד היום. (ל"ת)למעשה 29/07/2025 20:03הגב לתגובה זו
- לרון 26/07/2025 16:38הגב לתגובה זומה ציפיתם כשמה שמעניין שרה הוא רק עצמה
- 5.אנונימי 26/07/2025 12:52הגב לתגובה זובסופש וחג אוטובוס או רכבת לתל אביב לא יתקעו או יאחרו בניגוד ללונדון ומנהטן. כל עוד אין תחבצ נורמלית אל ובתל אביב אגרת גודש היא קנס הענשת אנשים שנוסעים לעבודה על חוסר תפקוד הממשלה.
- 4.בנתניה כל שנה העיר שוקעת יותר כי בונים מגדלים על אפס תשתיות!!! (ל"ת)ליאורי 26/07/2025 11:41הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 26/07/2025 10:42הגב לתגובה זומה הבעיה. שרק מליונרים יטוסו לחול
- אנונימי 26/07/2025 14:49הגב לתגובה זותיירות ההמונים זה קשקוש שמקודם עי פרסום אגרסיבי.
- משה 26/07/2025 12:57הגב לתגובה זובעיר עם תחבצ שלא עובדת ב20 אחוז מהשנה ובשאר הזמן התחבצ עולב אגרת גודש היא הענשת הנהג על הפאשלות של הממשלה. הקנס צריך להיות על שרת התחבורה שר האוצר וראש הממשלה לא על אנשים שרק רוצים להגיע לעבודה
- 2.מוטי 26/07/2025 10:41הגב לתגובה זויש פה חלוקה לא שווונית של הזכות לשימוש במשאב ציבורי.זו פגיעה בזכויות האזרח ובעקרונות השוויון!ובזכות הקיניין!
- לא מדויק. מי שישלם שה מי שישתמש . ומי שישתמש ישלם. (ל"ת)אנונימי 27/07/2025 18:22הגב לתגובה זו
- עכשיו עשירים גם ישלמו על בניית הכבישים יותר (ל"ת)אלמונימי 26/07/2025 14:50הגב לתגובה זו
- 1.הבעיה בישראל שאין תחבורה ציבורית טובה ויעילה כמו בניו יורק ולכן התוכנית בישראל לא תדון לכשלון (ל"ת)אנונימי 26/07/2025 10:39הגב לתגובה זו
- בתל אביב התחבורה הציבורית מצוינת (ל"ת)ושם יש גודש תנועה 26/07/2025 14:51הגב לתגובה זו
- סווינגר 26/07/2025 12:15הגב לתגובה זולוקחים בעיה מאדירים אותה .מחפשים פתרון לבעיית המקור כשהמצב קשה יותר.כך שומרים אזרחים סובלים הממשיכים בחייהם העלובים ככבשים.השחיטה כל הזמן בכל מקום. במחירים בסביבת המחייה בהזנחה.
- אנונימי 26/07/2025 10:51הגב לתגובה זומסכים לכך שאין תחבורה ציבורית יעילה כמו רכבת תחתית לאורך ולרוחב המסונכרנת עם תחבורה ציבורית עלית. יש בהתאמה לבנות חלופה ראוייה טרום פגיעה באזרח בבחינת לכן לפני ששוברים עוצרים תחבורה פרטית ומטילים אגרת גודש קודם בונים תחבורה יעילה ומסונכרנת . אזי אולי נצליח.
- אנונימי 26/07/2025 12:54ובזמן שיש היא גרועה
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- 170,000 ש"ח זה ה 135,000 החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
