אייל שוחט מנכל טופ גאם
צילום: אתר החברה

טופ גאם רוכשת חברה קנדית ב-41 מיליון דולר

הרכישה כוללת תשלום מיידי ותשלום מותנה ביצועים, ומיועדת לחזק את נוכחות טופ גאם בצפון אמריקה ולהאיץ את צמיחתה בשוק תוספי התזונה

אביחי טדסה |

טופ גאם טופ גאם 1.04%   הפועלת בשוק תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, חתמה על הסכם לרכישת כל פעילותה העסקית של חברת Island Abbey Nutritionals הקנדית, תמורת סכום של 20 מיליון דולר ועוד תשלום מותנה ביצועים שמוערך בכ-21 מיליון דולר, בהתאם למודל Earn Out מוסכם. 


מכירות Island Abbey צמחו בשנת 2024 בשיעור של כ-47% לסך של כ-20 מיליון דולר, וצפויות להמשיך ולצמוח בשיעורים גבוהים אף יותר בשנת 2025. רווחיותה הגולמית של Island Abbey הסתכמה בשנת 2024 ב כ-20%, ואף היא צפויה לגדול משמעותית בשנת 2025. בהתאם, גם ה-EBITDA המתואם צמח בשיעור ניכר של כפי 5, והוא צפוי להמשיך ולצמוח בשיעור דומה גם בשנת 2025. נכון למועד החתימה, מעסיקה Island Abbey כ-95 עובדים הצפויים כולם להמשיך ולעבוד בחברה. צוות ההנהלה, לרבות המנכ"ל, מחזיקים בניסיון ניהולי רב שנים בתעשיית מוצרי הצריכה בכלל, ותוספי התזונה בפרט, והם ימשיכו להוביל את הפעילות הנרכשת ויהוו חלק מהצוות הניהולי של טופ גאם.


תמורת הרכישה תשלם טופ גאם סך של 20 מיליון דולר, מתוכם 15 מיליון ישולמו בעת השלמת העסקה וסך נוסף של 5 מיליון ישולם בחלוף שנה ממועד השלמת העסקה. בנוסף, העסקה כוללת תשלום מותנה ביצועים שישולם בתחילת שנת 2026 בגין ביצועי שנת 2025, ועשוי להגיע על פי תחזית המכירות הנוכחית, לסך של כ-21 מיליון דולר. הרכישה תמומן ממקורותיה העצמיים של החברה, ומקווי האשראי הקיימים הבלתי מנוצלים שלה. העסקה צפויה להיות מושלמת במהלך הרבעון הראשון של שנת 2025, בכפוף לקבלת כל האישורים הרגולטוריים והעסקיים הנדרשים מצדדים שלישיים. על רקע חוסר הבהירות הקיים כיום ביחס לאפשרות להטלת מכסים על מוצרים המיובאים מקנדה לארה"ב, ניתנה לטופ גאם האפשרות להודיע למוכרים עד ליום 5.2.2025 כי אין בכוונתה להשלים את העסקה, ולאחר מכן, לטופ גאם קיימת הזכות לחזור בה מהעסקה עד ליום 31.3.2025, ככל שיוטלו מכסים על מוצריה של Island Abbey המיועדים לשוק האמריקאי, וזאת בכפוף לפיצוי מוסכם בין הצדדים של 1 מיליון דולר.



לטענת החברה, הרכישה מהווה וקטור מרכזי במימוש החזון של טופ גאם והיעדים האסטרטגיים שהציבה – להגדיל באופן משמעותי את היקף פעילותהּ בתחום תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי, ולהפוך לחברה בינלאומית מובילה בתחום. הרכישה צפויה להגדיל את קצב ההכנסות השנתי של טופ גאם מעל רף ה-100 מיליון דולר, כ-80% מהם בתחום תוספי התזונה. חברת Island Abbey נוסדה בשנת 2004 בקנדה והינה מהחברות המובילות בצפון אמריקה בתחום פיתוח וייצור של תוספי תזונה בצורת מתן של סוכריות גומי. לחברה מפעל חדש ומתקדם, המשתרע על פני שטח של כ-6,000 מ"ר. הטכנולוגיות בהן נעשה שימוש במפעל, אשר בהקמתו הושקעו עשרות מיליוני דולרים, הן מהמתקדמות והחדשניות בתעשייה, לרבות ייצור סוכריות גומי בתבניות ללא עמילן (Starchless), טכנולוגיית Center-fill, סוכריות קשות (lozenges) וכן יכולות ייצור ואריזה אוטומטית. המפעל עומד בכל התקנים המחמירים הנדרשים לייצור תוספי תזונה.


Island Abbey מפתחת, מייצרת ומשווקת מגוון רחב של תוספי תזונה ללקוחות אסטרטגיים Tier-1 בצפון אמריקה. עם השלמת הרכישה, טופ גאם תגדיל משמעותית את דריסת הרגל שלה בצפון אמריקה, שהינו שוק יעד מרכזי עבורה. בנוסף, הרכישה חושפת את החברה ללקוחות אסטרטגיים מובילים איתם עובדת Island Abbey, ותאפשר עוד לייעל את המערך התפעולי ולתת מענה לצרכי הבּיקבּוק ושרשרת האספקה של לקוחות טופ גאם בצפון אמריקה.


רכישת פעילותה העסקית של Island Abbey יוצרת סינרגיות משמעותיות לפעילותה של טופ גאם במספר תחומים עיקריים: 1. הגדלת מאגר הלקוחות וקרבה גיאוגרפית ללקוחות אסטרטגיים – הרכישה מייצרת אפשרויות מכירה צולבות ("Cross-Selling") במסגרתן תמכור טופ גאם את מוצריה ללקוחותיה האסטרטגיים של Island Abbey, ו-Island Abbey תמכור את מוצריה ללקוחותיה האסטרטגיים של טופ גאם; 2. חיזוק צוות המכירות – צוות המכירות המיומן של Island Abbey בצפון אמריקה יצטרף לצוות המכירות הקיים של החברה, יפתח את הדלת ללקוחות חדשים עימם החברה לא עובדת כיום ויעמיק את קשרי החברה עם לקוחותיה; 3. טכנולוגיות ייצור ופיתוח מתקדמות – במפעלה של Island Abbey הושקעו בשנים האחרונות עשרות מיליוני דולרים בהטמעתן של טכנולוגיות חדשניות ומתקדמות אשר אינן קיימות כיום בטופ גאם; 4. יכולות ביקבוק ואריזה-  ל-Island Abbey יכולות ביקבוק ואריזה מתקדמות שתאפשרנה לבקבק בצפון אמריקה את מוצרי החברה המיועדים ללקחותיה שם, ובכך לשמור על שולי הרווח הקיימים בבקבוק ואריזת מוצרים סופיים.



בד בבד עם רכישת Island Abbey, מבצעת החברה הערכה של צרכי הייצור הנדרשים במפעלה החדש בעיר שדרות, אשר נמצא בשלבי הקמה מתקדמים. לאור העובדה כי טכנולוגיית הייצור של Island Abbey הינה Starchless (ללא עמילן), המהווה קו ייצור תחליפי לקו הייצור ללא עמילן אותו רכשה החברה למפעל החדש, ועל רקע התפתחויות השוק, החברה בוחנת התאמות לקו הייצור ללא עמילן כך שישמש רק לטובת ייצור מוצרי פארמה. בהתאם, החברה שוקלת לבצע הפרשה לירידת ערך שמוערכת בכ-7 מיליון עד 10 מיליון דולר ארה"ב, לאחר שתנתח לעומק את צרכי הצמיחה בארץ ובצפון אמריקה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"



אייל שוחט, מנכ"ל טופ גאם, מסר: "הרכישה של Island Abbey היא אבן דרך אסטרטגית משמעותית עבור טופ גאם במימוש חזונה להוביל את מהפכת תוספי התזונה בצורת מתן של סוכריות גומי. הרכישה ממצבת את טופ גאם כשחקן גלובלי מוביל בתחום תוספי התזונה, והנוכחות הפיזית בצפון אמריקה תהווה מכפיל כוח לצמיחה המואצת שחווה טופ גאם בשנים האחרונות. Island Abbey מביאה עמה שילוב יחודי של לקוחות אסטרטגיים, טכנולוגיות מתקדמות וצוות מקצועי ומנוסה, אשר ביחד עם יכולות הייצור, הפיתוח והשיווק של טופ גאם – יציבו את החברה בחוד החנית של התעשייה. הרכישה מחזקת את המחויבות שלנו לשותפינו העסקיים וללקוחותינו ברחבי העולם, ומסמנת פרק חדש בצמיחה הגלובלית של טופ גאם".


חגי שטדלר, יו"ר טופ גאם, מסר: "רכישת חברת Island Abbey היא פתיחתו של פרק חדש בחייה העסקיים של טופ גאם, עם הפיכתה לחברה בינלאומית דומיננטית בסגמנט ה-""Enjoyable שהוא הסגמנט הגדול והצומח ביותר בשוק תוספי התזונה הגלובלי. מעבר לערך שתקבל טופגאם מהצמיחה המרשימה, מהלקוחות האסטרטגיים, מהמפעל המתקדם ומהיכולות הטכנולוגיות, קיימות ברכישה סינרגיות ברורות שצפויות להשיא ערך באופן מהיר כמעט בכל אספקט עסקי. הרכישה תייצר מרחב גמישות תפעולית והבטחת ההמשכיות בשרשרת האספקה, ותיתן מענה לאתגרים הנובעים מייצור בישראל. מבנה העסקה לוקח בחשבון את הסיכונים כמו גם ההזדמנויות הגדולות. בשם הדירקטוריון, הערכתנו הרבה לצוות של עובדי ומנהלי טופ גאם, ובמיוחד למנכ"ל החברה – שפעל בחודשים האחרונים ללא לאות כדי להביא את הרכישה לקו הגמר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.