סיפיה
צילום: DMS Andy

סיפיה וויז'ן מזנקת 20%: מעגנת את השת"פ עם מובילאיי בחוזה

מובילאיי תוכל להשתמש באופן לא בלעדי בטכנולוגיית ניטור הנהג בפנים הרכב של סיפיה בדור הבא של שבב ה-Eye Q שלה, לו מטרה זהה. סיפיה תקבל תמורה בגין כל זכייה במכרז מול יצרנית רכב או ספקית Tier-1, כמו גם חלוקת הכנסות על כל התקנה ותמורה על שירותי תחזוקה מול הלקוחות
איתי פת-יה |

חברת סיפיה וויז'ן 0% (Cipia), לשעבר אייסייט טכנולוגיות (Eyesight Technologies) קופצת במסחר בכ-20% עם הדיווח על עיגון שיתוף הפעולה עם מובילאיי. סיפיה מפתחת מערכת לניטור הנהג בפנים הרכב והתראה במקרים של עייפות, ואילו מובילאיי מפתחת מערכות עזר לנהג לנהיגה בטוח תוך ניטור של סביבת הרכב מבחוץ (וכן עובדת על ליידאר לרכב אוטונומי).

שיתוף הפעולה בין השתיים ידוע למשקיעים זה כמה חודשים, מלקראת הנפקתה של סיפיה בתל אביב שנעשתה באוקטובר, ואילו עתה הדבר כאמור עוגן בהסכם. התכנה של סיפיה לנהגים פרטיים נקראת Driver Sense והפתרון הקיים של מובילאיי לניטור נהגים בפנים הרכב הוא מערכת ה-Eye Q. הטכנולוגיה של הראשונה תשולב במערכת של השניה תחת רישיון שימוש לא בלעדי בטכנולוגיה, ולא מדובר בפיתוח של מוצר משותף.

אם תרצה, מובילאיי תוכל למכור ליצרניות רכב וספקיות Tier-1 מערכת Eye Q שכוללת טכנולוגיה של ה-Driver Sense, זאת בתמחור שתקבע בעצמה. סיפיה תהיה אחראית על ההתאמה לדגם הרכב הספציפי, ובמשך שנתיים לאחר תחילת הייצור עבורו גם תספק שירותי תמיכה. בגין המשך התקשרות בשירותי תמיכה נוספים תקבל סיפיה תמורה נוספת בסכומים לא מהותיים.

היה ומובילאיי תזכה במכרזים מול יצרניות הרכב והספקיות Tier-1 לאספקת מערכת ה-Eye Q בגרסתו הבאה הכוללת את הטכנולוגיה של סיפיה, מדובר יהיה באבן דרך המזכה אותה בתמורה. כמו כן סוכם על מודל חלוקת הכנסות, בגין כל מערכת שכוללת את הטכנולוגיה של סיפיה שתותקן ברכב בהצלחה, זו תקבל תמורה מינימלית שקבעו הצדדים. הסכום עצמו לא נחשף בדיווח.

"השילוב בין המערכות מציע להערכת החברה פתרון בעלויות נמוכות יחסית למוצרים אחרים הקיימים בשוק ועשוי לאפשר לחברה להגיע לנתחי שוק משמעותיים יותר", נכתב בתשקיף. "למועד התשקיף המוצר המשולב משתתף בשלושה מכרזים של יצרניות רכב וכן ארבעה לקוחות נוספים (יצרניות וספקיות) רכשו ערכות הערכה במסגרת פרויקטי הוכחת יכולת".

בהנפקה בנובמבר סיפיה וויז'ן גייסה כ-68 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-346 מיליון שקל אחרי הכסף. בסיפיה צופים שהשנה כל הדגמים לגביהם נחתמו חוזים (בנפרד משיתוף הפעולה עם מובלאיי) יעברו לייצור סדרתי. צפי ההכנסות מהסכמים חתומים לאורך חיי הפרויקט מסתכם בכ-80 מיליון דולר. במחצית הראשונה של 2021 הכניסה החברה 2.6 מיליון דולר, בעוד בתקופה המקבילה ב-2020 הכניסה 0.86 מיליון דולר בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).