Uber London
צילום: בלומברג

לקראת ההנפקה של אובר: אלפי נהגים מרחבי העולם שובתים

נהגים ברחבי העולם סגרו את האפליקציה הבוקר במחאה על תנאי העבודה הלא יציבים והשכר הנמוך. מארגן המחאה באנגליה: "הם מייצרים כסף על אחד המודלים העסקיים המתעללים ביותר שיצאו מעמק הסיליקון"
Bloomberg | (2)

המתחים בין הנהגים וחברות שיתופי הנסיעות מתלקחים שוב, כאשר יומיים לפני הנפקתה הצפויה של אובר נהגים בערים הגדולות בארה"ב ובבריטניה שובתים כעת כשלטענתם תנאי העבודה לא יציבים והשכר נמוך.

כחלק מהמחאה הבינלאומית שמגיעה כאמור לקראת ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) המתוכננת של חברת "אובר" בסוף השבוע, נהגים בלונדון ובערים הסמוכות אמרו כי יכבו את היישומים שלהם בשעה 7 בבוקר כבר מהבוקר. בארצות הברית, קבוצות נהגים בבוסטון, לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים גדולות אחרות אמרו שהם ישתתפו בשביתה ועודדו את המשתמשים להחרים את היישומים גם כן.

היו מעט ראיות ראשוניות למחסור בנהגים בלונדון, אחד השווקים הגדולים של אובר, כשהאפליקציה המשיכה להראות נסיעות רבות ברחבי המחוז הפיננסי של הבירה. עם זאת, האיום על מחאות תפס את תשומת הלב של פוליטיקאים מקומיים, ומנהיג האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין צייץ "לא ניתן להם לבצע תשלומים עצומים עבור המנכ"לים שלהם תוך סירוב לשלם לנהגים שכר הגון ולכבד את זכויותיהם בעבודה".

הסכסוך בין חברות שיתוף הרכבים לבין הנהגים מתנהל כבר תקופה ארוכה, כשהאחרונים טוענים כי הפלטפורמות מקשות על פרנסתם בתעשייה. הדרישות מוועד עובדי המוניות בניו יורק, שהדהדו במידה רבה על קבוצות אחרות, כללו העלאת שכר הנהגים והגברת הרגולציה על תעריפים תוך הבטחת נתח גדול יותר לנהגים. חלק מהמארגנים גם קראו להגדרת הנהגים וסיווגם כעובדים, מהלך שעשוי להיות בעל השלכות עמוקות על המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות במידה וייקבע על ידי ממשלות.

ההפגנות הנוכחיות לא חדשות לכל מי שעקב אחרי האירועים שבאו בעקבות ההנפקה של ליפט, מתחרתה של אובר בחודש מרץ. כאשר החברה הציעה עצמה למשקיעים, המפגינים ניסו להרוס את ההנפקה והנהגים פתחו בשביתה בסן דייגו ובלוס אנג'לס.

אבל המחזה סביב אובר צפוי להיות אפילו גדול יותר. החברה, שצפויה להתחיל להסחר בבורסת ניו יורק ביום שישי, מבקשת להנפיק מניות בשווי של 9 מיליארד דולר, בהנפקה שצפויה לייחס חברה שווי שוק של כ-84 מיליארד דולר, במה שעשויה להיות אחת מ-10 ההנפקות הגדולות ביותר בכל הזמנים בארה"ב.

גם מחוות של רצון טוב על ידי ליפט ואובר שהציעו מניות לנהגים הנאמנים ביותר שלהם לא הקלו על המתחים, וקבוצות נהגים האשימו את החברות בכך שהן מרוויחות ממצוקתם של הנהגים. בהצהרה, מארגן ההפגה באנגליה, יאסין אסלאם, אמר כי "ההנפקה של אובר תהיה אורגיה בינלאומית חסרת תקדים של תאוות בצע, כאשר המשקיעים מייצרים כסף על אחד המודלים העסקיים המתעללים ביותר שיצאו מעמק הסיליקון".

אובר אמרה בהצהרתה אתמול כי "הנהגים הם בלב השירות שלנו - אנחנו לא יכולים להצליח בלעדיהם". החברה גם אמרה כי היא "תמשיך לפעול לשיפור החוויה עבור ועם הנהגים" וכי מאמצים אלה יכללו מעבר ל"רווחים עקביים יותר, הגנות ביטוח חזקות יותר או מימון מלא של לימודים אקדמיים עבור הנהגים או משפחותיהם".

אבל נראה כי אין דרך קלה לספק גם את דרישת הנהגים לשכר גבוה יותר, וגם את דרישות המשקיעים להרוויח כסף. לחברה היה הפסד תפעולי של כ-3 מיליארד דולר בשנה שעברה, ושיעור הצמיחה שלה הואט ברבעונים האחרונים, באופן אשר מצביע על כך שהחברה צריכה לייצר הרבה יותר הכנסות כדי לצמוח.

נזכיר כי אובר דיווחה כי הוא שילמה 837 מיליון דולר ב"תמריצים לנהגים" בשנה שעברה, ובמסמכי ההנפקה שלה ציינה כי "אנו שואפים לצמצם את התמריצים לנהוג כדי לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו, ואנו צופים שאי שביעות רצון הנהגים יגדל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    David 10/05/2019 03:11
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל יש מונופול של נהגי מוניות גנבים שצריכים להעלם מהעולם כבר.
  • 1.
    אורי 08/05/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    כמו גט טקסי, משתמשת בציבור נהגים כדי לשרת את הלקוחות של החברה ומשלמת לנהגים הללו עבור כל לקוח בנפרד מחיר נמוך מאוד מבלי להתייחס לזמן שהנהג היה ריק, מבלי להתייחס לדלק שבזבז כדי להגיע לנוסע, מבלי להתייחס לחופש מחלה וחופש שנתי של הנהג.. משלמים רק עבור הזמן והשירות מחיר עלוב ואת שאר הכסף שמים בכיס. אני מקווה שתיכנס המונית האוטונומית בהקדם ושהנהגים יפסיקו לסבול.
Trump
צילום: בלומברג

טראמפ: "אם שי לא יפגש איתי ב-G20 אטיל את המכסים במיידי"

נשיא ארה"ב יצא במסר ברור לנשיא סין, שי ג'ינפנג, והבהיר: "מבחינתנו העסקה הטובה ביותר שיש לנו היא 25% מכס על 600 מיליארד דולר של סחורה". הפסגה תתקיים בסוף החודש
Bloomberg |

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ איים להטיל את המכסים על סין באופן מיידי אם הנשיא שי ג'ינפינג לא ייפגש אתו בפסגת G20 הקרובה ביפן. טראמפ אמר לכתבים בבית הלבן כי הוא יכול להטיל מכסים של 25%, או "הרבה יותר מ-25%" על 300 מיליארד דולר של סחורה סינית, כשלדבריו: "אנחנו מעולם לא קיבלנו אפילו 10 סנט מסין ועכשיו אנחנו מקבלים הרבה כסף מסין". נשיא ארה"ב נשאל בראיון אם המכסים הנוספים יבוצעו מיד במידה ולא תתקיים פגישה בפסגה מאוחר יותר החודש, וענה: "כן, זה בדיוק מה שיהיה. אני חושב שהוא יבוא ואני חושב שאנחנו אמורים לקיים פגישה. אני חושב שהוא יבוא, ויש לי יחסים מצוינים איתו. הוא באמת בחור מדהים, הוא איש נהדר. הוא חזק מאוד, חכם מאוד, אבל בצד של סין ואני בצד של ארצות הברית". שיחות הסחר עם סין הגיעו למבוי סתום בחודש שעבר, לאחר שהנשיא האשים את בייג'ינג בנסיגה מהסכם הסחר הטנטטיבי עליו סיכמו. שתי המדינות הגבירו מאז את צעדיהן במלחמת הסחר ביניהן. "סין עומדת לעשות עסקה כי הם יצטרכו לעשות עסקה", אמר טראמפ. המוצרים עליהם ארה"ב עדיין לא הטילה מכסים וואווי טראמפ שוב רמז כי עסקת סחר תוכל בסופו של דבר לכלול את וואווי, וזאת כאשר ברקע הממשל האמריקאי מנהל קמפיין אגרסיבי במטרה לחסום את החברה מרשתות הדור החמישי אשר נבנות ברחבי העולם, ופעל לניתוק וואוויי מהספקים האמריקאים שלה בטענה לסכנה לביטחון הלאומי. "אני רואה בזה איום", אמר אתמול. "באותו נשימה זה יכול להיות טוב מאוד שנעשה משהו ביחס לוואוויי כחלק מהמשא ומתן שלנו עם סין. סין מאוד רוצה לעשות עסקה. הם רוצים לעשות עסקה הרבה יותר ממני, אבל נראה מה יקרה". כאשר נשאל האם הפעולות נגד וואוויי יכולות לפגוע בפריסת הדור החמישי בארה"ב, אמר טראמפ "לא". "ארה"ב הולכת להוביל בקרוב מאוד. אתה יודע, אנחנו מובילים בכל דבר, "אמר טראמפ, והוסיף "כמה שהם גדולים - והם גדולים - אך לא משתווים לגאונים שלנו בעמק הסיליקון שמסתובבים בגופייה ושווים שני מיליארד דולר". אבל על ידי קישור עקבי של החברה לשיחות המסחר, טראמפ הבהיר כי מטרתו היא להכות בצמיחה של סין כיריבה כלכלית של ארה"ב. "וואוויי חזקה מאוד", אמר בראיון, והוסיף כי הוא רוצה שסין תצליח, אבל "אני לא רוצה שהם יצליחו כמונו". חזרתו של טראמפ מאיומי המכס על מקסיקו השרתה מצב רוח חיובי לקראת פסגת שרי האוצר של ה-G20 שתערך בפוקואוקה, יפן, בסוף השבוע, אבל המשלחת האמריקאית עדיין נמצאת במצב שבו אין לה שום פריצת דרך משמעותית עם סין. טראמפ צפוי להיפגש גם עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפסגת מנהיגי מדינות ה-G20 באוסקה. לקראת הפגישה הטנטטיבית עם שי ג'ינפנג, אמר טראמפ: "אנחנו אמורים להיפגש ואם זה יקרה זה בסדר, ואם לא, מבחינתנו העסקה הטובה ביותר שיש לנו היא 25% מכס על 600 מיליארד דולר של סחורה". טראמפ הוסיף: "אם לא תהיה לנו עסקה, נעלה את המכסים. אנחנו כרגע ממסים 35% עד 40% ממה שהם אמרו, אז עוד 60% יהיו חייבים במס". עבור כמה מומחים סינים, זה נשמע שוב כמו איום וטריק. "טראמפ רוצה להפעיל לחץ מקסימלי כדי לאלץ את סין לחזור לשולחן המשא ומתן, ואם אין פגישה בין שני המנהיגים, טראמפ יטיל את האחריות על סין", אמר ג'ואו שיאומינג, לשעבר פקיד ודיפלומט של מופקום. משרד החוץ של סין לא הגיב. אם טראמפ יממש את האיום שלו להטיל מכס של 25% על כל היבוא מסין, הוא יכה קודם כל בכלי התקשורת הבסיסיים ובמוצרי הצריכה היומיומים, כך על פי הערכות. מקסיקו טראמפ רמז בינתיים כי חלק מהעסקה אליה הגיע עם מקסיקו עדיין אינה יכולה להחשף לציבור. הוא טען כי המדינה הסכימה לרכוש כמויות גדולות של מוצרים חקלאיים מארה"ב כחלק מההסכם, אבל הנציגים המקסיקנים אומרים שאין הוראה כזו. טראמפ אמר כי ארה"ב בכוונה לא דנה באחד מן ההיבטים של ההסכם עדיין, בטענה כי זה עוד "כלי חזק מאוד" עבורה. הוא צייץ מוקדם יותר בטוויטר ואמר כי "חתמנו ​​לחלוטין ותיעדנו חלק חשוב נוסף בעסקת ההגירה והביטחון עם מקסיקו, כזו שארה"ב מבקשת לקבל במשך שנים רבות. היא תתגלה בעתיד הלא רחוק ותעמוד להצבעה על ידי הגוף המחוקק של מקסיקו".