אביב בושינסקי
צילום: לימור צור מגן
טור אורח

קמפיין "תיק 5,000" של כחול לבן: מעט מדי מאוחר מדי

מי שהיה היועץ האסטרטגי של נתניהו בבחירות ב-99' מנתח את הטעות בקמפיין של כחול לבן על קריסת מערכת הבריאות. מה הם היו צריכים לעשות אחרת ואיך על המפלגה להתקדם עכשיו?
אביב בושינסקי | (3)
הקמפיין החדש של כחול לבן על "תיק 5,000" המונה את מספר המתים מדי שנה בגלל קריסת מערכת הבריאות הוא שגוי. הקמפיין התחיל בגימיק, בדרך שהזמינה תגובות ציניות; זאת מאחר שבמוצאי שבת הודיעו כי מחר ייחשף "תיק 5,000",  ובאופן אינטואיטיבי הציבור חשב שמדובר בעוד תיק של נתניהו. מהר מאוד התברר שמדובר ב-5,000 מתים בבתי החולים, וזה חזר אל כחול לבן כבומרנג. כרגע האג'נדה הקליטה ביותר של כחול לבן היא "רק לא ביבי" המסתמכת על כתבי האישום והמשפט הקרב הבא. זה קמפיין חזק מאוד, אבל זה לא מספיק. כחול לבן היא המפלגה החזקה ביותר בסקרים אך זה עדיין לא שובר שוויון.  
שלושה שבועות לפני הבחירות פתאום להיזכר במערכת הבריאות זה כמו שאומרים בעברית: Too little too late . במסיבת העיתונאים הראשונה של בני גנץ כשנכנס לפוליטיקה עוד ב"חוסן לישראל", הוא דיבר על הקמת בתי חולים חדשים. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהתייחס למערכת הבריאות. מאז חלפה יותר משנה. להיזכר בזה עכשיו ולהעלות זאת כ"תיק 5,000" - הציבור מתקשה לקנות את האותנטיות של זה. אני מניח שבמפלגה עשו סקרים וגילו שהבעיה של הצפיפות בבתי חולים זה אחד מהדברים הכי כואבים לאזרחים בישראל, ולכן הלכו על המהלך הזה. אך כשהולכים על מהלך כזה צריך גם לחשוב על איזה פתרון להציע. להערכתי הקמפיין הזה לא יתפוס, כי הם לא משכנעים את הציבור שלכחול לבן יש פתרון יותר טוב, ויש לכך מספר סיבות: הראשונה היא שהליכוד מיהרו להוציא נתונים לפיהם הם הכפילו את ההשקעה במערכת הבריאות והגדילו את כמות הציוד הרפואי. הסיבה השנייה, ואולי הכואבת יותר, היא הסרטון בו מופיעה יעל גרמן בכבודה ובעצמה כשרת הבריאות ואומרת שיש לנו את מערכת הבריאות הטובה ביותר ואת הציוד הטוב ביותר. אם יעל גרמן מכחול לבן אומרת זאת - מה יגידו אזובי הקיר? הסיבה השלישית היא שהציבור אינו נאיבי. בשנת 99' אהוד ברק יצא עם קמפיין דומה על "הזקנה במסדרון" בנהריה. עבדתי בזמנו עם נתניהו, וזה היה קמפיין חזק מאוד עם תשדירים נוגעים ללב. אז, בניגוד להיום, זה תפס. זו הייתה מכה מתחת לחגורה. בתקופה ההיא, באופן אובייקטיבי, השקיעו פחות במערכת הבריאות. המצב הכלכלי היה פחות טוב ובמסגרת האנטי לנתניהו הקמפיין תפס היטב. אלא שלאחר שברק נבחר, גם הוא לא השקיע ולא שיפר את מערכת הבריאות, כך על פי נתונים בדוקים. בני גנץ צודק. יש בעיה. אבל בין להצביע על הבעיה ובין לנסות לשכנע שאתה מסוגל לפתור אותה - יש מרחק. אם כחול לבן היו מדברים על זה מתחילת הדרך, מספרים על הבעיה ומציגים תוכניות לשיפור מערך בתי החולים - יכול להיות שהציבור היה משתכנע. כך למשל, אתמול התראיין פרופסור רוני גמזו לתוכנית הבוקר ברשת 13 וטען שהמספרים של 5,000 מתים הם לא נכונים. אם בכחול לבן היו מושיבים צוות של מומחים ולא פוליטיקאים שיציעו פתרון ומפמפמים זאת בצורה יותר ממושכת, הקמפיין היה אפקטיבי. מעבר לכך זה נפל גם על שבוע לא טוב. היום למשל, היה פיצוץ במליאה כששר הביטחון, נפתלי בנט, דיבר וכחול לבן יצאו בהפגנתיות מהמליאה. בנט תקף את הרמטכ"לים לשעבר גנץ ויעלון על כך שלא הצליחו לטפל בטרור המנהרות וטען שגם בבלונים הם לא יצליחו לטפל. לבוא ולומר שיש בעיה, וזו עובדה שהליכוד לא מצליח להתמודד עם הטרור מעזה בין אם זה המרגמות או טרור הבלונים, זה לא מספיק. המרחק בין הבעיה לפתרונה הוא גדול. כחול לבן לא יודעים לומר איך יפתרו את הטרור מעזה כמו שהם לא יודעים לומר איך לפתור את בעיית מערכת הבריאות. לכן אני לא חושב שהקמפיין הזה יתפוס, וגם אם יש ניסיון לשינוי אסטרטגיה לא תהיה להם ברירה אלא לחזור לקמפיין לפיו נתניהו לא ראוי בשל כתבי האישום.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי 10/02/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    יסיטו את רווחי הגז לבריאות יכנסו למערכה בעזה לצורך הרתעה ומיד לאחר מכן ינהלו מו"מ להסדרה.
  • ואתה באמת מאמין לגיבובי השטויות הללו? (ל"ת)
    - 12/02/2020 05:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    אבירן 10/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.