מקאן וקוקה קולה במגעים: האם תנובה תטיל וטו על המתחרה?
הפרסום על מגעים בין משרד הפרסום מקאן תל אביב לחברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה ישראל) שנחשפו אתמול בעיתון גלובס החלו להניע את גלגלי השיניים בשוק הפרסום ביתר שאת. בשורה התחתונה, גורם בכיר אומר לאייס שלא לציטוט או ייחוס, כי אכן מזה מספר שבועות, ישנו ציר שבו מתקיימות שיחות בין דרגים בכירים באגף השיווק של קוקה קולה למקאן, בהובלת המנכ"ל עמית משיח, שבו נידונה האפשרות לשלב את מקאן במערך הפרסום הדיגיטלי של קוקה קולה.
המגעים בין הצדדים מעלים לא מעט שאלות ותהיות שנוגעות במגוון נושאים. בראש ובראשונה, גורמים בשוק הפרסום מתקשים להבין כיצד מקאן, שנחשב לספק הראשי של חברת תנובה בשוק הפרסום, יכול להכיל אותה בעת ובעונה אחת יחד עם החברה המרכזית שתחתיה פועלת טרה. בעניין זה נשאלת גם השאלה על מידת החשיפה המוקדמת של תנובה לשיחות אלו או מידת ההפתעה והתגובה שלה בעקבות פרסום הדברים. לאייס נודע כי בתנובה שמעו על שיחות אלו מהתקשורת בלבד ובלשון המעטה "הם לא אהבו את זה". עם זאת, בתנובה סירבו להגיב לפניית אייס בנושא, בטענה כי "החברה אינה מנהלת את ענייניה עם הספקים דרך התקשורת".
בית בריא או קוקה קולה?
מעבר לכך, ובהנחה שאכן ייחתם חוזה עבודה בין הצדדים, נשאלת השאלה מי מספקי קוקה קולה ישלם את המחיר על כניסתה של מקאן לתמונה, כיצד יגיבו שאר משרדי הפרסום במערך של קוקה קולה לכניסת מקאן לזירה וכיצד תזמון השיחות מתקשר לעובדה שרק השבוע מונתה שלי שמיר-קינן לסמנכ"לית השיווק של קוקה קולה במקום אלון זמיר שסיים את תפקידו לאחר 7 שנים. סוגיה לא פחות מהותית היא העובדה שמקאן, כיד ימינו של תנובה, מנהל עבורה את קמפיין "הבית הבריא" שבמסגרתו הושם דגש מרכזי על הפחתת סוכר במזון, כולל בשתייה ממותקת ויש להניח שעניין זה לא נעלם מעיני הבכירים באגפי השיווק והתקשורת בקוקה קולה.
אם כן, תחילה יש להתייחס למניעים של משיח ומקאן, אותם אפשר להגדיר כאילוצים מסחריים ברורים. מאז כניסתו של משיח לתפקיד הוא ממפה את השוק הישראלי בניסיון למקסם את מצבה המסחרי של מקאן. את זאת הוא עושה כשהוא ממזער נזקים באמצעות סגירת פעילויות שאינן רווחיות ופרידה מתקציבים הפסדיים, או שאינם עומדים בתנאי הסף עבור משרד בסדר הגודל של מקאן. במקביל משיח הבין מהר מאוד את האנומליה של השוק הישראלי הריכוזי שמחייבת אותו להיות "משרתם של שני אדונים" ולטפל במקביל בחברות מתחרות.
- תקציב המדיה של סופר פארם בהיקף 80 מיליון ש' עובר למקאן
- "אנו לא הכי גדולים בטלוויזיה, לכן מאתגרים את השוק ומושכים בצמות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש להניח שמבחינת משיח ומקאן, כניסה למערך הפרסום של קוקה קולה בזירת המשקאות שבה המשרד אינו פעיל (לאחר הפרידה מטמפו) היא משימה בעלת תעדוף גבוה. כמו שהוא תופס את המצב, העבודה שלו עם תנובה שבכיריה נמצאים איתו בקשרים חבריים שנים רבות, עוד מימי הקדנצייה הראשונה שלו במקאן לפני עשור, אינה אמורה להתנגש במישרין בניהול תקציבי הדיגיטל של קוקה קולה, כאשר הכוונה היא למה שמוגדר המשקאות "האדומים" (משקה קוקה קולה הקלאסי) על פי הז'רגון המקצועי של עובדי החברה המרכזית.
נכון לעכשיו, בשלב הגישושים עוד לפני ה-Money Time, משיח נהנה ממרחב הפעולה שהחשאיות מעניקה לו. עם זאת, למרות שהוא אינו נדרש לאישור תנובה כדי לדבר עם לקוחות פוטנציאליים שמפעילים אגפים ומותגים המתחרים בה, ברור לוודאי שברגע האמת אם תנובה תחליט להטיל וטו על מהלך שכזה, הוא ייאלץ להתיישר בהתאם על פי דרישת אחד הלקוחות המרכזיים והאסטרטגיים שלו.
לאותה אנומליה שמשיח מנסה למצוא בה את הפרצה שתעזור לו לדחוף את תקרת הפעילות של המשרד יש דוגמאות רבות בענף הפרסום והשיווק הישראלי. כך לדוגמא משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב שמטפל מחד בתנובה ומצד שני בחברה המרכזית למשקאות קלים, באומן בר ריבנאי שעובד עם החברה המרכזית וגם עם שטראוס ומטפל בנוסף גם ביוניליוור, יהושע TBWA שעובד עם פרימור והחברה המרכזית, אדלר חומסקי שעובד עם דלתא וגולף ועוד, ובתחום המדיה יוניון שקונה מדיה באונליין ובאופליין עבור שטראוס והחברה המרכזית.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
שאלת שלי שמיר-קינן
מעל למגעים של מקאן עם קוקה קולה מרחף, ומדובר ביותר מצירוף מקרים, סיום דרכו של אלון זמיר וכניסתה של שלי-שמיר קינן לתפקיד סמנכ"ל השיווק. בענף הפרסום יש כבר מי שרומז שבחברה ישנם גורמים המנסים להכתיב לקינן את כניסת מקאן למערך כעובדה בעוד שהיא מתאקלמת לתפקיד. לשמיר-קינן לא ניתנה תקופה מספקת להתאקלם לתפקיד וכבר, היא נדרשת להחלטה, שעשויה להכריע בעניין מקאן: האם היא זורמת עם האופציה של מקאן, או שהיא נלחמת על האנשים שלה. במקרה של שמיר-קינן "האנשים שלה" יכולים להיות דווקא משרד הפרסום יהושע TBWA שעבד איתה צמוד בשנים האחרונות על תקציב נביעות - החברה שממנה היא מגיעה לקוקה קולה.
על פניו, נכון לעכשיו כשעל השולחן ניצבת גזרת הדיגיטל של קוקה קולה, הנפגעים העיקריים צפויים להיות 'דחף' ו'גפן טים'. בכיר בענף הדיגיטל אומר לאייס כי במקרה של גפן טים, בבעלותו של ערן גפן, "כל עוד זמיר היה שם, מעמדו של גפן היה מובטח, אך סיום דרכו של זמיר וכניסה של שלי (שמיר-קינן, מ"ב) תייצר מאבק כוחות רציני שכן היא תרצה להביא את מי שקרוב אליה".
הדיווח על שיחות מקאן-קוקה קולה לא יחלוף כדבר מובן מאליו. הכוחות בשוק הפרסום שעובד במתכונת של Perpetuum Mobile - תנועה מתמדת, מעבירים חלק גדול מזמנם בחיפוש פרצות והזדמנויות שדרכם ניתן להגדיל את הביזנס. מטבע הדברים, כל ספקי החברה המרכזית כגון באומן, יהושע, גליקמן, דחף וגפן טים כבר יזמו את השיחות המתבקשות עם אנשי הקשר שלהם בחברה, ויש להניח שגם משרדים שכיום מחוץ למערך מחפשים איזו דלת שדרכה ניתן לדחוף רגל כדי להיכנס פנימה.
עם זאת, מעל הכל, בענף הפרסום עדיין מנסים להבין כיצד מקאן, דווקא הוא שהוביל קמפיין תקשורתי נגד סוכר במזון ובשתייה ומי שנתפס כ"סדין אדום" בעיניי גורמים בקוקה קולה הוא זה שצפוי לקבל נתח מפעילות הפרסום של החברה. סימן שאלה נוסף נוגע לזליגת המידע האפשרית - כיצד מקאן יוכלו להשתתף בישיבות פנימיות של קוקה קולה בעוד שהם מנהלים את קמפיין הבריאות הגדול ביותר בתולדות תנובה?
גורם בכיר בשוק מנתח את הסיטואציה המורכבת מנקודת מבט מאקרו שיווקית כשהוא אומר כי "קוקה קולה היא החברה הגדולה ביותר בתחום המשקאות ולכן כמובילת הקטגוריה היא זו שמטבע הדברים לוקחת ללב כל ניסיון לנגח אותה ו/או את המשקאות הממותקים. מכיוון שתנובה ומקאן הלכו ישירות לעולמות האלו, בקוקה קולה מרגישים שהלכו על הראש שלהם. אלו המלחמות הגדולות ביותר בשוק כיום".
בחברה המרכזית למשקאות קלים סירבו להגיב.
- 7.אחת שיודעת 04/11/2016 14:04הגב לתגובה זומקאן ממש לא מנהלים לתנובה את בית בריא. עושה את זה storiez חברת תוכן של יעל דרומי וליסה בן בסט עבורם. מי שכתב את זה לא בעיניינים.
- 6.שנים שלובטון מנסה להשיג את תקציב קוקה קולה (ל"ת)ספרייט בסכנה? 03/11/2016 20:55הגב לתגובה זו
- 5.מקאן משליט בינוניות על כל הפרסום בישראל איפה הימים של גלר נסיס (ל"ת)רפי 03/11/2016 17:20הגב לתגובה זו
- 4.זמר זמר לך 03/11/2016 15:23הגב לתגובה זובטח לא משהו שכתבה כזו או אחרת תצליח להשפיע עליו
- 3.איתן ציבלר 03/11/2016 14:20הגב לתגובה זוגם היא נלחמת נגד קוקה קולה. קשקשנים
- 2.AVIVAA 03/11/2016 14:02הגב לתגובה זוהמתחרים של מקאן יוצאים מהחורים ומנסים למנוע את הכניסה שלה. פשוט פתטי. תעשו עבודה טובה ולא תצטרכו לעשות מניפולציות
- 1.נופר 03/11/2016 13:41הגב לתגובה זוגליקמן עובד גם עם תנובה וגם עם החברה המרכזית אבל למתחרים של מקאן (הי לובטון) זה לא מתאים לסיפור. אז בואו נדפוק ספין על הסוכר זה העניין. גם בתנובה מבינים שמקאן צריך להתפרנס וכמו שאיפשרו זאת לגליקמן גם למקאן יאפשרו. אגב ובית בריא זה בעיקר פרויקט של ידיעות אחרונות.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
