"ילד מלווה" - קמפיין בטיחות של 'אור ירוק' ו'פריסבי'
קמפיין חדש של עמותת 'אור ירוק' יחד עם 'פריסבי' ו'קשת' נועד לייצר שינוי התנהגות ההורים באמצעות הילדים
תחום הבטיחות בדרכים הוא אחד המשפיעים ביותר על חיינו, אבל גם כזה שאנחנו הכי אוהבים להדחיק. גם משרד התחבורה ובשמו המלא 'משרד התחבורה והבטיחות בדרכים' ובעיקר העומדת בראשו מעדיפים להתעלם מאחריותם לבטיחות בדרכים. וההתעלמות הזו עולה לנו בדם. בחיי אדם. שנת 2024 היתה שנת שיא במקרי המוות בכבישים עם 440 הרוגים, גידול משמעותי משנת 2023 שגם היא היתה שנת שיא והסתיימה עם 361 הרוגים בכבישים. אז לוואקום שמשאיר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכנסות חברות עסקיות שמחליטות לעשות מעשה, ולהיות המבוגר האחראי ולנסות ולהפחית אפילו במעט את הנתונים הקשים. ואין דרך יותר טובה לחנך את ההורים מאשר באמצעות הילדים.
אחד הקמפיינים המוצלחים בישראל מאז ומעולם היה בנושא שמירת הטבע בשנות ה – 60 "צא לנוף אך אל תקטוף". כרזות היו תלויות בבתי ספר ובגנים, ובזכות הקמפיין המוצלח חזרו ללבלב ולשגשג מנינים רבים של צמחים שהיו על סף הכחדה.
באופן דומה מנסים עכשיו בעמותת 'אור ירוק' ובשיתוף 'פריסבי' לייצר קמפיין לטובת בטיחות בדרכים, באמצעות הילדים. קמפיין "ילד מלווה" שיוצא לדרך הוא יוזמה חברתית חינוכית שמטרתה לייצר שינוי בדפוסי התנהגות, בדברים הקטנים והמשמעותיים ביותר.
במסגרת הקמפיין תשיק מיד לאחר הפסח עמותת 'אור ירוק' את הפעילות במאות בתי ספר יסודיים, ובהשתתפות עשרות אלפי ילדים. הילדים יעברו מערכי שיעור חוויתיים בסופם יקבלו תעודת "ילד מלווה". מערכי השיעור יתמקדו בשאלות פשוטות, האם כולם חגורים? האם הסלולרי מונח בצד? האם הילדים חגורים נכון ובהתקן המתאים ועוד. הילדים הופכים מסטטוס של "נוסעים" לסטטוס של "שותפים ונאמני בטיחות פעילים.
- פרויקט הגמר של תלמידי 'הבצפר': קמפיין להעלאת מודעות להסחות דעת בזמן נהיגה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פריסבי, יבואנית מגוון מותגי רכב לישראל משתתפת בנוסף למימון של כ 2.5 מיליון ₪ למיזם, ותזמין את הילדים להגיע לאולמות התצוגה ולקבל שלט לרכב "ילד/ה מלווה" בדומה לשלט "נהג/ת חדש/ה".
עיקרי הדגשים במיזם "ילד מלווה" יהיו בשלושה תחומים עיקריים – ברכב, ברכיבה, בהולכי רגל:
- ברכב המיקוד יהיה בתחום חגורות בטיחות, הימנעות משימוש בסלולרי, הפסקת שיחות מסיחות דעת.
- להולכי רגל המיקוד יהיה 'לא חוצים לבד עד גיל 9', קשר עין עם הנהג לפני חצית כביש, ללא אזניות המנתקות אותך מהנעשה בכביש, וללא טלפון סלולרי.
- ברכיבה המיקוד יהיה בתחום ציוד מיגון, קסדה (שמפחית כ 85% מפגיעות הראש), מחזירי אור, ורכיבה בשבילים יעודיים בלבד.
הפרוייקט צפוי להגיע עוד השנה לעשרות אלפי תלמידים ברחבי הארץ, ויש לקווח שאת תוצאותיו נראה כבר השנה.
- ריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
טויוטה (יצרן)טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית
טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים.
במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.
טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- סיכום ינואר - נובמבר 291,617 כלי רכב חדשים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)
הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).
