נציגות מכובדת: 6 חברות ישראליות בדירוג "Fintech 50" של פורבס

שנה קשה עברה על תחום הפינטק עם צלילה של מחיר המניות של החברות בתחום ועם קיטון משמעותי בהשקעות הפרטיות; עם זאת, שש חברות ישראליות עשו את דרכן אל הרשימה המכובדת; נקסט אינשורנס, מליו, At-Bay, Navan, פיירבלוקס ויוניט
איתן גרסטנפלד | (1)

כמדי שנה מפרסם המגזין האמריקאי פורבס את רשימת Fintech 50, הכוללת את 50 חברות הפינטק המצויות בחזית העולמית. זאת על רקע השנה הקשה שעברה על התחום שכללה קריסה של מחירי המניות וירידה משמעותית במימון הפרטי לחברות בסקטור. הרשימה כוללת גם נציגות מכובדת של 6 חברות ישראליות: נקסט אינשורנס, מליו, At-Bay, Navan, פיירבלוקס ויוניט.

על פי עורכי הרשימה, שנת 2023 "הייתה אכזרית עבור כמה סטארט-אפים בתחום הפינטק, כאשר הערכות השווי קרסו, המזומנים הצטמצמו, הפיטורים התגברו ומכירות וכישלונות הופיעו". המניות של חברות הפינטק נסחרות בבורסה במחיר ממוצע נמוך ב-60% מהשיא שלהם, בזמן שהמימון הפרטי צנח ב-2022, כשמשקיעי הון סיכון השקיעו 75 מיליארד דולר בחברות בתחום, בהשוואה ל-140 מיליארד דולר ב-2021.

מי ששמרה על מעמדה היציב ברשימה שנה שנייה ברציפות היא חברת Navan (TripActions לשעבר) הישראלית-אמריקאית, אשר פיתחה פלטפורמה לתכנון נסיעות עסקיות. בסבב הגיוס האחרון גייסה החברה 304 מיליון דולר לפי שווי של 9.2 מיליארד דולר. נכון לסוף שנת 2022 לחברה 6,300 לקוחות עסקיים, כולל יוניליוור, אדובי ונטפליקס, עלייה מכובדת מפחות מ-3,900 בסוף 2021.

כמוה גם חברת הבלוקצ'יין הישראלית פיירבלוקס זכתה פעם נוספת לאזכור ברשימה, המפתחת תשתית מאובטחת לנכסים דיגיטליים, למרות הקיצוצים שביצעה במהלך השנה. בשנה שעברה גייסה החברה 550 מיליון דולר לפי שווי של לא פחות מ-8 מיליארד דולר, אלא שבתחילת השנה הנוכחית נאלצה להיפרד מכ-5% מכוח האדם שלה. את שנת 2022 סיימה החברה עם הכנסות של 150 מיליון דולר, זינוק בהשוואה להכנסות של 50 מיליון דולר אשתקד. זאת הודות לשיתופי פעולה עם עם חברות Web3 דוגמת הסטארט-אפ NFT Autograph של שחקן הפוטבול לשעבר טום בריידי. 

בדומה לפיירבלוקס גם חברת התשלומים הישראלית מליו אשר פיתחה פלטפורמה טכנולוגית המסייעת לעסקים קטנים לניהול התשלומים שלהם אונליין. על פי פורבס, בשנת 2022 עשתה החברה קפיצה במספר המשתמשים שעלה ב-56% ל-100 אלף משתמשים. דבר שהביא לכך שהחברה יותר מהכפילה את היקף התשלומים לסכום של מעל ל-25 מיליארד דולר. בסבב הגיוס האחרון גייסה החברה 506 מיליון דולר לפי שווי של 4 מיליארד דולר. כמו כן, גם היא נפרדה במהלך השנה מכ-60 עובדים מרבית בארצות הברית.

גם חברת נקסט אינשורנס המפעילה פלטפורמה דיגיטלית לביטוח עסקים קטנים, שומרת על מקומה ברשימה שנה שנייה ברציפות. המערכת אותה פיתחה החברה מבוססת על בינה מלאכותית, מספקת הצעת פוליסה שמתאימה לרמת הסיכון, למיקום ולמשתנים  נוספים. הכנסות החברה מפרמיות הגיעו בסוף שנת 2022 ל-809 מיליון דולר ברוטו, גידול של כ-25% בהשוואה לכ650 מיליון דולר ב-2021. החברה נכנסה לאחרונה לתחום ביטוח המסעדות, שנחשב לאחד המאתגרים בארה"ב. בשנת 2021 גייסה החברה כ-250 מיליון שקל לפי שווי של כ-4 מיליארד דולר. בדומה ליתר חברותיה הישראליות ברשימה, גם היא נפרדה במהלך השנה החולפת מלא פחות מ-150 עובדים מרביתם בארצות הברית.

אל הרשימה הצטרפה השנה גם חברת At-Bay אשר נוסדה בשנת 2016 ומפעילה מרכז פיתוח בישראל, ומספקת שירותי ביטוח וייעוץ בתחום אבטחת סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, מצטרפת גם היא לראשונה השנה לרשימה. לפני כשנתיים ביצעה החברה סבב גיוס של 185 מיליון דולר, לפי שווי של 1.35 מיליארד דולר. את 2022 סיימה עם הכנסות של 79 מיליון דולר, לצד 33,000, לעומת 40 מיליון דולר ו-13,000 לקוחות בשנה הקודמת.

קיראו עוד ב"BizTech"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נילס 10/06/2023 21:43
    הגב לתגובה זו
    זאת חברה גרועה שפשוט נופחה השתמשתם פעם בה? פשוט איכות גרועה מהמתחרים הרגילים, וזה בסהכ אינטגרטור של חוקים בקסטומיזציה כן, לוקח כמה זמן לעשות את זה, אבל הביצוע פשוט גרוע צריך לחפש כמו שצריך במתחרים ואז להזמין דרכם (ולפעמים ביקר יותר)
אייפון 17 (רשתות)אייפון 17 (רשתות)

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר

לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר

עמית בר |
נושאים בכתבה אייפון 17 אפל

ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.


הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.


גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף,  הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.


המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.


iPhone 17 Air – במקום Plus

בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.