פיירבלוקס
צילום: איילת דובקין

נציגות מכובדת: 6 חברות ישראליות בדירוג "Fintech 50" של פורבס

שנה קשה עברה על תחום הפינטק עם צלילה של מחיר המניות של החברות בתחום ועם קיטון משמעותי בהשקעות הפרטיות; עם זאת, שש חברות ישראליות עשו את דרכן אל הרשימה המכובדת; נקסט אינשורנס, מליו, At-Bay, Navan, פיירבלוקס ויוניט
איתן גרסטנפלד | (1)

כמדי שנה מפרסם המגזין האמריקאי פורבס את רשימת Fintech 50, הכוללת את 50 חברות הפינטק המצויות בחזית העולמית. זאת על רקע השנה הקשה שעברה על התחום שכללה קריסה של מחירי המניות וירידה משמעותית במימון הפרטי לחברות בסקטור. הרשימה כוללת גם נציגות מכובדת של 6 חברות ישראליות: נקסט אינשורנס, מליו, At-Bay, Navan, פיירבלוקס ויוניט.

על פי עורכי הרשימה, שנת 2023 "הייתה אכזרית עבור כמה סטארט-אפים בתחום הפינטק, כאשר הערכות השווי קרסו, המזומנים הצטמצמו, הפיטורים התגברו ומכירות וכישלונות הופיעו". המניות של חברות הפינטק נסחרות בבורסה במחיר ממוצע נמוך ב-60% מהשיא שלהם, בזמן שהמימון הפרטי צנח ב-2022, כשמשקיעי הון סיכון השקיעו 75 מיליארד דולר בחברות בתחום, בהשוואה ל-140 מיליארד דולר ב-2021.

מי ששמרה על מעמדה היציב ברשימה שנה שנייה ברציפות היא חברת Navan (TripActions לשעבר) הישראלית-אמריקאית, אשר פיתחה פלטפורמה לתכנון נסיעות עסקיות. בסבב הגיוס האחרון גייסה החברה 304 מיליון דולר לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. נכון לסוף שנת 2022 לחברה 6,300 לקוחות עסקיים, כולל יוניליוור, אדובי ונטפליקס, עלייה מכובדת מפחות מ-3,900 בסוף 2021.

כמוה גם חברת הבלוקצ'יין הישראלית פיירבלוקס זכתה פעם נוספת לאזכור ברשימה, המפתחת תשתית מאובטחת לנכסים דיגיטליים, למרות הקיצוצים שביצעה במהלך השנה. בשנה שעברה גייסה החברה 550 מיליון דולר לפי שווי של לא פחות מ-8 מיליארד דולר, אלא שבתחילת השנה הנוכחית נאלצה להיפרד מכ-5% מכוח האדם שלה. את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 150 מיליון דולר, זינוק בהשוואה להכנסות של 50 מיליון דולר אשתקד. זאת הודות לשיתופי פעולה עם עם חברות Web3 דוגמת הסטארט-אפ NFT Autograph של שחקן הפוטבול לשעבר טום בריידי. 

בדומה לפיירבלוקס גם חברת התשלומים הישראלית מליו אשר פיתחה פלטפורמה טכנולוגית המסייעת לעסקים קטנים לניהול התשלומים שלהם אונליין. על פי פורבס, בשנת 2022 עשתה החברה קפיצה במספר המשתמשים שעלה ב-56% ל-100 אלף משתמשים. דבר שהביא לכך שהחברה יותר מהכפילה את היקף התשלומים לסכום של מעל ל-25 מיליארד דולר. בסבב הגיוס האחרון גייסה החברה 506 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר. כמו כן, גם היא נפרדה במהלך השנה מכ-60 עובדים מרבית בארצות הברית.

גם חברת נקסט אינשורנס המפעילה פלטפורמה דיגיטלית לביטוח עסקים קטנים, שומרת על מקומה ברשימה שנה שנייה ברציפות. המערכת אותה פיתחה החברה מבוססת על בינה מלאכותית, מספקת הצעת פוליסה שמתאימה לרמת הסיכון, למיקום ולמשתנים  נוספים. הכנסות החברה מפרמיות הגיעו בסוף שנת 2022 ל-809 מיליון דולר ברוטו, גידול של כ-25% בהשוואה לכ650 מיליון דולר ב-2021. החברה נכנסה לאחרונה לתחום ביטוח המסעדות, שנחשב לאחד המאתגרים בארה"ב. בשנת 2021 גייסה החברה כ-250 מיליון שקל לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר. בדומה ליתר חברותיה הישראליות ברשימה, גם היא נפרדה במהלך השנה החולפת מלא פחות מ-150 עובדים מרביתם בארצות הברית.

אל הרשימה הצטרפה השנה גם חברת At-Bay אשר נוסדה בשנת 2016 ומפעילה מרכז פיתוח בישראל, ומספקת שירותי ביטוח וייעוץ בתחום אבטחת סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, מצטרפת גם היא לראשונה השנה לרשימה. לפני כשנתיים ביצעה החברה סבב גיוס של 185 מיליון דולר, לפי שווי של 1.35 מיליארד דולר. את 2022 סיימה עם הכנסות של 79 מיליון דולר, לצד 33,000, לעומת 40 מיליון דולר ו-13,000 לקוחות בשנה הקודמת.

קיראו עוד ב"BizTech"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נילס 10/06/2023 21:43
    הגב לתגובה זו
    זאת חברה גרועה שפשוט נופחה השתמשתם פעם בה? פשוט איכות גרועה מהמתחרים הרגילים, וזה בסהכ אינטגרטור של חוקים בקסטומיזציה כן, לוקח כמה זמן לעשות את זה, אבל הביצוע פשוט גרוע צריך לחפש כמו שצריך במתחרים ואז להזמין דרכם (ולפעמים ביקר יותר)
אייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרניאייל פרוינד מנכ״ל איזופ, צילום: עודד קרני

מהאופציה ועד ההנפקה: ESOP מבית הפניקס ו-Slice Global משיקות פלטרפומה לניהול תגמול הוני

שיתוף פעולה חדש מציע לחברות הייטק פתרון דיגיטלי מלא לניהול אופציות, נאמנות ומיסוי - מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה

מנדי הניג |

אתם יכולים להסתכל על זה כסימן נוסף להתאוששות בהייטק. עוד גיוסים, עוד תוכניות אופציות, ועוד עובדים שמצפים מהחברות לגמישות ויעילות בניהול ההטבות ההוניות שלהם. על הרקע הזה מודיעים חברת Slice Global Equity ו-ESOP מבית הפניקס בית השקעות על שיתוף פעולה שמטרתו לספק לחברות ההייטק הישראליות פתרון כולל לניהול תגמול הוני מהשלב הראשוני של הקצאת אופציות ועד לשלב ההנפקה או האקזיט. המהלך מאחד בין טכנולוגיית אקוויטי מתקדמת לבין מעטפת נאמנות לפי סעיף 102, ליווי רגולטורי ומיסויי, ומציע לחברות ניהול מקצה לקצה של כל תהליך התגמול ההוני בפלטפורמה אחת.

המערכת החדשה תכלול ניהול קאפ-טייבל ותוכניות אופציות ו-RSU בזמן אמת, אינטגרציה עם מערכות HR ו-Finance, ניהול רגולציה ומיסוי בישראל ובעולם, הפקת דוחות פיננסיים ואנליטיקה מתקדמת, לצד סימולציות של דילול, סבבי השקעה ותרחישי אקזיט או הנפקה בלחיצת כפתור. השילוב בין ESOP לבין Slice נועד להקל על מנהלים ויזמים בהתמודדות עם תהליכי התגמול, תוך שמירה על שקיפות לעובדים ועל עמידה בתקנים בינלאומיים.

Slice Global Equity פועלת כפלטפורמה לניהול אקוויטי גלובלי המאפשרת למחלקות הכספים בארגונים, משפט ומשאבי אנוש לנהל את מערך ההון במקום אחד. בין הלקוחות שלה נמנות חברות כמו WIZ, Guesty ו-VAST. ESOP. 

ESOP פועלת כבר למעלה משני עשורים ומנהלת אלפי נאמנויות לפי סעיף 102, כולל ליווי הנפקות, מימושי אופציות וייעוץ משפטי ומיסויי לחברות פרטיות וציבוריות.

אייל פרוינד, מנכ"ל ESOP מבית הפניקס מסר: "זה חיבור מהסוג שלא רק מייצר ערך אלא מייצר פרספקטיבה חדשה. החברות ייהנו לראשונה גם ממערכת טכנולוגית מתקדמת לניהול כל התוכנית וגם ממעטפת שירות אנושית ורגולטורית מההקצאה הראשונה ועד ההנפקה או המכירה."

סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיותסם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיות

OpenAI נכנסת לעולם המוזיקה: ראש בראש מול Suno ו-Udio

ענקית הבינה המלאכותית שמה את עיניה על שוק המוזיקה: מפתחת מערכת שתאפשר למשתמשים “להפיק” ולערוך שירים בקול, בשיתוף סטודנטים מג’וליארד; ההשקה אחרי שתסדיר זכויות עם חברות התקליטים הגדולות

מנדי הניג |
נושאים בכתבה OpenAI

אחרי ששינתה את עולם הטקסט, הקול והווידאו - OpenAI מתכוונת להיכנס גם לעולם המוזיקה. לפי דיווח באתר The Information, החברה של סם אלטמן עובדת בחודשים האחרונים על מערכת ליצירת מוזיקה מבוססת בינה מלאכותית, שתתחרה ישירות ב-Suno וב-Udio, שתי החברות שמובילות כיום את התחום.

המידע מצביע על כך ש-OpenAI משתפת פעולה עם סטודנטים מבית הספר ג’וליארד בניו יורק, אחד המוסדות היוקרתיים בעולם ללימודי מוזיקה שמסייעים לה בתהליך תיוג תווים, סולמות ודפוסי צליל - תשתית שנועדה לשמש לאימון המודלים המוזיקליים של החברה. מדובר ככל הנראה בקבוצה קטנה של תלמידים מתקדמים במחלקות לקומפוזיציה ולביצוע, שהוזמנו להשתתף במיזם ניסיוני המשלב ידע מוזיקלי מסורתי עם עיבוד נתונים מתקדם.

המוסד מקדם בשנים האחרונות חיבורים בין אמנות לבינה מלאכותית, דרך פרויקטים שמחברים בין מלחינים צעירים למהנדסי תוכנה וחוקרי קול. כך OpenAI מקבלת גישה למומחיות אנושית ברמה גבוהה, בעוד הסטודנטים נחשפים למודלים שמעצבים את עתיד היצירה הדיגיטלית.


ממילים לסאונד

בעוד Suno ו-Udio מאפשרות למשתמשים להזין טקסט ולקבל שיר גמור, המערכת ש-OpenAI מפתחת אמורה לאפשר רמה נוספת של שליטה: הוספה, החלפה ועריכה של אלמנטים מוסיקליים קיימים. המשתמש יוכל למשל לבקש “תוסיף גיטרה לקטע הווקאלי הזה”, “החלף את התופים באלקטרוניים” או “הפוך את זה לגרסה אקוסטית”.

מדובר בהתפתחות טבעית של הקו שבו נקטה החברה עם Sora - מודל הווידאו שלה - שמתרגם תיאורים טקסטואליים לסצנות מצולמות. הפעם, היעד הוא סאונד. החזון רחב יותר מיצירת שירים בלבד: מדובר בבניית פלטפורמה שיכולה לשמש מלחינים, יוצרי סרטים, מפרסמים ותעשיית המשחקים, שבה מוזיקה נבנית ומתעדכנת בזמן אמת.