תשלומים דיגיטליים: למה האבטחה ב-VISA טובה יותר ואיך זה קשור ל-AI?

איך בינה מלאכותית משתלבת באבטחת תשלומים דיגיטליים ומה החסמים שעומדים בפני מימוש מלוא הפוטנציאל שלה בתחום?

גרי לסקי |

עולם התשלומים הדיגיטליים התפתח בחמש השנים האחרונות יותר מאשר ב-50 השנים שחלפו. הקצב המואץ של השינויים הביא לאקוסיסטם שחקניות וטכנולוגיות חדשות, המציעות גמישות רבה יותר, אפשרויות בחירה מגוונות וחוויית משתמש משופרת. הבינה המלאכותית נמצאת בלב המהפכה הזו, מעצבת את הדרך שבה אנו משלמים, משפרת את האבטחה ומתמודדת עם הונאות בדרכים חסרות תקדים.


Visa עושה שימוש ב-AI כבר למעלה משלושה עשורים. זהו מעבר הממשיך לפתוח בפני הצרכנים והעסקים גם יחד, אפשרויות תשלומים חדשות.


תפקידה של AI באבטחת תשלומים

אחד ההיבטים המשמעותיים ביותר שבהם AI משנה את תעשיית התשלומים הוא כאמור שיפור האבטחה. פלטפורמת ה-AI של Visa מפעילה מאות מודלים שנועדו לצמצם הונאות ולהגן הן על צרכנים והן על עסקים. בשנת 2023 בלבד, סייעה Visa למנוע הונאות גלובליות בהיקף של 40 מיליארד דולר, והמספרים גדלו בעשרות אחוזים בשנת 2024. להמחשה נוספת - בישראל, רק לאחרונה, במהלך בלאק פריידי 2024, Visa חסמה באופן יזום 980.6% יותר חשדות להונאה בהשוואה לבלאק פריידי 2023. היכולת של AI לעבד כמויות עצומות של נתונים ולחזות פעילויות הונאה חוללה מהפכה באופן שבו אנו מגינים על מידע פיננסי רגיש.


VISA החברה מסתמכת על נתונים המגיעים מ-4.6 מיליארד חשבונות ו-16 טריליון דולר עסקאות באמצעותם היא עוקרת מהשורש עסקאות בלתי מורשות במהירות וביעילות. אנחנו ממוקמים במקום ייחודי שמאפשר לנו לנצל את הפרספקטיבה הגלובלית שלנו ואת מיליוני הנתונים כדי לזהות התנהגות חשודה, ויש לנו גישה ל-60% יותר נתונים בהשוואה למתחרים שלנו. התשתית של Visa מקבלת מידי חודש בממוצע 400-500 מיליון איומי סייבר. היתרון לגודל שלנו מאפשר לנו אבטחה גדולה יותר מאשר של גופים אחרים.


בעשר השנים האחרונות השקיעה החברה שלושה מיליארד דולר בבינה מלאכותית ובתשתיות נתונים, מה שמאפשר לה להפעיל 100 יכולות בינה מלאכותית שונות כדי להגן על הלקוחות והצרכנים.


כעדות למחויבות המתמשכת שלנו לשימוש בבינה מלאכותית להגנה על תשלומים, Visa הודיעה לאחרונה על השלמת רכישת Featurespace, מפתחת טכנולוגיית הגנה על תשלומים בזמן אמת באמצעות בינה מלאכותית. רכישה זו מחזקת עוד יותר את מחויבותנו, באמצעות שילוב הפתרונות האלגוריתמיים החדשניים של Featurespace, לזיהוי מקרי הונאה מורכבים וקשים לזיהוי.


בניית אמון בבינה המלאכותית

למרות ההתקדמות המרשימה, קיימים עדיין חסמים למימוש מלא של הפוטנציאל של AI, ובמיוחד בכל הנוגע לאמון הצרכנים. כדי לממש את מלוא היתרונות של AI, יש לראות בה שותפה ולא רק כלי נוסף. המשמעות היא בניית אמון באמצעות שקיפות ואתיקה בעת שימוש בנתונים ובהצבת האבטחה בעדיפות עליונה בכל שלב.


האתיקה של AI בתשלומים

אך כמובן, האמון בבינה מלאכותית לא נוגע רק לאבטחה; הוא גם כולל שיקולים אתיים. הבטחת פעולה שקופה והוגנת של מערכות בינה מלאכותית היא קריטית. הדבר כולל טיפול בהטיות במודלים של בינה מלאכותית וכן וידוא שהפרטיות של הנתונים נשמרת. Visa נמצאת בחזית פיתוח פרקטיקות אחראיות בבינה מלאכותית, ומוודאת שהסטנדרטים האתיים נשמרים בכל התהליכים המונעים על ידי בינה מלאכותית.

קיראו עוד ב"BizTech"


הפוטנציאל של AI מעבר לתשלומים

הפוטנציאל של AI משתרע הרבה מעבר לאבטחת תשלומים. החל מסיוע וירטואלי ועד חווית משתמש מותאמת אישית, AI יכולה לחולל מהפכה במגוון תחומים. היא גם יכולה לשפר את תחום הבריאות, עם יכולות לאבחון, טיפולים והאצת ניסויים קליניים. בנוסף היא מסוגלת להניע מאמצי קיימות, עם יכולות לחזות דפוסי אקלים ולתמוך בפרקטיקות בנות קיימא בתעשיות כמו ייצור מזון ואופנה.


ככל שהבינה המלאכותית ממשיכה להתפתח, העשור הבא עשוי להביא למעבר מבינה מלאכותית חזויה לבינה מלאכותית יוצרת (Generative AI), שתשנה עוד יותר את האופן שבו אנו קונים, מנהלים את הכספים ומקיימים אינטראקציות עם טכנולוגיה.


לצד שינוי מערכות אלו, יש צורך במסגרת רגולטורית ואמצעי אבטחה שיגנו על הצרכנים. Visa כבר מובילה בפיתוח פרקטיקות AI אחראיות, ומבטיחה עתיד מאובטח וחדשני לעולם התשלומים.


לסיכום, הבינה המלאכותית עומדת לחולל מהפכה באקוסיסטם של התשלומים הדיגיטליים, לשפר את האבטחה, לשדרג את חוויית המשתמש וליצור הזדמנויות חדשות עבור עסקים וצרכנים. ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתפתח, כך גם ישתפרו היכולות שלנו לנהל ולהגן על עסקאות פיננסיות.



הכותב הוא גרי לסקי, מנכ"ל Visa בישראל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia

מנכ"ל גוגל: "האינטרנט כמו שאנחנו מכירים אותו עומד להשתנות"

סונדאר פיצ'אי על העתיד - אינטרנט, משקפיים חכמים, בינה מלאכותית והחזון

עמית בר |

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל סבור שהבינה המלאכותית תחולל מהפכה הגדולה יותר מזו של האינטרנט. הוא מזכיר שכאשר האינטרנט החל את דרכו, גוגל כלל לא הייתה קיימת, ובאותו אופן הוא צופה שבעתיד הקרוב ייווצרו חברות, מוצרים וקטגוריות שכיום איננו יכולים אפילו לדמיין. פיצ'אי אומר את משנתו בתקשורת האמריקאית, ראיונות ופודקאסטים, אספנו את עיקרי הדברים מהזמן האחרון

משקפיים חכמים: מיליונים ינסו את המוצר בשנה הקרובה

גוגל חתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם מותגי האופנה הבינלאומיים Gentle Monster ו-Warby Parker, ומתכננת להשיק גרסאות למפתחים עוד השנה. לדברי פיצ'אי, המוצרים שיגיעו למפתחים יהיו קרובים מאוד לגרסאות הסופיות שיגיעו לשוק הרחב.

הוא צופה שמיליוני אנשים ינסו את הטכנולוגיה. עם זאת, עדיין לא מדובר במוצר שיהפוך למיינסטרים ברמה של האייפון. האתגר המרכזי, לדבריו, הוא לשכנע אנשים לענוד מכשיר על הפנים שלהם לאורך זמן - רף שגבוה משמעותית מאשר להחזיק טלפון בכיס.

פיצ'אי מתמודד עם ביקורת חריפה מצד מפרסמים ובעלי אתרים, שבעצם מאשימים את גוגל בגניבת תוכן ובשימוש בו ללא תמורה כלכלית. הוא טוען שגוגל היא החברה היחידה שעדיין מתעדפת שליחת תעבורה לאתרי אינטרנט, בעוד שמתחרים חדשים מצהירים בגלוי שאינם מתכוונים לעשות זאת. הוא מציג מידע כי דפי האינטרנט הזמינים לסריקה של גוגל גדל ב-45% בשנתיים האחרונות בלבד - נתון שלדבריו סותר את הטענות על "מות האינטרנט". כשנשאל אם הגידול נובע מתוכן שנוצר על ידי בינה מלאכותית, הוא מסביר שלחברה יש מגוון טכניקות לזיהוי תוכן שנוצר על ידי מכונות, וזה לא מסביר את המגמה הכללית.

הוא משוכנע שכמו בכל המעברים הטכנולוגיים של 25 השנים האחרונות, גם הפעם התוצאה הסופית תהיה חיובית עבור בעלי האתרים.

האם עידן החיפוש המסורתי מגיע לקיצו?

לראשונה מזה 22 שנה נרשמה ירידה בחיפושים בדפדפן Safari של אפל, מה שהוביל לירידה זמנית במחיר המניה של גוגל. פיצ'אי דוחה את החששות ומתעקש שהחברה רואה צמיחה כוללת בשאילתות חיפוש, כולל במכשירי אפל.