livnat
צילום: יח"צ

5 עצות לדרך חדשה

כתיבת המומחים |
נושאים בכתבה עסקים עצמאיים

מאת : לבנת קיזנר**

 

רגע לפני שאתם יוצאים לדרך חדשה ופותחים את העסק עליו תמיד חלמתם, ריכזתי עבורכם חמישה צעדים ראשונים וחשובים לביצוע:

 

1. בדיקת היתכנות עסקית - לפני שבוחרים אפילו את שם העסק, חשוב מאוד לבצע בדיקה מקדמית של ההיתכנות הכלכלית של עסק מסוג זה. זהו שלב של איסוף מידע על הענף וביצוע בדיקות בסיסיות שיאשרו לכם שאכן העסק צפוי לקיים את עצמו ואף להצליח. נדבך חשוב בבדיקת ההיתכנות הינה זיהוי מראש של נקודת האיזון  בכדי לדעת האם יש לעסק פוטנציאל להצליח. שלב הזה הוא קריטי ומאפשר לקבל תמונה אובייקטיבית ונכונה אודות העסק אותו אנו מעוניינים לפתוח.

 

2. יצירת קשר עם הרשויות - הצעד הבא הוא יצירת קשר עם הרשויות, וזאת עוד לפני ביצוע העסקה הראשונה. זוהי רשימת הרשויות שיש לפנות אליהם מיד עם פתיחת העסק:

 

א. רשם החברות - במידה והחלטת לפתוח חברה בע"מ
ב. רשם השותפות - במידה והחלטת לרשום שותפות 
ג. מע"מ - לצורך פתיחת תיק במע"מ 
ד. מס הכנסה - לצורך פתיחת תיק במס הכנסה 
ה. המוסד לביטוח לאומי - לצורך פתיחת תיק ביטוח לאומי 
ו. בנק - לצורך פתיחת חשבון עסקי 

 

3. העסקת עובדים – פתיחת עסק חדש מצריכה לרוב גיוס עובדים . עוד לפני שאתם מחליטים לגייס עובדים, עליכם ללמוד את מערכת היחסים המורכבת הנוגעת ליחסי עובד מעביד.

 

ראשית, חשוב מאוד לברר האם חלים על הענף העסקי שלכם הסכמים קיבוציים  וצווי הרחבה מחייבים. במידה וכן, עליכם  להתאים את ההתקשרות החוזית עם העובדים שגייסתם לתנאים הקבועים בהסכם הקיבוצי והצווים המחייבים.

 

שנית, מועמד שנמצא מתאים למשרה המבוקשת והסכים לתנאי השכר המוצעים על ידכם, חובה להחתימו על חוזה עבודה שהוא למעשה הסכם העסקה ביניכם הכולל את כל התנאים והחובות החלים עליכם ועליו.

 

נושא נוסף שיש לקחת בחשבון בעת גיוס עובדים הינו חוק פנסיה חובה. החל משנת 2008 נכנס לתוקפו צו ההרחבה הקובע ביטוח פנסיוני מקיף במשק. הצו קובע כי עובד זכאי לביטוח פנסיוני וכי החובה תחול על השכר המשולם לעובד או השכר הממוצע במשק כפי שיעודכן מעת לעת, הנמוך מבין השניים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

4. הכשרות מקצועיות – כל עסק, ובוודאי עסק חדש, חייב לשמור על אחידות וחדשנות בהתאם לכללים שיקבעו על ידו. הדרך הטובה ביותר ליצור אחידות וחדשות הינה בהקמת מערך תדרוך שיתפעל באופן שוטף את העובדים על פי הדוקטרינה של העסק. ארגון שמשקיע מראש במערך עדכני של הכשרות מקצועיות מצמצם את החשיפה של העסק לכשלים ומבטיח תפוקה גבוהה יותר של העובדים. יתרון נוסף של מערך כזה הינו סיוע לעובדים הזקוקים לכלים נוספים במילוי תפקידם. לדוגמה, עובד שנדרש לקורס אנגלית עסקית , על מנת שיוכל לנהל מו"מ אפקטיבי עם ספק חדש בחו"ל.

 

5. בניית תוכנית עסקית - רבים מהעסקים החדשים לא בונים תכנית עסקית מיד עם הקמתם וזו טעות גדולה. תכנית עסקית תקינה ובנויה היטב היא מפת דרכים נפלאה והיא תעזור לכם להעריך את סיכויי ההצלחה שלכם ושל העסק. היא תאפשר לכם למקד את המוצר או השירות לקהל היעד הרלוונטי ותיתן לכם הערכה זהירה על הפוטנציאל העסקי. בנוסף, היא  תזכיר לכם, פעם אחר פעם, מה ההוצאות הקבועות והמשתנות, ותיתן מבט רחב על העתיד הכלכלי, כמו גם על שינויים נדרשים במרוצת הזמן.

 

התכנית העסקית היא בראש ובראשונה הצהרת הכוונות של העסק, והגדרה בהירה וקולעת למטרותיו, יעדיו, דרכי פעולתו, ניהולו והתנהלותו. 

 

לסיכום, החלטתם להקים עסק חדש? כל הכבוד ! תהליך פתיחת עסק הוא אמנם מורכב ומלא באתגרים, אך עם ההערכות הנכונה, הכוונה נאותה ומידע מתאים, אתם אפילו עשויים לגלות שהוא מעניין ומהנה.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.