"יש לנו צבר הזמנות של מאות מיליוני שקלים; הבעיה היא הייצור"
"בלוס אנג'לס לדוגמא, עם ארבעה מיליון תושבים ושימוש מאסיבי ברכבים, יש לנו מספר פרויקטים. מנוע הצמיחה העיקרי הוא חדירה לטריטוריות נוספות. המוצר שלנו נחשב למוביל טכנולוגי ברמה הגלובלית, יש מעט מאוד חברות שיודעת לתת את היצע התוכנות שאנחנו מספקים במערכות האלה", כך אומר מנכ"ל יוטרון חיים שני בראיון לביזפורטל. השבוע החברה חתמה על הסכם של הקמת חניון אוטונומי בקנדה. סך התמורה הצפויה לחברה מסתכמת בכ-14 מיליון שקל ולדברי שני: "קנדה מעט שונה ממקומות אחרים שאנחנו עובדים בהם, בגלל הטמפרטורות הנמוכות, ותופעות נוספות של חורף כמו רכבים עם הרבה שלג ומלחים, המערכת אמורה להתמודד עם בעיות של קורוזיה חזקה וחלודה". "כל פעם אנחנו בודקים מטרופולין אחר, וכאשר חושבים שהוא מתאים, החברה מתחילה תהליכים של שיווק, מכירה, וכן יזמות ואדריכלות. אלה דברים שלוקחים הרבה זמן, אז מן הסתם כשנכנסנו לשוק כמו קנדה לקחנו את הדברים הללו בחשבון. תהליך מכירה נמשך בהגדרה כשנתיים, והחברה בתוך תהליכים כאלה תקופה ארוכה – בודקים התאמה ומבצעים התאמות טכניות ללקוח". חברת יוטרון 0% שפועלת בתחום החניות והמחסנים האוטונומיים, ונשלטת על ידי קרן פימי (44.3%) ובידי המנכ"ל והמייסד חיים שני (19.4%) הונפקה במרץ 2019 בבורסה בת"א. היא למעשה פוצלה מחברת יוניטרוניקס 0% , כאשר קרן פימי נכנסה לתמונה - במטרה למקד את פעילויות החברה. מניית החברה נסחרת היום לפי תמורת 8.9 שקלים, המשקף שווי שוק של 183 מיליון שקל. מניית החברה רשמה עליה שנתית של 12.4%, ובשלושת חודשים האחרונים קפצה ב-19%. היום בשעה 19:00 בקורס ללימודי שוק ההון של ביזפורטל - האם התמחור של אמזון יקר? למה חשוב להשקיע במניות, איך עושים זאת וגם - פיקדונות, אגרות חוב או קרנות נאמנות סולידיות - מה עדיף? להצטרפות לשיעור לחצו כאן "בחציון הראשון של 2021 החברה מכרה את כל המחזור של שנת 2020". הוא מסביר. "ישנה עלייה משמעותית במכירות - אבל המכירות הן לא הבעיה, יש לנו צבר הזמנות מאוד גדול, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הבעיה היא יכולות הייצור. אמנם בשנים האחרונות רשמנו עלייה משמעותית בקצב הייצור, אך בהתאם לקצב ההזמנות, נהיה חייבים להמשיך לראות איך אנחנו מגדילים את הייצור". עם זאת, צריך לזכור שמדובר עדיין על מכירות קטנות. במספרים מדובר על 16.6 מיליון שקל בחצי השנה הראשונה של 2021 לעומת 7.8 מיליון שקל בחציון המקביל אשתקד. החברה עברה לרווח תפעולי של 6.6 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 1.8 מיליון שקל אשתקד. החברה גם עברה לרווח נקי של 3.1 מיליון שקל לעומת הפסד של 20.7 מיליון שקל אשתקד. נשמע מבטיח, אך אתם לא מחזיקים במפעל - איך תעמדו בביקושים? "אמנם אין לנו מפעלים, אבל אנחנו עובדים עם קבלני משנה בכמה מדינות - מזרח אירופה, ארה"ב ומקסיקו. בכל המדינות האלה החברה נמצאת בהסכמי ייצור. ובכל מדינה יש אנשים שלנו שמבצעים בקרות איכות". אז תגדילו את שיתופי הפעולה עם קבלני המשנה? "מרבית קבלני המשנה שהתקשרנו איתם בתקופה האחרונה מסוגלים לגדול, ואין לנו צורך בעוד קבלנים. למרביתם יש את היכולות לייצר פי שתיים ופי שלוש מהתפוקה הנוכחית, כך שאין צורך לגייס קבלנים נוספים". אז מה זו בכלל חניה אוטומטית? "הפתרון שפיתחנו פשוט מאוד - הנהג נוגע ברכב ונוסע אתו לאיזשהו חדר יחסית גדול, הדלת נפתחת בצורה אוטומטית והוא נכנס עם הרכב פנימה. הנהג משאיר את הרכב בתוך החדר ויוצא החוצה. ברגע שהנהג יוצא החוצה המערכת מתחילה לעבוד, היא מודדת את המידות של הרכב ושולחת רובוט שנוסע מתחת לרכב ומאתר את הגלגלים של הרכב ואוחז בהם, מרים אותם טיפה ונוסע עם האוטו, עם מערכת שינוע כמו מעליות או קרוניות – הרובוט עולה כל פעם על אלמנט אחר בעזרתו הוא מחנה את הרכב. פיתחנו גם אפליקציה למנויים באמצעותה הלקוח יכול לבצע את כל הפעולה בעזרת האפליקציה, אבל אפשר לתפעל את זה גם בלעדיה". "בנוסף, למערכת יש אפשרות להטעין רכבים חשמליים - במידה והנהג סימן שהוא מעוניין בטעינה של הרכב, למערכת יש מצלמה שמזהה את פתח הטעינה של הרכב,, והרובוט מכניס את הידית טעינה ומבצע טעינה". זה כמובן מיועד לשוק הרכבים החשמליים "ברוב החניונים שלנו בצפון אמריקה יש אחוז מסוים של חניות שמיועדות לטעינה חשמלית, יש רגולציה בחלק גדול מהטריטוריות בצפון אמריקה, לפיה לא ניתן להתקין חניון חדש אם אין בו כמות מסוימת של עמדות טעינה חשמליות". מרבית המכירות שלכם בצפון אמריקה – האם אתם פונים לשווקים נוספים? והאם תפעלו גם בישראל? "בישראל, אלקטרה חניה מייצגים את קו המוצרים שלנו, אנחנו לא עובדים מול לקוחות בישראל – אלקטרה חניה רוכשים את המערכות שלנו ומפעילים אותן. אנחנו כרגע פועלים רק בצפון אמריקה, וגם זה בקושי. אנחנו כל הזמן נכנסים לטריטוריות חדשות, יש לנו מגבלות של עמידה בביקושים – אז עד לאחרונה עבדנו עם 7 אזורים בתוך ארה"ב, ועכשיו הוספנו גם את קנדה. זה תהליך שלוקח לנו הרבה מאוד זמן, כל טריטוריה כזו היא יותר גדולה מישראל". כאמור, שני הוא גם המייסד של חברת יוניטרוניקס 0% הציבורית, שנסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 334 מיליון שקל, אותה הקים בסוף שנות ה-80, שפעלה גם היא בתחום החניונים והמחסנים האוטונומיים, עד שקרן פימי של ישי דוידי נכנסה לתמונה ב-2016, והחליטה יחד עם שני לפצל את החברות כמהלך אסטרטגי. "בתוך יוניטרוניקס היו שלוש פעילויות של מערכות אוטומציה לפני הפיצול. נכון לכעת פימי ואני מחזיקים ביחד ב-70% מיוניטרוניקס. הפעילויות פוצלו כדי לאפשר מיקוד בכל אחת מהחברות". אומר שני. אז אין לכם כל-כך מתחרים בארץ, מי המתחרים שלכם בחו"ל? "בשוק האמריקאי יוטרון היא השחקן המוביל במחוז של החניה האוטומטית. יש גם חברה שנקראת רובוטיק פארקינג, שפועלת בתחום הזה. המערכת שלנו יותר מתקדמות משלהם בהרבה היבטים". איפה אתה רואה את החברה בעוד 5 שנים מהיום? "אנחנו מנסים להפוך להיות השחקן המוביל, או בין השחקנים המובילים בעולם לא רק בארה"ב. החזון שלנו הוא שלא יהיה יזם בארה"ב שיחליט שהוא רוצה להקים מערכת אוטומטית ולא יפנה אלינו, ואני חושב שאנחנו מתקרבים לשם. מכאן והלך, חובת ההוכחה היא עלינו".
- 7.בני 31/12/2021 05:26הגב לתגובה זומחזור המכירות קטן מאוד פחות ממליון דולר בחודש. יש המון חברות המספקות חניה אוטומטית. לפי דעתי קצב החדירה שלהם לשווקים נמוך מאוד
- 6.לימור 30/12/2021 21:27הגב לתגובה זוומישהו בזמן האחרון החל לאסוף כאילו אין מחר. לא ברור למה.
- 5.יוסי 30/12/2021 08:28הגב לתגובה זוקטנים ואת זה הם בקושי מייצרים...אז למה החברה הזאת שווה 180 מיליון ש''ח בבורסה ?
- 4.בונסו 29/12/2021 21:13הגב לתגובה זובטוח יש חברה יפנית או גרמנית שמייצרת בעצמה טכנולוגיה כזו
- 3.שידעו לשמר עובדים קודם כל.... (ל"ת)אהה 29/12/2021 18:33הגב לתגובה זו
- 2.העבר את הייצור לאפריקה יש שם אנשים צעירים משכילים 29/12/2021 11:40הגב לתגובה זוהעבר את הייצור לאפריקה יש שם אנשים צעירים משכילים שמשוועים לעבודת ייצור טכנולוגית יותר מכך אם תבקש סיוע במיבני תעשיה אני אדע לארגן לך את כל הנדרש אפריקה היא העתיד ובמיוחד הצעירים יתרונות נוספים אנגלית שפה עיקרית ובנוסף העדפה מיסויית לשוק הצפון אמריקאי למעשה פטור ממיסים. בכל עזרה [email protected] מפעלים תעשייתיים באפריקה.
- 1.קובי 29/12/2021 09:47הגב לתגובה זורגליים על הקרקע לא מוכר סיפורים. בהצלחה !
בורסה, משקיעים (AI)להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה
על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009
הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P.
בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.
אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.
השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.
- בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?". כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגנובה קופצת 4%, נייס יורדת 1.4%; מגמה חיובית בבורסה
המשקיעים מגיבים להתפתחויות מעבר לים, בשילוב עם הארביטרז' החיובי כאשר המדדים פתחו בעליות; נתוני המאקרו מחזקים את האפשרות להורדת ריבית בפגישה הבאה של בנק ישראל
חדשות משמעותיות רגע לפני פתיחת שבוע המסחר בישראל: שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט, אמר הבוקר כי ארצות הברית וסין הגיעו למסגרת מוסכמת לקראת הסכם סחר, שתידון ותקבל חותמת רשמית רק במפגש הקרוב בין הנשיא דונלד טראמפ לנשיא סין שי ג’ינפינג. בבסיס ההבנות עומדים
נושאים רגישים כמו ייצוא טכנולוגיה, סחר במתכות ומינרליים נדירחפ, פנטניל, ורכישות חקלאיות, תחומים שהיו בלב המחלוקת בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם. לפי בסנט, השיחות היו “בנויות, רחבות היקף ומוצלחות במיוחד”, מה שמעיד על רצון הדדי להתקרבות אחרי תקופה ארוכה של מתיחות.
עם זאת חשוב לסייג כי גם בעבר אמרו לנו שיש התקדמות בהסכם הסחר בין ארה"ב לסין ולבסוף כל מה שהסכימו עליו הצדדים הוא דחייה של הדד ליין. בכל מקרה, ההתקדמות היא חדשות טובות, וזה גם יבטא ככל הנראה פתרון בתחום השבבים לטובת החשקניות בתחום, גם החברות הישראליות. הרחבה: שר האוצר האמריקאי: ארה"ב וסין הגיעו למסגרת הסכם סחר - הפרטים יידונו בפסגה בין טראמפ לשי
חזרה לשוק המקומי אך עדיין בהקשר של טראמפ, עם הדרישה האחרונה שלו מחמאס, לפיה על ארגון הטרור להחזיר בתוך 48 שעות את גופות החטופים המתים או “יגיעו פעולות מצד מדינות המעורבות”, נפתח פתח למכשול אפשרי בכל תהליך התקדמות הזה. הדרישה הזו מצביעה על מתיחות במחויבות של חמאס לשלב הבא, וגם אם יש מעט התקדמות, ההתעקשות מעלה סימני שאלה בנוגע לנכונותה להיכנס להסכם רחב יותר. במילים אחרות, אי הוודאות עדיין שוררת בהקשר של הגזרה הדרומית. ובאותו נושא, גם הגזרה הצפונית לא רגועה כאשר בסוף השבוע עלו דיווחים על תקיפות בלבנון.
אחד הנעלמים במשוואה של המשקיעים הוא האם הריבית תרד בהחלטה הקרובה. בעוד שמרבית הנתונים תומכים בהורדת ריבית כבר בנובמבר, נכון להיום עדיין יש אי וודאות סביב המלחמה. מה שכן, עבור הישראלים המלחמה בעזה לא השפיעה יותר מדי על הרגלי הצריכה של הישראליים, ולכן בעת היציאה מהמלחמה לא נראה שיש גל ביקושים שמגיע אחריה. על פי הסקירה השבועית של לידר, נתוני כרטיסי האשראי לא מראים עלייה חדה בצריכה, מכירות הדירות נותרו ברמה נמוכה, והתחזיות לצמיחה ממשיכות להיות מתונות, סביב 3.8% בלבד לשנת 2026. בלידר מציינים כי כוח הקנייה של הציבור נפגע מהעלאות המע"מ והקפאת השכר, ולכן גם אם יופיע גל ביקוש, הוא צפוי להתמקד בעיקר בתיירות לחו"ל ולא בצריכה מקומית. בהיעדר אינפלציית ביקושים מובהקת, הסביבה המאקרו כלכלית תומכת בהמשך הורדות ריבית בחודשים הקרובים.
- הדולר יורד מול השקל; איזה מטבעות התחזקו הכי הרבה מולו מתחילת השנה?
- חברה לישראל עלתה 5%, חלל נפלה 10.5%; סגירה חיובית בת"א
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד בהקשר הריבית זה שוק התעסוקה. הנתונים מצביעים על ירידה של 7.2% לעומת אוגוסט, בעיקר בקרב נשים וצעירים כשהשיפור נזקף לחזרת מפוטרי הקיץ לעבודה ומההכרה בזכאות לחל"ת ממבצע "עם כלביא"; אבל בשירות התעסוקה מזהירים: חזרת המילואימניקים עלולה לשנות את המגמה. שוק העבודה מאפשר לבנק ישראל עוד מרווח תמרון מספר דורשי העבודה ירד בספטמבר ב-7.2% - בעיקר בקרב נשים וחרדים
