שימו לב: 3 אירועים בחודש ספטמבר שיכולים לטלטל את השוק

אין רגע מנוחה - חודש אוגוסט הסוער הסתיים וספטמבר צפוי להמשיך את התנודתיות והעצבנות בשווקים
מתן בן ברוך | (7)
נושאים בכתבה וול סטריט

חודש אוגוסט היה חודש סוער ועמוס באירועים עבור השווקים ונראה כי חודש ספטמבר לא הולך לעשות חיים קלים לסוחרים גם כן. אז מה היה בחודש אוגוסט? שוקי המניות מסביב לעולם חטפו מכה קשה, כלכלת סין הדליקה כמה נורות אדומות וגם כלכלות גדולות כמו ברזיל וקנדה נכנסו רשמית למיתון. כעת חודש ספטמבר עשוי להיות חודש סוער שעשוי בהחלט לטלטל את השווקים - בעיקר בגלל האירועים הבאים:

4/9 - דוח התעסוקה לחודש אוגוסט

האירוע הראשון מגיע כבר מחר (ו'). אחד מדוחות התעסוקה המצופים ביותר צפוי להתפרסם מחר בשעה 15:30 (שעון ישראל) ולשפוך מעט אור על מצב הכלכלה ושוק העבודה האמריקני. הכלכלנים מסמנים את אירוע המאקרו הזה כבר כחשוב ביותר בשנה מצפים לראות כל מספר מעל תוספת של 200 אלף משרות - הוכחה להתאוששות הכלכלה האמריקנית. למה הדוח הזה כל כך חשוב? מדובר בדוח התעסוקה האחרון לפני שראשי הפד' יפגשו בהמשך החודש ויחליטו אולי על העלאת ריבית ראשונה מזה כעשור.

החוליה החסרה בהתאוששות הכלכלית של אמריקה תעמוד גם היא תחת מבחן - הגידול בשכר. השכר הממוצע בארה"ב בקושי וצמח השנה, למרות שיעור אבטלה שהולך ויורד. הפד' כבר הודיע שהוא רוצה לראות צמיחה של 3.5% בשכר, הכלכלנים מצידם יסתפקו בקצת פחות - עלייה של 2.4%, שגם היא אגב לא נראתה כבר 6 שנים.

17/9 - העלאת ריבית ראשונה מאז 2006 בדרך?

מדובר כאן באירוע הכי מדובר בכלכלה העולמית במשך השנה האחרונה - מועד העלאת הריבית בארה"ב. ראשי הפד' יקיימו פגישה בת יומיים בין התאריכים ה-16 וה-17 לספטמבר וביום חמישי ה-17 לספטמבר ההחלטה בנוגע לריבית צפויה לצאת. אי הוודאות בכל הנוגע להחלטת הפד' גבוהה מאוד בקרב המשקיעים כאשר גם דוח התעסוקה האחרון צפוי להכנס למערכת השיקולים של הבנק המרכזי לפני ההחלטה. העלאת ריבית מצד הפד' תאותת שהכלכלה האמריקנית בריאה ונמצאת על המסלול הנכון, אך כל החלטה אחרת עשויה להטיל ספק בכל הנוגע לחוסנה של הכלכלה האמריקנית כיום.

14/9 - ההצבעה בקונגרס על עסקת הגרעין האיראנית וההשפעה על שוק הנפט

לאירוע הזה תהיה אולי פחות השפעה על הבורסות, אך אין ספק שהאירוע צפוי להשפיע על שוק הנפט בצורה משמעותית. ארה"ב ומהעצמות חתמו על עסקה בכדי לרסן את תוכנית הגרעין האיראנית בתמורה להסרת סנקציות כלכליות, בין השאר הגבלות על ייצוא נפט, כעת במידה והסנקציות יוסרו, שוק הנפט שגם ככה סובל מעודף היצע, צפוי לקבל עוד שחקנית חזקה בדמות איראן, מה שכמובן עשוי להפיל את מחיר החבית.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    איציק 09/09/2015 16:50
    הגב לתגובה זו
    אם כל כך טובה ....לה אין דיויד......אין חלב ציפורים.......
  • 2.
    משקיע מאוכזב 03/09/2015 17:59
    הגב לתגובה זו
    למרות דו"חות חיוביים המניה לא מצליחה להתרומם. מאז ההמלצה הדובית של בנק לאומי היא שוקעת אט אט.
  • שמקה הכריש 03/09/2015 23:57
    הגב לתגובה זו
    המנייה עלתה יותר מדי בחצי שנה אחרונה ועכשיו היא נבלמה ועוד יכולה קצת לרדת אבל אל דאגה היא עוד תפרוץ חזק ותוך שנה היא יכולה לעבור את ה-20000.שיהיה לך לילה טוב ובהצלחה....
  • 1.
    חחחח...כותרות מטלטלות -ביזפורטל מחפש באלגן בכח !!!! (ל"ת)
    ביזפורטל תרגיע...... 03/09/2015 16:53
    הגב לתגובה זו
  • קובי 03/09/2015 19:58
    הגב לתגובה זו
    הם בשורט על השוק באופן תמידי ולכן הם עסוקים תמיד בלהבהיל משקיעים עם ידיים חלשות ולקצור רווחים. תפנימו!!!
  • אתה מדבר מתוך פוזיציה (ל"ת)
    ביביזיון 04/09/2015 01:19
  • זיפו 03/09/2015 22:10
    ביז נמצאת חזק בפוזיציית לונג. עמוסה מאות ואולי אלפי קולים וכותבת מאות ואולי אלפי פוטים. הם חייבים לייצר פאניקה כדי להשחיל למשקיעים שחוששים פוטים ולמחוק את כספם. לכן הם מלווים את העליות בכתבות טיפשיות עם תוכן מייצר חשש ופניקה כדי למכור פוטים. לידיעתך , ביז והמוסדיים מאורגנים חזק לעליות ביום ראשון . מחר אסביר. לילה טוב
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: