Uber London
צילום: בלומברג

לקראת ההנפקה של אובר: אלפי נהגים מרחבי העולם שובתים

נהגים ברחבי העולם סגרו את האפליקציה הבוקר במחאה על תנאי העבודה הלא יציבים והשכר הנמוך. מארגן המחאה באנגליה: "הם מייצרים כסף על אחד המודלים העסקיים המתעללים ביותר שיצאו מעמק הסיליקון"
Bloomberg | (2)

המתחים בין הנהגים וחברות שיתופי הנסיעות מתלקחים שוב, כאשר יומיים לפני הנפקתה הצפויה של אובר נהגים בערים הגדולות בארה"ב ובבריטניה שובתים כעת כשלטענתם תנאי העבודה לא יציבים והשכר נמוך.

כחלק מהמחאה הבינלאומית שמגיעה כאמור לקראת ההנפקה הציבורית הראשונה (IPO) המתוכננת של חברת "אובר" בסוף השבוע, נהגים בלונדון ובערים הסמוכות אמרו כי יכבו את היישומים שלהם בשעה 7 בבוקר כבר מהבוקר. בארצות הברית, קבוצות נהגים בבוסטון, לוס אנג'לס, ניו יורק, סן פרנסיסקו וערים גדולות אחרות אמרו שהם ישתתפו בשביתה ועודדו את המשתמשים להחרים את היישומים גם כן.

היו מעט ראיות ראשוניות למחסור בנהגים בלונדון, אחד השווקים הגדולים של אובר, כשהאפליקציה המשיכה להראות נסיעות רבות ברחבי המחוז הפיננסי של הבירה. עם זאת, האיום על מחאות תפס את תשומת הלב של פוליטיקאים מקומיים, ומנהיג האופוזיציה בבריטניה, ג'רמי קורבין צייץ "לא ניתן להם לבצע תשלומים עצומים עבור המנכ"לים שלהם תוך סירוב לשלם לנהגים שכר הגון ולכבד את זכויותיהם בעבודה".

הסכסוך בין חברות שיתוף הרכבים לבין הנהגים מתנהל כבר תקופה ארוכה, כשהאחרונים טוענים כי הפלטפורמות מקשות על פרנסתם בתעשייה. הדרישות מוועד עובדי המוניות בניו יורק, שהדהדו במידה רבה על קבוצות אחרות, כללו העלאת שכר הנהגים והגברת הרגולציה על תעריפים תוך הבטחת נתח גדול יותר לנהגים. חלק מהמארגנים גם קראו להגדרת הנהגים וסיווגם כעובדים, מהלך שעשוי להיות בעל השלכות עמוקות על המודל העסקי של חברות שיתוף הנסיעות במידה וייקבע על ידי ממשלות.

ההפגנות הנוכחיות לא חדשות לכל מי שעקב אחרי האירועים שבאו בעקבות ההנפקה של ליפט, מתחרתה של אובר בחודש מרץ. כאשר החברה הציעה עצמה למשקיעים, המפגינים ניסו להרוס את ההנפקה והנהגים פתחו בשביתה בסן דייגו ובלוס אנג'לס.

אבל המחזה סביב אובר צפוי להיות אפילו גדול יותר. החברה, שצפויה להתחיל להסחר בבורסת ניו יורק ביום שישי, מבקשת להנפיק מניות בשווי של 9 מיליארד דולר, בהנפקה שצפויה לייחס חברה שווי שוק של כ-84 מיליארד דולר, במה שעשויה להיות אחת מ-10 ההנפקות הגדולות ביותר בכל הזמנים בארה"ב.

גם מחוות של רצון טוב על ידי ליפט ואובר שהציעו מניות לנהגים הנאמנים ביותר שלהם לא הקלו על המתחים, וקבוצות נהגים האשימו את החברות בכך שהן מרוויחות ממצוקתם של הנהגים. בהצהרה, מארגן ההפגה באנגליה, יאסין אסלאם, אמר כי "ההנפקה של אובר תהיה אורגיה בינלאומית חסרת תקדים של תאוות בצע, כאשר המשקיעים מייצרים כסף על אחד המודלים העסקיים המתעללים ביותר שיצאו מעמק הסיליקון".

אובר אמרה בהצהרתה אתמול כי "הנהגים הם בלב השירות שלנו - אנחנו לא יכולים להצליח בלעדיהם". החברה גם אמרה כי היא "תמשיך לפעול לשיפור החוויה עבור ועם הנהגים" וכי מאמצים אלה יכללו מעבר ל"רווחים עקביים יותר, הגנות ביטוח חזקות יותר או מימון מלא של לימודים אקדמיים עבור הנהגים או משפחותיהם".

אבל נראה כי אין דרך קלה לספק גם את דרישת הנהגים לשכר גבוה יותר, וגם את דרישות המשקיעים להרוויח כסף. לחברה היה הפסד תפעולי של כ-3 מיליארד דולר בשנה שעברה, ושיעור הצמיחה שלה הואט ברבעונים האחרונים, באופן אשר מצביע על כך שהחברה צריכה לייצר הרבה יותר הכנסות כדי לצמוח.

נזכיר כי אובר דיווחה כי הוא שילמה 837 מיליון דולר ב"תמריצים לנהגים" בשנה שעברה, ובמסמכי ההנפקה שלה ציינה כי "אנו שואפים לצמצם את התמריצים לנהוג כדי לשפר את הביצועים הפיננסיים שלנו, ואנו צופים שאי שביעות רצון הנהגים יגדל".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    David 10/05/2019 03:11
    הגב לתגובה זו
    רק בישראל יש מונופול של נהגי מוניות גנבים שצריכים להעלם מהעולם כבר.
  • 1.
    אורי 08/05/2019 16:28
    הגב לתגובה זו
    כמו גט טקסי, משתמשת בציבור נהגים כדי לשרת את הלקוחות של החברה ומשלמת לנהגים הללו עבור כל לקוח בנפרד מחיר נמוך מאוד מבלי להתייחס לזמן שהנהג היה ריק, מבלי להתייחס לדלק שבזבז כדי להגיע לנוסע, מבלי להתייחס לחופש מחלה וחופש שנתי של הנהג.. משלמים רק עבור הזמן והשירות מחיר עלוב ואת שאר הכסף שמים בכיס. אני מקווה שתיכנס המונית האוטונומית בהקדם ושהנהגים יפסיקו לסבול.
Boris Johnson
צילום: בלומברג

בוריס ג'ונסון הוא ראש ממשלה החדש של בריטניה

ג'ונסון יחליף את תרזה מיי בתפקיד, לאחר שזו נכשלה שלוש פעמים במשא ומתן עם האיחוד האירופאי לגבי תנאי העזיבה במסגרת הברקזיט. ג'ונסון: "ההסכם של מיי מת"
Bloomberg |

בוריס ג'ונסון, הפנים הציבוריות של קמפיין הברקזיט, זכה במרוץ לנשיאות ויחליף את תרזה מיי כראש ממשלת בריטניה, כשהוא משתלט על מדינה שנמצאת במשבר וממשלה על סף התפרקות. לאחר מרוץ לנשיאות בן שישה שבועות, בו הוביל כבר מההתחלה, ג'ונסון בן ה-55 ניצח את יריבו שר החוץ ג'רמי האנט בצורה מוחצת בעזרתה של המפלגה השמרנית המונה כ-160 אלף חברים. "אני אומר לכל הספקנים... אנחנו הולכים להפיח רוח חיים במדינה, ואנחנו הולכים לעשות את הברקזיט ב-31 באוקטובר. אנחנו הולכים לנצל את כל ההזדמנויות כדי להביא לרוח חדשה של עשייה", אמר ג'ונסון בנאום זכייתו. "כמו איזו ענקית נרדמת, אנחנו הולכים לקום ולנער מעלינו את חבלי הספקנות והשליליות". על רקע זכייתו של ג'ונסון, הלירה הבריטית מחקה את כל הירידות מול הדולר האמריקאי. נצחונו של ג'ונסון מסמן סיום של קרב עיקש על התפקיד הגדול ביותר בפוליטיקה הבריטית ואת תחילתו של מה שמאיים להיות שלב חדש ואכזרי לא פחות במלחמת האזרחים הפנימית בתוך הממשלה על סוגיית הברקזיט. לראש הממשלה הנכנס יש רק מאה ימים לנהל משא ומתן על עסקת עזיבה חדשה עם האיחוד האירופי לפני שבריטניה אמורה לעזוב את הגוש בסוף אוקטובר. עליו לעשות זאת למרות התנגדות האיחוד האירופי ומרידה הולכת וגוברת מצד עמיתיו שלו, כולל קבוצת שרים הפורשת מהממשלה מכיוון שהם לא מוכנים לעבוד בשבילו. תוך דקות אחדות מהניצחון של ג'ונסון אישר שר המשפטים דייוויד גאוק כי הוא מתפטר מהממשלה. שעה לאחר מכן הודיע ​​גם שר הפיתוח הבינלאומי רורי סטיוארט כי הוא פורש מתפקידו. הניצחון הוא ניצחון אישי עבור ג'ונסון, שהתפטר לפני כשנה מהתפקיד היוקרתי של מזכיר החוץ והושמץ על ידי עמיתים רבים, כולל כמה מתומכיו שלו, ככישלון שעבר זמנו. ג'ונסון ניסה להתמודד על ראשות הממשלה בשנת 2016, כאשר דיוויד קמרון, לפני שיצא מהמירוץ לנשיאות לאחר שחברו מייקל גוב התפטר מראשות הקמפיין שלו והחליט להתמודד כמתחרה מכיוון שהוא לא האמין שג'ונסון יצליח לעמוד בתפקיד. מזכיר החוץ לשעבר קיבלה הזדמנות שנייה כשמיי סוף סוף הודתה בתבוסה בניסיונה ליישם את משאל העם, כאשר עסקת הברקזיט עליה עמלה במשך שנתיים במשא ומתן עם האיחוד האירופי נדחתה שלוש פעמים בפרלמנט. כעת  ג'ונסון יצטרך למצוא את הדרך להצליח איפה שמיי נכשלה. לדבריו של ג'ונסון, הסכם הברקזיט של מיי "מת", והוא מתחייב להבטיח תנאי עזיבה טובים יותר עד למועד האחרון של ה-31 באוקטובר, בו תעזוב בריטניה את הגוש.