טור

נובמבר הלוהט - חג גדול למשווקים: תעשיית השטיקים והטריקים

אין חגיגה בלי עוגה ואין נובמבר בלי מגוון תרגילים של משווקים חסרי עכבות. קבלו כמה סודות מהחצר האחורית של תעשיית הקניות
אבי זיתן | (2)

אל הנחליאלי, החצבים והפרידה משעון הקיץ, המאפיינים את המעבר לעונה הקרה יותר, אפשר להוסיף בשנים האחרונות גם עוד אחד מסמלי התקופה: חגיגת הקניות באתרי האונליין, הידועה בחצר האחורית של עולמות השיווק כ"נובמבר הלוהט" - חודש שבו חיוך רחב נסוך על פניהם של אנשי השיווק באונליין, ולא רק. וכמו שאין חגיגה בלי עוגה, אין נובמבר בלי מגוון תרגילים ושטיקים של משווקים חסרי עכבות במטרה ללכוד את לבו ובעיקר כיסו של הגולש הממוצע.

 

תקראו לזה "יום הרווקים הסיני" או סתם "בלאק פריידי", השם הוא רק התירוץ. את "חגי" נובמבר פיתחו וקידמו בכישרון רב אתרי מכירות האונליין הבינ"ל - וזכו להצלחה מסחררת. הם הצליחו ליצור התניה פסיכולוגית בקרב הקהל ההולך וגדל של רוכשי האונליין. כפי שכאשר מגיעים לקניון יוצאים לרוב עם שקיות גדושות, כך כשנכנס נובמבר - מרבים בקניות. למה? כי מישהו שכנע את הקהל הרחב שזה משתלם.

 

האמת כמובן שונה מעט. בחצר האחורית של עולמות השיווק זהו סוד ידוע: לא מעטים מהמשווקים נוהגים להעלות את מחירי המוצרים לקראת נובמבר, כדי שאפשר יהיה לתת "הנחות" גדולות ומרשימות לקראת חגיגת הקניות - כאלה שישמשו מלכודת דבש נאותה לרוכשים הפוטנציאליים. מעבר לכך, ילחשו בחצר האחורית, עבור החברות השונות חגי נובמבר הם הזדמנות מצוינת לנקות את המחסנים לקראת סוף השנה – ולהיפטר מסחורה ישנה ולעתים גם איכותית פחות. הקונה, המצוי בסוג של ורטיגו עקב מגוון בלתי נתפס על הצעות ומבצעים, בין כה וכה לא יבחין בהבדל.

 

מה שהתחיל בעולמות האונליין לא מסתיים שם. אל חגיגת הקניות באמזון, ebay, אלי אקספרס ואחרים, הצטרפו בחדווה רבה גם רשתות האופליין בתחום מוצרי החשמל והאופנה שמבקשות גם הן נתח מהחגיגה - ומתנהלות בהתאם עם הנחות ומבצעים, מדומים יותר או פחות. גם בישראל כצפוי גילו המשווקים אמפטיה לרווקים הסיניים ואווירת חגי נובמבר באה לידי ביטוי בפרסומים, הן באונליין והן באופליין, ביתר שאת.

 

מבחינת המפרסמים בארץ הקודש' מדובר בהזדמנות פז שבה הקשב והמצב הפסיכולוגי של קהל היעד נמצא בדיוק במקום הנכון - וגם הארנק פתוח לרווחה. זאת ועוד: השנה מטה כחול לבן במשרד הכלכלה והתעשייה וגוגל ישראל מקדמים מיסודו של "חג" נוסף החודש - ב-6-7 בנובמבר - חג הקניות הישראלי (בלי ארוחת חג במקרה הזה). גוגל היטיבה לזהות את הפוטנציאל לרווח מבחינתה והקימה לחברות בישראל פלטפורמה כחול לבן לשיווק מרכולתם במסגרת החגיגות – shopping.il – ומנהלת קמפיין רחב לקידום האתר בימים האחרונים.

 

מי שעלול גם השנה להעיב על חגי נובמבר בישראל הוא כמובן דואר ישראל. כבר עתה ישנם דיווחים על צוואר בקבוק אדיר של משלוחים ועיכובים בהגעה של סחורות. כך לדוגמה מי שייטיב למצוא מבצע טוב ולרכוש תחפושת שווה במיוחד לילד לקראת פורים, יזדקק לשלב בעת הרכישה תפילה חרישית כי הסחורה שרכש בחגי נובמבר הלוהטים אכן תגיע ליעדה - אם תגיע - לפני חג פורים.

 

אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 06/11/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
    איזה סוד בדיוק התגלה כאן? פרט לסקירה שניתן למצוא בכל עיתון על שלל מבצעי נובמבר, איזה גילוי יש כאן? אוסף של מילים שלא אומר כלום.
  • 1.
    ערן 06/11/2019 11:36
    הגב לתגובה זו
    אולי אולי אולי אפשר היה לפרסם את הכתבה הזאת באתר שפונה לקהל כללי - YNET MAKO אבל באתר שהקהל שלו הוא אנשי שיווק?? ממש לא רציני
חיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיותחיים כהן "מאסטר שף". קרדיט: רשתות חברתיות
רייטינג

אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות כמעט ואינו משתנה במהלך השבוע. חדשות 12 של קשת תמיד במקום הראשון ולרוב גם הרייטינג וגם כמות הצופים היא פי שתיים מהמתחרות שלה, אבל אתמול למעט השידור הציבורי, חדשות 14, עם 6.7% רייטינג ו-165 היו לבדם עם יותר ממחצית הצופים של קשת, וזו בשורה אמיתית. אחריהם, בהפרש לא גדול, היו חדשות 13 עם רייטינג של 5.6% ו-142 צופים. להבדיל, חדשות התאגיד הציבורי ממשיכות לאבד צופים והשאלה לגבי הנחיצות שלו רלבנטית מתמיד, לאור 2.1% ו-52 אלף צופים בלבד. אם עד כה מהדורת כאן11 נאבקה על להישאר במסגרת של מאה אלף צופים, אנחנו רואים ירידה דרמטית ובמסגרתה המספרים הולכים ומתקרבים לשידורי נישה, כמו ערוץ 9. 


בפריים טיים, גם השקת המותג האהוב של קשת, "מאסטר שף", לא מצליחה להדיח את הלהיט של רשת, "האח הגדול". "מאסטר שף" היתה עם 13.9% בלבד ו-353 אלף צופים, בעוד ש-"האח הגדול" נותר בראש, יהיו המתחרים אשר יהיו, ועמד על 17.3% רייטינג ו-416 אלף צופים. בערוץ 14, “הפטריוטים” יציבה וחזקה, עם קהל צופים נאמן ו-6.6% רייטינג ו-159 אלף צופים. לעומתם, טאבו של כאן11עם חנוך דאום עסקה בהתמודדות עם אנורקסיה, אך הרייטינג היה נמוך, עם 2.7% בלבד ו-64 אלף צופים. 

בוקר, אמצע היום ולייט נייט

חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.4% ו-87 אלף צופים, במקום השני היתה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-39 אלף צופים, ובמרחק לא רב היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 1.6% רייטינג ו-30 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה יואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-74 אלף צופים, ואחריהן מאחור נמצא המשדר של ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1% בלבד ו-25 אלף צופים בלבד.

כאמור, קשת מובילה במהלך היום כולו, ו-“חמש עם רפי רשף” רושמת 6.5% רייטינג ו-169 אלף צופים, הרבה מעל ערוץ 14, עם "17 עם דנה ורון" שעמד על 2.9% ו-59 אלף צופים. את הרשימה סגר "שיחת היום" של רשת עם 2.4% ו-52 אלף צופים. “שש עם” מטפסת ל-6.5% ו-179 אלף, "ריקלין ושות" של ערוץ 14 אחריו עם 3.8% ו-99 אלף צופים ואילו שוב רשת אחרונה במשדרי החדשות, עם "חדשות שש" שזכתה ל-2.5% רייטינג בלבד ו-50 אלף צופים.