טופ גאם רוכשת חברה קנדית ב-41 מיליון דולר

הרכישה כוללת תשלום מיידי ותשלום מותנה ביצועים, ומיועדת לחזק את נוכחות טופ גאם בצפון אמריקה ולהאיץ את צמיחתה בשוק תוספי התזונה

אביחי טדסה |

טופ גאם טופ גאם 1.24%   הפועלת בשוק תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, חתמה על הסכם לרכישת כל פעילותה העסקית של חברת Island Abbey Nutritionals הקנדית, תמורת סכום של 20 מיליון דולר ועוד תשלום מותנה ביצועים שמוערך בכ-21 מיליון דולר, בהתאם למודל Earn Out מוסכם. 


מכירות Island Abbey צמחו בשנת 2024 בשיעור של כ-47% לסך של כ-20 מיליון דולר, וצפויות להמשיך ולצמוח בשיעורים גבוהים אף יותר בשנת 2025. רווחיותה הגולמית של Island Abbey הסתכמה בשנת 2024 ב כ-20%, ואף היא צפויה לגדול משמעותית בשנת 2025. בהתאם, גם ה-EBITDA המתואם צמח בשיעור ניכר של כפי 5, והוא צפוי להמשיך ולצמוח בשיעור דומה גם בשנת 2025. נכון למועד החתימה, מעסיקה Island Abbey כ-95 עובדים הצפויים כולם להמשיך ולעבוד בחברה. צוות ההנהלה, לרבות המנכ"ל, מחזיקים בניסיון ניהולי רב שנים בתעשיית מוצרי הצריכה בכלל, ותוספי התזונה בפרט, והם ימשיכו להוביל את הפעילות הנרכשת ויהוו חלק מהצוות הניהולי של טופ גאם.


תמורת הרכישה תשלם טופ גאם סך של 20 מיליון דולר, מתוכם 15 מיליון ישולמו בעת השלמת העסקה וסך נוסף של 5 מיליון ישולם בחלוף שנה ממועד השלמת העסקה. בנוסף, העסקה כוללת תשלום מותנה ביצועים שישולם בתחילת שנת 2026 בגין ביצועי שנת 2025, ועשוי להגיע על פי תחזית המכירות הנוכחית, לסך של כ-21 מיליון דולר. הרכישה תמומן ממקורותיה העצמיים של החברה, ומקווי האשראי הקיימים הבלתי מנוצלים שלה. העסקה צפויה להיות מושלמת במהלך הרבעון הראשון של שנת 2025, בכפוף לקבלת כל האישורים הרגולטוריים והעסקיים הנדרשים מצדדים שלישיים. על רקע חוסר הבהירות הקיים כיום ביחס לאפשרות להטלת מכסים על מוצרים המיובאים מקנדה לארה"ב, ניתנה לטופ גאם האפשרות להודיע למוכרים עד ליום 5.2.2025 כי אין בכוונתה להשלים את העסקה, ולאחר מכן, לטופ גאם קיימת הזכות לחזור בה מהעסקה עד ליום 31.3.2025, ככל שיוטלו מכסים על מוצריה של Island Abbey המיועדים לשוק האמריקאי, וזאת בכפוף לפיצוי מוסכם בין הצדדים של 1 מיליון דולר.



לטענת החברה, הרכישה מהווה וקטור מרכזי במימוש החזון של טופ גאם והיעדים האסטרטגיים שהציבה – להגדיל באופן משמעותי את היקף פעילותהּ בתחום תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, ולהפוך לחברה בינלאומית מובילה בתחום. הרכישה צפויה להגדיל את קצב ההכנסות השנתי של טופ גאם מעל רף ה-100 מיליון דולר, כ-80% מהם בתחום תוספי התזונה. חברת Island Abbey נוסדה בשנת 2004 בקנדה והינה מהחברות המובילות בצפון אמריקה בתחום פיתוח וייצור של תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי. לחברה מפעל חדש ומתקדם, המשתרע על פני שטח של כ-6,000 מ"ר. הטכנולוגיות בהן נעשה שימוש במפעל, אשר בהקמתו הושקעו עשרות מיליוני דולרים, הן מהמתקדמות והחדשניות בתעשייה, לרבות ייצור סוכריות גומי בתבניות ללא עמילן (Starchless), טכנולוגיית Center-fill, סוכריות קשות (lozenges) וכן יכולות ייצור ואריזה אוטומטית. המפעל עומד בכל התקנים המחמירים הנדרשים לייצור תוספי תזונה.


Island Abbey מפתחת, מייצרת ומשווקת מגוון רחב של תוספי תזונה ללקוחות אסטרטגיים Tier-1 בצפון אמריקה. עם השלמת הרכישה, טופ גאם תגדיל משמעותית את דריסת הרגל שלה בצפון אמריקה, שהינו שוק יעד מרכזי עבורה. בנוסף, הרכישה חושפת את החברה ללקוחות אסטרטגיים מובילים איתם עובדת Island Abbey, ותאפשר עוד לייעל את המערך התפעולי ולתת מענה לצרכי הבּיקבּוק ושרשרת האספקה של לקוחות טופ גאם בצפון אמריקה.


רכישת פעילותה העסקית של Island Abbey יוצרת סינרגיות משמעותיות לפעילותה של טופ גאם במספר תחומים עיקריים: 1. הגדלת מאגר הלקוחות וקרבה גיאוגרפית ללקוחות אסטרטגיים – הרכישה מייצרת אפשרויות מכירה צולבות ("Cross-Selling") במסגרתן תמכור טופ גאם את מוצריה ללקוחותיה האסטרטגיים של Island Abbey, ו-Island Abbey תמכור את מוצריה ללקוחותיה האסטרטגיים של טופ גאם; 2. חיזוק צוות המכירות – צוות המכירות המיומן של Island Abbey בצפון אמריקה יצטרף לצוות המכירות הקיים של החברה, יפתח את הדלת ללקוחות חדשים עימם החברה לא עובדת כיום ויעמיק את קשרי החברה עם לקוחותיה; 3. טכנולוגיות ייצור ופיתוח מתקדמות – במפעלה של Island Abbey הושקעו בשנים האחרונות עשרות מיליוני דולרים בהטמעתן של טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות אשר אינן קיימות כיום בטופ גאם; 4. יכולות ביקבוק ואריזה-  ל-Island Abbey יכולות ביקבוק ואריזה מתקדמות שתאפשרנה לבקבק בצפון אמריקה את מוצרי החברה המיועדים ללקחותיה שם, ובכך לשמור על שולי הרווח הקיימים בבקבוק ואריזת מוצרים סופיים.



בד בבד עם רכישת Island Abbey, מבצעת החברה הערכה של צרכי הייצור הנדרשים במפעלה החדש בעיר שדרות, אשר נמצא בשלבי הקמה מתקדמים. לאור העובדה כי טכנולוגיית הייצור של Island Abbey הינה Starchless (ללא עמילן), המהווה קו ייצור תחליפי לקו הייצור ללא עמילן אותו רכשה החברה למפעל החדש, ועל רקע התפתחויות השוק, החברה בוחנת התאמות לקו הייצור ללא עמילן כך שישמש רק לטובת ייצור מוצרי פארמה. בהתאם, החברה שוקלת לבצע הפרשה לירידת ערך שמוערכת בכ-7 מיליון עד 10 מיליון דולר ארה"ב, לאחר שתנתח לעומק את צרכי הצמיחה בארץ ובצפון אמריקה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"



אייל שוחט, מנכ"ל טופ גאם, מסר: "הרכישה של Island Abbey היא אבן דרך אסטרטגית משמעותית עבור טופ גאם במימוש חזונה להוביל את מהפכת תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי. הרכישה ממצבת את טופ גאם כשחקן גלובלי מוביל בתחום תוספי התזונה, והנוכחות הפיזית בצפון אמריקה תהווה מכפיל כוח לצמיחה המואצת שחווה טופ גאם בשנים האחרונות. Island Abbey מביאה עמה שילוב יחודי של לקוחות אסטרטגיים, טכנולוגיות מתקדמות וצוות מקצועי ומנוסה, אשר ביחד עם יכולות הייצור, הפיתוח והשיווק של טופ גאם – יציבו את החברה בחוד החנית של התעשייה. הרכישה מחזקת את המחויבות שלנו לשותפינו העסקיים וללקוחותינו ברחבי העולם, ומסמנת פרק חדש בצמיחה הגלובלית של טופ גאם".


חגי שטדלר, יו"ר טופ גאם, מסר: "רכישת חברת Island Abbey היא פתיחתו של פרק חדש בחייה העסקיים של טופ גאם, עם הפיכתה לחברה בינלאומית דומיננטית בסגמנט ה-""Enjoyable שהוא הסגמנט הגדול והצומח ביותר בשוק תוספי התזונה הגלובלי. מעבר לערך שתקבל טופגאם מהצמיחה המרשימה, מהלקוחות האסטרטגיים, מהמפעל המתקדם ומהיכולות הטכנולוגיות, קיימות ברכישה סינרגיות ברורות שצפויות להשיא ערך באופן מהיר כמעט בכל אספקט עסקי. הרכישה תייצר מרחב גמישות תפעולית והבטחת ההמשכיות בשרשרת האספקה, ותיתן מענה לאתגרים הנובעים מייצור בישראל. מבנה העסקה לוקח בחשבון את הסיכונים כמו גם ההזדמנויות הגדולות. בשם הדירקטוריון, הערכתנו הרבה לצוות של עובדי ומנהלי טופ גאם, ובמיוחד למנכ"ל החברה – שפעל בחודשים האחרונים ללא לאות כדי להביא את הרכישה לקו הגמר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי אזרזר מנכ"ל מאסיבית, צילום: יח"ציוסי אזרזר מנכ"ל מאסיבית, צילום: יח"צ
ראיון

מנכ"ל מאסיבית: "הטכנולוגיה שלנו היא כמו כפפה ליד לתעשייה הביטחונית"

מאסיבית שמדפיסה בתלת-מימד מזנקת היום אחרי הודעה על הקמת מרכז ייצור לתעשיה הבטחונית - המנכ"ל החדש יוסי אזרזר עונה לכל השאלות - מה המרכז החדש יכלול והאם זה באמת פותח להם דלת לתעשייה הבטחונית? מתי זה יתורגם לשורת הרווח? האם הם לא מאחרים ל"מסיבה" של התעשיה הבטחונית? וגם: על ההתייעלות והדרך לאיזון

מנדי הניג |

מאסיבית שעוסקת בטכנולוגיות הדפסה תלת־מימד דיווחה על חתימת מזכר הבנות עם חברת קומפרטס, שבמסגרתו היא תקים מרכז ייצור משותף בשביל תעשיות הביטחון והתעופה. המרכז יתמחה בייצור תבניות מחומרים מרוכבים - שזה רכיב חיוני בשביל פיתוח כלי טיס ומערכות הגנה והוא יוכל לקצר משמעותית תהליכי ייצור שנמשכים כיום חודשים רבים. 

ההודעה גרמה לבאזז מיידי בשוק, המניה טסה בשעות המסחר הראשונות ביותר מ-80% לשווי של יותר מ-60 מיליון שקל אבל העליות התמתנו מאז. היא עדיין רחוקה מאוד מהשיא איתו נכנסה לשוק בתחילת 2021. היא הצרפה לבורסה יחד עם יותר מ־100 חברות בשנים 2020-2021, וגייסה 149 מיליון שקל לפי שווי של 490 מיליון שקל לפני הכסף,ככה שהיא התחילה להיסחר לפי שווי של 640 מיליון שקל, את השיא שלה היא רשמה קצת אחרי ההנפקה במאי 2021, אז היא נשקה לשווי של כ-780 מיליון שקל, אבל מאז היא בירידה תלולה ומחקה מאות מליונים בשווי השוק שלה עד לשפל של באיזור ה-20 מיליון שקל.

יוסי אזרזר קיבל את מושכות המנכ"לות של מאסיבית במרץ האחרון, אחרי תקופה ארוכה שבה החברה נוהלה על ידי ממלאי מקום בעקבות התפטרות המנכ"ל הקודם בסוף השנה שעברה כשמאסיבית מנסה לשנות כיוון ולייצב גם את הדרג הניהולי.

הכניסה שלו לוותה בצעדי התייעלות נרחבים. כבר ביולי 2024 יצאה החברה לתכנית קיצוצים ראשונה שכללה הפחתות שכר, ובינואר 2025 הוחלט שלא להאריך אותה למעט יו"ר הדירקטוריון ירון יחזקאל והמייסד גרשון מילר שהמשיכו מיוזמתם בהפחתת שכר. בהמשך אישר הדירקטוריון תכנית התייעלות חדשה שנועדה להתאים את מבנה ההוצאות למציאות העסקית. התכנית כוללת הפחתה נוספת של 30% בשכר היו"ר, ויתור מלא על שכרו של מילר, קיצוץ של 50% בשכר חודש אוגוסט של המנכ"ל אזרזר ושל סמנכ"ל המחקר ופיתוח איגור יעקובוב, לצד צמצומי שכר נוספים והפחתות בהוצאות התפעול. בסך הכול, לפי הערכת החברה, הצעדים הללו צפויים לחסוך עד 300 אלף דולר בחודש ולהקל על תזרים המזומנים.

אבל עדיין למאסיבית יש עוד דרך לעבור כדי להגיע לאיזון. בדוחות למחצית הראשונה של 2025 ההכנסות הסתכמו בכ־2.9 מיליון דולר, עלייה לעומת 1.3 מיליון דולר במחצית הקודמת כשעיקר השיפור נובע ממכירה חוזרת של מדפסות שהוחזרו ב־2024, מה שמעלה ספק לגבי עוצמת הצמיחה האורגנית. במקביל, סך ההכנסות לשנת 2024 כולה נחתך בכ־66% ל־4.6 מיליון דולר, לעומת 12.6 מיליון דולר ב־2023, והחברה הציגה ירידה חדה במכירות המדפסות מ־23 יחידות ל־15 בלבד תוך עלייה במספר ההחזרות.