תשכחו מפסח וראש השנה: את הקניות עושים בחגים החדשים
הכפר הגלובלי מאוחד מתמיד. ולא, לא מדובר חלילה באסון טבע גדול או בהסכמה חד צדדית של קוריאה הצפונית להתפרק מנשקה הגרעיני, מדובר בעוד אחד מאירועי השיא של תרבות הצריכה העולמית במאה ה-21.
יום שבת 10 בנובמבר 2018, השעה: 23:59, המיקום: אירוע הגאלה המפואר של קבוצת עליבאבא במטה המרכזי בשנגחאי. הדופק באולם עולה לקראת שריקת הפתיחה של יום הרווקים הסיני שיחל בעוד מספר רגעים. על המסך הענק מתחילה הספירה לאחור ובשעה 00:00 בדיוק מתחילה המלחמה. ספק אם יש בה מנצחים או מפסידים, ספק אם יוזמי המלחמה הם הצרכנים או הקמעונאים, דבר אחד בטוח, המספרים על המסך שמייצגים את סכום הכסף הנכנס מעסקאות הרכישה עולים בקצב מהיר, מהיר מאד.
במבט ראשון וחטוף, עלול לחשוב מי שאיננו מחובר לגלובליזציה ועומד בקצב השיא שבו העולם מתנהל, שמדובר באירוע התרמה גדול לארגון צדקה או לפעילות חסד עולמית. אבל לא, המספרים שקופצים והנתונים המוצגים לא משאירים מקום לספק שמדובר במטרה שונה לחלוטין. התחושה הכללית הרווחת באותם הרגעים ברחבי סין ומחוצה לה, היא שהעולם הצרכני מתגייס למטרה משותפת, לרכוש כמה שיותר ובו בזמן לנפץ את כל שיאי המכירה של השנים הקודמות.
מספרים מעבר לכל דמיון
שעה קלה עוברת מתחילת המירוץ (אחת לפנות בוקר שעון שנגחאי) והסטטיסטיקות כבר על המסך. מדובר בלא פחות מהמונדיאל של עולם הקניות. 10 המדינות המובילות במספר עסקאות המכירה לקהל הסיני תופסות את מקומן בטבלה שמוצגת על המסך. בניגוד למונדיאל, אין כאן שלב מוקדמות, מדובר באירוע גמר הגביע שנמשך לא פחות מ-24 שעות.
בהמשך היום התמונה מתחדדת, וככל שעוברות השעות עוד ועוד שיאי מכירות מהשנים הקודמות נשברים, מה שמעלה את רף המוטיבציה לרכוש עוד, כי הנה אנחנו כבר שם ויכולים להרגיש חלק מההיסטוריה. אחרי קצת יותר מ-16 שעות מגיעה בשורתו של המשיח, שיא המכירות שנקבע בשנה שעברה ועמד על מעל ל-25 מיליארד דולר, נשבר - עם כ-31 מיליארד דולר הפעם.
אפקט הדומינו
בשנת 1952 המציאו האמריקאים את ה"בלק פריידי", יום מבצעים למחרת חג ההודיה שפותח את עונת הקניות לקראת חג המולד. עם התפשטותה והתחזקותה של הרשת בתחילת המילניום והמעבר של חלק מהקניות אליה, נשברו מידי שנה ביום זה שיאי המכירות בארה"ב פעם אחר פעם.
האמריקאים, שמהרגע הראשון הבינו את הפוטנציאל הגדול, הצליחו לייצר מאז ועד היום חגי קניות נוספים (כמו ה-Cyber Monday למשל) או יתרה מכך, להפוך ימים ממלכתיים לכאלו כדוגמת הלייבור דיי (Labor Day), קולומבוס דיי Columbus Day)), סיינט פטריק'ס דיי (Saint Patrick's Day) ועוד. ספק אם הם בעצמם יודעים מה ההבדלים בין כל יום קניות שכזה ומה היתרונות באחד על האחר, אבל המטרה ברורה לכולם: פתחו את הארנקים ורכשו כמה שיותר.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
בעולם לא נשארו אדישים להצלחה ובמהרה החלו להופיע חגי קניות כדוגמת אלו במקומות שונים ברחבי הגלובוס. אפילו בישראל הקטנה ציינו לפני כמה ימים את חג הקניות Shopping IL.
לשלם בעזרת החיוך
במקביל לגידול במספר חגי הקניות, חווית הקנייה הופכת קלה ומהירה משנה לשנה. כך לדוגמה: אם בעבר נדרשנו להשתרך מאחורי תורים ארוכים בדרך לקופה עם שקית מלאה בבגדים שרכשנו בהנחה של 70%, הרי שהיום כבר קיימות חנויות "חכמות" בסין שיודעות לזהות את חיוכו של הצרכן ולחייב אותו ישירות על הפרטים שרכש דרך ארנק דיגיטלי חכם בשם Alipay, מבלי לעבור בקופה או לייצר חיכוך אנושי כלשהו.
ובכן, מתבקש לשאול, כמה עוד אפשר לנפח את בלון הצריכה הזה? אז אם להיות כנים, כנראה שבשנה הבאה השיאים יישברו שוב, אנחנו נפתח פעם נוספת את הארנק (הדיגיטלי כמובן) ונמצא את עצמינו מתרברבים שוב ביום למחרת בעבודה על איך רכשנו את המוצץ עם תאורת הלד או את כיסוי הטלפון (כולל משלוח כמובן), במחיר זול יותר ממה שעולה לייצר אותו במפעל.
ואולי ביום מן הימים, נמצא בין שיעורי המתמטיקה והאנגלית בבית הספר של הילדים, גם שיעורים לצריכה נבונה. עד אותו היום, נמשיך לאחל: חג שופינג שמח לכולם.
אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
