פוזל לאשכנזים, שמח מהניתוק מש"ס: מנכ"ל קול ברמה מרוצה מ-TGI

אחרי פער החשיפה הענק מקול חי, בסקר האחרון נרשם כמעט שוויון. אריאל דרעי מסביר מדוע המלחמה עם ש"ס עשתה להם רק טוב ולמה אין הבדל בין התחרדות לישראליות
אלכסנדר כץ |

סקר TGI, על כל חסרונותיו, סיפק ביום רביעי שעבר גם דרמה לא קטנה, עם הזינוק המרשים בחשיפה של תחנת הרדיו החרדית קול ברמה, וצמצום הפער בינה לבין המתחרה הוותיקה קול חי, לכמעט שוויון. המלחמה בין 2 התחנות, קול חי בת ה-23 וקול ברמה הצעירה יותר בת ה-10, ידעה יצרים, תככים, מאבקי שליטה פוליטיים - וגם מהפכים.

 

2 התחנות שפונות למגזר החרדי, נהנות כעת מחשיפה כמעט זהה בחשיפה, כך על פי הסקר הנוכחי: 4.8% חשיפה לקל חי מול 4.5% לקול ברמה. לפני חצי שנה הפער בין 2 התחנות היה עצום: 5.5% לקול חי מול 2.1% לקול ברמה. אז נכון, לאורך השנים הולכת וגוברת הביקורת על הסקר, אבל יש לזכור כי עד היום TGI מהווה מדד מוסכם בעולם הפרסום הישראלי, שמאידך, גם בודק כלים נוספים לבדיקת חשיפה ואפקטיביות.

סקר TGI של תחנות הרדיו החרדיות

 

קול ברמה סבלה מאז בחירות 2015 מחרם מצידה של ש"ס, שלפני כן ראתה בה כתחנת הבית שלה. ב-4 השנים האחרונות הפכה קול חי לתחנה של אנשי ש"ס, והדבר כלל חרם ראיונות של בכירי ש"ס לקול ברמה, כולל שר הפנים אריה דרעי, כמו גם הפניית תקציבים משמעותיים של משרדי ממשלה בראשותם של שרים מש"ס, לקול חי, כפי שנחשף באייס לפני כ-4 שנים. במקביל, נרשמה באותה עת התקרבות בין קול ברמה ליריב של אריה דרעי, אלי ישי, שהתמודד לכנסת ב-2015, אולם נכשל.

 

מנכ"ל קול ברמה, עו"ד אריאל דרעי, מסביר בשיחה עם אייס כי התחנה שלו דווקא הרוויחה מהמלחמה עם ש"ס, למרות שהדבר עלה לה בשנים האחרונות באיבוד הכנסות – בשל האיבה שהתעוררה בינה לבין מפלגת האם. מדוע? "עכשיו אנחנו לא מחויבים לאף פוליטיקאי ולאף גורם פוליטי, וזה חידוש בכלי התקשורת החרדיים".

 

הסיבה לזינוק בחשיפה, לדידו של דרעי, נעוצה בהנעה לפעולה שהיא ביצעה ב-9 החודשים האחרונים, בכך שהפכו את המאזינים לפעילים יותר: "ראינו ירידה במעורבות המאזינים בשנים הקשות של המאבק (עם ש"ס, א"כ), אבל אין ספק שהשנה הרגשנו תנועה של יותר מאסיבית של קהל מאזינים לתחנה וכניסה של מאזינים חדשים. אנחנו מתאפיינים בהרבה מאד פעילויות שטח - כ-150 אירועים גדולים וקטנים בשנה, ורואים שהקהל נהיה מגוון יותר".

 

כשדרעי מתכוון למגוון, הכוונה היא לשינוי בהרכב קהל המאזינים של קול ברמה: "כשהתחנה הוקמה, קהל המאזינים הבסיסי שלה הורכב מקהל מזרחי-חרדי, ואילו היום כ-35% מהמאזינים הם עם רקע אשכנזי, וזה על פי סקרים שעשינו. היו 2 תהליכים שהתחנה עברה – אנחנו נתפסים יותר ויותר חרדים, למרות מאבק הנשים – ובמקביל שילובן בתחנה, והוספת רצועות שפונות יותר לקהל האשכנזי, למשל המאסטרו החרדי יואלי ביקמן ואיש המוזיקה יוסי גיל, שדרן בעל הידע הכי רחב שיש במוזיקה חרדית, איש עיוור שחוגגים לו עכשיו 20 שנה לפעילות שלו".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

"ועדיין", אומר דרעי, "65% מהקהל שלנו מגיע מהפריפריה, הם ספרדים – אנחנו תחנת הרדיו שנותנת את הביטוי הנרחב ביותר למורשת המזרח לצד מורשתו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, והוכחנו שאנחנו יכולים בעבודה נכונה, לשלש בין 2 הקהלים (חרדי-ספרדי וחרדי-אשכנזי, א"כ)".

אולפן הווידאו של קול ברמה (צילום: ישראל קליין)

 

לדבריו, "הדבר הכי חשוב מבחינתי זה שהתחנה יכולה להיות פתוחה 24/6 בכל בית - שהתכנים ברדיו יתאימו לאוזן של אברך, עקרת בית, נער וילד, בלי שום מגבלה, ולכן נהיה זהירים בדיווח על פגיעות אלימות ומיניות, נהיה מאד זהירים בשימוש ברשתות חברתיות בצורה לא מבוקרת, ונהיה זהירים בפרסום רכילות. אנחנו רואים את עצמנו לא רק כרדיו, אלא כגוף תרבות לציבור החרדי – שסובל ממחסור בגופי תרבות". דרעי מסביר כי בקול ברמה למשל, אפשר לשדר ריאליטי, מופעי מוזיקה ותחרויות - ברוח חרדית: "לדוגמה השדרן הבכיר שלנו עמי מימון, המקבילה של דידי הררי, יקיים חידות תורניות שהן מאד פופולאריות".

 

לאורך השנים מיעטה התחנה לשדר נשים, הן כמגישות והן כאורחות שעולות לשידור. הדבר הגיע לדיונים חוזרים ונשנים ברשות השנייה, והגיעו אף לבית המשפט. לפני כשנה קנס בית המשפט המחוזי בירושלים את התחנה במיליון שקלים פיצויים בשל סירובה להשמיע נשים בשנים 2009-2011. התחנה שילמה את הקנס. 'קולך' עתר לעליון בדרישה להגדלת הפיצוי ל-20 מיליון שקלים, אולם הדרישה נדחתה. בשנים האחרונות עברה התחנה שינוי בנושא זה, שילבה לא מעט נשים בתפקידי הגשה. "חל שינוי בתחנה, ובשנים האחרונות – למרות שאנחנו תחנה חרדית – הצלחנו לייצר מתכון נכון בנושא זה על פי כל כללי ההלכה".

 

לצד הדגש על החרדיות, בתחנה גם נוהגים לשדר משדרים מיוחדים בימי הזיכרון לשואה והגבורה לחללי צה"ל, ימים שבדרך כלל דווקא מצביעים לעיתים על הקיטוב בין הציבור החילוני למגזר החרדי, שאינו נוהג לציין ימים אלו באותם כלים של החילוניים. "אנחנו כן מנסים להיות גשר בין הציבורים בישראל", טוען מנכ"ל קול ברמה, "בימי הזיכרון ויום השואה אנחנו מקיימים מרתון שידורים מיוחד. ביום הזיכרון יש לנו את הפרויקט 'אמץ חלל' במסגרתו קוראים במשך שבוע למאזינים להתקשר אלינו לקבל את שמם של חלל ושל אמו השכולה ולקרוא תהילים לזכרו. 21 אלף איש התקשרו השנה כדי לקבל שמות. ביום הזיכרון קיימנו את הפרויקט 'אימהות מדברות על שכול' בו רבניות בכירות כותבות לאימהות שכולות, והעלנו את האימהות לשידור. אנחנו גם מובילים קו תקיף נגד פגיעה בחיילים חרדיים בריכוזי חרדים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.