אביב בושינסקי
צילום: לימור צור מגן
טור אורח

קמפיין "תיק 5,000" של כחול לבן: מעט מדי מאוחר מדי

מי שהיה היועץ האסטרטגי של נתניהו בבחירות ב-99' מנתח את הטעות בקמפיין של כחול לבן על קריסת מערכת הבריאות. מה הם היו צריכים לעשות אחרת ואיך על המפלגה להתקדם עכשיו?
אביב בושינסקי | (3)
הקמפיין החדש של כחול לבן על "תיק 5,000" המונה את מספר המתים מדי שנה בגלל קריסת מערכת הבריאות הוא שגוי. הקמפיין התחיל בגימיק, בדרך שהזמינה תגובות ציניות; זאת מאחר שבמוצאי שבת הודיעו כי מחר ייחשף "תיק 5,000",  ובאופן אינטואיטיבי הציבור חשב שמדובר בעוד תיק של נתניהו. מהר מאוד התברר שמדובר ב-5,000 מתים בבתי החולים, וזה חזר אל כחול לבן כבומרנג. כרגע האג'נדה הקליטה ביותר של כחול לבן היא "רק לא ביבי" המסתמכת על כתבי האישום והמשפט הקרב הבא. זה קמפיין חזק מאוד, אבל זה לא מספיק. כחול לבן היא המפלגה החזקה ביותר בסקרים אך זה עדיין לא שובר שוויון.  
שלושה שבועות לפני הבחירות פתאום להיזכר במערכת הבריאות זה כמו שאומרים בעברית: Too little too late . במסיבת העיתונאים הראשונה של בני גנץ כשנכנס לפוליטיקה עוד ב"חוסן לישראל", הוא דיבר על הקמת בתי חולים חדשים. זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה שהתייחס למערכת הבריאות. מאז חלפה יותר משנה. להיזכר בזה עכשיו ולהעלות זאת כ"תיק 5,000" - הציבור מתקשה לקנות את האותנטיות של זה. אני מניח שבמפלגה עשו סקרים וגילו שהבעיה של הצפיפות בבתי חולים זה אחד מהדברים הכי כואבים לאזרחים בישראל, ולכן הלכו על המהלך הזה. אך כשהולכים על מהלך כזה צריך גם לחשוב על איזה פתרון להציע. להערכתי הקמפיין הזה לא יתפוס, כי הם לא משכנעים את הציבור שלכחול לבן יש פתרון יותר טוב, ויש לכך מספר סיבות: הראשונה היא שהליכוד מיהרו להוציא נתונים לפיהם הם הכפילו את ההשקעה במערכת הבריאות והגדילו את כמות הציוד הרפואי. הסיבה השנייה, ואולי הכואבת יותר, היא הסרטון בו מופיעה יעל גרמן בכבודה ובעצמה כשרת הבריאות ואומרת שיש לנו את מערכת הבריאות הטובה ביותר ואת הציוד הטוב ביותר. אם יעל גרמן מכחול לבן אומרת זאת - מה יגידו אזובי הקיר? הסיבה השלישית היא שהציבור אינו נאיבי. בשנת 99' אהוד ברק יצא עם קמפיין דומה על "הזקנה במסדרון" בנהריה. עבדתי בזמנו עם נתניהו, וזה היה קמפיין חזק מאוד עם תשדירים נוגעים ללב. אז, בניגוד להיום, זה תפס. זו הייתה מכה מתחת לחגורה. בתקופה ההיא, באופן אובייקטיבי, השקיעו פחות במערכת הבריאות. המצב הכלכלי היה פחות טוב ובמסגרת האנטי לנתניהו הקמפיין תפס היטב. אלא שלאחר שברק נבחר, גם הוא לא השקיע ולא שיפר את מערכת הבריאות, כך על פי נתונים בדוקים. בני גנץ צודק. יש בעיה. אבל בין להצביע על הבעיה ובין לנסות לשכנע שאתה מסוגל לפתור אותה - יש מרחק. אם כחול לבן היו מדברים על זה מתחילת הדרך, מספרים על הבעיה ומציגים תוכניות לשיפור מערך בתי החולים - יכול להיות שהציבור היה משתכנע. כך למשל, אתמול התראיין פרופסור רוני גמזו לתוכנית הבוקר ברשת 13 וטען שהמספרים של 5,000 מתים הם לא נכונים. אם בכחול לבן היו מושיבים צוות של מומחים ולא פוליטיקאים שיציעו פתרון ומפמפמים זאת בצורה יותר ממושכת, הקמפיין היה אפקטיבי. מעבר לכך זה נפל גם על שבוע לא טוב. היום למשל, היה פיצוץ במליאה כששר הביטחון, נפתלי בנט, דיבר וכחול לבן יצאו בהפגנתיות מהמליאה. בנט תקף את הרמטכ"לים לשעבר גנץ ויעלון על כך שלא הצליחו לטפל בטרור המנהרות וטען שגם בבלונים הם לא יצליחו לטפל. לבוא ולומר שיש בעיה, וזו עובדה שהליכוד לא מצליח להתמודד עם הטרור מעזה בין אם זה המרגמות או טרור הבלונים, זה לא מספיק. המרחק בין הבעיה לפתרונה הוא גדול. כחול לבן לא יודעים לומר איך יפתרו את הטרור מעזה כמו שהם לא יודעים לומר איך לפתור את בעיית מערכת הבריאות. לכן אני לא חושב שהקמפיין הזה יתפוס, וגם אם יש ניסיון לשינוי אסטרטגיה לא תהיה להם ברירה אלא לחזור לקמפיין לפיו נתניהו לא ראוי בשל כתבי האישום.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלומי 10/02/2020 18:49
    הגב לתגובה זו
    יסיטו את רווחי הגז לבריאות יכנסו למערכה בעזה לצורך הרתעה ומיד לאחר מכן ינהלו מו"מ להסדרה.
  • ואתה באמת מאמין לגיבובי השטויות הללו? (ל"ת)
    - 12/02/2020 05:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מדוייק (ל"ת)
    אבירן 10/02/2020 16:04
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.