קניות שופינג
צילום: ISTOCK
טור

נובמבר הלוהט - חג גדול למשווקים: תעשיית השטיקים והטריקים

אין חגיגה בלי עוגה ואין נובמבר בלי מגוון תרגילים של משווקים חסרי עכבות. קבלו כמה סודות מהחצר האחורית של תעשיית הקניות
אבי זיתן | (2)

אל הנחליאלי, החצבים והפרידה משעון הקיץ, המאפיינים את המעבר לעונה הקרה יותר, אפשר להוסיף בשנים האחרונות גם עוד אחד מסמלי התקופה: חגיגת הקניות באתרי האונליין, הידועה בחצר האחורית של עולמות השיווק כ"נובמבר הלוהט" - חודש שבו חיוך רחב נסוך על פניהם של אנשי השיווק באונליין, ולא רק. וכמו שאין חגיגה בלי עוגה, אין נובמבר בלי מגוון תרגילים ושטיקים של משווקים חסרי עכבות במטרה ללכוד את לבו ובעיקר כיסו של הגולש הממוצע.

 

תקראו לזה "יום הרווקים הסיני" או סתם "בלאק פריידי", השם הוא רק התירוץ. את "חגי" נובמבר פיתחו וקידמו בכישרון רב אתרי מכירות האונליין הבינ"ל - וזכו להצלחה מסחררת. הם הצליחו ליצור התניה פסיכולוגית בקרב הקהל ההולך וגדל של רוכשי האונליין. כפי שכאשר מגיעים לקניון יוצאים לרוב עם שקיות גדושות, כך כשנכנס נובמבר - מרבים בקניות. למה? כי מישהו שכנע את הקהל הרחב שזה משתלם.

 

האמת כמובן שונה מעט. בחצר האחורית של עולמות השיווק זהו סוד ידוע: לא מעטים מהמשווקים נוהגים להעלות את מחירי המוצרים לקראת נובמבר, כדי שאפשר יהיה לתת "הנחות" גדולות ומרשימות לקראת חגיגת הקניות - כאלה שישמשו מלכודת דבש נאותה לרוכשים הפוטנציאליים. מעבר לכך, ילחשו בחצר האחורית, עבור החברות השונות חגי נובמבר הם הזדמנות מצוינת לנקות את המחסנים לקראת סוף השנה – ולהיפטר מסחורה ישנה ולעתים גם איכותית פחות. הקונה, המצוי בסוג של ורטיגו עקב מגוון בלתי נתפס על הצעות ומבצעים, בין כה וכה לא יבחין בהבדל.

 

מה שהתחיל בעולמות האונליין לא מסתיים שם. אל חגיגת הקניות באמזון, ebay, אלי אקספרס ואחרים, הצטרפו בחדווה רבה גם רשתות האופליין בתחום מוצרי החשמל והאופנה שמבקשות גם הן נתח מהחגיגה - ומתנהלות בהתאם עם הנחות ומבצעים, מדומים יותר או פחות. גם בישראל כצפוי גילו המשווקים אמפטיה לרווקים הסיניים ואווירת חגי נובמבר באה לידי ביטוי בפרסומים, הן באונליין והן באופליין, ביתר שאת.

 

מבחינת המפרסמים בארץ הקודש' מדובר בהזדמנות פז שבה הקשב והמצב הפסיכולוגי של קהל היעד נמצא בדיוק במקום הנכון - וגם הארנק פתוח לרווחה. זאת ועוד: השנה מטה כחול לבן במשרד הכלכלה והתעשייה וגוגל ישראל מקדמים מיסודו של "חג" נוסף החודש - ב-6-7 בנובמבר - חג הקניות הישראלי (בלי ארוחת חג במקרה הזה). גוגל היטיבה לזהות את הפוטנציאל לרווח מבחינתה והקימה לחברות בישראל פלטפורמה כחול לבן לשיווק מרכולתם במסגרת החגיגות – shopping.il – ומנהלת קמפיין רחב לקידום האתר בימים האחרונים.

 

מי שעלול גם השנה להעיב על חגי נובמבר בישראל הוא כמובן דואר ישראל. כבר עתה ישנם דיווחים על צוואר בקבוק אדיר של משלוחים ועיכובים בהגעה של סחורות. כך לדוגמה מי שייטיב למצוא מבצע טוב ולרכוש תחפושת שווה במיוחד לילד לקראת פורים, יזדקק לשלב בעת הרכישה תפילה חרישית כי הסחורה שרכש בחגי נובמבר הלוהטים אכן תגיע ליעדה - אם תגיע - לפני חג פורים.

 

אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 06/11/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
    איזה סוד בדיוק התגלה כאן? פרט לסקירה שניתן למצוא בכל עיתון על שלל מבצעי נובמבר, איזה גילוי יש כאן? אוסף של מילים שלא אומר כלום.
  • 1.
    ערן 06/11/2019 11:36
    הגב לתגובה זו
    אולי אולי אולי אפשר היה לפרסם את הכתבה הזאת באתר שפונה לקהל כללי - YNET MAKO אבל באתר שהקהל שלו הוא אנשי שיווק?? ממש לא רציני
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.