מתוך הקמפיין. קרדיט פריסבימתוך הקמפיין. קרדיט פריסבי

"ילד מלווה" - קמפיין בטיחות של 'אור ירוק' ו'פריסבי'

קמפיין חדש של עמותת 'אור ירוק' יחד עם 'פריסבי' ו'קשת' נועד לייצר שינוי התנהגות ההורים באמצעות הילדים

יואב פולס |

תחום הבטיחות בדרכים הוא אחד המשפיעים ביותר על חיינו, אבל גם כזה שאנחנו הכי אוהבים להדחיק. גם משרד התחבורה ובשמו המלא 'משרד התחבורה והבטיחות בדרכים' ובעיקר העומדת בראשו מעדיפים להתעלם מאחריותם לבטיחות בדרכים. וההתעלמות הזו עולה לנו בדם. בחיי אדם. שנת 2024 היתה שנת שיא במקרי המוות בכבישים עם 440 הרוגים, גידול משמעותי משנת 2023 שגם היא היתה שנת שיא והסתיימה עם 361 הרוגים בכבישים. אז לוואקום שמשאיר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכנסות חברות עסקיות שמחליטות לעשות מעשה, ולהיות המבוגר האחראי ולנסות ולהפחית אפילו במעט את הנתונים הקשים. ואין דרך יותר טובה לחנך את ההורים מאשר באמצעות הילדים.

אחד הקמפיינים המוצלחים בישראל מאז ומעולם היה בנושא שמירת הטבע בשנות ה – 60 "צא לנוף אך אל תקטוף". כרזות היו תלויות בבתי ספר ובגנים, ובזכות הקמפיין המוצלח חזרו ללבלב ולשגשג מנינים רבים של צמחים שהיו על סף הכחדה.

באופן דומה מנסים עכשיו בעמותת 'אור ירוק' ובשיתוף 'פריסבי' לייצר קמפיין לטובת בטיחות בדרכים, באמצעות הילדים. קמפיין "ילד מלווה" שיוצא לדרך הוא יוזמה חברתית חינוכית שמטרתה לייצר שינוי בדפוסי התנהגות, בדברים הקטנים והמשמעותיים ביותר.

במסגרת הקמפיין תשיק מיד לאחר הפסח עמותת 'אור ירוק' את הפעילות במאות בתי ספר יסודיים, ובהשתתפות עשרות אלפי ילדים. הילדים יעברו מערכי שיעור חוויתיים בסופם יקבלו תעודת "ילד מלווה". מערכי השיעור יתמקדו בשאלות פשוטות, האם כולם חגורים? האם הסלולרי מונח בצד? האם הילדים חגורים נכון ובהתקן המתאים ועוד. הילדים הופכים מסטטוס של "נוסעים" לסטטוס של "שותפים ונאמני בטיחות פעילים.

פריסבי, יבואנית מגוון מותגי רכב לישראל משתתפת בנוסף למימון של כ 2.5 מיליון ₪ למיזם, ותזמין את הילדים להגיע לאולמות התצוגה ולקבל שלט לרכב "ילד/ה מלווה" בדומה לשלט "נהג/ת חדש/ה".

עיקרי הדגשים במיזם "ילד מלווה" יהיו בשלושה תחומים עיקריים – ברכב, ברכיבה, בהולכי רגל:

  • ברכב המיקוד יהיה בתחום חגורות בטיחות, הימנעות משימוש בסלולרי, הפסקת שיחות מסיחות דעת.
  • להולכי רגל המיקוד יהיה 'לא חוצים לבד עד גיל 9', קשר עין עם הנהג לפני חצית כביש, ללא אזניות המנתקות אותך מהנעשה בכביש, וללא טלפון סלולרי.
  • ברכיבה המיקוד יהיה בתחום ציוד מיגון, קסדה (שמפחית כ 85% מפגיעות הראש), מחזירי אור, ורכיבה בשבילים יעודיים בלבד.

הפרוייקט צפוי להגיע עוד השנה לעשרות אלפי תלמידים ברחבי הארץ, ויש לקווח שאת תוצאותיו נראה כבר השנה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טורס היברידי. צילום רונן טופלברגטורס היברידי. צילום רונן טופלברג

טלקאר משיקה את KGM טורס ההיברידי - החל מ 175,000 ש"ח

טלקאר יבואנית דגמי KGM לישראל משיקה את הטורס ההיברידי במחיר של 180.0 אש"ח / 190.0 אש"ח עם הטבת השקה של 5000 ש"ח. 

הטורס ההיברידי מהווה אלטרנטיבה למי שרוצה קרוסאובר חסכוני שאינו מתוצרת סין. 

יואב פולס |

טלקאר יבואנית דגמי KGM (בעבר הרחוק סאנגיונג) החלה בשיווק ה KGM טורס ההיברידי. הטורס של KGM הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV הפופולרי מאוד, אולם הוא נבדל מעדר הקרוסאוברים השוטף את כבישי ישראל בזכות עיצוב שונה ורענן. עד עתה שווק הטורס עם מנוע טורבו בנזין בלבד, ועתה מצטרף אליו טורס היברידי עם הנעה היברידית אמיתית מתקדמת שפותחה בשיתוף BYD.

החידוש בטורס ההיברידי הוא כמובן מערכת ההנעה, המשלבת מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר המפיק 150 כ"ס יחד עם מנוע חשמלי המפיק 177 כ"ס.  מנוע הבנזין מפעיל גנרטור בהספק של 130 כ"ס המטעין את הסוללה.

שילוב המערכות מביא לכך שבמהירות נמוכה יעשה הטורס ההיברידי שימוש במנוע החשמלי. תחת עומס יכנס לפעולה הגנרטור שיספק אנרגיה לסוללה, ובמהירויות גבוהות יכנס לפעולה גם מנוע הבנזין, כך שבפועל קיימים תשעה שילובים שונים של הנעה. אם זה נראה לכם מורכב, הנהג לא צריך לעשות דבר אלא לתת למחשב הרכב לקבוע את צורת ההנעה הנכונה. עבור הנהג בחירת צורת ההנעה שקופה.


KGM טורס היברידי. צילום רונן טופלברג

העיצוב החיצוני והפנימי של הטורס ההיברידי זהה לזה של מתיחת הפנים של הטורס, עם החזית המזוהה של דגמי KGM החדשים, וכך גם תא הנוסעים המשלב שני מסכי ''12.3, ותא נוסעים מרווח ונעים. המידות החיצוניות של הטורס לא השתנה עם אורך כולל של 4.7 מטר, רוחב של 1.89 מטר וגובה של 1.72 מטר. בסיס הגלגלים של הטורס עומד על נתון ממוצע של 2.68 מטר בלבד, אולם הודות לתכנון חכם של תא הנוסעים מתקבל תא נוסעים מרווח באופן מפתיע.

נפח תא המטען של הטורס עומד על 599 ליטר, ואם מקפלים את שורת המושבים השניה מתקבל נפח של 1662 ליטר.

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

מס הקנייה על רכבים חשמליים צפוי לעלות

באוצר יגבשו בשבוע-שבועיים הקרובים מתווה למיסוי רכבים חשמליים

רן קידר |

מדינות משרד האוצר בקשר למסים על רכבים חשמליים היא ברורה -  העלאה. המסים על הדלק גבוהים מאוד ואחראים על חלק גדול מההכנסות המדינה ורשות המסים חייבת למצוא תחליף לירידה בהכנסות במקביל לירידה הצפויה ברכישות רכבים על נזין והשימוש בבנזין. מה עושים? התשובה די ברורה - הולכים על מיסוי רכבים חשמליים. זה התחליף הטבעי.

מס נסועה יהיה, השאלה רק מתי - מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות


אלא שבינתיים זה לא צפוי להיכנס לתקציב 2026. משרד האוצר ככל הנראה לא יספיק להרים את המיסוי גם מכיוון שיש קשיים טכניים. ועל רקע זה, מסתמן שיהיו חלופות כמו  העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים. המס כבר עלה אשתקד מ-35% ל-45%, אבל הכוונה כפי שגם אמרו נציגי האוצר היום להביא אותו ל-83%.  סיכוי טוב שגם בתחילת ינואר מס הקנייה יעלה. לא ברור עדיין לכמה.  


ועדת הכספים דנה היום בהארכת הנחת מס הקנייה על רכבים חשמליים - משרד האוצר: "בהעדר מס נסועה יש לקדם מקור תקציבי חלופי לשם הארכתה". זה רמז עבה להעלאת מס קנייה. במהלך הדיון מתחו חברי הוועדה ביקורת על הממשלה נוכח העדר מדיניות ברורה וכך שלקראת סוף השנה עדיין לא גובשה אפילו מדיניות מס ל-2026. יו"ר הוועדה, ח"כ חנוך מילביצקי קרא לממשלה להציג מספרים ברורים על גלגול ההטבה לציבור, והדגיש כי מימון הטבה כזו בעת מלחמה, חייב לגלם הנחה לרכבים שבאפשרות כלל הציבור לרכוש, לא רק בעלי יכולת כלכלית גבוהה. נציגי טסלה טענו כי מלוא ההטבה מגולגלת לצרכן וכי הוזלה משמעותית יותר אפשרית עם מדיניות מס מקלה וארוכת טווח

במשרד האוצר הודו כי יש ירידה באחוזי החדירה של הרכבים בשנת 2025, וציינו כי חלקה קשורה בשינויי מדיניות המס. כן קשרו במשרד בין הארכת ההטבה לקידום מס נסועה, הדגישו כי הארכת ההנחה מס תלויה במציאת מקור תקציבי חלופי, וכי בשבוע הבא יציגו בפני שר האוצר חלופות אפשריות ויביאו אותן בפני הוועדה