קניות שופינג
צילום: ISTOCK
טור

נובמבר הלוהט - חג גדול למשווקים: תעשיית השטיקים והטריקים

אין חגיגה בלי עוגה ואין נובמבר בלי מגוון תרגילים של משווקים חסרי עכבות. קבלו כמה סודות מהחצר האחורית של תעשיית הקניות
אבי זיתן | (2)

אל הנחליאלי, החצבים והפרידה משעון הקיץ, המאפיינים את המעבר לעונה הקרה יותר, אפשר להוסיף בשנים האחרונות גם עוד אחד מסמלי התקופה: חגיגת הקניות באתרי האונליין, הידועה בחצר האחורית של עולמות השיווק כ"נובמבר הלוהט" - חודש שבו חיוך רחב נסוך על פניהם של אנשי השיווק באונליין, ולא רק. וכמו שאין חגיגה בלי עוגה, אין נובמבר בלי מגוון תרגילים ושטיקים של משווקים חסרי עכבות במטרה ללכוד את לבו ובעיקר כיסו של הגולש הממוצע.

 

תקראו לזה "יום הרווקים הסיני" או סתם "בלאק פריידי", השם הוא רק התירוץ. את "חגי" נובמבר פיתחו וקידמו בכישרון רב אתרי מכירות האונליין הבינ"ל - וזכו להצלחה מסחררת. הם הצליחו ליצור התניה פסיכולוגית בקרב הקהל ההולך וגדל של רוכשי האונליין. כפי שכאשר מגיעים לקניון יוצאים לרוב עם שקיות גדושות, כך כשנכנס נובמבר - מרבים בקניות. למה? כי מישהו שכנע את הקהל הרחב שזה משתלם.

 

האמת כמובן שונה מעט. בחצר האחורית של עולמות השיווק זהו סוד ידוע: לא מעטים מהמשווקים נוהגים להעלות את מחירי המוצרים לקראת נובמבר, כדי שאפשר יהיה לתת "הנחות" גדולות ומרשימות לקראת חגיגת הקניות - כאלה שישמשו מלכודת דבש נאותה לרוכשים הפוטנציאליים. מעבר לכך, ילחשו בחצר האחורית, עבור החברות השונות חגי נובמבר הם הזדמנות מצוינת לנקות את המחסנים לקראת סוף השנה – ולהיפטר מסחורה ישנה ולעתים גם איכותית פחות. הקונה, המצוי בסוג של ורטיגו עקב מגוון בלתי נתפס על הצעות ומבצעים, בין כה וכה לא יבחין בהבדל.

 

מה שהתחיל בעולמות האונליין לא מסתיים שם. אל חגיגת הקניות באמזון, ebay, אלי אקספרס ואחרים, הצטרפו בחדווה רבה גם רשתות האופליין בתחום מוצרי החשמל והאופנה שמבקשות גם הן נתח מהחגיגה - ומתנהלות בהתאם עם הנחות ומבצעים, מדומים יותר או פחות. גם בישראל כצפוי גילו המשווקים אמפטיה לרווקים הסיניים ואווירת חגי נובמבר באה לידי ביטוי בפרסומים, הן באונליין והן באופליין, ביתר שאת.

 

מבחינת המפרסמים בארץ הקודש' מדובר בהזדמנות פז שבה הקשב והמצב הפסיכולוגי של קהל היעד נמצא בדיוק במקום הנכון - וגם הארנק פתוח לרווחה. זאת ועוד: השנה מטה כחול לבן במשרד הכלכלה והתעשייה וגוגל ישראל מקדמים מיסודו של "חג" נוסף החודש - ב-6-7 בנובמבר - חג הקניות הישראלי (בלי ארוחת חג במקרה הזה). גוגל היטיבה לזהות את הפוטנציאל לרווח מבחינתה והקימה לחברות בישראל פלטפורמה כחול לבן לשיווק מרכולתם במסגרת החגיגות – shopping.il – ומנהלת קמפיין רחב לקידום האתר בימים האחרונים.

 

מי שעלול גם השנה להעיב על חגי נובמבר בישראל הוא כמובן דואר ישראל. כבר עתה ישנם דיווחים על צוואר בקבוק אדיר של משלוחים ועיכובים בהגעה של סחורות. כך לדוגמה מי שייטיב למצוא מבצע טוב ולרכוש תחפושת שווה במיוחד לילד לקראת פורים, יזדקק לשלב בעת הרכישה תפילה חרישית כי הסחורה שרכש בחגי נובמבר הלוהטים אכן תגיע ליעדה - אם תגיע - לפני חג פורים.

 

אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיא 06/11/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
    איזה סוד בדיוק התגלה כאן? פרט לסקירה שניתן למצוא בכל עיתון על שלל מבצעי נובמבר, איזה גילוי יש כאן? אוסף של מילים שלא אומר כלום.
  • 1.
    ערן 06/11/2019 11:36
    הגב לתגובה זו
    אולי אולי אולי אפשר היה לפרסם את הכתבה הזאת באתר שפונה לקהל כללי - YNET MAKO אבל באתר שהקהל שלו הוא אנשי שיווק?? ממש לא רציני
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.