ברוכים הבאים לאתר החדש של
רצינו להראות לכם מה חדש
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תוכלו להירשם לאתר, לנהלאזור אישי
ולהגדיר ניירות למעקב
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו את כל המדורים בתחום
שוק ההוןבמקום אחד
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את כל הנתונים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
כל הנתונים והכתבות
במדורהמטבעות הדיגיטליים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
בואו לצפות
בתוכניות החדשות שלנו
להמשך הדרכה מעבר לאתר
נתוני אג“ח
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גרפים אינטראקטיביים
להמשך הדרכה מעבר לאתר
תצוגת נתוני מט“ח חדשה
להמשך הדרכה מעבר לאתר
מניות ארביטראז‘
להמשך הדרכה מעבר לאתר
ריכזנו עבורכם את הקרנות
להמשך הדרכה מעבר לאתר
גלישה נעימה
מערכת
להמשך הדרכה מעבר לאתר

פלוג מזהה פוטנציאל נפיץ? שימו לב להוראה החריגה שפרסמה

קרנית פלוג, צילום: תמר מצפי
הפיקוח על הבנקים הורה היום (א') למערכת הבנקאית לבצע ניתוח של הסיכון באשראי לענף כלי הרכב. נראה כי בבנק ישראל מתחילים להראות סימנים של חשש, כשברקע נרשמה היום ירידה של 22% בייבוא הרכבים בחודש האחרון. אם רק לפני כשבועיים בדו"ח היציבות של בנק ישראל למחצית הראשונה של 2017 הסבירו כי לענף הרכב יש רק מידה מוגבלת של השפעה ישירה והוא אינו מהווה סיכון יציבותי לכלל המערכת הפיננסית - נראה כעת כי בבנק ישראל לא לוקחים סיכונים.
וכך כותבים בפיקוח על הבנקים: "שוק הרכב הישראלי התרחב באופן מהותי בשנים האחרונות ונמצא במגמת התרחבות נוספת. החשיפה לענף מהווה אמנם חלק קטן בסך הנכסים של המערכת הבנקאית, כך שנכון לעכשיו היא אינה יוצרת סיכון מערכתי ליציבותה. עם זאת, לנוכח אינדיקציות לעליה ברמת הסיכון של חלק מהלווים בענף (ובפרט בחברות הליסינג), חשוב לוודא שנוהלי החיתום והבקרות בתאגידים בנקאיים ובחברות כרטיסי אשראי יתנו מענה מתאים לרמת הסיכונים העולה. לאור האמור, הנחה הפיקוח על הבנקים את התאגידים הבנקאיים ואת חברות כרטיסי האשראי לבצע ניתוח סיכונים לאשראי לענף "מסחר כלי הרכב" ולאשראי הצרכני לרכישת רכב".
"ניתוח הסיכונים יבוצע באמצעות תרחישים שונים שעשויים להשפיע על הענף, כגון עלייה בשיעור הריבית וירידה בשווי הביטחונות. בהתאם לתוצאות הניתוח, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי יידרשו לבחון את הצורך בעדכון מדיניות האשראי לענף ואת הצורך בהידוק הבקרות לגבי לווים משמעותיים קיימים ולגבי אשראי צרכני לרכישת רכב. בנוסף, הועברו לבנקים פרקטיקות מקובלות למימון הענף במערכת הבנקאית בישראל בדגש על ענף הליסינג, כגון קביעת יחס מקסימלי של 60% בין שווי הרכב לבין השווי המוכר כבטוחה בגין ההלוואה וקביעה שאין להישען על שווי הרכבים לבטוחה מעל 5 שנים. פרקטיקות אלו אינן מחייבות, אך מצופה מכל תאגיד בנקאי וחברת כרטיסי אשראי לבחון את תיאבון הסיכון שלו בהתייחס אליהן".
אלו התרחישים העיקריים אליהם מבקשים להיערך:
עלייה בשיעור הריבית והשפעתה על היקף החובות, היקף מסירות כלי רכב, רווחיות, ושיעור המינוף של השחקנים השונים בשוק.
ירידה בשווי הביטחונות (למשל נוכח גידול חד בהיצע הרכבים של כלי רכב פרטיים) והשפעתה, בין היתר, על ערך המלאי של ציי הרכב, על הרווחיות של השחקנים השונים בענף, ועל שווי הביטחונות של כלי רכב פרטיים המשועבדים לבנקים.
משבר בשוק ההון והתייקרות המקורות של חברות הליסינג שחלק משמעותי מפעילותן מתבסס גיו על ס אשראי זול משוק ההון והנחות ספקים (כגון: ברכבי "אפס קילומטר"). 
השפעת זמינות האשראי והוזלת המחירים על איכות שוכרי הרכב והלווים הצרכניים בהיבטים של הכנסה, מינוף ויכולת החזר.
מוקדם יותר היום פורסמו נתוני הסחר של המשק לחודש יוני לפיהם נרשמה צניחה של 22% בייבוא כלי הרכב. בבחינת הנתונים מתחילת השנה עולה תמונה מדאיגה עוד יותר. בחודשים ינואר - יוני 2017 הסתכם יבוא כלי רכב פרטיים בכ-98.5 אלף כלי רכב - ירידה של 36.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. נתוני המגמה בשנתיים האחרונים מצביעים על התייצבות ביבוא כלי רכב וזאת בשונה מהמגמה שהסתמנה עד לחודש מרץ 2017.
נזכיר כי ברבעון הראשון של השנה נתון הצמיחה הנמוך יחסית של המשק (1.4%) הוסבר על ידי האוצר עקב הקדמת רכישות כלי הרכב לסוף 2016. אותה הקדמה של רכישות הביאה לצמיחה גבוהה יחסית ולעודפי גבייה שהביאו להעלאת האומדנים לגבי הכנסות ממסים שהביאו לתכנית הפחתת המסים של כחלון.
 
תגובות לכתבה(12):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 10.
    חותמת גומי של שר האוצר . (ל"ת)
    זה מה תפקיד הנגידה 09/07/2017 22:34
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 9.
    היא לא תעלה את הריבית מכיוון
    שהיא נשלטת משר האוצר 09/07/2017 21:46
    הגב לתגובה זו
    0 1
    זה תפקיד של חותמת גומי בלבד.
    סגור
  • 8.
    פשוט עדין לא מצאו לו שם ??
    המשבר כבר כאן 09/07/2017 19:41
    הגב לתגובה זו
    2 0
    מי שקונה עכשיו דירה בשוק החופשי הולך להתרסק, חבל על הכסף, תבדקו בעצמכם, איזורי ביקוש ומבקשים 2.5 וכבר בטלפון אומרים יש גמישות, אני שואל כמה גמישות? עונים לי 2.25-2.3 זה 10 אחוזים בטלפון! אני עוד משפר דיור ואין סיכוי שאני אקנה במחיר כזה שהכל הולך ליפול כאן, כמו שזה נראה רק מחפשים את מה להאשים במשבר הנוכחי פשוט עדיין לא מצאו לזה שם...
    סגור
  • 7.
    הקריסה תתחיל בשוק הרכב, ואז יתחיל אפקט דומינו
    א. ב. 09/07/2017 15:45
    הגב לתגובה זו
    99 1
    אחרי שוק הרכב בועת השקל החזק תתפוצץ ותמשוך אחריה את שוק הנדל"ן שיגרור אחריו בנקים למשכנתאות ומוסדות פיננסיים אחרים. זה כבר קרה במדינות יותר חזקות ויותר מפותחות מאיתנו. כדי שזה יקרה דרוש רק ניצוץ, והניצוץ הזה כבר כאן!
    סגור
  • 6.
    אין לי גרוש אבל בחנייה שלי חונה 4X4 חדש דנדש בליסינג
    יוסף אנטואן 09/07/2017 14:43
    הגב לתגובה זו
    5 1
    עד שהבנק ייקח לי אותו, אני ואשתי מארי, יחד עם ארבעת הילדים שלנו - קורעים לו את הצורה.
    סגור
  • לאנטואן
    ז'ורז'ט 09/07/2017 16:04
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם לי יש בחניה סימקה 1000 חדשה מהניילון מודל 1988 כחדשה טורבו קופה עם כונסי אוויר 600 כוח סוס. 0 ל100 קמ"ש בשתי שניות. אבל פרטית ולא ליסינג. וזוגתי מאריס הצורה שלה נקרעת מחברה שלה ז'אזז'י
    סגור
  • 5.
    צריך לעלות את הריבית אין קשר לדולר (ל"ת)
    צריך ועדת חקירה 09/07/2017 14:21
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 4.
    פלוג פתחה מחלקת כסת"ח
    דולר 09/07/2017 14:19
    הגב לתגובה זו
    8 0
    כסת"ח על סיכון אשראי לנדל"ן, כסת"ח סיכון אשראי לכלי רכב ........ נותנים לשקל לצנוח חופשי !!!!!! היי תתעוררו שם ב"י או שתתפטרו !!!!
    סגור
  • 3.
    בנק ישראל - גוף מושחת שמשרת את הבנקים. (ל"ת)
    סנע 09/07/2017 13:28
    הגב לתגובה זו
    11 0
    סגור
  • 2.
    אם מוכרים פחות מכוניות ודירות ואם היצואנים מפסידים ראו
    אחד העם 09/07/2017 12:17
    הגב לתגובה זו
    6 1
    אכלנו את העתיד על חשבון ההווה
    סגור
  • 1.
    אתם יודעים למה בתחום הרכב ?
    מאיר פ 09/07/2017 12:07
    הגב לתגובה זו
    7 1
    כי בתחום הדיור ( אשראי פי 10000 ) בנק ישראל עם חבריו הבנקים והקבלנים דוחפים את מחירי הדירות למעלה כל ערך האלוואה יורד, בתחום הרכב חא ניתן לדחוף את המחירים למעלה על כן הסיכונים גבוהיםנראה מה יעשו יבואני הרכב לנגידה
    סגור
  • מחירי הנדלן בתחילת קריסה, לא ניתן לנפח שום בועה לנצח. (ל"ת)
    סנע 09/07/2017 13:29
    הגב לתגובה זו
    20 0
    סגור