אורן פלוטקין
צילום: יחצ

פינוי בינוי כאסטרטגיה להתחדשות עירונית: קבוצת פלוטקין בהובלת היזם אורן פלוטקין

כולנו מכירים את המושג 'פינוי בינוי', מושג שלא תמיד הינו בר השגה לא על ידיד ביצוע נכון ואחראי – הוא טומן בחובו הזדמנות לשיפור משמעותי באיכות הדיור של האדם הפרטי. היום נהוג לקרוא לתחום זה "התחדשות עירונית" – כלומר חידוש מרכזי הערים על ידי יצירת פרוייקטים מודרניים של דיור.  בתחום המשמעותי הזה, של פינוי בינוי והתחדשות עירונית -  קבוצת פלוטקין הנה בעלת ניסיון רב ושם טוב. הקבוצה שואפת להיות מובילת דעה ודרך בתחום ההתחדשות העירונית בערים מרכזיות בישראל.

תוכן בחסות |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

קבוצת פלוטקין: שואפים לשנות את המציאות העירונית על ידי פרוייקטים בפינוי בינוי

אורן פלוטקין, ממייסדי קבוצת פלוטקין, הוביל לא מעט פרוייקטים בתחום הפינוי בינוי. "כיום אני מאמין ויודע שכל מרכזי הערים והשכונות הוותיקות בארץ צריכים להתעדכן בנושא המרחב העירוני" אומר אורן, "עדכון אשר יביא שינוי עמוק וייתן לדיירים חווית מגורים נעימה ובטוחה המתאימה לתקופה בה אנו חיים".

קבוצת פלוטקין שמה לעצמה למטרה - להיכנס אך ורק לפרוייקטים בסדר גודל משמעותי. כאלו אשר אפשר יהיה ממש לייצר בעזרתם מציאות עירונית חדשה, עבור מספר גדול ככל האפשר של דיירים..יצירת מציאות חדשה פירושה מתן מענה לכל קשת הצרכים: החל מהדירה הפרטית של הדייר, דרך הרחוב או השכונה בו הוא או היא גרים ועד לשינוי עירוני כולל.

אז מה זה פרוייקט פינוי בינוי בעצם? 

פרויקט פינוי-בינוי או בשמו העדכני החדש: "פרוייקט התחדשות עירונית",  הנו פרויקט במימדים גדולים המתייחס לתהליך של שינוי יסודי ועמוק בשכונות ישנות מאוד ברחבי ישראל. לפרוייקט כזה מספר שותפים: החל מהדיירים, דרך מוסדות התכנון למיניהן וכלה ביזמים.

המטרה הראשונה והחשובה ביותר בפרוייקט פינוי בינוי היא שיפור משמעותי של איכות הדיור של הדיירים ולרוב, אף להרחיב לשדרג את כל סביבת המגורים העירונית שלהם על ידי בניית שכונה חדשה ומודרנית

פינוי בינוי זהו פרויקט המבוצע על ידי יזם, במתחם מגורים מסוים, מומלץ יזם ותיק ומנוסה. בין היתר כולל הפרוייקט את התכנון הכולל של השכונה החדשה וכן את אישורה כחוק בוועדות התכנון. לאחר מכן, פינוי הדיירים מדירותיהם הישנות והריסתם, ובשלב שלאחר מכן על הקרקע שהתפנתה נבנות חדשות בבניינים מודרניים. חלק מהדירות החדשות יימסרו  ישירות לדיירים בתמורה להריסת הדירה הישנה שלהם. יתר הדירות החדשות ימכרו על ידי היזם בכדי לממן את עלויות הפרוייקט.

בדרך כלל, בפרוייקטים מסוג זה, בשלב הבניה עוברים הדיירים לגור בשכירות בדירות חלופיות במימון מלא של הקבלן. בסיום הבנייה הם חוזרים לדירותיהם החדשות. ישנם מצבים (לא נפוצים מאד) שקיימת במתחם קרקע פנוייה. במקרה כזה יבנו הדירות החדשות קודם לפינויים של הדיירים, מה שיאפשר להם לעבור מהדירה הישנה שלהם ישירות לחדשה, וללא תקופת ביניים בשכירות.

קבוצת פלוטקין - לבחור את היזם הנכון 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אופיר לוינגר. צילום: יח"צאופיר לוינגר. צילום: יח"צ

מדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?

בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר



נושאים בכתבה נדל"ן

רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה. 

אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו. 

לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.

כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה. 

לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.

צילום: Freepikצילום: Freepik

מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?

 שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב 

נושאים בכתבה רכב

כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.

המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.

גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.

מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"

המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.

מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.