פלוג מזהה פוטנציאל נפיץ? שימו לב להוראה החריגה שפרסמה
הפיקוח על הבנקים הורה היום (א') למערכת הבנקאית לבצע ניתוח של הסיכון באשראי לענף כלי הרכב. נראה כי בבנק ישראל מתחילים להראות סימנים של חשש, כשברקע נרשמה היום ירידה של 22% בייבוא הרכבים בחודש האחרון. אם רק לפני כשבועיים בדו"ח היציבות של בנק ישראל למחצית הראשונה של 2017 הסבירו כי לענף הרכב יש רק מידה מוגבלת של השפעה ישירה והוא אינו מהווה סיכון יציבותי לכלל המערכת הפיננסית - נראה כעת כי בבנק ישראל לא לוקחים סיכונים.
וכך כותבים בפיקוח על הבנקים: "שוק הרכב הישראלי התרחב באופן מהותי בשנים האחרונות ונמצא במגמת התרחבות נוספת. החשיפה לענף מהווה אמנם חלק קטן בסך הנכסים של המערכת הבנקאית, כך שנכון לעכשיו היא אינה יוצרת סיכון מערכתי ליציבותה. עם זאת, לנוכח אינדיקציות לעליה ברמת הסיכון של חלק מהלווים בענף (ובפרט בחברות הליסינג), חשוב לוודא שנוהלי החיתום והבקרות בתאגידים בנקאיים ובחברות כרטיסי אשראי יתנו מענה מתאים לרמת הסיכונים העולה. לאור האמור, הנחה הפיקוח על הבנקים את התאגידים הבנקאיים ואת חברות כרטיסי האשראי לבצע ניתוח סיכונים לאשראי לענף "מסחר כלי הרכב" ולאשראי הצרכני לרכישת רכב".
"ניתוח הסיכונים יבוצע באמצעות תרחישים שונים שעשויים להשפיע על הענף, כגון עלייה בשיעור הריבית וירידה בשווי הביטחונות. בהתאם לתוצאות הניתוח, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יידרשו לבחון את הצורך בעדכון מדיניות האשראי לענף ואת הצורך בהידוק הבקרות לגבי לווים משמעותיים קיימים ולגבי אשראי צרכני לרכישת רכב. בנוסף, הועברו לבנקים פרקטיקות מקובלות למימון הענף במערכת הבנקאית בישראל בדגש על ענף הליסינג, כגון קביעת יחס מקסימלי של 60% בין שווי הרכב לבין השווי המוכר כבטוחה בגין ההלוואה וקביעה שאין להישען על שווי הרכבים לבטוחה מעל 5 שנים. פרקטיקות אלו אינן מחייבות, אך מצופה מכל תאגיד בנקאי וחברת כרטיסי אשראי לבחון את תיאבון הסיכון שלו בהתייחס אליהן".
אלו התרחישים העיקריים אליהם מבקשים להיערך:
עלייה בשיעור הריבית והשפעתה על היקף החובות, היקף מסירות כלי רכב, רווחיות, ושיעור המינוף של השחקנים השונים בשוק.
ירידה בשווי הביטחונות (למשל נוכח גידול חד בהיצע הרכבים של כלי רכב פרטיים) והשפעתה, בין היתר, על ערך המלאי של ציי הרכב, על הרווחיות של השחקנים השונים בענף, ועל שווי הביטחונות של כלי רכב פרטיים המשועבדים לבנקים.
- מיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משבר בשוק ההון והתייקרות המקורות של חברות הליסינג שחלק משמעותי מפעילותן מתבסס גיו על ס אשראי זול משוק ההון והנחות ספקים (כגון: ברכבי "אפס קילומטר").
השפעת זמינות האשראי והוזלת המחירים על איכות שוכרי הרכב והלווים הצרכניים בהיבטים של הכנסה, מינוף ויכולת החזר.
מוקדם יותר היום פורסמו נתוני הסחר של המשק לחודש יוני לפיהם נרשמה צניחה של 22% בייבוא כלי הרכב. בבחינת הנתונים מתחילת השנה עולה תמונה מדאיגה עוד יותר. בחודשים ינואר - יוני 2017 הסתכם יבוא כלי רכב פרטיים בכ-98.5 אלף כלי רכב - ירידה של 36.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתוני המגמה בשנתיים האחרונים מצביעים על התייצבות ביבוא כלי רכב וזאת בשונה מהמגמה שהסתמנה עד לחודש מרץ 2017.
נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה נתון הצמיחה הנמוך יחסית של המשק (1.4%) הוסבר על ידי האוצר עקב הקדמת רכישות כלי הרכב לסוף 2016. אותה הקדמה של רכישות הביאה לצמיחה גבוהה יחסית ולעודפי גבייה שהביאו להעלאת האומדנים לגבי הכנסות ממסים שהביאו לתכנית הפחתת המסים של כחלון.
- 10.חותמת גומי של שר האוצר . (ל"ת)זה מה תפקיד הנגידה 09/07/2017 22:34הגב לתגובה זו
- 9.שהיא נשלטת משר האוצר 09/07/2017 21:46הגב לתגובה זוזה תפקיד של חותמת גומי בלבד.
- 8.המשבר כבר כאן 09/07/2017 19:41הגב לתגובה זומי שקונה עכשיו דירה בשוק החופשי הולך להתרסק, חבל על הכסף, תבדקו בעצמכם, איזורי ביקוש ומבקשים 2.5 וכבר בטלפון אומרים יש גמישות, אני שואל כמה גמישות? עונים לי 2.25-2.3 זה 10 אחוזים בטלפון! אני עוד משפר דיור ואין סיכוי שאני אקנה במחיר כזה שהכל הולך ליפול כאן, כמו שזה נראה רק מחפשים את מה להאשים במשבר הנוכחי פשוט עדיין לא מצאו לזה שם...
- 7.א. ב. 09/07/2017 15:45הגב לתגובה זואחרי שוק הרכב בועת השקל החזק תתפוצץ ותמשוך אחריה את שוק הנדל"ן שיגרור אחריו בנקים למשכנתאות ומוסדות פיננסיים אחרים. זה כבר קרה במדינות יותר חזקות ויותר מפותחות מאיתנו. כדי שזה יקרה דרוש רק ניצוץ, והניצוץ הזה כבר כאן!
- 6.יוסף אנטואן 09/07/2017 14:43הגב לתגובה זועד שהבנק ייקח לי אותו, אני ואשתי מארי, יחד עם ארבעת הילדים שלנו - קורעים לו את הצורה.
- ז'ורז'ט 09/07/2017 16:04הגב לתגובה זוגם לי יש בחניה סימקה 1000 חדשה מהניילון מודל 1988 כחדשה טורבו קופה עם כונסי אוויר 600 כוח סוס. 0 ל100 קמ"ש בשתי שניות. אבל פרטית ולא ליסינג. וזוגתי מאריס הצורה שלה נקרעת מחברה שלה ז'אזז'י
- 5.צריך לעלות את הריבית אין קשר לדולר (ל"ת)צריך ועדת חקירה 09/07/2017 14:21הגב לתגובה זו
- 4.דולר 09/07/2017 14:19הגב לתגובה זוכסת"ח על סיכון אשראי לנדל"ן, כסת"ח סיכון אשראי לכלי רכב ........ נותנים לשקל לצנוח חופשי !!!!!! היי תתעוררו שם ב"י או שתתפטרו !!!!
- 3.בנק ישראל - גוף מושחת שמשרת את הבנקים. (ל"ת)סנע 09/07/2017 13:28הגב לתגובה זו
- 2.אחד העם 09/07/2017 12:17הגב לתגובה זואכלנו את העתיד על חשבון ההווה
- 1.מאיר פ 09/07/2017 12:07הגב לתגובה זוכי בתחום הדיור ( אשראי פי 10000 ) בנק ישראל עם חבריו הבנקים והקבלנים דוחפים את מחירי הדירות למעלה כל ערך האלוואה יורד, בתחום הרכב חא ניתן לדחוף את המחירים למעלה על כן הסיכונים גבוהיםנראה מה יעשו יבואני הרכב לנגידה
- מחירי הנדלן בתחילת קריסה, לא ניתן לנפח שום בועה לנצח. (ל"ת)סנע 09/07/2017 13:29הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
