קמעונאות ב-2019: מהם הטרנדים שיקבעו את עתיד השוק
חברת המחקר eMarketer פרסמה לאחרונה דו"ח מקיף שכותרתו "עתיד הקמעונאות ב-2019: הטרנדים שיעצבו את התחום בשנה הקרובה".המגמות הבולטות שעליהן מצביע המחקר כוללות את המעבר של מותגי אינטרנט למיקומים פיזיים, "מקליקים ללבנים"; חיזוק מגמת חנויות הפופ-אפ; תשלום בקופה/קנייה בחנות ללא קופאים; מיצוי פוטנציאל רכישת המוצרים ברשתות חברתיות ועוד.
מאונליין לאופליין
הטרנד הראשון שעליו מצביע המחקר נוגע למעבר המעניין של מותגים שנבנו, צמחו ופעלו באונליין בלבד למיקומים פיזיים. על פי eMarketer, לאחר שבנו מותגים ונהנו מרף כניסה נמוך ויכולת להגיע לקהל גלובלי באמצעות פרסום דיגיטלי בקלות יחסית, מותגי הדיגיטל יבקשו למסד את ההצלחה בצורה של חנות פיזית ויעשו זאת השנה בקצב מוגבר. מבחינת שטחי מסחר, המאפיין הייחודי של חנויות מותגי האונליין בא לידי ביטוי בפער ניכר בגודל, במטר מרובע, מול החנויות המסורתיות, ביחס של כשליש מגודלן.
התחזקות הפופ-אפ: לענות לביקוש בגודל פיזי קטן ומשתלם
הטרנד השני שאותו מסמן המחקר מדבר על התחזקות מגמת חנויות הפופ-אפ. הרציונל מאחורי חנויות הנישה לפרק זמן מוגבל הוא בשילוב שבין ביקוש של הקהל לצריכה לגודל פיזי קטן ומשתלם למותגים. חנויות הפופ-אפ מאפשרות למותגים מסורתיים ומותגי אונליין חדשניים את היכולת לפגוש את הצרכן פנים מול פנים, לייצר עימו אינטראקציה אינטימית פיזית ובעיקר לתת לו את התחושה של לאחוז במוצר, להתנסות בו, להשיב בפידבק וכך לבנות קהילה סביבו.
חנויות הפופ-אפ מלוות בדרך כלל בקהל ייחודי, צעיר, עדכני ושונה מדור צרכני החנויות הפיזיות. מחקר מ-2018 בארה"ב מצא ש-38% מצרכני חנויות הפופ-אפ רוכשים מוצר באינטרנט על בסיס שבועי. עובדה זו הופכת את המפגש הפיזי עימם להישג בעל ערך כדי לפגוש אותם בפעם הבאה אונליין.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
38% מצרכני חנויות הפופ-אפ רוכשים מוצר באינטרנט על בסיס שבועי (צילום: istock)
תובנה קמעונאית נוספת ומרתקת שאפשר ליישם כבר מתרחשת בארה"ב, שבה רשתות הענק מזמינות מותגי אונליין מצליחים להתארח בסניפי הרשת במתכונת של "חנות בתוך חנות" שמיטיבה עם שני הצדדים. חנויות האונליין מקבלות את האפשרות להציב מוצרים ישירות מול הלקוחות בדרך שיוכלו לגעת ולהרגיש ומנגד הרשתות הוותיקות יכולות למשוך אליהן קהל חדש וצעיר שבדרך כלל לא נכנס לחנויות.
אמאזון סטייל: יציאה מחנות ללא תור בקופה, ללא קופה וללא קופאים
הטרנד השלישי שכיום מזוהה בעיקר עם חברת אמאזון הוא קנייה בחנויות ללא קופה ו/או קופאים כפי שהציגה לעולם ב-Amazon Go בסניפיה בשיקגו, סיאטל וסן פרנסיסקו. המגמה הזו היא תולדה טכנולוגית של העידן בו אנו חיים, בניסיון להשתמש בחדשנות כדי להקל על הצרכן, לייעל עבורו את חווית הקנייה ולמנוע ממנו כל סרבול שנוגע ליציאה מהחנות עם המוצרים תוך מעבר בקופה. בחנויות אמאזון לדוגמה, הצרכנים סורקים את המכשיר הנייד שלהם בכניסה, בוחרים במוצרים שהם רוצים לרכוש ופשוט יוצאים עימם מהחנות. המערכות של אמאזון יודעות לחבר בין המוצרים לצרכן ולחייב אותו בהתאם.
על פי מחקר של Usabilla שמופיע בדו"ח של eMarketer, חשיבות היציאה מהחנות ללא תור היא גבוהה מאוד. 22.5% מהצרכנים בארה"ב ציינו כי עמידה בתור ארוך ביציאה מהחנות הוא הגורם שימנע מהם לרכוש בחנות פיזית, במקום השני לאחר הסיבה המובילה - לא מצאו את המוצר אותו חיפשו.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
סופסוף הפוטנציאל ימוצה? רכישה בפלטפורמות סושיאל
טרנד נוסף שרבים ציפו שימצה את הפוטנציאל הרב הטמון בו כבר לפני מספר שנים הוא הסחר על גבי פלטפורמות של רשתות חברתיות. למרות שאנליסטים רבים ציפו שהזמן הרב שצרכנים/גולשים מבלים בפייסבוק ובטוויטר והעובדה שרבים מאתנו עוקבים אחר מותגים מסחריים יוביל לרכישות, בפועל הפוטנציאל הזה לא מומש.
מי שצפויה לקחת את הקופה בגדול היא אינסטגרם שכבר עושה זאת בימינו ותמשיך לצמוח. יחד איתה אפשר לציין גם את Pinterest ולא בכדי - השתיים חולקות מאפיין בולט אחד ומרכזי, פיד ויזואלי שבו התמונות הן חזות הכל והטקסט משני בלבד. "כשזה מגיע לרכישת מוצרים" אומר סאנז'אי טאמהאנה, מנהל תחום המידענות בשיווק דיגיטלי בנייקי, "זה טבעי עבור אנשים לרצות לראות את המוצר כדי להבין טוב יותר הוא נראה והאם הוא מתאים". לדבריו "הצמיחה של אינסטגרם, ופינטרסט, בהיקף נמוך יותר, ב-5 השנים האחרונות עזרה למשווקים לענות על הצורך ולאפשר לצרכנים להרגיש בטוחים יותר לפני רכישה".
על פי חברות המחקר Cowen and Company, כמעט 30% מגולשי פייסבוק, אינסטגרם ופינטרסט בארה"ב הצהירו שרכשו מוצר ממותג שגילו במקרה באמצעות הפלטפורמה. הפלטפורמות משמשות במקרים רבים כזירת גילוי והשראה עבור הגולשים שמשוטטים בחיפוש אחר רעיונות ולעודד רכישה גם ללא כוונה שהוגדרה מראש.
עלייתם של המשפיענים כמובילי דעה ומקדמי מכירות בבפלטפורמות כגון אינסטגרם מניעה עוד יותר את גלגלי הרכישה בפלטפורמות חברתיות, אך השאלה שעודנה מחרפת ומן הסתם תתברר במהלך השנה היא היכן בדיוק יתבצעו הרכישות לכשיקרו - בפלטפורמה החברתית עצמה או באתרי המותגים שאליהם הגולשים יופנו?
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
