
הפקקים בניו יורק נעלמו - איך זה קרה?
האם אפשר להעלים פקקים? מה זאת אגרת גודש, היכן המודל הזה קיים והאם הוא הצליח והאם אגרת גודש תפתור את בעיית הפקקים בת"א?
במשך עשורים מנהטן היתה עמוסה ופקוקה, אחד האזורים הכי פקוקים בעולם. בשעות השיא היו עשרות נתיבים וגשרים עומדים קפואים, והמטרופולין שידוע באנרגיה הבלתי פוסקת שלו הפך לאחד המקומות המתסכלים ביותר לנהיגה. בתחילת השנה יצאה לדרך תוכנית אגרת הגודש, שהטילה חיוב יומי על כל רכב פרטי הנכנס לאזורים המרכזיים בשעות העומס. ההימור היה גדול, ההתנגדויות היו עזות, היו חששות מפגיעה גדולה בעסקים בעיר. אך בתוך חודשים ספורים התמונה השתנתה מן הקצה אל הקצה. זה אומר שגם אצלנו יש תקווה - עוד מספר שנים בודדות אמורה להיות אגרת גודש בכניסה לתל אביב, זה צפוי להוריד את התנועה ואת הפקקים.
הנתונים בניו יורק מרשימים - יש ירידה חדה בכניסות רכבים, כ-65 אלף פחות רכבים ביום באזור הגודש. מדובר בירידה של כ‑12% במספר כלי הרכב שנכנסים למרכז העיר. תנועת הרכב במנהטן עצמה ירדה ב-25% בשעות השיא. זמני הנסיעה התקצרו בממוצע בקרוב ל-7 דקות על כל שעת נסיעה ויש מצבים שהחיסכון בזמן מגיע גם ל-50% לעומת המצב הקודם. יש עלייה משמעותית בשימוש בכלי תחבורה ציבורית.
מדובר במהפכה של ממש. אין פקקים משמעותיים, יש נסיעה קולחת ומגיעים הרבה יותר מהר ממקום למקום.
יתרונות נוספים
הרווחים של רפורמת אגרת הגודש מגיעים גם מתחומים אחרים. מספר תאונות הדרכים באזורי האגרה ירד ב‑14% וזה מתבטא גם בירידה דומה במספר הפצועים ובתמותת הולכי הרגל. ההליכה בעיר הפכה להיות בטוחה הרבה יותר מבעבר.
כמו כן, הפחתת הנסועה השפיעה ישירות על איכות האוויר. רמות פליטת המזהמים ירדו. עבור תושבים הסובלים ממחלות נשימה או רגישות לזיהום, מדובר בהקלה ניכרת. בנוסף לכך, העיר פחות רועשת - נרשמה ירידה של 70% בתלונות על רעש וצפירות.
- שינויים בהסדרי התנועה באיילון - הנה החסימות הצפויות
- חסימות בכביש 2 ובכביש 20 ביום שישי: גשר חדש יונף באודים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, החשש מפגיעה בעסקים התברר כמוגזם לחלוטין. מרכזי הקניות והחנויות הקטנות במנהטן רשמו גידול מצטבר של מאות מיליוני דולרים במחזור המכירות. תעשיית התיאטרון, ובפרט ברודווי, הציגה עונת שיא עם הכנסות של כמעט שני מיליארד דולר ממכירת כרטיסים. תפוסת המלונות עלתה על התחזיות, והמסעדות והברים דיווחו על תנועת לקוחות ערה.
ההצלחה הכלכלית מוסברת גם בהיבט הפסיכולוגי: מרחב עירוני פחות עמוס ומאיים מושך יותר אנשים להסתובב, לקנות ולבלות. כך נוצר מעגל שמזין את עצמו - פחות פקקים, יותר קונים, יותר פעילות כלכלית.
מעבר לכל האמור יש שיפור כלכלי שקשה למדידה. אנשים חוסכים בזמן נסיעה, יש להם יותר זמן פנוי או יותר זמן עבודה, זמן שווה כסף. הם הרוויחו זמן - משמע הרוויחו כסף, יש כאן רווחה-תועלת ציבורית מאוד מרשימה.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
הכנסות האגרות אמורות להגיע לחצי מיליארד דולר בשנה. הכספים הללו מיועדים להשקעות ישירות בשיפור מערך התחבורה: רכישת מאות קרונות מטרו חדשים, הרחבת קווי אוטובוס מהירים, מעבר לציים חשמליים, התקנת מערכות איתות מתקדמות והנגשת תחנות נוספות. לעיר יש תוכנית השקעות של כ‑15 מיליארד דולר לחמש השנים הקרובות וחלק משמעותי ממנה ימומן דרך אגרת הגודש.
מה זאת אגרת גודש, איפה זה קיים ומה זה תרם במקומות האלו?
אגרת גודש היא תשלום יומי שמוטל על כלי רכב הנכנסים לאזורים עירוניים צפופים בשעות העומס. הרעיון פשוט: אם יש פחות מכוניות בכביש, יש פחות עומסים, פחות זיהום ופחות תאונות. ההכנסות נועדו בדרך כלל לשפר את התחבורה הציבורית כך שמי שבוחר להשאיר את הרכב בבית יקבל אלטרנטיבה אמיתית ונוחה יותר. הקונספט נולד בשנות השבעים אך נכנס לשימוש נרחב רק בעשורים האחרונים, כאשר ערים גדולות חיפשו פתרונות לגודש ולזיהום.
לונדון היא החלוצה הגדולה של אירופה בתחום אגרות הגודש. מאז 2003 מחייבת העיר תשלום יומי על כניסה למרכז לונדון. בשנים הראשונות חלה ירידה של כ‑15% עד 20% במספר כלי הרכב באזור האגרה. ההכנסות הושקעו בשיפור אוטובוסים, שבילי אופניים והולכי רגל. לאורך השנים האגרה עודכנה, נוספו אזורים וחלו התאמות, אך המודל ממשיך לפעול והתקבל כסטנדרט עירוני.
בסטוקהולם הוחלה האגרה ב‑2006 תחילה כניסוי זמני. לאחר חצי שנה נערך משאל עם, ובתוצאה מובהקת הציבור בחר להמשיך בה. התנועה בעיר ירדה ב-20%, פליטות מזהמות ירדו ב-14% והתחבורה הציבורית התחזקה מאוד.
בסינגפור החלו לגבות תשלום-אגרה כבר ב‑1975, והמערכת השתכללה עם השנים. כיום מדובר במערכת חכמה שבה התשלום משתנה בהתאם לשעה ולעומס בפועל. סינגפור מדווחת בעקביות על תנועה זורמת יחסית ועל רמות זיהום נמוכות בהרבה מערים אחרות בגודל דומה.
במילאנו הוטלה אגרה ב‑2012 על כניסה למרכז ההיסטורי. בהתחלה הייתה התנגדות, אך הנתונים הראו ירידה של כ‑30% בזיהום האוויר והפחתה של כ‑20% במספר המכוניות. ההכנסות שימשו להרחבת קווי החשמליות ושדרוג אוטובוסים.
הניסיון העולמי מראה תוצאה דומה כמעט בכל מקום: ירידה מיידית במספר כלי הרכב הנכנסים למרכזי הערים, שיפור ניכר בזמן הנסיעה בתחבורה ציבורית ובאיכות האוויר, וירידה מתמשכת בתאונות ובצפיפות הרחובות.
הצלחת האגרה תלויה בכמה תנאים לרבות - תחבורה ציבורית אמינה ומספקת שתוכל לקלוט את הנוסעים שעברו מהרכב הפרטי ומנגנון תמחור שקוף וגמיש המותאם לאופי העיר. האם זה גם מתאים לתל אביב? כנראה שכן, אבל יהיה צורך לשפר מאוד את התחבורה הציבורית.
- 15.ירון 01/08/2025 14:49הגב לתגובה זועל מי משפיע אגרת גודש על עשיר שנוסע במרצדס או מישהו ממעמד הבינים שנוסע בטויטה או פורד מה אנחנו מיתממים. מצידי שיעשו את זה גם בתל אביב גם ככה אני משלם 1000 שקל לחודש עבור חניה.אבל צריך להבין שזה לא צעד חברתי פועל לטובת העשירים.
- אנונימי 11/09/2025 19:18הגב לתגובה זוצודק
- 14.בעעע. רק ביביבסטים עולים על אוטובוס. (ל"ת)מחאת קפלן 27/07/2025 08:42הגב לתגובה זו
- 13.לא לתחזק את הכבישים ולגבות אגרות אבטרונומיות (ל"ת)אנונימי 27/07/2025 08:37הגב לתגובה זו
- 12.מיליונר 27/07/2025 08:10הגב לתגובה זואין מצב אני עולה על אוטובוס מלא ביביסטים
- אנונימי 27/07/2025 12:49הגב לתגובה זוגם לא עם קאפו שמאלני בשרות איראן
- 11.פנדל 26/07/2025 19:22הגב לתגובה זונתניה היתה יכולה להיות דוגמא לכל המדינה יכלו לעשות רכבת קלה מצפון לדרום וחזרה דרך מזרח העיר הכל היה פנויי. אבל המושחתים בחרו קודם לבנות ללא תכנון של מערכת הסעים יעילה. והקטסטרופה של עיר פקוקה למוות תתחיל בקרוב מאוד לאורך כל צירי התנועה בונים בלי חשבון. מדינת חלם
- 10.הננס עמית 26/07/2025 16:58הגב לתגובה זואו זיהום אויר מארץ מחפשים רק איך לחלוב את האזרחים עוד יותר.תא כבר מזמן הפכה לעיר לאם לא צריך לא מגיעים לשםהכל צפוף הכבישים שבורים יקר בטירוף והפגנות כל שני וחמישי
- 9.אצלנו ארץ קטנה עניה וקמצנית לא נשלם אגרת גודש לא נגיע לתל אביב (ל"ת)אנונימי 26/07/2025 14:58הגב לתגובה זו
- מ.ש.ל 27/07/2025 18:25הגב לתגובה זועם כמה עשרות שקלים יגרמו לך לא להגיע לתא בכלל האגרה עושה את העבודהאם אתה כן צריך להגיע תגיע בתחבצ או שתשלם
- 8.יהושוע 26/07/2025 14:16הגב לתגובה זוכדי שזה יקרה בתל אביב ואו ירושלים צריך קודם כל תחבורה ציבורית יעילה ונוחה גם בתוך העיר וגם בהגעה לעיר וצריך לשלב ביניהם. ובנוסף להשקיע את כספי האגרה בשכלול וייעול התחבורה הציבורית ולא להשתמש בכסף לצרכים קואליציוניים .אשרי המאמין
- 7.פתרון מצויין האגרה עולה פחות מהדלק שנצרך וחוסכים זמן (ל"ת)אנונימי 26/07/2025 13:52הגב לתגובה זו
- 6.לרון 26/07/2025 12:57הגב לתגובה זוזה כל הסיפור.כשהדבר היחידי המאנינ שרה הוא אצמה אז למה ציפיטם כשהנהג בתוך הסלולרי ושום קנס לא ירתיע.כשתינוקות בוכים וגננת חסרת סבלנות בסביבה.ניו יורק הצליחה גם בתקופת גוליאני לחסל מפגעים אחרים.גם מילנו אינה ברת השוואה.אירגון קיקיוני מצליח כי המנטליות המנטליות שונה
- השרה הזו עשתה בקדנציה שלה יותר מכל שרי התחבורה שהיו עד היום. (ל"ת)למעשה 29/07/2025 20:03הגב לתגובה זו
- לרון 26/07/2025 16:38הגב לתגובה זומה ציפיתם כשמה שמעניין שרה הוא רק עצמה
- 5.אנונימי 26/07/2025 12:52הגב לתגובה זובסופש וחג אוטובוס או רכבת לתל אביב לא יתקעו או יאחרו בניגוד ללונדון ומנהטן. כל עוד אין תחבצ נורמלית אל ובתל אביב אגרת גודש היא קנס הענשת אנשים שנוסעים לעבודה על חוסר תפקוד הממשלה.
- 4.בנתניה כל שנה העיר שוקעת יותר כי בונים מגדלים על אפס תשתיות!!! (ל"ת)ליאורי 26/07/2025 11:41הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 26/07/2025 10:42הגב לתגובה זומה הבעיה. שרק מליונרים יטוסו לחול
- אנונימי 26/07/2025 14:49הגב לתגובה זותיירות ההמונים זה קשקוש שמקודם עי פרסום אגרסיבי.
- משה 26/07/2025 12:57הגב לתגובה זובעיר עם תחבצ שלא עובדת ב20 אחוז מהשנה ובשאר הזמן התחבצ עולב אגרת גודש היא הענשת הנהג על הפאשלות של הממשלה. הקנס צריך להיות על שרת התחבורה שר האוצר וראש הממשלה לא על אנשים שרק רוצים להגיע לעבודה
- 2.מוטי 26/07/2025 10:41הגב לתגובה זויש פה חלוקה לא שווונית של הזכות לשימוש במשאב ציבורי.זו פגיעה בזכויות האזרח ובעקרונות השוויון!ובזכות הקיניין!
- לא מדויק. מי שישלם שה מי שישתמש . ומי שישתמש ישלם. (ל"ת)אנונימי 27/07/2025 18:22הגב לתגובה זו
- עכשיו עשירים גם ישלמו על בניית הכבישים יותר (ל"ת)אלמונימי 26/07/2025 14:50הגב לתגובה זו
- 1.הבעיה בישראל שאין תחבורה ציבורית טובה ויעילה כמו בניו יורק ולכן התוכנית בישראל לא תדון לכשלון (ל"ת)אנונימי 26/07/2025 10:39הגב לתגובה זו
- בתל אביב התחבורה הציבורית מצוינת (ל"ת)ושם יש גודש תנועה 26/07/2025 14:51הגב לתגובה זו
- סווינגר 26/07/2025 12:15הגב לתגובה זולוקחים בעיה מאדירים אותה .מחפשים פתרון לבעיית המקור כשהמצב קשה יותר.כך שומרים אזרחים סובלים הממשיכים בחייהם העלובים ככבשים.השחיטה כל הזמן בכל מקום. במחירים בסביבת המחייה בהזנחה.
- אנונימי 26/07/2025 10:51הגב לתגובה זומסכים לכך שאין תחבורה ציבורית יעילה כמו רכבת תחתית לאורך ולרוחב המסונכרנת עם תחבורה ציבורית עלית. יש בהתאמה לבנות חלופה ראוייה טרום פגיעה באזרח בבחינת לכן לפני ששוברים עוצרים תחבורה פרטית ומטילים אגרת גודש קודם בונים תחבורה יעילה ומסונכרנת . אזי אולי נצליח.
- אנונימי 26/07/2025 12:54ובזמן שיש היא גרועה
פרארי 550 מודל 1996. צילום ויקיפדיהרכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
ייבוא אישי של רכב אספנות אפשרי לכלי רכב בני 30 שנים, מה שאומר שעוד פחות משבועיים ניתן יהיה לייבא כלי רכב משנת 1996.
סימנו עבורכם תשעה כלי רכב שהיינו שמחים שייובאו לישראל ועוד אחד שבאמת אפשר לוותר.
יחד עם רביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות גם ניסינו להעריך כמה יעלה לייבא את הדגמים המוזכרים
2025 מסתיימת עוד פחות משבועיים ומתחילה שנת 2026. בענף הרכב אנחנו ממוקדים לרוב בכלי הרכב החדשים אבל שנת 2026 מביאה עימה בשורה נוספת לחובבי הרכב, בעיקר חובבי רכבי האספנות. החוק מתיר לייבא רכב שגילו עד שנתיים או מעל 30 שנים שייכנס להגדרתו כרכב אספנות. המשמעות היא שמתחילת 2026 ניתן להביא רכבי אספנות שיוצרו בשנת 1996. פנינו לרביב חאיק, מתווך בייבוא אישי המתמחה ברכבי אספנות, ועבורנו אחד המומחים והאמינים בתחום, הכנו עבורכם רשימה של מספר כלי רכב שחוגגים 30 בשנה הקרובה, ואתם כבר יכולים לשחרר פק"מ ולהיערך לייבוא שלהם:
1. פרארי 550 מאראנלו – רכב GT קלאסי של המותג האיטלקי. ה 550 מצוידת במנוע בנפח 5.5 ליטר בתצורת V12 המפיק כ 480 כ"ס. עם מנוע קדמי, הנעה אחורית ותיבת הילוכים ידנית בעלת שישה הילוכים. הפרארי 550 מוצעת למכירה בין 120,000 יורו ל 150,000 יורו, והערכת מחיר של כ 1,140,000 ש"ח בישראל אחרי מיסים ועם מספר צהוב.
2. פורד קא – רכב סופר מיני עם עיצוב שונה וחריג, אבל יחד עם זאת שובה לב. הפורד קא מבוססת על הדור השלישי של הפורד פיאסטה. הפורד קא שווקה בגירסת האצ'בק שלוש דלתות, קונברטיבל (גג נפתח) ואפילו גירסת וואן קטנה וחצופה. אבל אנחנו עם הפורד קא הסטנדרטית. הקא שווקה עם מנועי 1.0 ליטר, 1.3 ליטר או 1.6 ליטר ותיבת הילוכים ידנית בעלת חמישה הילוכים. לא מצאנו את הקא משנת המודל 96 למכירה, אבל אם תמצאו אחת כזו היא תעלה החל מכ 1000 יורו, מה שאומר שמחירה בישראל צפוי להיות מעט מעל 33,000 ש"ח
3. יגואר XK – רכב GT יפהפה של יגואר בתצורת 2+2 (כלומר שני מושבים קדמיים ועוד שני מושבים קדמיים קטנים מאחור). ליגואר XK מספר גירסאות עם מנוע 4.0 ליטר או 5.0 ליטר בתצורת V8, לרבות גירסאות עם מגדש טורבו. תיבת ההילוכים אוטומטית בעלת חמישה או שישה הילוכים. מצאנו עבורכם יגואר כזו מודל 1996 במחיר של 15,000 יורו לפני מיקוח, כלומר כ 147,000 ₪ בישראל.

שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
לפי משרד התחבורה מדובר בשיא של כל הזמנים למספר יומי של נסיעות ברכבת ישראל, כאשר השיא הקודם נרשם רק במרץ השנה
משרד התחבורה ורכבת ישראל מציינים אבן דרך: שיא נסיעות יומי חדש שנרשם ביום חמישי האחרון (ה-17.12.25) בו נסעו 361,255 אלף נוסעים ב-675 רכבות נוסעים שהופעלו. השיא הקודם נרשם גם הוא בשנת 2025 עם 357,773 נוסעים בתאריך 16.3.25.
נתון זה מהווה המשך למגמת העלייה במספרי הנוסעים הנרשמת בשנה האחרונה, כאשר משרד התחבורה מייחס את העלייה המספר הנוסעים להכנסת קרונות חדשים לתפעול, תוספת רכבות והפעלת רכבות חשמליות חדישות שלהן קיבולת שיכולה להכיל עד כ-2,000 נוסעים. בעיני המשרד, פרוייקטים אלו, לצד אחרים הבאים להרחיב את תשתיות המסילה ולהאריך את הרכבות, הם שמשפרים באופן משמעותי ורציף את היצע מקומות הישיבה.
ברכבת ישראל מציינים כי הביקושים בשנת 2025 היו הגבוהים ביותר מאז ומעולם וכי חמשת ימי התפעול עם מספרי הנוסעים הגבוהים ביותר נרשמו כולם בשנת 2025, כאשר שלושה מתוך החמישה נרשמו בחג החנוכה הנוכחי.
בחודש אוקטובר 2025 נרשם שיא של כל הזמנים בממוצע הנסיעות היומי עם 298 אלף נוסעים, נתון הנסיעות היומי הגבוה ביותר שנרשם בתקופה זו.

