"יש לנו צבר הזמנות של מאות מיליוני שקלים; הבעיה היא הייצור"
"בלוס אנג'לס לדוגמא, עם ארבעה מיליון תושבים ושימוש מאסיבי ברכבים, יש לנו מספר פרויקטים. מנוע הצמיחה העיקרי הוא חדירה לטריטוריות נוספות. המוצר שלנו נחשב למוביל טכנולוגי ברמה הגלובלית, יש מעט מאוד חברות שיודעת לתת את היצע התוכנות שאנחנו מספקים במערכות האלה", כך אומר מנכ"ל יוטרון חיים שני בראיון לביזפורטל. השבוע החברה חתמה על הסכם של הקמת חניון אוטונומי בקנדה. סך התמורה הצפויה לחברה מסתכמת בכ-14 מיליון שקל ולדברי שני: "קנדה מעט שונה ממקומות אחרים שאנחנו עובדים בהם, בגלל הטמפרטורות הנמוכות, ותופעות נוספות של חורף כמו רכבים עם הרבה שלג ומלחים, המערכת אמורה להתמודד עם בעיות של קורוזיה חזקה וחלודה". "כל פעם אנחנו בודקים מטרופולין אחר, וכאשר חושבים שהוא מתאים, החברה מתחילה תהליכים של שיווק, מכירה, וכן יזמות ואדריכלות. אלה דברים שלוקחים הרבה זמן, אז מן הסתם כשנכנסנו לשוק כמו קנדה לקחנו את הדברים הללו בחשבון. תהליך מכירה נמשך בהגדרה כשנתיים, והחברה בתוך תהליכים כאלה תקופה ארוכה – בודקים התאמה ומבצעים התאמות טכניות ללקוח". חברת יוטרון 0.21% שפועלת בתחום החניות והמחסנים האוטונומיים, ונשלטת על ידי קרן פימי (44.3%) ובידי המנכ"ל והמייסד חיים שני (19.4%) הונפקה במרץ 2019 בבורסה בת"א. היא למעשה פוצלה מחברת יוניטרוניקס -1.22% , כאשר קרן פימי נכנסה לתמונה - במטרה למקד את פעילויות החברה. מניית החברה נסחרת היום לפי תמורת 8.9 שקלים, המשקף שווי שוק של 183 מיליון שקל. מניית החברה רשמה עליה שנתית של 12.4%, ובשלושת חודשים האחרונים קפצה ב-19%. היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן "בחציון הראשון של 2021 החברה מכרה את כל המחזור של שנת 2020". הוא מסביר. "ישנה עלייה משמעותית במכירות - אבל המכירות הן לא הבעיה, יש לנו צבר הזמנות מאוד גדול, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הבעיה היא יכולות הייצור. אמנם בשנים האחרונות רשמנו עלייה משמעותית בקצב הייצור, אך בהתאם לקצב ההזמנות, נהיה חייבים להמשיך לראות איך אנחנו מגדילים את הייצור". עם זאת, צריך לזכור שמדובר עדיין על מכירות קטנות. במספרים מדובר על 16.6 מיליון שקל בחצי השנה הראשונה של 2021 לעומת 7.8 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד. החברה עברה לרווח תפעולי של 6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל אשתקד. החברה גם עברה לרווח נקי של 3.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 20.7 מיליון שקל אשתקד. נשמע מבטיח, אך אתם לא מחזיקים במפעל - איך תעמדו בביקושים? "אמנם אין לנו מפעלים, אבל אנחנו עובדים עם קבלני משנה בכמה מדינות - מזרח אירופה, ארה"ב ומקסיקו. בכל המדינות האלה החברה נמצאת בהסכמי ייצור. ובכל מדינה יש אנשים שלנו שמבצעים בקרות איכות". אז תגדילו את שיתופי הפעולה עם קבלני המשנה? "מרבית קבלני המשנה שהתקשרנו איתם בתקופה האחרונה מסוגלים לגדול, ואין לנו צורך בעוד קבלנים. למרביתם יש את היכולות לייצר פי שתיים ופי שלוש מהתפוקה הנוכחית, כך שאין צורך לגייס קבלנים נוספים". אז מה זו בכלל חניה אוטומטית? "הפתרון שפיתחנו פשוט מאוד - הנהג נוגע ברכב ונוסע אתו לאיזשהו חדר יחסית גדול, הדלת נפתחת בצורה אוטומטית והוא נכנס עם הרכב פנימה. הנהג משאיר את הרכב בתוך החדר ויוצא החוצה. ברגע שהנהג יוצא החוצה המערכת מתחילה לעבוד, היא מודדת את המידות של הרכב ושולחת רובוט שנוסע מתחת לרכב ומאתר את הגלגלים של הרכב ואוחז בהם, מרים אותם טיפה ונוסע עם האוטו, עם מערכת שינוע כמו מעליות או קרוניות – הרובוט עולה כל פעם על אלמנט אחר בעזרתו הוא מחנה את הרכב. פיתחנו גם אפליקציה למנויים באמצעותה הלקוח יכול לבצע את כל הפעולה בעזרת האפליקציה, אבל אפשר לתפעל את זה גם בלעדיה". "בנוסף, למערכת יש אפשרות להטעין רכבים חשמליים - במידה והנהג סימן שהוא מעוניין בטעינה של הרכב, למערכת יש מצלמה שמזהה את פתח הטעינה של הרכב,, והרובוט מכניס את הידית טעינה ומבצע טעינה". זה כמובן מיועד לשוק הרכבים החשמליים "ברוב החניונים שלנו בצפון אמריקה יש אחוז מסוים של חניות שמיועדות לטעינה חשמלית, יש רגולציה בחלק גדול מהטריטוריות בצפון אמריקה, לפיה לא ניתן להתקין חניון חדש אם אין בו כמות מסוימת של עמדות טעינה חשמליות". מרבית המכירות שלכם בצפון אמריקה – האם אתם פונים לשווקים נוספים? והאם תפעלו גם בישראל? "בישראל, אלקטרה חניה מייצגים את קו המוצרים שלנו, אנחנו לא עובדים מול לקוחות בישראל – אלקטרה חניה רוכשים את המערכות שלנו ומפעילים אותן. אנחנו כרגע פועלים רק בצפון אמריקה, וגם זה בקושי. אנחנו כל הזמן נכנסים לטריטוריות חדשות, יש לנו מגבלות של עמידה בביקושים – אז עד לאחרונה עבדנו עם 7 אזורים בתוך ארה"ב, ועכשיו הוספנו גם את קנדה. זה תהליך שלוקח לנו הרבה מאוד זמן, כל טריטוריה כזו היא יותר גדולה מישראל". כאמור, שני הוא גם המייסד של חברת יוניטרוניקס -1.22% הציבורית, שנסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 334 מיליון שקל, אותה הקים בסוף שנות ה-80, שפעלה גם היא בתחום החניונים והמחסנים האוטונומיים, עד שקרן פימי של ישי דוידי נכנסה לתמונה ב-2016, והחליטה יחד עם שני לפצל את החברות כמהלך אסטרטגי. "בתוך יוניטרוניקס היו שלוש פעילויות של מערכות אוטומציה לפני הפיצול. נכון לכעת פימי ואני מחזיקים ביחד ב-70% מיוניטרוניקס. הפעילויות פוצלו כדי לאפשר מיקוד בכל אחת מהחברות". אומר שני. אז אין לכם כל-כך מתחרים בארץ, מי המתחרים שלכם בחו"ל? "בשוק האמריקאי יוטרון היא השחקן המוביל במחוז של החניה האוטומטית. יש גם חברה שנקראת רובוטיק פארקינג, שפועלת בתחום הזה. המערכת שלנו יותר מתקדמות משלהם בהרבה היבטים". איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים מהיום? "אנחנו מנסים להפוך להיות השחקן המוביל, או בין השחקנים המובילים בעולם לא רק בארה"ב. החזון שלנו הוא שלא יהיה יזם בארה"ב שיחליט שהוא רוצה להקים מערכת אוטומטית ולא יפנה אלינו, ואני חושב שאנחנו מתקרבים לשם. מכאן והלך, חובת ההוכחה היא עלינו".
- 7.בני 31/12/2021 05:26הגב לתגובה זומחזור המכירות קטן מאוד פחות ממליון דולר בחודש. יש המון חברות המספקות חניה אוטומטית. לפי דעתי קצב החדירה שלהם לשווקים נמוך מאוד
- 6.לימור 30/12/2021 21:27הגב לתגובה זוומישהו בזמן האחרון החל לאסוף כאילו אין מחר. לא ברור למה.
- 5.יוסי 30/12/2021 08:28הגב לתגובה זוקטנים ואת זה הם בקושי מייצרים...אז למה החברה הזאת שווה 180 מיליון ש''ח בבורסה ?
- 4.בונסו 29/12/2021 21:13הגב לתגובה זובטוח יש חברה יפנית או גרמנית שמייצרת בעצמה טכנולוגיה כזו
- 3.שידעו לשמר עובדים קודם כל.... (ל"ת)אהה 29/12/2021 18:33הגב לתגובה זו
- 2.העבר את הייצור לאפריקה יש שם אנשים צעירים משכילים 29/12/2021 11:40הגב לתגובה זוהעבר את הייצור לאפריקה יש שם אנשים צעירים משכילים שמשוועים לעבודת ייצור טכנולוגית יותר מכך אם תבקש סיוע במיבני תעשיה אני אדע לארגן לך את כל הנדרש אפריקה היא העתיד ובמיוחד הצעירים יתרונות נוספים אנגלית שפה עיקרית ובנוסף העדפה מיסויית לשוק הצפון אמריקאי למעשה פטור ממיסים. בכל עזרה [email protected] מפעלים תעשייתיים באפריקה.
- 1.קובי 29/12/2021 09:47הגב לתגובה זורגליים על הקרקע לא מוכר סיפורים. בהצלחה !

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 1.52%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

אל על מזנקת 4.7% בית שמש 3% - ת"א 90 עובר לעליות
אחרי מגמה שלילית מהפתיחה מדד ת"א 90 נצבע בירוק נתמך בעליות באל על ובמניות הביטחוניות; מניות הביטוח עדיין מתממשות; במקביל, המתיחות בין רוסיה לנאט"ו מחריפה עם חדירת רחפנים לפולין, בעוד איראן ו־IAEA מנסות לייצב את החזית הגרעינית
המסחר ביום שאחרי התקיפה הישראלית בקטאר שהחל במגמה שלילית רוחבית, עובר למגמה מעורבת כשת"א 35 יורד כ-0.3%, לעומתו ת"א 90 עולה 0.2%.
במבט על הסקטורים
המרכזיים הירידות גם מתמתנות, מדד הבנקים בירידה של 0.1%, ומדד הביטוח ומד על ירידה של 1%. מי שבולטות לחיוב הן המניות הביטחוניות, אולי דווקא כמו שמצופה מהן.
בנק ישראל פרסם תחזיות לפיהן תהיה אינפלציה מתונה יחסית, ריבית בירידה וצמיחה גבוהה. הבורסה, מתמחרת אופטימיות וציפייה לסיום המלחמה ולתקופת שגשוג. אלא
שצמיחה גבוהה ומהירה לא משתלבת עם ריבית נמוכה ולרוב גם לא עם ירידה באינפלציה. האם התחזיות של בנק ישראל להורדת ריבית ולצמיחה מוגזמות? כל השאלות והתשובות שחשוב
לכם לדעת
השוק עלה אתמול על
חדשות התקיפה, אך הבוקר מתגברים הדיווחים כי אולי התקיפה לא השיגה את היעדים שקיוו להם במערכת הביטחון. ומה קורה בקטאר? הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו. היא גם יכולה במישרין או דרך
פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בכוח שלה וברצון לנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יקבלו יותר כוח, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון. קטאר נגד ישראל; ישראל נגד חמאס - תמונת מצב ומה צפוי להמשך?
ואם מדברים על אירועים גיאופוליטיים, אתמול רחפנים רוסיים חדרו לפולין, והמתיחות הגיאופוליטית מסלימה: נאט"ו בכוננות, נמלי תעופה נסגרו; היום דווח כי ראש ממשלת פולין דונלד טוסק הצהיר כי פולין ביקשה מנאט"ו להפעיל את סעיף 4 של הברית, סעיף שמאפשר התייעצות דחופה בין החברות כאשר אחת מהן מרגישה שאיום נשקף לביטחונה או לשלמותה הטריטוריאלית, לאחר שמטוסי נאט"ו הוזנקו כדי להתמודד עם חדירת כטב"מים רוסים למרחב האווירי של פולין, וברקע נשקלת אפשרות לחזק את מערך ההגנה האווירית באזור. האירועים מסמנים החרפה חמורה במתיחות בין רוסיה לנאט"ו, כאשר פולין מדגישה שמדובר בהפרה ישירה ומסוכנת של ריבונותה. מה מחפשת רוסיה בפולין ואיך זה משפיע על החברות הביטחוניות (גם בישראל)? בכתבה כאן - רחפנים רוסיים חדרו לפולין: עוד דלק למניות הביטחון
- ברן זינקה 15%, נאוויטס 9% - ת״א 125 המריא 1.7% אחרי תקיפת צמרת חמאס בקטאר
- אל על ונאוויטס ירדו, נובה זינקה ב-4.3%; מניות הנדל"ן עלו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד בנאט"ו הגזרה מתחממת, באיראן הגזרה מתקררת. על פי דווחים, איראן וה-IAEA חתמו אתמול על הסכם טכני במצרים שמייצר מסגרת לחידוש שיתוף הפעולה וביקורות גרעיניות, במאמץ לבלום הליך סנקציות מתמשך מצד ברית המעצמות. יחד עם זאת, הקיום הפורמלי של הסכם זה תלוי בהמשך תנודות בשטח, במיוחד אם יוחזרו סנקציות, והאופן שבו תתבצע הפיקוח בפועל.