אביב בושינסקי
צילום: לימור צור מגן
טור אורח

קמפיין "תיק 5,000" של כחול לבן: מעט מדי מאוחר מדי

מי שהיה היועץ האסטרטגי של נתניהו בבחירות ב-99' מנתח את הטעות בקמפיין של כחול לבן על קריסת מערכת הבריאות. מה הם היו צריכים לעשות אחרת ואיך על המפלגה להתקדם עכשיו?
אביב בושינסקי | (3)
הקמפיין החדש של כחול לבן על "תיק 5,000" המונה את מספר המתים מדי שנה בגלל קריסת מערכת הבריאות הוא שגוי. הקמפיין התחיל בגימיק, בדרך שהזמינה תגובות ציניות; זאת מאחר שבמוצאי שבת הודיעו כי מחר ייחשף "תיק 5,000",  ובאופן אינטואיטיבי הציבור חשב שמדובר בעוד תיק של נתניהו. מהר מאוד התברר שמדובר ב-5,000 מתים בבתי החולים, וזה חזר אל כחול לבן כבומרנג. כרגע האג'נדה הקליטה ביותר של כחול לבן היא "רק לא ביבי" המסתמכת על כתבי האישום והמשפט הקרב הבא. זה קמפיין חזק מאוד, אבל זה לא מספיק. כחול לבן היא המפלגה החזקה ביותר בסקרים אך זה עדיין לא שובר שוויון.  
שלושה שבועות לפני הבחירות פתאום להיזכר במערכת הבריאות זה כמו שאומרים בעברית: Too little too late . במסיבת העיתונאים הראשונה של בני גנץ כשנכנס לפוליטיקה עוד ב"חוסן לישראל", הוא דיבר על הקמת בתי חולים חדשים. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהתייחס למערכת הבריאות. מאז חלפה יותר משנה. להיזכר בזה עכשיו ולהעלות זאת כ"תיק 5,000" - הציבור מתקשה לקנות את האותנטיות של זה. אני מניח שבמפלגה עשו סקרים וגילו שהבעיה של הצפיפות בבתי חולים זה אחד מהדברים הכי כואבים לאזרחים בישראל, ולכן הלכו על המהלך הזה. אך כשהולכים על מהלך כזה צריך גם לחשוב על איזה פתרון להציע. להערכתי הקמפיין הזה לא יתפוס, כי הם לא משכנעים את הציבור שלכחול לבן יש פתרון יותר טוב, ויש לכך מספר סיבות: הראשונה היא שהליכוד מיהרו להוציא נתונים לפיהם הם הכפילו את ההשקעה במערכת הבריאות והגדילו את כמות הציוד הרפואי. הסיבה השנייה, ואולי הכואבת יותר, היא הסרטון בו מופיעה יעל גרמן בכבודה ובעצמה כשרת הבריאות ואומרת שיש לנו את מערכת הבריאות הטובה ביותר ואת הציוד הטוב ביותר. אם יעל גרמן מכחול לבן אומרת זאת - מה יגידו אזובי הקיר? הסיבה השלישית היא שהציבור אינו נאיבי. בשנת 99' אהוד ברק יצא עם קמפיין דומה על "הזקנה במסדרון" בנהריה. עבדתי בזמנו עם נתניהו, וזה היה קמפיין חזק מאוד עם תשדירים נוגעים ללב. אז, בניגוד להיום, זה תפס. זו הייתה מכה מתחת לחגורה. בתקופה ההיא, באופן אובייקטיבי, השקיעו פחות במערכת הבריאות. המצב הכלכלי היה פחות טוב ובמסגרת האנטי לנתניהו הקמפיין תפס היטב. אלא שלאחר שברק נבחר, גם הוא לא השקיע ולא שיפר את מערכת הבריאות, כך על פי נתונים בדוקים. בני גנץ צודק. יש בעיה. אבל בין להצביע על הבעיה ובין לנסות לשכנע שאתה מסוגל לפתור אותה - יש מרחק. אם כחול לבן היו מדברים על זה מתחילת הדרך, מספרים על הבעיה ומציגים תוכניות לשיפור מערך בתי החולים - יכול להיות שהציבור היה משתכנע. כך למשל, אתמול התראיין פרופסור רוני גמזו לתוכנית הבוקר ברשת 13 וטען שהמספרים של 5,000 מתים הם לא נכונים. אם בכחול לבן היו מושיבים צוות של מומחים ולא פוליטיקאים שיציעו פתרון ומפמפמים זאת בצורה יותר ממושכת, הקמפיין היה אפקטיבי. מעבר לכך זה נפל גם על שבוע לא טוב. היום למשל, היה פיצוץ במליאה כששר הביטחון, נפתלי בנט, דיבר וכחול לבן יצאו בהפגנתיות מהמליאה. בנט תקף את הרמטכ"לים לשעבר גנץ ויעלון על כך שלא הצליחו לטפל בטרור המנהרות וטען שגם בבלונים הם לא יצליחו לטפל. לבוא ולומר שיש בעיה, וזו עובדה שהליכוד לא מצליח להתמודד עם הטרור מעזה בין אם זה המרגמות או טרור הבלונים, זה לא מספיק. המרחק בין הבעיה לפתרונה הוא גדול. כחול לבן לא יודעים לומר איך יפתרו את הטרור מעזה כמו שהם לא יודעים לומר איך לפתור את בעיית מערכת הבריאות. לכן אני לא חושב שהקמפיין הזה יתפוס, וגם אם יש ניסיון לשינוי אסטרטגיה לא תהיה להם ברירה אלא לחזור לקמפיין לפיו נתניהו לא ראוי בשל כתבי האישום.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי 10/02/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    יסיטו את רווחי הגז לבריאות יכנסו למערכה בעזה לצורך הרתעה ומיד לאחר מכן ינהלו מו"מ להסדרה.
  • ואתה באמת מאמין לגיבובי השטויות הללו? (ל"ת)
    - 12/02/2020 05:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    אבירן 10/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה

טבלת רייטינג מעודכנת, המספרים, השינויים וכמה אנשים צופים בגיא פינס? 

רן קידר |

הנתונים מראים שליטה כמעט אבסולוטית, לכל הפחות במה שנוגע למקום הראשון ברצועות המשמעותיות ביותר בטלוויזיה, מהדורת החדשות המרכזיות והפריים טיים, כולן, בשליטת קשת. ובכלל - קשת היא מונופול לא מוצהר. מונופול מול המפרסמים שאת השאריות מעבירים לערוצים אחרים. 

המהדורה המובילה היא של קשת 12 עם 15.9% ברייטינג ו-394 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 7.9% ו-218 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 5.2% ו-121 אלף צופים וכאן 11, שחזרה למימדים "רגילים", עם 2.6% ו-68 אלף צופים. חדשות 12 היא התוכנית הכי נצפית בכלל - בקרב כל הסגמנטים, גם מול תוכניות הבידור והפריים טיים. 

פריים טיים

גם בפריים טיים קשת הובילה, עם "נוטוק" המקורית שעמדה על 14.8% רייטינג ו-338 אלף צופים. אחריה היה, איך לא, ריאליטי אוכל, כש-"משחקי השף" הגיעו למקום השני עם 10.4% ו-237 אלף צופים, ובמקום השלישי היו הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 8.9% ויותר צופים מהמקום השני, עם 241 אלף צופים. את הרשימה סגרה "זמן אמת" התיעודית של כאן 11, עם 4.4% רייטינג ו-106 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.5% ו-73 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2% רייטינג ו-42 אלף צופים ואילו רשת סגרה את הרשימה עם 1.7% ו-34 אלף צופים.

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצוהריים ושעות הערב המוקדמות מובילה עדיין קשת 12 כאשר המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו מובילה עם 10.2% ברייטינג ו-236 אלף צופים. אחריה שש עם עודד בן עמי עם 7.1% רייטינג ו-173 אלף צופים. המהדורות הנוספות של שעה שבע בערב הן שבע עם שלזינגר וברדוגו ב-14 עם 6.2% ו-160 אלף צופים ואזור בחירה של רביב דרוקר וברוך קרא בפער משמעותי עם 4.5% ו-115 אלף צופים. רפי רשף בחמש אחר הצוהריים מוביל עם 6.6% ו-156 אלף צופים בעוד שמעון ריקלין בשעה שש בערוץ 14 עם 5.3% ו-133 אלף צופים ומוריה וברקו ב-13 עם רייטינג של 3.6% ו-84 אלף צופים.